Voordelen en nadelen van scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenx

Voordelen en nadelen van scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:53

Titel lijkt me duidelijk. Wat zijn jullie voordelen en/of nadelen van scheren?

Brand maar los! :P

happy2014

Re: Voordelen en nadelen van scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:54

nadelen: ik moet met dekens gaan werken

voordelen: paard is sneller droot, van het weekend was ik op wedstrijd en heeft 2 uur geduurd voor ik hem weer op de wei kon zetten omdat hij echt zeiknat was. Paard voelt zich fitter zonder zijn dikke vachtje.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:56

nadelen: de paardenvacht werkt uitstekend uit zichzelf. Door te scheren verpest je dit en kan je paard het zelf niet meer regelen.

Voordelen: Sneller droog. Zelf vind ik dit een egoistische reden. Dan maar even wat langer droog stappen en met zweetdeken op laten staan.

kijk eens op de site van www.paardnatuurlijk.nl
daar staat de werking van paardenharen uitgelegd.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 21:22

@ zodiacje ; Ik vind dat je gelijk hebt met je nadeel, je verpest de regelmaat.

Maar, als het net als barbara28, twee uur duurt voor dat je paard droog is, vind ik dat wel een beetje extreem. Dan denk ik dan maar het vachtje eraf. :(:)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:24

Voordeel: minder snel nat, sneller droog, minder energie in het verharen in het voorjaar (ouder paard ;) )

Nadeel: gehannes met dekens. Maar daar kan ik me goed overheen zetten :P

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:59

VSW-->SV

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:02

voordeel: snel droog, geen verkouden paarden (hoezo egoïstisch?) door nat blijven, lekker schoon :D

nadeel: vachtje wordt zo enorm teer (dat weerhoudt mij ervan, ze krijgt nu werkelijk overal schuurplekjes (op hals van over de box hangen, van hoofdstel, van het dekje, van de singel...overal)), goed opletten met dekens

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:10

Nadeel: Je bent zolang bezig met scheren, om het netjes te doen.

Voordeel: geen zwetend paard op stal, sneller droog, wit paard blijft netjes onder een deken, mist goed dekengebruik geen longontsteking door overmatig zweten en niet droog krijgen (niet mijn eigen paard, maar wel ooit mee gemaakt op een stal waar ik stond). Minder schuren door jeuk van het zweet.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:11

ik zou geen nadeel kunnen bedenken, denk dat iedereen wel profijt heeft van een geschoren paard. vind het heerlijk dat ik niet hoef te wachten als ik weg wil totdat ze droog is en ze is lekker schoon omdat ze onder een deken staat.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 06:59

zodiacje schreef:
nadelen: de paardenvacht werkt uitstekend uit zichzelf. Door te scheren verpest je dit en kan je paard het zelf niet meer regelen.

Voordelen: Sneller droog. Zelf vind ik dit een egoistische reden. Dan maar even wat langer droog stappen en met zweetdeken op laten staan.

kijk eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl
daar staat de werking van paardenharen uitgelegd.

Dat ben ik deels met je eens, maar sommige paarden,zoals die van mij, zweten zo extreem dat je een afweging moet maken. Ik had zaterdag wedstrijd en was om 12.50 klaar. Ik heb toen mijn paard daar 20 minuten uitgestapt. Toen met een zweetdeken op de trailer naar huis. Twee uur was ik weer thuis. Hij was nog steeds zo nat, dat ik het niet aandurfde hem zo op de wei te zetten. Ik heb hem toen nog maar een uur met hooi op stal gezet. Ik vind het niet erg om 20 minuutjes uit te stappen en hem daarna nog een half uurtje te laten drogen, maar dit was wel extreem. Voor mij heb ik zaterdag dan ook definitief besloten hem te scheren. (Ik overwoog eerst nog om hem lekker zo te laten, zodat ik hem geen rottige deken om hoefde te doen).

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:38

Voordeel: beter voor de conditie. Als mijn paard al zweet na 15 min heeft zij echt niet veel zin om nog een uur verder te werken. Ik vind het zelf ook niet aangenaam om te sporten als ik te dik gekleed ben, en ook mijn paard vind het veel aangenamer om te werken zonder die dikke vacht.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:42

geen nadeel, alleen maar voordelen :+

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:54

Voordeel: sneller klaar met droogstappen.
Verder alleen maar nadelen: geklooi met dekens, paard dat strontvervelend is aan het begin van elke training omdat ze het koud heeft en gevoelsmatig denk ik dat de kans op blessures dan ook groter is. En daarbij vind ik een geschoren paard over het algemeen spuuglelijk.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:29

een veelgehoord excuus is: geen verkouden paarden

Wat een onzin!!

Verkouden wordt je paard niet omdat hij nat is. Verkoudheid komt door een virus.
De weerstand van een paard kan wel lager worden en dan is hij bevattelijker voor een virusje.
Maar zolang je een afgekoeld, nat paard niet op de tocht zet is er echt nix aan de hand.

Hier komt dus geen scheerapparaat in de buurt, want alle andere redenen zijn puur gemak voor mijzelf. Ga het paard daarom niet lastigvallen met 'mijn' wensen voor dat ene uurtje wat ik wil rijden op een dag.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:36

Jibbel schreef:
een veelgehoord excuus is: geen verkouden paarden

Wat een onzin!!

Verkouden wordt je paard niet omdat hij nat is. Verkoudheid komt door een virus.
De weerstand van een paard kan wel lager worden en dan is hij bevattelijker voor een virusje.
Maar zolang je een afgekoeld, nat paard niet op de tocht zet is er echt nix aan de hand.

Hier komt dus geen scheerapparaat in de buurt, want alle andere redenen zijn puur gemak voor mijzelf. Ga het paard daarom niet lastigvallen met 'mijn' wensen voor dat ene uurtje wat ik wil rijden op een dag.

Dat is nou juist het probleem, denk ik. Sommige paarden moeten eerst een uur op stal staan, om ze toch een beetje fatsoenlijk droog te krijgen. Om daarna pas naar buiten te kunnen. Daarom laat ik de mijne scheren. :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:44

De vacht van het paard werkt als een perfecte zweetdeken.
Een nat (afgekoeld) paard word niet ziek van buitenstaan.
De buitenkant van de vacht is nat, het paard zelf is droog.
Wel oppassen met tocht idd (maar dat geldt ook voor een geschoren paard)

Het nadeel van dekens is dat wij mensen vaak niet goed kunnen beoordelen of een paard te warm of te koud is. De menselijk maatstaf klopt niet bij een paard.
Een paard heeft eerder last van de warmte dan van de kou. Daar kan een paard echt ziek van worden.
Als je dekens gaat gebruiken, doe het dan zo 'zuinig' mogelijk.
En als je gaat scheren, kun je beter een patroontje scheren.
Dat is wel zo fijn voor het paard (al ziet het er iets minder chique uit)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:00

senna21 schreef:
Het nadeel van dekens is dat wij mensen vaak niet goed kunnen beoordelen of een paard te warm of te koud is. De menselijk maatstaf klopt niet bij een paard.
Een paard heeft eerder last van de warmte dan van de kou. Daar kan een paard echt ziek van worden.
Als je dekens gaat gebruiken, doe het dan zo 'zuinig' mogelijk.

O ja, die was ik nog vergeten: mijn paard krijgt onder die dikke broeierige dekens die je wel nodig hebt als het paard geschoren is ook snel last van schimmelinfecties.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:40

Ik vind het echt onzin dat het egoïstisch is om een paard te scheren, naast dat ik wel van mening ben dat een nat paard
buiten zetten hem zeker geen goed doet tov zijn gezondheid (heb het zelf meegemaakt en geen enkel paard was kucherig in de buurt,
dus waar komt het virus dan vandaan?) ben ik ook van mening dat het niet eerlijk is een paard met een dik vachtje zo te laten
zweten, dat wordt voor je paard veelste warm :).

Het ligt er naar mijn idee gewoon aan waar jij je paard voor hebt. Ben je fanatiek aan het trainen dan is het niet eerlijk naar het paard
toe hem te laten werken in zijn dikke winterjas. Ben jij recreatief een beetje aan het tutten en lekker rondjes buiten hobbelen, dan is zo'n
dikke vacht geen enkel probleem.

Natuurlijk is het op die manier wel enigszins egoïstisch om een paard te scheren, omdat WIJ fanatiek willen trainen. Maar als men op die
manier gaat redeneren dan steken mensen hun kop in de grond, want dan is alles egoïstisch :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:46

zap schreef:
naast dat ik wel van mening ben dat een nat paard buiten zetten hem zeker geen goed doet tov zijn gezondheid (heb het zelf meegemaakt en geen enkel paard was kucherig in de buurt,
dus waar komt het virus dan vandaan?)

Uit de lucht?
Virussen verspreiden zich oa op deze manier of via gastheren.
Kan heel goed zijn dat de andere paarden op dat moment net een betere weerstand hadden en daarom niet (meteen) iets opliepen.

En tuurlijk ligt het eraan hoe fanatiek je traint, maar zelfs dan kun je door dekens nog heel wat vachtgroei tegengaan, waardoor hij niet in zn dikke wintervacht aan het werk hoeft. Zo hoeft er dus niet meteen een scheerapparaat aan te pas te komen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:55

Beetje typisch alleen dat het na het scheren zo goed als over was en het nu weer precies van vooraf aan begint.
En het kan goed hoor dat de weerstand op dat moment wat minder is, energie is immers op die momenten ook nodig om warm/droog te blijven/worden, maar dat het paard dan ziek wordt heeft ook te maken met de dikke vacht/het niet droog krijgen van een paard. En waarom zou je dat niet tegengaan door het paard te scheren?

En natuurlijk kan je met dekens beginnen. Al heeft het volgens die site die hierboven genoemd wordt geen zin, want het gaat dmv het licht, maar ook daar ben ik het niet mee eens.

Dan nog is het in principe een keuze die je maakt als eigenaar van een paard. Wat wil je? Paard 5 maanden van het jaar een deken op om haargroei tegen te gaan óf het paard scheren en slechts 3 maanden van het jaar een deken op? Het is een keuze die gemaakt moet worden.

Maar om het egoïstisch te noemen. Nee, veelal niet :n. Die van mij staat ook weer met een teddyberenvacht op stal... niet scheren is voor haar zieliger dan voor mij :)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 11:57

Jibbel schreef:
En tuurlijk ligt het eraan hoe fanatiek je traint, maar zelfs dan kun je door dekens nog heel wat vachtgroei tegengaan, waardoor hij niet in zn dikke wintervacht aan het werk hoeft. Zo hoeft er dus niet meteen een scheerapparaat aan te pas te komen.

Niet altijd. Mijn paard is vorig jaar niet geschoren, gewoon onder de deken gekomen. Het jaar daar voor was ze wel geschoren. Dit jaar zijn we net zo als vorig jaar normaal op tijd begonnen met dekens. Maar toch zit ze nu heel dik in het jaar. En na een half uur/ drie kwartier trainen ( M/Z niveau) is ze toch wel helemaal nat van af de nek tot aan de flanken...
Laatst bijgewerkt door Kirstenx op 20-10-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:58

een voordeel: je paard gaat niet zo zweten en is makkelijk schoon te maken.

nadelen: je paard kan niet zelf zijn temperatuur regelen, is vatbaarder (daardoor o.a.), je moet met dekens gaan werken (denk aan de vervelende schuurplekken en het irritante dekens wisselen continue ;-) ) , en 'bloot' naar buiten even lekker rollen zit er waarschijnlijk niet in met koud weer.

overigens lees ik hier boven mij dat een paard niet verkouden zou worden van scheren. Hoe kom je hierbij? Ik zie altijd meer verkouden geschoren paarden dan paarden met een dikke vacht die verkouden zijn.
Mijn paard staat in de winter buiten met een dikke vacht. ook na het rijden gaat hij bezweet de wei in. Hier wordt hij niet ziek van, zolang ik zorg dat de onderkant van zijn vacht (hetgeen wat tegen zijn huid ligt dus) droog is. Bij regen wordt ook alleen de buitenkant van de vacht nat, en daar wordt een paard ook niet verkouden van.
Zoals hier al is aangehaald, worden paarden (en mensen) verkouden van een virus. Niet van met een natte vacht buiten lopen.

Oh en nog iets, mijn paard zijn vacht hou je echt niet tegen met dekens.. believe me, ik heb het geprobeerd vorig jaar!
Hij leek alsnog net een teddybeer en nadelige bijkomstigheid was dat hij zijn deken elke paar dagen sloopte. Voordeel was wel dat hij altijd "schoon" was, tenminste onder zijn deken dan :Y)
Laatst bijgewerkt door Zaina op 20-10-09 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:02

Ik heb ook nergens gezegd dat het egoistisch is :D
Dat vind ik ook niet..
Zeg alleen dat alle redenen puur gemak voor mijzelf zijn. (en daarom kies ik er niet voor)

Vind het alleen niet nodig om met scheren te beginnen als je ook dekens kunt gebruiken om het ergste tegen te gaan.
En dat met het licht..hmm..vind ik ook twijfelachtig..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:38

Een geschoren paard met deken heeft het buiten veel sneller koud.
Mede omdat de natuurlijke werking van haren (rechtop gaan staan als het koud wordt) een averechtse werking heeft in dat geval.
I.p.v. een isolerende luchtlaag ontstaat er een 'open verbinding met de koude lucht'.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:28

Het enigste naddel dat ik bedenken kan is dat je met dikkere/ zwaardere dekens moet gaan werken ( omdat paarden het gewoon sneller koud hebben als ze geschoren zijn) en dat paarden sneller schuurplekken kunnen krijgen dan wanneer ze gewoon hun vacht hebben.( maar dat is meestal alleen bij de paarden met een gevoelige huid)

Verder zitten er alleen voordelen aan :) ( vind ik)