Paard vuurwerkproef maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annaaube

Paard vuurwerkproef maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:27

Mijn pony is 5 jaar. hij kan al tegen best veel dingen : fietsen, auto's , machine's en dat soort dingen. vind ik best knap, maar hoe kan je je paard leren niet bang te zijn voor vuurwerk? want ja, ik ga geen rotjes naast zn hoeven afsteken xD

x

Brendariss

Re: Paard vuurwerkproef maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:50

Denk dat dat haast onmogelijk is, of je moet een politiepaard-training volgen :D
Maar zelfs die hebben nog soort van een schrikreactie bij knallen

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:52

haha ik wou ook zeggen politiepaard training meelopen, maar ik denk niet dat dat een optie is.. vinden die mensen daar vast niet fijn :P

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:53

de knallen van vuurwerk zijn zeer onverwachts voor dieren en komen bedreigend over..paarden zijn kudde dieren en als zij iets niet vertrouwen gaan ze op de vlucht..
denk niet dat je je paard vuurwerkproef kan maken(helaas:+)
december en januari zijn soms vervelende tijden voor mensen met dieren ivb met het vuurwerk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:56

Je zou kunnen proberen om met hele lichte knalletjes te beginnen.
Bijvoorbeeld een klappertjes pistool.

Redelijk ver van het paard af, afvuren.
Kijken hoe hij reageert. Als hij daar aan gewend is, kun je iets zwaardere klappertjes pakken. Voorzichtig opbouwen.

Maar niet ieder paard zal daarop goed reageren.
Sommige paarden zijn er gewoon bang voor. En die fokken zichzelf dan alleen maar op, dus dan werkt 't niet.

Misschien een idee om oordopjes te kopen. Volgens mij gebruiken ze die bij paardenrennen met sulky's ook.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:20

Hypofocus schreef:
Je zou kunnen proberen om met hele lichte knalletjes te beginnen.
Bijvoorbeeld een klappertjes pistool.

Redelijk ver van het paard af, afvuren.
Kijken hoe hij reageert. Als hij daar aan gewend is, kun je iets zwaardere klappertjes pakken. Voorzichtig opbouwen.

Maar niet ieder paard zal daarop goed reageren.
Sommige paarden zijn er gewoon bang voor. En die fokken zichzelf dan alleen maar op, dus dan werkt 't niet.

Misschien een idee om oordopjes te kopen. Volgens mij gebruiken ze die bij paardenrennen met sulky's ook.

die van die oordopjes is indd handig :3 eens kjiken of ze die voor paarden hebben xD

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:28

mijn paardjes zijn ook niet bepaald dol op vuurwerk. bovendien woon ik midden in het dorp en heb de paarden aan huis staan.
wat het beste werkt; ik ga rond 23.45 uur de stal in, (licht is al de hele avond aan ivm flitsen) en geef ze dan hun hooi. dan ga ik op mijn gemakje de vloer vegen. belangrijk is je lichaamshouding. door het vegen sta ik met mijn hoofd naar beneden, en dat houd ik vol tot het vuurwerk voorbij is. (dan is de vloer schoon!!). door deze houding zien de paardjes dat het geknal geen indruk maakt op mij (de baas) en gaan ze zelf idd rustig hun hooi eten. het kost wel enige discipline om deze houding vol te houden wanneer je zelf enorm schrikt, maar hoe minder je reageert, hoe geruster de dieren zijn.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:32

Tja, ik weet nog niet hoe mijn paard reageert op vuurwerk, maar mijn paard staat bij paarden die het wel gewend zijn, die reageren er niet zoveel op en dan merkt die van mij vanzelf wel dat het niet eng is. :) En natuurlijk goed hooi geven helpt ook wel eens.

Voor echt vuurwerkproef maken zou je toch echt vuurwerk oid vlakbij je paard af moeten steken.

ik02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:52

kn je niet ttraine ik dnek dat het na een paar jaar wel gewent is , maar het blijtft onverwachts

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:58

Bij mijn pony's op de boerderij zijn ze de hele week al carbid aan het schieten. De pony's vonden het vooral in het begin doodeng, maar begint al steeds minder te worden.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:01

Ik heb het zelf al niet op vuurwerk en dat breng je dan ook over op je paard. We bleven wel gewoon buitenrijden. Helemaal geen reaktie op een knal, lijkt me niet haalbaar.
Er was bij ons zelfs een x een vuurwerkshow.... Op 100 afstand.... We gingen dribbelend terug naar stal.
Succes! En gelukkig is het zo weer voorbij!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:51

dankjullie voor de tips!

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:39

hinta schreef:
mijn paardjes zijn ook niet bepaald dol op vuurwerk. bovendien woon ik midden in het dorp en heb de paarden aan huis staan.
wat het beste werkt; ik ga rond 23.45 uur de stal in, (licht is al de hele avond aan ivm flitsen) en geef ze dan hun hooi. dan ga ik op mijn gemakje de vloer vegen. belangrijk is je lichaamshouding. door het vegen sta ik met mijn hoofd naar beneden, en dat houd ik vol tot het vuurwerk voorbij is. (dan is de vloer schoon!!). door deze houding zien de paardjes dat het geknal geen indruk maakt op mij (de baas) en gaan ze zelf idd rustig hun hooi eten. het kost wel enige discipline om deze houding vol te houden wanneer je zelf enorm schrikt, maar hoe minder je reageert, hoe geruster de dieren zijn.

Dan ga ik er vanuit dat er geen visite is? :=

Mijn paarden staan gelukkig vrijwel buiten het bewoonde gedeelte, dus wij hebben er niet zoveel last van.
Ik laat ze wel lekker buiten staan met hooi en ze vermaken zich prima :) (wel zo dat er geen kwa-jongens bij kunnen ;))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:52

Voor die ene keer per jaar zou ik er niet teveel energie in steken, als je zelf gewoon rustig blijft en doet of er niks aan de hand is heb je de helft al gewonnen.

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:28

Inderdaad is het voor die ene keer in het jaar niet echt nodig om er al te veel energie in te steken.
Zorg er gewoon voor dat je pony die avond lekker veel hooi in zijn stal heeft, zodat hij een beetje afleiding heeft.

Ik heb dat probleem gelukkig niet, want mijn pony staat op een weg waar er volgens mij amper vuurwerk wordt afgestoken. :o

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:44

Even een stipje. Voor mijn pony is het ook de eerste keer dat ze bij ons in de buurt vuurwerk afsteken (eigenlijk kwam ze maar van 1 straat verder dan bij ons, maar ja). Zou het niet gaan om watjes in de oren te steken??

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:59

Mijn verzorgpaard is zodra ik met hem bezig ben totaal niet bang voor vuurwerk.
Vandaag heb ik ook gewoon gereden en hij is geen één keer geschrokken :)
Maar de eigenaren zeiden wel dat hij vanochtend wel lekker bezig was in zijn wei.
Maar dat komt denk ik door dat de paarden naast hem nogal druk waren.

Maar ik denk dat je het een beetje het zelfde moet aanpakken als bij een puppie.
Zelf rustig blijven, niet gaan troosten en zorgen dat ze iets te doen hebben :)

Rozijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:02

Ik zou het niet weten. Hopelijk hebben de meeste een rustige nacht

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:02

de mijne reageerd nergens op onder het zadel niet in de bak niet in de wei niet heerlijk

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:28

mijn pony vind het ook super eng! ik ben gewoon vandaag wezen rijden. Kinderen waren nog bezig met steken. En hij schrok dus elke keer. Elke keer als hij dat deed stelde ik hem gewoon gerust en het werd minder.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:40

Denk dat het best moeilijk is, aangezien dit totaal tegen hun natuur in gaat, maar je kan vast een heel eind komen.

Zo had ik ooit het "geniale" idee om de paarden (4 stuks) aan vuurwerk te laten wennen:
Prik een sterretje in de (buiten / zand) bak en steek hem aan. Dan met de paarden er langs lopen..... Ja, mooi niet!
Bleken het van die Keiharde-gil-knetter-pats-boem-herrie-sterretjes te zijn! (wist ik veel)
Al die paarden helemaal over de zeik! en het duurde laaaaaaang voordat ie eindelijk uit ging!
Eentje moest echt een paar dagen niks meer van me weten! :o
Verder zijn ze met oud en nieuw wel aardig relax, dus ze hebben er niet echt een trauma aan over gehouden denk ik.

Met gewone sterretjes was het waarschijnlijk wel gelukt, maar ik durfde het niet nog een keer te proberen, zoals je begrijpt ;)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:42

ik merkte zelf dat mijn paard me gaat spiegelen. ben ik relaxed bij een knal, doet hij echt niets. schrik ik, schrikt hij ook. ik denk dat een goeie spiegel zijn dan de oplossing is : D

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:38

Leedebee schreef:
Denk dat het best moeilijk is, aangezien dit totaal tegen hun natuur in gaat, maar je kan vast een heel eind komen.

Zo had ik ooit het "geniale" idee om de paarden (4 stuks) aan vuurwerk te laten wennen:
Prik een sterretje in de (buiten / zand) bak en steek hem aan. Dan met de paarden er langs lopen..... Ja, mooi niet!
Bleken het van die Keiharde-gil-knetter-pats-boem-herrie-sterretjes te zijn! (wist ik veel)
Al die paarden helemaal over de zeik! en het duurde laaaaaaang voordat ie eindelijk uit ging!
Verder zijn ze met oud en nieuw wel aardig relax, dus ze hebben er niet echt een trauma aan over gehouden denk ik.

Met gewone sterretjes was het waarschijnlijk wel gelukt, maar ik durfde het niet nog een keer te proberen, zoals je begrijpt ;)

Hahah sorry maar klinkt nogal komisch :P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:20

Leedebee schreef:

haha op zich was het idee zo slecht nog niet, beetje jammer dat de sterretjes niet de goede waren :P

mijn merrie is wel degelijk helemaal vuurwerkproof. kan gewoon de dagen voor, de dag zelf en de dag na de jaarwisseling lekker rustig buitenrijden. nou is mijn paard al heel wat gekkigheid gewend van de drafbaan af dus misschien scheelt dit wat. maar ze reageert nergens op. hadden zelfs paar jaar geleden dat er rotjes naar ons gegooid werd (denk dat die jongens niet beseffen wat voor gevolg het zou kunnen hebben als het een ander paard was geweest) en ze gaf geen krimp. nou schrik ik er zelf ook neit van dus dan scheelt ook weer.

maar toch denk ik dat je je paard er tot bepaalde hoogte aan kan laten wennen. want overdag wordt er nog niet dermate veel vuurwerk afgestoken en daar zou je je paard doormiddel van zelf oefenen met klappertjes en rotjes, zoals eerder geneoemd, er wel aan kan laten wennen want overdag zie je ook geen flitsen ed. de echte herrie die rond 12 uur losbreekt, tsjah dat is zoveel in ene daar zullen ze altijd wel even van schrikken denk, maar als je paard al aan rotjes ed gewend is dan zal het ook voor middernacht wel schelen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:19

__Leonie schreef:
Leedebee schreef:

Hahah sorry maar klinkt nogal komisch :P

Dat was het ook eigenlijk wel! Achteraf dan ;) We vonden die sterretjes al zo dik en we kregen ze niet echt goed aan. Toen had er eigenlijk wel een lichtje (sterretje :P ) moeten gaan branden denk ik! haha!