Merrie van 20/21 kan die zonder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Merrie van 20/21 kan die zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:54

Hoi ik heb mijn oudere merrie van 20 bijna 21 zonder deken buiten en s' nachts op slal.

Nu ben ik bang dat ze het s' nachts een keer koud kan hebben, overdag voel ik en kan nooit merken dat ze het koud heeft, maar ben dus bang voor de nachten.

Hoe lossen jullie dat altijd op?

Ik wou proberen of ze zonder de deken de winter goed en wel door kan komen.
Vorig jaar had ze alleen maar een regendeken op maar viel wel wat af, wat meer gevoerd en toen ging het beter.

RianneH

Re: Merrie van 20/21 kan die zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:58

Het is heel afhankelijk van het paard. Wat is haar conditie nu?
Ik ken een merrie van tegen de 30 die zonder deken stond, maar ken ze ook die met deken staan. Is dus afhankelijk van het paard.

Goed en voldoende ruwvoer zorgt voor goede maagvulling en genoeg brandstof om warm te blijven.
Ik zou dat dus onbeperkt blijven voeren en dan goed in de gaten houden of ze af valt. Zodra ze af begint te vallen, dan is het misschien tijd voor wat meer bescherming.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:59

snachts op stal is altijd droog en een stuk warmer dan buiten he?
niet nodig hoor,lekker stro in de stal ,extra hooi en dan blijven ze echt wel warm

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:02

RianneH schreef:
Het is heel afhankelijk van het paard. Wat is haar conditie nu?
Ik ken een merrie van tegen de 30 die zonder deken stond, maar ken ze ook die met deken staan. Is dus afhankelijk van het paard.

Goed en voldoende ruwvoer zorgt voor goede maagvulling en genoeg brandstof om warm te blijven.
Ik zou dat dus onbeperkt blijven voeren en dan goed in de gaten houden of ze af valt. Zodra ze af begint te vallen, dan is het misschien tijd voor wat meer bescherming.

Ik leg altijd ruwvoer voor ze in de inloopstal.
Ik zal haar heel goed in de gaten houden, we komen er een paar maal daags.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:03

ellepel schreef:
snachts op stal is altijd droog en een stuk warmer dan buiten he?
niet nodig hoor,lekker stro in de stal ,extra hooi en dan blijven ze echt wel warm

Maar ik dacht als het erg gaat vriezen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:05

Ik heb altijd het idee dat kou en regen meer kwaad kan dan vrieskou. Een fatsoenlijke wintervacht isoleert daar wel goed tegen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:07

Ik heb zelf een merrie van 22 en heb haar wel onder een deken staan. Ze maakt niet echt
een dikke wintervacht aan en heb gemerkt dat als ik haar zonder deken laat staan ze echt
veel energie steekt in het zichzelf warm houden waardoor ze sneller schraal wordt. Nu met
een dekentje is dat opgelost :) Denk dat het heel verschillend is per paard ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:08

:? Bedoel je dat het erger is dat het koud is en regend dan als het heel koud is en droog is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:11

Dat idee heb ik. Of het echt zo is, geen idee. Maar wanneer ik zelf buiten loop en nat geregend wordt of wanneer het vriest en heel koud is, dan heb ik het als ik nat ben toch kouder.
Als ik op die momenten dan naar de paarden kijk, krijg ik het idee dat als ze nat zijn ze het kouder hebben dan wanneer het vriest. Natuurlijk heeft de vacht wel een 'afwateringssysteem' maar het valt moeilijker omhoog te zetten dan wanneer ze droog zijn.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:14

Ja dank je voor de uitleg.
Dat idee had ik ook.
Ik had vandaag nog weer eens goed gevoeld, ben misschien ook wel een beetje te pietje maar goed.
Ik had het idee dat ze wat smaller werd, maar nog wel genoeg reservers heeft.
Ik houd haar goed in de smiezen. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:18

flink ruwvoer geven, en wel krachtvoer hoor,dat hebben ze nodig om de weerstand omhoog te houden.
je kunt ook een scheutje olie over het voer doen,is extra energie en goed voor het gewicht.

wij hebben wel oud en jong nog buiten lopen zonder dekens.
maar die krijgen echt veel ruwvoer hoor,zijn wat aan de dikkere kant nu,maar voor de winter mag dat

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:19

ellepel schreef:
flink ruwvoer geven, en wel krachtvoer hoor,dat hebben ze nodig om de weerstand omhoog te houden.
je kunt ook een scheutje olie over het voer doen,is extra energie en goed voor het gewicht.

wij hebben wel oud en jong nog buiten lopen zonder dekens.
maar die krijgen echt veel ruwvoer hoor,zijn wat aan de dikkere kant nu,maar voor de winter mag dat

Gewoon een eetlepel per dag lijnzaad olie geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:29

twee eetlepels mag ook hoor. :D

dosering staat meestal wel op de fles.
je kunt ook omega olie gebruiken,daar zit net wat meer extra;'s in

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:31

Het is een c pony.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:45

ik heb een kleine d-pony en die krijgt ook 2 eetlepels olie over zijn voer
dat is wel de dosering ongeveer voor pony's

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:47

Kan ik de olie daar bij de stallen laten of mag het niet of koud worden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:51

kan wel hoor,ik heb mijn olie ook op stal en dat blijft wel goed.
oudere dieren mag je wel een beetje helpen,wij hebben ook wat ouderen en die krijgen ook wat extra voer in de winter,dat helpt ze toch wel

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:15

Ikzelf had een oude merrie van 26 die erg mager was en die heb ik altijd ruim dikke dekens op gedaan, zodat ze in elk geval geen energie kwijt was aan warm houden!
Je moet gewoon voelen of ze lekker warm aanvoelt en soepel genoeg kan bewegen (zonder stijve spieren). Bij twijfel gooi je toch gewoon een dekentje op, dan ervaar je vanzelf hoe ze daaronder aanvoelt! ;)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:18

Onze hannoveraan van 27 staat al jaren s'winters zonder deken, hij maakt een enorme vacht aan, en ik vind het zo natuurlijker voor hem, hij wordt niet mager. Hij staat wel veel op stal, dat vindt hij prettig, hij staat zo'n 3 uur per dag in de buitenbak.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:38

Mijn verzorgpony die 28 is geworden, heeft ook altijd zonder deken buiten gestaan.
Ze stond in de winter altijd overdag buiten en 's nachts op stal. Ze kreeg echt een enorme vacht en had echt geen deken nodig. :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:40

Idd normaal gesproken maken deze dieren wel meer vacht aan....

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:45

Ons oudje (26 jaar) hebben we sinds een aantal jaar zonder deken. Sindsdien blijft hij in de winter veel beter op conditie. De vast is minder dik, zijn gewicht blijft behoorlijk goed op peil. Wel belangrijk om ze ruim van ruwvoer te voorzien.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:17

ik zou het gewoon aankijken, je paard geeft het zelf wel aan als hij het koud heeft snachts, dan valt hij in en wordt hij schraler.
dat had mijn merrie dus (bijna 22) die werd erg mager bij dr flanken. heb dr nu een deken om en merk dat ze nu weer wat bijkomt, omdat ze nu niet meer een hoop energie hoeft te gebruiken om warm te blijven. plus dat die van mij erg stram wordt van de kou en dat is nu ook al minder, dus bij die van mij is het wel nodig, maar zeker neit bij alle oudjes.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:21

20-21 jaar is toch niet zo oud? :o

Onze ponymerrie staat al 11 jaar bij ons, ze heeft nog nooit een deken op gehad.
Ze staat 24u/24 op het land (al 11 jaar) nog nooit ziek geweest. Qua warmhouden zou het eigelijk best wel fijn zijn als ze daar wat meer energie zou instoppen want ze staat wel wat te dik.
Ik zie ze ook haast nooit in de schuilstal staan, dus koud .. Neen.

Ik denk als je paardje goed in conditie staat, niet te mager dat dat deken helemaal niet hoeft.

sam_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:00

Zolang het nog niet te koud is kan ze (denk ik) wel zonder deken, (ik weet verder niet hoe je paard is? als het vorig jaar kon kan het nu miss ook wel.)
Als het gaat vriezen, (vorig jaar was het ook best koud) dan zou ik wel een denken om doen ;)