Paard in de winter op wei !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

Paard in de winter op wei !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:04

Ik verzorg 3 paarden ,
2merries die nu (in de winter) op de wei staan !
En een hengstje dat nu binnen staat .
Wat moet ik zeker doen , nu het elke nacht vriest en meestal overdag ook .
Er is een mogelijkheid ze 24/7 binnen te zetten ! maar dat laat de eigenaar liever uit .
Dekens zijn ook geen optie want die overleven de wei niet, ze lopen niet op ijzers kan dat kwaad voor het ijs ?

grts Laura

bromfiets

Re: Paard in de winter op wei !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:05

Ik vermoed dat die paarden buiten blijer zijn dan binnen, dus ik zou er niks aan doen ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:05

Lekker buiten laten staan. Ze hebben ws toch al een flinke vacht aangemaakt

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:07

Inderdaad, die paarden boffen juist dat ze lekker buiten kunnen staan, in tegenstelling tot een hoop andere paarden helaas :n..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:07

bromfiets schreef:
Ik vermoed dat die paarden buiten blijer zijn dan binnen, dus ik zou er niks aan doen ;)

Gezonde paarden kunnen prima dag en nacht buiten staan. Mits er voldoende ruwvoer is en natuurlijk water.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:08

Mijn paarden staan ook buiten.
Zelfs mijn wedstrijdpaard (zij wel met deken)!
Mijn andere paard staat zonder ijzers en zonder deken buiten, dat is een echte teddy en weet echt wel wat ze niet en wel kan doen op de bevroren grond. Het enige wat ik nu niet doe is in de piste rijden, dat is mij iets teveel van het goede.

Let er wel op dat je elke keer als je gaat, het ijs uit het water haalt en niet alleen kapot stampt. Als het ijs er nog in ligt, gaat het terug makkelijker dichtvriezen.
En let er ook op dat ze genoeg hooi of voordroog ter beschikking hebben, liefst onbeperkt als dit mogelijk is.

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:10

en het water dan ?

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:11

Mijn 3 pony's staan ook nog buiten kan geen kwaad als ze het gewend zijn.
Zorg er in ieder geval voor dat ze genoeg hooi hebben het liefste ergens waar het niet te nat wordt (door te kauwen blijven ze warm) haal het ijs iedere morgen van het water af (dmv warm water erop schudden of met met hamer open maken en stukken ijs eruit halen. Paarden zonder ijzers hebben meer grip dan paarden met ijzers dus dat is geen probleem.
Als het nu echt begint met nog harder vriezen (-10) of sneeuwen dan zou ik ze wel binnen zetten doe ik zelf ook maar normaal gezien lopen mij pony's buiten tot 1 januari (dit ook ivm vuurwerk stal ligt tussen de huizen in de wei zie ze het vuurwerk wel maar kan het niet bij hen).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Sandra

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:39

als ze eenmaal gewend zijn om altijd buiten te staan, hebben ze ook met -10 geen probleem hoor.
mijn vriendin heeft haar paard op een (kale) wei met grote inloopstal. hij gaat alleen naar binnen voor zijn eten. naast de stal heeft hij een kuil gegraven waarin hij altijd ligt te slapen. afgelopen winter was het daar zelfs -15 en nog kiest hij ervoor om buiten in de sneeuw te gaan liggen.
en hij vindt het héérlijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:41

vorst is veel minder koud voor paarden dan 5 graden en zeikregen hoor, maak je geen zorgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:42

Arabesk schreef:
vorst is veel minder koud voor paarden dan 5 graden en zeikregen hoor, maak je geen zorgen!

Klopt 2 IJslanders vonden een stalletje na dagen flinke regen toch wel erg prettig. Bij -10 waren ze daar echt niet voor te porren :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:47

mijn volbloed egyptische arabier en zijn zoon (x kwpn) staan bij mij al vier jaar lang 24/7 buiten zonder klachten maar mét een dikke vacht :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:08

Je paarden staan 24/7 buiten en jij wil ze naar binnen hebben??? := Meid wees blij, menig ander zou hier een moord voor doen :j

Laura_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 18:10

Jelleee schreef:
Je paarden staan 24/7 buiten en jij wil ze naar binnen hebben??? := Meid wees blij, menig ander zou hier een moord voor doen :j

Ze staan sinds deze zomer buiten !
De eerste keer in hun leven zonder deken in een koude winter !
(:) straks bevriezen ze

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:14

Nou dan waren die van mij al lang bevroren. Die stonden vorig jaar met -20 nog zonder deken buiten. De ijsspegels van het drinken hingen aan hun snorharen en er lag sneeuw op hun kont.

Een paard heeft het niet zo snel koud als een mens hoor.

Hebben ze voldoende te eten?
Een plekje waar ze uit de gure wind kunnen komen?
Water?

Dan lekker zo laten. Paarden kunnen prima tegen de kou als ze gewend zijn hele dagen buiten te staan.
Alleen zieke paarden en oude paarden hebben het soms moeilijker en hebben wel een stal of deken nodig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:17

Ik snap werkelijk niet waarom mensen paarden zo graag op stal hebben als ze de mogelijkheid van 24/7 weidegang hebben. Het liefst nog met een dikke deken op ook.

Die paarden redden zich zelf prima. Mijn paarden staan ook 24/7 zonder dekens en zonder ijzers buiten en in deze periode genieten ze het meest. Als er dan een zonnetje om de hoek komt kijken zoeken ze dat op en gaan lekker staan slapen.

Het water vul ik dagelijks met een emmer bij. Niet te vol, net voldoende om ze aan het drinken te houden. Op het moment dat de bak hardbevroren is zet ik er een andere bak in en gaat de bevroren bak mee naar de schuur. Daar kan hij ontdooien.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:20

Ik ben het er mee eens dat buiten geen probleem hoeft te zijn.
Mijn paard staat bij een boer op het land en hij wil ze nog niet bijvoeren, eerst het gras opmaken. Ik begin me nu toch wel erg zorgen te maken of dat wel goed is (eigenlijk weet ik het dus al). Wat is jullie ervaring? Ik geef wel iedere dag een kilo muesli maar ik weet niet of dat voldoende is.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:26

Ik snap iets niet..

De meesten van de bokkers hier vinden het juist ideaal dat paarden 24/7 buiten staan, maar waarom staat zo veel paarden dan op stal?
Heb je bij de meeste pensionstallen niet de keus voor stal of weide ofzo?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:30

Bij de meeste pensionstallen komen paarden te weinig buiten. ;)
Meestal omdat men het land niet stuk wil laten lopen en omdat ze te weinig paddocks maken om de paarden alsnog lekker naar buiten te doen. Terwijl je als klant maandelijks een godsvermogen mag neerleggen. :+

Mijn paard staat met nog een stel anderen al jaren buiten. Ook met dit vriesweer. Ze vinden het heerlijk!!! Mits ze maar een goede vacht hebben kunnen aanmaken en goed bijgevoerd worden met ruwvoer (en water natuurlijk). Niets aan de hand. Die extreme regen van laatst, die was veel en veel erger voor die paarden. ;)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:32

mijn verzorgpony staat ook buiten zonder deken of schuilstal maar wat is zij gelukkig dat ze heel de dag buiten mag staan, en hun teddy vachtje houd ze echt wel warm.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:06

Onze 4 paarden staan winter, zomer, lente en herfst 24/7 buiten (wel altijd met schuilstal ter beschikking) en ik heb er nog geen 1 horen klagen hoor :D Het is een absolute droom voor vele paarden om in een kleine kudde 24/7 buiten te mogen staan en dan wil jij ze binnen zetten? Het hangt natuurlijk af van paard tot paard, mijn paard is bijvoorbeeld wat meer een koukleum en maakt niet zo'n dikke wintervacht aan als de andere en als het bijvoorbeeld heel erg sneeuwt maar ze wil perse bij haar vriendjes blijve staan gebeurd het weleens dat ze begint te rillen (ja een teken om haar warm te houden ;) ) maar dan doe ik haar gewoon even een dun waterdicht deken aan dat ze toch al niet meer nat wordt. Maar die gaat daarna weer uit hoor, een paard heeft een genoeg dikke vacht! :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:14

Twiggy2008 schreef:
Meestal omdat men het land niet stuk wil laten lopen en omdat ze te weinig paddocks maken om de paarden alsnog lekker naar buiten te doen. Terwijl je als klant maandelijks een godsvermogen mag neerleggen. :+

Paarden (23 uur) op stal = duurder dan paarden (aantal uren) buiten. Dus daar hoeft de stalhouder het niet voor te laten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:18

Toekie schreef:
Twiggy2008 schreef:

Paarden (23 uur) op stal = duurder dan paarden (aantal uren) buiten. Dus daar hoeft de stalhouder het niet voor te laten. ;)

Is dat zo? Paarden moet naar buiten gebracht worden. Hekwerk moet in orde zijn. enz.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:22

volgensmij doe je je paarden er vooral een plezier mee. lekker in het wintervachtje met mekaar in de kudde, lekker stukje rennen en spelen als d'r zin in hebben, iig kunnen ze normaal bewegen en communiseren met mekaar als wij er niet zijn :D.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:12

Toekie schreef:
Twiggy2008 schreef:

Je begrijpt mijn woorden verkeerd: Als pensionklant zou ik absoluut geen vet bedrag voor een pensionstalling neerleggen, als mijn paard er niet veel naar buiten kan. ;)
Als ik zie hoeveel mensen betalen, mag ik toch minstens een goede paddock voor de winter verwachten. ;)

En vergis je niet in wat goed weide-onderhoud kan kosten, zeker na de winter. Buiten het feit dat je paarden op het land houden nogal wat werk verschaft, zeker in de winter zoals nu. Ik hoef in elk geval niet naar de sportschool, als ik zie hoeveel ik moet lopen en moet sjouwen. :D