Paard erg bang voor scheermachine..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Paard erg bang voor scheermachine..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 18:53

Hallo Bokkers,

Het was vandaag de bedoeling om mijn pony te gaan scheren.
Ze is absoluut koel en schrikt in principe nergens van. Maar toen we dus
wilde beginnen met scheren kwam ze toch in opstand. :o

Ze draaide alle kanten op terwijl ze aan 2 kanten vast stond. En briesen en ze keek onwijs angstig
uit haar ogen. Het was dus gewoon niet te doen. We hebben er een hele tijd bij gestaan, rustig hooi
gevoerd, steeds even gewacht, maar het werd alleen erger. We hebben het maar zo gelaten maar
ik wil haar toch echt dit jaar graag scheren. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Liselot

Re: Paard erg bang voor scheermachine..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:09

laten spuiten door de dierenarts is in mijn ogen de beste optie

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:13

mijn pony die slaat het licht uit je ogen als je hem niet inspuit
denk dat je dat ook het best kan doen door de dierenarts inspuiten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:21

Oke bedankt voor jullie reactie, maar ik vind dat toch best
eng hoor.. Hoe gaat dat? Wat gebeurd er dan precies?
Kan ik haar er niet aan laten wennen, aan het geluid enzo? Ik wil
er best de tijd voor nemen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:34

Waarom wil je haar scheren? Eerlijk gezegd begrijp ik nooit zo goed waarom dat persé moet als het paard het toch duidelijk erg vervelend vind. Maar goed, zelf weten.

Wat je kan gaan doen is haar laten wennen aan het geluid. Dit gaat een hoop tijd en geduld kosten, wie weet kan je haar pas over een maand scheren, maar imo beter dan platspuiten.
Zet eens het apparaat aan op een paar meter afstand. Zodat ze eerst gewent aan het geluid. Wanneer ze rustig blijft, komt degene met het apparaat wat dichterbij. Wel in stappen doen, dus dag 1 bijv. op 4 meter aan doen en wanneer ze weer rustig en ontspannen is als beloning uit doen. Dit een paar dagen vol houden en wanneer ze begrijp dat het apparaat alleen maar lawaai maakt en haar niet op komt vreten kan je een stapje dichterbij doen. Negeer overdreven gedrag en beloon wanneer ze rustig is. Zorg dat je zelf niet te zenuwachtig wordt van de hele situatie en ga rustig door met bijv het poetsen.
Laat haar dus eerst langzaam wennen aan het geluid, zodat ze rustig kan blijven wanneer je naast haar het apparaat aan doet. De eerste keer aanraken ermee zou ik dan doen met een klein apparaatje, eentje die bijv alleen de baard bij kan scheren. Dezen maken lang niet zo veel lawaai en zorg dat ze daar eerst aan went. Daarna kan je over op het grote apparaat.
Maar denk erom, negeer ongewenst gedrag en ga door waar je mee bezig was. Beloon wanneer ze stil staat met je stem en als ze langer rustig blijft door het apparaat op te bergen en een andere dag weer verder te gaan. Liever niet belonen met snoepjes, daar worden de meesten nogal happerig van.

Succes

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:47

rianne: waarom is spuiten in jouw ogen zo verkeerd? ze leren er weldegelijk van en op die manier is het voor een paard direct een prettige ervaring zonder stress en gezeur.

ts: een dierenarts spuit het middel dormesan in het bloed. hiervan raken ze aardig van de wereld, maar blijven wel netjes op hun pootjes staan :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:54

Omdat ik het onzin vind om te spuiten wanneer je met net iets meer geduld en tijd je paard helemaal niet door die stress hoeft te slepen omdat er zo nodig geschoren moet worden.
Wanneer je goed op tijd begint met dekens en voldoende tijd neemt met uitstappen hoeft een beetje paard al niet geschoren te worden. Enkele uitzonderingen daar gelaten. Maar goed, dat moet ieder natuurlijk zelf weten.
Wil je dan toch zo nodig scheren, is het misschien verstandiger eerder te kijken of je paard het allemaal wel zo leuk vind als jij. Het beestje is er duidelijk bang voor en platspuiten is een korte oplossing. Ik vind het verstandiger om zo'n beestje te leren dat het niet iets is om bang voor te hoeven zijn. Die angst komt duidelijk ergens vandaan en waarom zou je er zo overheen walsen? Stel dat die bang was voor auto's, dan spuit je ze toch ook niet om verkeersmak te worden?
Dus ik vind het een te gemakkelijke oplossing om alles maar even snel snel te doen. Zal niet het eerste paard zijn die door zijn verdoving heen slaat en dat zal die angst alleen maar bevorderen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:56

door de verdoving van de DA slaan ze echt niet heen hoor ;)

ik vind dat juist bij bange paarden een goede oplossing, ze ondergaan het dan compleet zonder stress en ervaren het daardoor dus niet als eng en onthouden dat prima voor de volgende keer.
als je een beestje een maand lang gaat pesten door steeds het apparaat aan te zetten terwijl je weet dat hij dan bijna tegen het plafond aan springt ga ik toch liever spuiten...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:02

Gewoon rustig blijven niet gelijk plat spuiten. Ik scheer elke jaar een aantal beestjes die erg bang zijn maar nog nooit plat gespoten en het gaat elk jaar beter. En ook niet op afstand het scheerapparaat aan laten staan zodat het dier kan wennen dan draaien ze alleen maar door.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:02

Ik heb toch een hoop paarden gezien die het ene moment keurig stil staan door de verdoving en het volgende moment degene die hun vast houdt het pad door sleuren. En ja, die waren gegeven door een DA en zelfs na meerdere malen opnieuw gespoten te hebben. Dus dat een paard niet door een verdoving heen slaat is onzin en denk dat je dat zelf ook wel weet.

Ik vind het voor bange paarden geen goede oplossing. Leer zo'n dier eerst wennen aan iets nieuws en geef hem de kans eraan te wennen ipv te spuiten en meteen te confronteren met die angst. Met evt. gevolgen van dien. Er zullen heus paarden zijn die erna volledig scheermak zijn, maar hoe weet je dat het met deze ook zo zou lopen? Ik vind het eerlijker om zo'n dier te laten wennen aan iets wat de eerste keer eng kan zijn.
En jong paard verdoof je toch ook niet bij alle enge dingen die hij tegen komt. Ja, het zal een stuk sneller gaan, maar imo niet een manier waarop je met een angstig dier om moet gaan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:08

nowornever schreef:
Gewoon rustig blijven niet gelijk plat spuiten. Ik scheer elke jaar een aantal beestjes die erg bang zijn maar nog nooit plat gespoten en het gaat elk jaar beter. En ook niet op afstand het scheerapparaat aan laten staan zodat het dier kan wennen dan draaien ze alleen maar door.

Wat zou ik volgens jou dan moeten doen? Want ik kon vandaag echt niets met haar
beginnen hoor.. Wat doe jij dan als je bij een pony komt die dus zo bang is?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:10

ik heb vanalles geprobeerd zonder een soort van verdoving, maar mijn paard bleef erg onrustig. Ik geef hem nu tranquigel voor het scheren, dan dringen dingen wat langzamer tot hem door en kan hem dan rustig scheren.
Ik koop het altijd bij de ruitersportzaak.

Geef nooit wat spul als het paard al helemaal hyper is, dat heeft geen zin, de gaan er dan dwars door heen, geef je het spul als het paard rustig is en laat het voldoende inwerken (ik wacht meestal een half uur), dan werkt het het beste.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:27

Gewoon beginnen met scheren en niet boos worden als hij heen en weer loopt gewoon laten doen. Je zet hem op een plek tussen twee kettingen met achter het dier een muur. Zodat als hij gaat hangen hij weet dat hij niet verder naar achter kan. Anders krijg je hele nare situaties. En dan gaat het vanzelf beter als hij door heeft dat het allemaal wel mee valt. Ik wou zeggen ik wil je wel komen helpen maar ik ga vanaf morgen 3 weken naar florida. En ik wil je als tip mee geven begin niet aan zijn benen en het hoofd dan kan je in 15 a 20 minuten helemaal klaar zijn.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:49

Nee hoor, ik was ook niet van plan haar benen en hoofd te scheren.
Maar ik ga dan maar voor dat tranquigel kijken, want gewoon maar even gaan
scheren kan echt niet, want ik heb ook niet de mogelijkheid haar op die manier
vast te zetten. En ze wil ook steeds omhoog komen, dus dat zou niet goed
gaan denk ik.

Hoe doet iedereen dat dan? Scheert iedereen dus eigenlijk met
(soort van) verdoving?

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:10

Nee, ik doe mijn paard helemaal zonder verdoving, geloof dat de meeste het toch echt zonder doen hoor. Het is een kwestie van laten wennen. Ik ga er bij een paard trouwens altijd vanuit dat hij het eng vindt. Als een paard nog nooit geschoren is zorg ik dat ze het geluid inmiddels niet meer eng vinden (bijvoorbeeld een eind voor de box het apparaar een paar keer aan doen en ik zorg dat ze even naast een paard hebben gestaan die schoren werd (en die dus heel braaf is ;)). Tot nu oe lukt et nog altid om het zo te doen. Mijn eigen paard is ect een lammetje met scheren, dus die kan ik makkelijk als voorbeeld voor de andere paarden gebruiken, maar zo'n paard moet je wel voor handen hebben dan.
Ik zeg niet dat verdoven slecht is hoor, er zullen vast paarden zijn die het eng blijven vinden en waarbij geen andere oplossing is, maar ik heb ze zelf nog niet gehad.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:18

je kunt ipv de dierenarts natuurlijk zelf ook iets van tranquigel kopen...gebruiken wij vaak voor oud en nieuw..worden ze ook rustig van. En inderdaad gewoon laten wennen..dat ding gewoon vaak aan doen wel vlak bij haar houden, maar niet als doel hebben om hem ook echt de eerste keer meteen tegen haar lijf te houden. Gewoon stapje voor stapje
Zelf heb ik geen verdoving, praam of wat dan ook nodig bij die van mij als ze wordt geschoren. Bij die van mijn zusje gebruiken we voor het hoofd en de benen altijd wel een praam maar hebben we geen verdoving nodig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:24

In elk geval zorgen dat je het door een ervaren scheerder laat doen !!!

Scheren is een vak apart, er lopen meer mensen rond die zich aanbieden als scheerder die het niet kunnen dan mensen die er echt feeling voor hebben.

Ik heb het jaren gedaan, altijd zonder verdoving , op een paard na, mijn eigen paard :+

Het is erg belangrijk hoe men begint, en grootste probleem is dat veel mensen die scheren, het paard een paar keer prikken met de messen omdat ze het apparaat te haaks houden !!
Daar gaat het vaak mis en paard is niet meer te scheren.

Ook de benadering is erg belangrijk, en hoe je begint, en waar.

Helmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:07

Ik heb vorige jaar mijn paard voor het eerst geschoren. Haar "snorharen" kon ik normaal wel knippen of met heel klein tondeusentje te doen, met wat gesnuif. Maar met de oren kan ik niet doen, vindt ze eng. Dus ik heb die tranguel gegeven, de pasta. eerst 1 spuit gehaald, maar daarop was ze nog te allert. Heb er toen halve spuit bij gegeven, aangezien haar lichaamsgewicht. Toen was ze beetje sufjes. Toen heerlijk haar kunnen scheren, maar met haar oren en hoofd toch even de praam nodig gehad.

Ik scheer mijn paard omdat zij zo'n dikke vacht heeft en na 15 min rijden al nat is, in de winter kost me dat gewoon 45 min voor dat ze weer droog is. Voor haar is het niet prettig, ze zweet zo danig dat ze daardoor ook weer veel (onnodig) elektrolyte verliest.

Ik heb bewust mijn paard de eerste keer iets gegeven, zodat ze er niet bang voor zou worden. Haar voeten kan ik, met een klein beetje geduld, nu wel scheren. Ik ga haar komende week weer helemaal scheren en dan zal ik haar toch weer wat pasta geven, maar dan wel minder. Zodat ze het nu ook geen probleem gaat vinden.

Voor het scheren is inderdaad wel een beetje handigheid nodig. Het hoofd heb ik zelf nog niet gedaan, dat deed een stalgenootje. Nu probeer ik het met hulp van haar wel. Maar de rest lukte me al aardig. Je moet gewoon geduld hebben en het niet snel willen doen, neem je tijd, dan heb je het mooiste resultaat.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:12

Ik zou je pony dan maar niet scheren en gewoon op tijd met de dekens beginnen en goed uitstappen na het trainen.
Twee jaar geleden heb ik mijn paard ook geschoren. Hij was verdoofd en heeft me alsnog in elkaar getrapt. Ik heb nu nog een deuk in mn been staan. Hij vindt het zo eng en ik vind het onnodig om hem elk jaar 1 of 2 keer plat te laten spuiten. Ik begin gewoon op tijd met dekens en hij komt niet heel erg dicht in zn vacht.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:39

Helma_Amber schreef:
Ik zou je pony dan maar niet scheren en gewoon op tijd met de dekens beginnen en goed uitstappen na het trainen.
Twee jaar geleden heb ik mijn paard ook geschoren. Hij was verdoofd en heeft me alsnog in elkaar getrapt. Ik heb nu nog een deuk in mn been staan. Hij vindt het zo eng en ik vind het onnodig om hem elk jaar 1 of 2 keer plat te laten spuiten. Ik begin gewoon op tijd met dekens en hij komt niet heel erg dicht in zn vacht.

Het is voor mij bijna niet mogelijk om niet te scheren. Ze heeft nu al een enorme wintervacht die binnen 10 minuutjes trainen nat is. Ik train elke dag dressuur en 1x pw springen. Ik merk dat ze snel moe is,
en het gewoon te warm heeft. Ook rij ik wedstrijden dus is het gewoon wel nodig dat ze geschoren wordt.

Edit: Ik heb ook een fjord, die vachtjes worden ook echt enorm dik. Het is nu oktober, dat wordt alleen
maar dikker.

Ik ga haar deze hele week gewoon zoveel mogelijk laten wennen aan het apparaat. Steeds aanzetten tijdens het poetsen en uitmesten, dan hoort ze het elke dag en probeer ik steeds dichterbij te komen. Ook haal ik zon spuit tranquigel, dan moet het goed gaan denk ik. Vooral omdat ze van zichzelf hartstikke koel is denk ik dat het wel goed gaat dan.

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door xApple op 12-10-09 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:42

Ik geef die van mij ook wat tranquigel. Hij vind het scheren van zijn baard met een klein apparaat prima, maar dat grote ding op zijn lijf niet. Een beetje verdoving haalt een hoop stress weg bij hem.

Die van mij vindt het geluid niet eng, maar het trillen op zijn huid wel..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:49

ik scheerm mijn paar altijd zo gewoon. Mijn paard vindt het juist heerlijk! staat de hele tijd mijn moeder (die haar vasthoudt) te "poetsen" haha!
Mijn shet moet ook, die is wel snel angstig maar we zien het wel.. Neem er iig goed de tijd voor!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:52

ik lees even mee ik wil me paard ook graag scheren maar is al bang van een schaar :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:53

Als je paard voor het eerst geschoren moet worden en daar wat heftig op reageert, kun je hem het beste door de DA laten verdoven.

Door de verdoving van de DA kunnen ze wel degelijk heenbreken, dus laat door een ervaren scheerder scheren.

Verder ben ik het met degenen eens die zeggen dat je een angst voor het geluid van het scheerapparaat met geduld en veel oefenen kunt verminderen, maar trek daar dan wat tijd voor uit, en hou je timing in de gaten zodat je desensibiliseert ipv sensibiliseert. Dus niet het scheerapparaat stoppen omdat hij schrikt, maar stoppen als hij op zijn minst 15 seconden stil staat of zijn lippen likt. En zoek een startpunt waarop je het toestel aan kunt zetten zonder dat ze helemaal door het lint gaat.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:54

xApple schreef:
Helma_Amber schreef:

Het is voor mij bijna niet mogelijk om niet te scheren. Ze heeft nu al een enorme wintervacht die binnen 10 minuutjes trainen nat is. Ik train elke dag dressuur en 1x pw springen. Ik merk dat ze snel moe is,
en het gewoon te warm heeft. Ook rij ik wedstrijden dus is het gewoon wel nodig dat ze geschoren wordt.

Edit: Ik heb ook een fjord, die vachtjes worden ook echt enorm dik. Het is nu oktober, dat wordt alleen
maar dikker.

Ik ga haar deze hele week gewoon zoveel mogelijk laten wennen aan het apparaat. Steeds aanzetten tijdens het poetsen en uitmesten, dan hoort ze het elke dag en probeer ik steeds dichterbij te komen. Ook haal ik zon spuit tranquigel, dan moet het goed gaan denk ik. Vooral omdat ze van zichzelf hartstikke koel is denk ik dat het wel goed gaat dan.

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag.

Ok. Mijn pony moest ik ook altijd scheren vanwege het haar, maar die vond het heerlijk.
Ik heb dan nog wel een tip voor je als je gaat scheren. Zet twee strobalen tussen jou en je pony, zodat die je niet kan raken als die trapt. Zo hebben we het scheren destijds bij mn paard afgemaakt. Ook al was hij gesedeerd, hij bleef om zich heen meppen.