Geschoren paard op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Geschoren paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:11

Hallo,
de 30ste wordt mijn paard geschoren. Zit alleen met een probleem. Ik ga regelmatig op buitenrit alleen ik rij dus met westernzadel en een uitrijdeken opdoen is dus niet handig. Maar hoe zouden jullie dat dan doen? er wordt zowiezo een deken meegepakt omdat we ergens stoppen om wat te drinken/eten en dan krijgt hij zowiezo een op. Maar zouden jullie dan ook nog een deken opleggen tijdens het rijden of niet? Of gewoon tijdens de buitenrit geen deken en alleen als hij stilstaat een deken?

groetjes

Perla

Re: Geschoren paard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:24

Ik zou alleen een deken op doen als je je paard stil laat staan, zolang hij blijft lopen kan hij zichzelf redelijk warmhouden en is een deken alleen maar lastig. Met stappen alleen zou je wel een deken op doen maar het vriest ook nog niet dus je paard kan ook wel ergens tegen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:26

Ik ga mee met Perla, gewoon tijdens het rijden hoeft hij geen deken op, maar als je stilstaat wel, anders koelt hij af..
Of als je een lang stuk gaat stappen misschien ook wel.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:34

vorig jaar in de echte winter deden wij een fleecedeken over de billen, en dan de borst terug slaan over je eigen benen.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:39

Ze hebben ook extra uitrijdekens voor westernzadel toeval heeft een stal genootje er een gekocht laatst

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:47

karev schreef:
vorig jaar in de echte winter deden wij een fleecedeken over de billen, en dan de borst terug slaan over je eigen benen.

En als ze stil stonden? hoe deed je dat dan want het lijkt me dan dat hij een extra deken moet ophebben als hij stilstaat

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:03

Zo koud is het nog niet...zolang ze bewegen heb je geen deken nodig,ook stappen is beweging.Alleen als je stil gaat staan een dek opleggen ;)
Staat er een venijnige noord/oosten wind en lage temperaturen,dan is zeker een dekentje gewenst...maar dat is nog niet aan de orde.
Je zou ook bv een fleece tussen je pad en je zadel kunnen leggen tegen de tijd als het zo koud is.Een extra fleece dekentje kun je dan als rolletje achterop je zadel meenemen en die over het andere dek doen als je stilstaat ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:59

Patroontje scheren misschien? Scheelt een hoop klooien met uitrijdekens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:09

En daarom scheer ik creatief is soms geen gezicht, maar hoef niet moeilijk te doen met uitrijdekens.

Je heb ook uitrijdekens zonder uitsparing die kan je dan voor een stuk onder je zadel kwijt. Maar zou als het nog niet extreem koud is rijden zonder deken en alleen een deken opdoen tijdens stilstaan.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:09

ik denk dat zolang je rijdt, je paard geen deken nodig heeft hoor. Het lijkt mij dat hij het warm genoeg krijgt van het lopen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:12

Ik heb een fleece uitrijdeken voor om mijn westernzadel gekocht laatst. Nog niet gebruikt, maar gaat vast gebruikt worden zodra het echt koud gaat worden. Dan maak ik het vast achter mijn zadel, opgerold, en rol het dan uit als we op de terugweg naar huis stappen, kan ze mooi opdrogen ondertussen. Heb het nog niet uitgeprobeerd. Ik scheer mijn paard ook niet, maar omdat ze een gigantische wintervacht krijgt leek mij dit wel een oplossing zodat ze, hopelijk, droog op stal aankomt en dan niet meer zolang op stal hoeft te staan voordat ze weer de wei in kan.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:15

Niet scheren..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:19

bestaan er voor western zadels geen "volle" uitrijdekens zoals voor de renpaarden? deze leg je tussen je dekje en het zadel.
Of je het echt nodig hebt op buitenrit hangt van af van je paard ('t ene paard is gevoeliger voor een niercrisis dan het andere), de temperatuur, de wind, regenkans en hoeveel je gaat stappen.
mijn paard wordt niet geschoren, maar ik ga steeds met fleece uitrijdeken wandelen van zodra de temperatuur onder de 12 graden blijft en ze onder 200 of meer grams dekens taat. Moest het onderweg warmer worden of we gaan veel draven en galopperen, dan sla ik het terug en steek het tussen de zweetbladen of ander mijn kont.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:21

Probeer een winddichte uitrijdeken te vinden. Als je met een fleecetrui buiten in de wind staat weet je wat ik bedoel :-).....

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:23

Half scheren, of in ieder geval niet helemaal kaal. Dan kan je makkelijk zonder deken rijden en alleen met stilstaan eentje op doen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:26

Ik neem geen deken mee op buitenrit, mn paard vind het eng als ie begint te schuiven. Stoppen onderweg doe ik niet, gewoon beetje het tempo erin houden :D

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:56

als je nu alleen de boeg en halve hals scheert kan je paard ook meer warmte kwijt en zo hoef je een uitgestapt(koud) paard geen deken op te doen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:08

Nordan schreef:
Niet scheren..

dat was volgens mij de vraag niet }:0

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:18

Ik zou toch een deken om doen, verschil met en zonder deken is toch wel erg groot zeker op buitenrit. Wij houden altijd gewoon de hele buitenrit een fleece-uitrijdekentje op (paard is helemaal geschoren behalve zadelplek). Dit gaat prima. Misschien als je een wat grotere maat neemt dat hij om je zadel heen past?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:37

nieky1993 schreef:
karev schreef:

En als ze stil stonden? hoe deed je dat dan want het lijkt me dan dat hij een extra deken moet ophebben als hij stilstaat

wij staan niet stil met een buitenrit :D, pas asl we weer thuis zijn

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:39

Ik heb helemaal geen verstand van westernzadels, maar is er echt geen mogelijkheid
om een uitrijdekentje te gebruiken? Bijvoorbeeld onder je beugelriemen door en dan rond
de knop vastmaken? Of zeg ik nu iets heel geks :o

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:02

er bestaan wel uitrijdekens voor westernzadels..
Ik zal even zoeken

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:08

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:10

Die ziet er hetzelfde uit als de "gewone" uitrijdeken toch?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:10

als het goed is met een grotere uitsparing