Geschoren paard, deken met hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Geschoren paard, deken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:21

Hallo,

Ik kon zo niks vinden in andere topics, maar ik vroeg me af of jullie paarden ook een deken met hals hebben als ze geschoren zijn? Ik zit er over te denken om mijn pony ook te scheren, maar ze heeft het altijd snel koud. Ze heeft nu, nog ongeschoren, een 340 grams deken op. Als ik haar scheer krijgt ze sowieso een dikker deken op, maar het gaat mij erom of het een deken met hals moet zijn. Ze staat overdag eigenlijk altijd buiten en als het dan regent is het misschien verstandig om haar een halsdeken op te doen. Graag hoor ik dus even jullie reacties/tips!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:24

Mijn pard staat dag en nacht buiten geschoren (dekenmodel) en heeft nog nooit een halsdeken opgehad. Het ligt maar net aan jepaard. Als je zegt dat hij het snelkoud heeft zal ik er wel voor kiezen denk ik.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:25

Ik heb wel ene denken met hals. De hals is er af te halen, daardoor gaan de manen er niet af. Je kan het proberen. die van mij is wel helemaal kaal ;)

Merel_Claire

Re: Geschoren paard, deken met hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:27

Ik zou het wel doen. Mijne staat binnen zonder hals en buiten met hals. Het is beter voor de spieren als ze warmer zijn ingepakt dan de volle kou en regen erop.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:35

Ik wil toch even op het bovenstaande reageren. Ik vind dat dit helemaal van het paard afhangt. Mijn paard vindt een halsdeken dus echt niks. Word er strontsjacharijnig van dus lekkerder warm voor de spieren is hij he niet mee eens. En de regen vandaag stond hij de hele dag in de regen, okay de mijne heeft mazzel heeft manen aan 2 kanten. Die waren nat ja maar eronder niet, hooguit 5% van zijn hals was nat en de rest kurkdroog!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:39

mijn merrie staat standaard ingevlochten, dat is geen optie dus ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:55

Ik heb mijn geschoren paard zonder halsdeken staan, ben bang voor de manen, en ze is zo ook heerlijk warm

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:27

Bedankt voor de reacties!

Hoezo bang voor de manen Nouvel??

Zoals ik zie verschilt het nogal wat jullie doen met een halsdeken..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:29

Ik ook paarden geschoren in de wei , wel met schuilmogelijkheid natuurlijk, en zonder halsdeken.

De manen gaan naar zijn grootje, zonde! En paard kan makkelijk zonder

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:30

Hier staan ze 24/7 buiten als ze geschoren zijn zonder halsdeken of buikdeel. Zelfs hartje winter in de sneeuw heeft er ngo nooit eentje het koud gehad hier.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:30

Ik had vorig jaar wel een deken met hals. Gevolg een hele hap uit de manen en ik wil ze zo graag lang hebben. Dit jaar toch maar zonder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:25

Naath86 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Hoezo bang voor de manen Nouvel??

Zoals ik zie verschilt het nogal wat jullie doen met een halsdeken..

ik heb een paard met flink lange manen, ik ben bang dat als ik haar met een halsdeken op ga zetten de manen gaan verstikken of kapot schuren door de deken...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:33

Ik heb er ook een 340 grams halsdeken op van pagony. Ze is compleet geschoren.
T gaat tot nu toe nog wel goed met dr manen.
Ze staan de hele dag buiten en hebben een buitenstal (zon omgebouwde container) waar ze snachts staan

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:35

Mijn paard staat ongeschoren zonder hals buiten. Paarden die ik voorheen heb gereden die wel geschoren werden gingen altijd mét halsdeken naar buiten. Je hebt zijn eigen beschermlaagje eraf gehaald, ik vind het niet meer dan logisch dat je daar dan wat voor terug geeft.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:39

Ik heb mijn paard ook geschoren met hals op. Eerst een ongevoerde waterdichte nu een 200 grams gevoerde waterdichte.
Manen is niks aan te zien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:46

mijn paard is op de benen na volledig geschoren en staat met hals stuk op de weide. Ze heeft echter wel geen schuilmogelijkheid om uit regen en wind te gaan staan (niet dat ze dat zou doen :( ) Mijn winterdeken heeft een afneembare hals en is van hetzelfde merk als haar vliegendeken met vaste hals en daar hebben haar manen niet onder geleden dus... afwachten maar

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:54

Als de hele hals geschoren is dan zou ik het zeer zeker doen (deken met hals), zeker als het paard ook nog buiten staat.

Nadiah_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:06

Ik weet ook niet wat ik moet ik heb mijn shetlander nog niet geschoren, want wacht nog op mijn deken.. maar ik wil hem graag hele maal scheren en hij staat eigelijk altijd binnen soms een uurtje naar buiten.. is het dan erg om zonder hals tedoen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:31

er zijn er genoeg die een geschoren paard zonder halsdeken buiten zetten en nog nooit problemen gehad hebben. Ik vind het persoonlijk niet zo'n fijne gedachte, maar moesten de manen van mijn paard volledig naar de zak gaan dan toch ook minder lang buiten en zonder halsstuk.
Als ik ga wandelen heeft mijn paard alleen een nierdeken, dus voor enkele uurtjes kan het dan zeker geen kwaad zonder halstuk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:57

Als ik ga wandelen met een geschoren pony heeft ie niks op. Paarden hebben het echt niet zo snel zo koud als wij mensen vaak denken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:00

daar heb je een punt, maar ik weet enkele paarden die en niercrisis gekregen hebben tijdens het rijden van de koude en die waren niet eens geschoren, maar gewoon afgedekt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:14

Ja het een paard heeft het eerder koud dan het andere paard.

Maar een paard wat geen koukleum is heeft echt geen halsdekens ect. nodig.

Hier hebben ze een paar jaar terug 24/7 buiten gelopen in de sneeuw, geschoren en dan zonder buikflap of halsdeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:16

Ik heb tot nu toe geschoren paarden altijd zonder halsdeken overdags buiten gehad, varierend van een paar uur tot een hele dag.
Als de gewone deken die ze op hebben maar lekker warm is en waterdicht...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:20

Bij mij staan er 2 zonder halsdeken, maar wel onder 2 dekens. Zijn helemaal kaal geschoren. En een ander van mij die heb ik
eerst wel een hals deken op gedaan (deze staat trouwens ook
in een andere stal, die wat kouder is dan een normale gemiddelde stal.. ) alleen meneer vond het niet zo heel fijn. Een
paar weken ging het goed, maar daarna besloot hij dat hij
er niet helemaal mee eens was.. dus nu heeft hij hem niet
meer om.. :+
Wel jammer, ik had 'm liever op gehouden, want dan blijven
de haren wat langer weg, en nu komen de haren op de hals
weer sneller terug.. :( Naja, tis niet anders! :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:29

Mijn fries staat nu al voor het 3e seizoen geschoren onder een deken met vaste hals. Haar manen lijden er niet onder. Heb ze wel altijd ingevlochten. Maar ik doe de hals niet zo strak, dat scheelt misschien ook wel.
Ik heb overigens de blue blizzard van Imperial riding, hele fijne deken met goede pasvorm, schuurt nergens.