Help, half geschoren pony!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle__

Help, half geschoren pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:29

Hoi Bokkers,

Afgelopen week is mijn pony geschoren. Ik wist al dat ze het eng vond, waardoor ik had gekozen voor verdoving die in het bloed gespoten word.
Woensdag was het zover en ze was heel suf, tot ze het scheerapparaat hoorde.
Mevrouw ging dwars door de verdoving heen.
Geen optie dus.
Vrijdag kwam die vrouw terug en is mijn pony ingespoten met verdoving in combinatie met spierverslappers.
Ze was ontzettend suf en het eerste half uur geloof ik ging goed. Ze kwam af en toe wel wat omhoog met haar hoofd, maar al gauw dommelde ze weer in.
Het ging heel voorspoedig.
Opeens, terwijl ze aan het achterbeen bezig was werd mevrouw wakker en kwam er niets meer van terecht. Het werd levensgevaarlijk en als klap op de vuurpijl molde Lotte (mijn pony) ook nog eens het scheerapparaat.
Conclusie: ik zit met een half geschoren pony. 1 kant van de hals is nog helemaal behaard, andere kant van de hals is half geschoren.
1 achterbeen is half gedaan, borst is nog behaard en 1 voorbeen nog half en natuurlijk het hoofd, maar die wilde ik sowieso niet laten scheren.

Opnieuw laten verdoven en gaan scheren lijkt me geen optie.
Ben zelf veel te bang dat het weer gebeurt en vindt het echt doodeng dat er iets gebeurt met degene die aan het scheren is.
Ik durf haar zelf niet eens meer vast te houden :n

Iemand suggesties hoe ik het er fatsoenlijker uit kan laten zien of er zelf ervaringen mee heeft?

Ik hoor het graag!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:33

Geen idee. Mijn paard wordt zometeen door de DA verdoofd en ik hoop dat dat beter gaat.

Is jouw pony wel gewend aan opscheren.? Zou je dat niet kunnen proberen. Of iedere dat het scheerapparaat aanzetten en zo laten
wennen? Heb je ook proppen in zijn oren geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:33

Er zijn handscheermachines te koop, die werken niet op stroom en maken dus niet zo'n geluidje. Ik weet niet of het goed werkt, maar je zou het eens kunnen proberen.

Ik hoor ook wel dat mensen watten in de oren van hun paard doen, zodat ze het geluid veel minder horen, maar ik weet niet of dat voor jou pony genoeg is.

_Michelle__

Re: Help, half geschoren pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:34

Ook geprobeerd, maar ze duldde de watten in haar oren niet, dus dat was ook geen optie :n

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:36

Handscheermachine ga ik eens naar op zoek :j

Heb haar zoveel mogelijk aan het geluid laten wennen.
Er werden eerder deze week 3 pony's geschoren en daar heeft ze bijgestaan, was geen probleem, ze wilde zelf steeds dichterbij gaan kijken.
Als het apparaat dan in haar buurt kwam was het wel eng, maar de nieuwgierigheid overwon de angst. Dus had verwacht dat het met verdoving wel een prettige ervaring voor haar zou zijn, maar helaas is dat dus niet het geval... ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:45

oornetje opdoen, dempt al beetje van het geluid
en anders aan het geluid laten wennen en radio aanzetten tijdens het scheren
en eerst borstelen met scheerapperaat aan, zodat ze het geluid hoort een aanrakingen voelt en dan eens borstel verwisselen voor scheerapperaat

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:49

Laatste 2 is al geprobeerd, heeft ook geen nut. Nu al helemaal niet meer :n

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:50

Ik persoonlijk vind het ook dom van degene die geschoren heeft want als het goed is moet ze weten dat ondanks welke verdoving ook ze op de achterbenen gevoeliger worden en je dit dus het best als laatste kunt doen.. dus eerst beide kanten de hals en de buik enzo en dan pas de voorbenen en dan de rest maar niet eerst een hele kant afscheren incl achterbenen. JUIST die zijn gevoeliger onder welke verdoving ook!!!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:50

waarom wil je persee scheren dan?
Ik zou eerder kiezen voor het niet scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:51

Bimmetje schreef:
waarom wil je persee scheren dan?
Ik zou eerder kiezen voor het niet scheren.

Dat is inderdaad een keuze die TS gemaakt heeft, maar doet nu eigenlijk niet meer ter zake. Ze kan hem ook niet half eschoren laten staan.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:53

Dat is nu geen optie meer natuurlijk, want ze is al half geschoren. Als ik dit van te voren had geweten had ik gekozen voor niet scheren natuurlijk, maar ja tijd terugdraaien gaat niet helaas...

Priscilla: Ja daar heb ik inderdaad ook al over nagedacht.
Was ook best boos om het feit dat ze benen had gedaan ipv eerst de rest van het lijf afwerken, maar dat scheen niet te gaan, daar die van mij heeeel gevoelig is aan de voorkant, dus borst en hals vond ze juist eng.
Achterbenen niet echt, maar toen is ze ineens wakker geworden en daarna konden ze niets meer.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:55

Het iemand anders laten proberen?

Bimmetje

nee idd dat is waar.
Maar ik snap dan gewoon al niet waarom TS het dan toch wil doen, omdat het al bekend is dat de pony er zo angstig voor is.
Wat is de reden er dan voor om de pony toch te willen scheren.

Sorry bedoel dit niet verkeerd, maar vroeg het me af.

Misschien kun je de pony dus nu toch nogmaals de vedoving geven die je de laatste keer hebt gebruikt en dan eerst de hals etc. te doen en op het laatst zoals priscilla al aangeeft de achterbenen te proberen.

Roadracer

Ik vind sowieso dat je een paard niet moet gaan scheren als je én verdoving, én spierverslappers en weet ik veel wat allemaal nog al niet meer nodig hebt. :n Dan had je afgelopen zomer beter in alle rust een aantal weken/maanden kunnen gaan oefenen om je paard rustig te laten wennen aan de scheermachine.
Nu zit je met een halfgeschoren paard, succes met het verzinnen van een (ongetwijfeld weer zeer inventieve...) oplossing...

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:56

_Michelle__ schreef:
Dat is nu geen optie meer natuurlijk, want ze is al half geschoren. Als ik dit van te voren had geweten had ik gekozen voor niet scheren natuurlijk, maar ja tijd terugdraaien gaat niet helaas...

Priscilla: Ja daar heb ik inderdaad ook al over nagedacht.
Was ook best boos om het feit dat ze benen had gedaan ipv eerst de rest van het lijf afwerken, maar dat scheen niet te gaan, daar die van mij heeeel gevoelig is aan de voorkant, dus borst en hals vond ze juist eng.
Achterbenen niet echt, maar toen is ze ineens wakker geworden en daarna konden ze niets meer.

Ze is waarschijnlijk wakker geworden doordat het daar gevoeliger is!! En tja als de borst al zo gevoelig is zou ik dat juist als eerste gan doen en dan naar achteren dan maar een jact model erin!
Die van mij gaat morgen voor eerst en krijgt sedalin en een praam en eerst wordt het jachtgedeelte erin geschoren en is ze braaf dan gaat de rest en anders niet hoor!!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:58

Verdoving in combinatie met spierverslappers is wat de DA ook geeft, dus is op zich niets vreemds.
Het oefenen met een scheermachine werkt bij mijn pony alleen averechts, ze gaat haar spanning opkroppen en gooit het er in 1 keer uit.
Wilde juist door de verdoving dat ze 1 x geschoren kon worden zonder stress te hebben of paniekerig te zijn, zodat ze weet dat het niet eng is.

Mijn pony moest geschoren worden, omdat ze door haar vacht ontzettend veel hitte vasthoudt en dit dan niet kwijt kan.
Dus er is wel degelijk nagedacht over wel of niet scheren.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:59

Ja opnieuw laten verdoven en gauw de hals afwerken is een optie, maar ben bang dat ik het alleen maar erger ga maken.
Nu is het zonder ongelukken gebeurt, maar wie zegt dat dat de volgende keer weer het geval is? Dat is waar ik bang voor ben.

Benen niet afwerken vind ik geen probleem. Het ziet er niet uit, maar ja het is niet anders. De hals is echt ontzettend storend en hier zweet ze dus nog ontzettend erg.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:01

Dan zou ik kiezen voor sedalin en de hals af scheren.. en dan klaar...en voor volgend jaar eerder beginnen metd ekentje opleggen of kiezen voor het jachtmodel..
Laatst bijgewerkt door priscilla op 09-11-09 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:01

dan zou ik het alsnog proberen om haar hals af te maken, met de verdoving. Dan stoppen en niet meer vervelen ;)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:02

Tja ik denk idd dat je je pony nogmaals moet laten verdoven als je het niet zo wil laten.
Er is verder geen andere optie.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:09

Oke bedankt. Zal er toch nog eens mijn gedachten over laten gaan of ik haar nogmaals wil verdoven.
Zal het ook eens met de DA overleggen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:14

Oj, Heb ik ook weleens gehad, maar ik was toen onverdoofd begonnen, dus kon de volgende dag met verdoving verder scheren...Succes..

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:16

Ja maar onderverdoofd werkt bij die pony helemaal niet.
die is gewoon bang en wordt dan alleen maar erger.
Mijn pony is helemaal zonder verdoving geschoren maar het verschilt zo per pony.
Het is gewoon klote dat ze 1 kant hals wel heeft gedaan en andere kant niet

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:17

Roadracer schreef:
Ik vind sowieso dat je een paard niet moet gaan scheren als je én verdoving, én spierverslappers en weet ik veel wat allemaal nog al niet meer nodig hebt. :n Dan had je afgelopen zomer beter in alle rust een aantal weken/maanden kunnen gaan oefenen om je paard rustig te laten wennen aan de scheermachine.
Nu zit je met een halfgeschoren paard, succes met het verzinnen van een (ongetwijfeld weer zeer inventieve...) oplossing...

ik ben er zelf bijgeweest dat ze ging oefenen, maar zodra ze het scheerapparaat zag begon ze hem te flippen.
ook al stond hij nog uit dus makkelijker gezegd dan gedaan denk ;)
ik vind het niet erg dat ze verdoving gebruikt.. de pony word er rustiger van en er is wat meer zekerheid dat er geen gewonden vallen :)

jammer mies dat het niet gelukt is, vind het echt sneu voor jou en lotje.
hoop dat je snel een oplossing kan vinden!!
kom snel een keertje langs stal.

groetjes chantal :wave:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:21

Zoals al eerder gezegd, bij probleem paard beginnen met links en rechts steeds omstebeurt, belangrijkste plaatsen te scheren.
(benen in geheel niet belangrijk, niet chique, maar kun je er best in laten zitten)
Als dan je paard toch reageert heb je 1 links en rechts toch soort van symetrisch.. En 2, toch een goed werkmodel, dus met werken minder last van zweet.

(overigens had ik laatst een brave te scheren toen mijn scheerapparaat ontplofte, mazzel! bijna klaar! Anders had die ook wel hee raar deken model gekregen)