Wanneer winterdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarloes

Wanneer winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:07

Hallo,

Mijn paard staat momenteel nog zonder deken. Maar ik zit nu te twijfelen wanneer ik hem zijn (300 grams) winterdeken op doe. Ik zie hier al regelmatig voorbij komen dat men allang een 300 grams deken op hebben liggen, maar ook die nog helemaal niks op hebben.
Het paard staat overdag meestal buiten en 's nachts altijd in stal. Maar wanneer is het nu verstandig om hem op te doen, bij welke temperaturen?
Hij zit momenteel eigenlijk nog helemaal niet dik in zijn wintervacht.

Alvast bedankt,

Marloes

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:09

Mijnes staat nu onder 300 gram, komt in de stapmolen en staat 2 uurtjes buiten, verder op stal en uiteraard gewoon zijn training.
Zodra ik merk dat hij het te koud krijg ( dat zal rond de 5 graden worden) dan gaat zijn onderdeken eronder ;)

Wel moet ik er bij vertellen dat die van mij gewoon geen vacht aanmaakt en je hem dus kan vergelijken met een geschoren paard!

_Marianne

Re: Wanneer winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:13

Wat heb je nu opliggen? Dat is wel belangrijk om te weten :)

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:16

Momenteel zelfs nog niks.. :)

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:24

xxmarloes schreef:
Momenteel zelfs nog niks.. :)

Heeft hij nu niet een megavacht dan ?

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:25

Nee helemaal niet, daarom vraag ik het me ook af wat ik moet doen ;)
Hij zit nog heel netjes in zijn vacht, wel al iets langere haren maar verder eigenlijk niets..

edit:
Zeker omdat het nu een heel stuk kouder is geworden, vraag ik me af of hij zn dekentje nu al op kan. Aangezien hij dan waarschijnlijk wel lekker in zijn vacht blijft, maar is het nu nog niet te warm daarvoor..?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:28

xxmarloes schreef:
Nee helemaal niet, daarom vraag ik het me ook af wat ik moet doen ;)
Hij zit nog heel netjes in zijn vacht, wel al iets langere haren maar verder eigenlijk niets..

edit:
Zeker omdat het nu een heel stuk kouder is geworden, vraag ik me af of hij zn dekentje nu al op kan. Aangezien hij dan waarschijnlijk wel lekker in zijn vacht blijft, maar is het nu nog niet te warm daarvoor..?

Waarom doe je dan niet een onderdeken op en bijv een regendeken zonder vulling..
Of eerst een regendeken met fleece vulling.. je moet het uiteraard wel een beetje opbouwen.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:31

Ja dat is eigenlijk het beste, maar er is maar 1 deken voor hem.
Het paard is niet van mij, maar regel zelf zegmaar wel alles voor hem. De eigenaar laat dat over aan mij,m aar heb ik niet de mogelijkheid om voor meerdere dekens te zorgen :o

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:44

xxmarloes schreef:
Ja dat is eigenlijk het beste, maar er is maar 1 deken voor hem.
Het paard is niet van mij, maar regel zelf zegmaar wel alles voor hem. De eigenaar laat dat over aan mij,m aar heb ik niet de mogelijkheid om voor meerdere dekens te zorgen :o

Tja misschien dat 300 net ff teveel is aangezien hij zelf al een vacht heeft geproduceerd, aan de andere kant hoelanger je nu wacht hoe kouder het word en hij dus meer vacht aan maakt en als je die deken opgooit hij het bloedheet krijgt...
Als je echt geen mogelijkheid heb tot andere dekens zou ik zodra het onder de 10 graden wordt de deken op gooien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:48

Weinig wintervacht, wat lijkt me dat heerlijk.
Mijn paard doet niet onder voor de vacht die een shet ook heeft.
Heb m al een x geschoren.
Als je paard zo weinig vacht aanmaakt en het niet koud heeft zou ik het zo laten. Of je paard moet enorm zweten tijdens het rijden dan zit je wel weer met dekens wisselen enzovoorts

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:27

Ik denk dat ik dan na dit weekend (dan zou het max rond de 8 graden worden) hem zijn dekentje toch maar op ga doen.

@ meggiemeg: Tsja het verbaasde me ook dat hij nog niet echt een wintervacht had aangemaakt, aangezien hij vorig jaar echt als een teddybeer eruit zag ;) Hij zweet overigens wel altijd heel erg na het rijden, maar ik moet altijd 30 min terugstappen dus droog is hij meestal wel :D :+

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:36

De overgang van niets naar 300 vind ik persoonlijk te groot.. Het paardje zal zeker gaan zweten onder die 300 grams.

Mijn paardje heeft nu al een hele tijd een 100 grams deken op, en bij haar is het rond de 10 graden in stal. Zodra het gemiddeld 5 graden of lager word gaat bij mij pas de 300 deken op, zodra het gaat vriezen word het 400 grams.

Ik heb overigens ook een paardje dat weinig vacht aan maakt, en daardoor standaard niet zeiknat maar vochtig is..

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:56

Mijn paard staat al een maand onder een deken van 200 gram, En die gaat denk ik begin december naar een 370 grams deken!

Ik denk persoonlijk dat je hem een nu wel een deken om kan gaan doen maar dan een lichtere dan 300, want de stap van niks naar 300 is erg groot.

Mischien kan je een regendeken kopen 0 grams? Dan is toch wel iets warmer.. Of op de dagen dat het niet regent een fleecedeken ofzo.
Laatst bijgewerkt door The_Princess op 06-11-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:09

tja jammer dat je geen iets dunnere deken hebt, want ook ik vind het verschil tussen niks en 300gram veel.
normaal leg ik en fleecegevoerd regendeken als de max temperatuur overdag onder 15°C blijft en 's nachts onder de 10 of een 200 grams winterdeken. Van zodra het overdag niet meer boven 10 graden komt en 's nachts tegen het vriespunt dan leg ik nog een fleece onder het winterdeken of ga naar 350 grams winterdeken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:38

Waarom doe je uberhaupt een deken op? Een paard met een wintervachtje dat niet te dik is, klinkt ideaal!
Je kunt lekker blijven rijden zonder erg lang uit te moeten stappen (zoals ik met mijn dik behaarde paardje; moet een half uur uitstappen).
Deken is echt niet nodig, zeker als ie 's nachts op stal staat. Dan staat ie te zweten onder zo'n deken!

Mocht het paard het echt koud krijgen, kun je altijd nog de deken opdoen. Dus gewoon in de gaten houden of ie het koud heeft!

IRIIZ_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:55

ik leg er gwn een fleecedekentje op

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:16

Overdag is het nu nog niet super koud (wel nat), maar als het paard het qua temperatuur goed uithoudt, een wintervacht aanmaakt en 's avonds naar binnengaat zou ik toch eerst gaan kijken of het paard het ook koud heeft en verder bedenken hoe en wat. Op stal met een 300 grams zou ik niet snel doen als het paard het nog niet gewend is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:14

Dit hoort bij SV. Zodoende een verplaatsing van HAR-->SV.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:01

Van niks naar 300 gram en straks van 300 gram naar niks is echt verre van ideaal. Ik zou met de eigenaresse overleggen voor een gevoerde regendeken en nog een tussendeken en het opbouwen qua dikte van deken of het paard maar lekker in zijn wintervachtje laten staan.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:07

Mijn arabier stond onder een ongevoerde regendeken. 3 weken geleden geschoren omdat hij een vacht had waar een shetlander jaloers op werd. Zo'n dikke vacht was niet handig met trainen en wedstrijden. Na het scheren heeft hij een 300 grams opgekregen en die heeft ie nu nog. Hij staat nu het vroeger donker wordt overdag van 10:00 tot 16 buiten.

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 23:22

Jullie hebben helemaal gelijk natuurlijk dat het niet ideaal is. Maar ik kan me nog herinneren dat 2 winters geleden het ook zo is gegaan, en paard heeft hier volgens mij nog niks aan over gehouden dus zal het nog maar is zo moeten.

De deken wil ik er overigens wel graag op. Nu heeft hij welliswaar nog geen echte dikke wintervacht, maar echt 's winters wordt het wel een teddybeertje anders en dit is niet te doen met het rijden etc..

Is het verstandig om te wachten tot het onder de 8/10 graden binnen is en dan zijn dekentje op te gooien?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:24

wanneer hij er aan toe is, wanneer hij haar begint te krijgen,
wanneer hij moeilijk te drogen is, wanneer hij heel erg zweet na het rijden..
echter moet je dat voorkomen, eerder moet je de deken opleggen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:36

jowien schreef:
Waarom doe je uberhaupt een deken op? Een paard met een wintervachtje dat niet te dik is, klinkt ideaal!
Je kunt lekker blijven rijden zonder erg lang uit te moeten stappen (zoals ik met mijn dik behaarde paardje; moet een half uur uitstappen).
Deken is echt niet nodig, zeker als ie 's nachts op stal staat. Dan staat ie te zweten onder zo'n deken!

Mocht het paard het echt koud krijgen, kun je altijd nog de deken opdoen. Dus gewoon in de gaten houden of ie het koud heeft!

Was ik me ook aan het afvragen. Paard heeft inmiddels wintervacht aan gemaakt, blijkbaar geen dikke. Paardje kan nu prima tegen de kou. Ik zou het deken alleen opdoen als hij daadwerkelijk staat de bibberen. Anders zie ik niet in waarom je nog een deken op zou doen ;)

xxmarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:07

Zoals ik al had gezegd: vorig jaar had hij echt 's winters wel een dikke vacht gekregen uiteindelijk, dit wil ik daarom graag voorkomen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:22

Om wintervacht te voorkomen had je eigenlijk al veel eerder deken op moeten dan. Paarden beginnen vacht aan te maken al in augustus.. Dus die vacht tegenhouden gaat nu niet veel nut meer hebben. Misschien als je een deken op doet dat hij dan minder dik word, maar vacht krijgt ie nu sowieso ;)