effect van de dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

effect van de dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 19:55

Dat een paard het koud kan krijgen.. en dus een deken op moet. kan ik helemaal inkomen!

zelf heb ik onder de 14 graden buiten ook een deken op. en onder de 10 graden buiten een winterdeken
en bij vriespunt hebben de paarden binnen een deken op

maar nu hoor ik om mij heen veel mensen die nu beginnen met dekens op doen om de wintervacht te voorkomen
En wat zie ik vaak naderhand.. paarden hebben alsnog een wintervacht.

mijn vraag is, heeft het daadwerkelijk effect om nu met dekens te beginnen?
Want ik heb nog nooit het gewenste effect gekregen. behalve als een paard geschoren werd

Nou ik ben benieuwd :)

Ronne

Re: effect van de dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:57

Paarden krijgen het niet koud zonder dekens hoor! Daar kweken ze die wintervacht voor! Mijn paarden hebben nooit dekens op in de winter (wel in de zomer, want eentje heeft eczeem) en hebben t nog nooit koud gehad hoor!

Maar de reden dat mensen de dekens gebruiken is inderdaad om die wintervacht tegen te houden. Als je het alleen maar doet omdat ze het koud krijgen, hoef je t niet te doen hoor! :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 19:58

nou mijn paarden krijgen geen wintervacht. de rijpaarden hebben gewoon zomervachtjes (komt waarschijnlijk omdat de stallen aan het huis zitten)

maar ze moeten wel een winterdeken op buiten als het kouder wordt, anders krijgen ze het echt koud

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:01

Dat komt waarschijnlijk doordat ze altijd dekens op gehad hebben, dan krijgen ze op een gegeven moment geen wintervacht meer. Maar als je het af zou bouwen met steeds minder dikke winterdekens, komt de vacht vanzelf terug! En dan hebben ze het echt niet koud meer hoor!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:02

een zelf gefokt paard een dikke deken opgehad? in zijn vorige leven zeker := . we hebben er een paar die nooit ergens anders hebben gestaan

zelfs de jonge paarden hebben geen dikke vacht. als je die zou rijden zou je ze echt een deken op moeten doen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:04

Waarom zou je ze wel een deken op moeten doen als je ze rijdt??

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 20:34

deze paarden maken geen dikke wintervacht aan

moet je ze dan me een zomervachtje buitenzetten?

dat was mijn vraagstelling ook niet :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:46

Ronne schreef:
Paarden krijgen het niet koud zonder dekens hoor! Daar kweken ze die wintervacht voor! Mijn paarden hebben nooit dekens op in de winter (wel in de zomer, want eentje heeft eczeem) en hebben t nog nooit koud gehad hoor!

Maar de reden dat mensen de dekens gebruiken is inderdaad om die wintervacht tegen te houden. Als je het alleen maar doet omdat ze het koud krijgen, hoef je t niet te doen hoor! :)

Hier ben ik het niet mee eens :+
Mijn paard kweekt een énorme wintervacht. Super lang en dik! Maar tóch heeft ze het koud! Ze valt af, met regen staat ze te bibberen in de wei, en ze heeft dan ondertemp!
Dit komt omdat ze al ouder is. Dit is de eerste reden dat ik dit jaar ben begonnen met dekens!
Die wintervacht zal ze na 19 jaar zonder dekens dus echt wel krijgen. Maar ik vind het veel belangrijker dat ze het niet koud heeft!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:57

Daar heb je gelijk in, ik had erbij moeten zeggen dat dit geldt voor alle gezonde paarden. Zieke of oude paarden is natuurlijk een ander verhaal, maar in principe zou 90% van de paarden zonder dekens kunnen staan!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:03

kijk eens op de site van paard natuurlijk daar staat hoe de vacht van een paard werkt.
Al moet ik er wel bij zetten dat als je vorig jaar je paard hebt geschoren of idd als ie al op leeftijd is, het anders kan zijn.
Zelf laat ik m zo lang mogelijk zonder staan.
De ijslanders die ik verzorgde stonden (uiteraard!) heel de winter buiten zonder deken.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:12

okej maar dan nu het belangrijkste

als je kiest voor een deken,
bij welke temperaturen gebruik je welke deken???\

die van mij staat al 2 weken onder regen deken omdat de haren continu omhoogstonden en madammeke de hele tijd stond te bibberen,
bij welke temperaturen gooi je een regen+fleece op bij welke temp begin je echt met een 200gr en wanneer de 300gr

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:17

Die van mij is helemaal geschoren enstaat 24/7 buiten onder een waterdichte zomerdeken.Hij is nu 21 en heeft het niet koud.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:19

Vacht groei heeft niet alleen te maken met een deken, maar ook de hoeveelheid licht!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:21

_Lott schreef:
Dat een paard het koud kan krijgen.. en dus een deken op moet. kan ik helemaal inkomen!

zelf heb ik onder de 14 graden buiten ook een deken op. en onder de 10 graden buiten een winterdeken
en bij vriespunt hebben de paarden binnen een deken op

maar nu hoor ik om mij heen veel mensen die nu beginnen met dekens op doen om de wintervacht te voorkomen
En wat zie ik vaak naderhand.. paarden hebben alsnog een wintervacht.

mijn vraag is, heeft het daadwerkelijk effect om nu met dekens te beginnen?
Want ik heb nog nooit het gewenste effect gekregen. behalve als een paard geschoren werd

Nou ik ben benieuwd :)

Over die zin moest ik even 2x nadenken :P ik vroeg me al af wat jij buiten deed met een winterdeken om :') het is nog vroeg...

Ontopic, ik zou het niet weten, Wilg kweet haar knuffelberenvacht er vrolijk weer op :) het heeft zo zn charmes :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:24

Ten eerste is 5 graden nog een hele mooie tempratuur voor een paard en een paard heeft helemaal niet vanzelfsprekend een deken nodig.
Er zijn idd paarden die minder vacht krijgen dat komt vaak door de bloedlijnen (veel volbloed) zo ook mijn pony.
Een deken opleggen voor vacht aanmaak heb ik nooit echt begrepen, want meestal krijgen ze toch wel vacht alleen wordt die onder de deken plat gedrukt waardoor die dunner lijkt.
Paarden die oud en/ of ziek zijn kunnen wel veel baat hebben bij een deken, zo hoeven ze niet hun kostbare energie ook nog in het warm houden te steken.
Het effect van een deken kan vanalles zijn dus.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:35

zelf heb ik voor 1 van mijn paarden een regendeken 200 grams gehaald.
ze had het stervens koud,haar haar srond recht overeind en stond inelkaar gedoken en stond erg te bibberen.
Ze staat nog wel dag en nacht op het land en heeft een erg dun velletje.
Mijn andere merrie die bij haar staat heeft het daarin tegen helemaal niet koud en begint al een aardig vachtje te krijgen maar die heb ik voor de zekerheid ook maar een ongevoerde regedeken opgedaan.
Het zal denk ik per paard verschillen of ze wel of geen deken nodig hebben.
Het veulen van de merrie die het koud had staat nu ook al te bibberen als het regend, maar die komen s'nachts op stal te staan, ook zei zal denk ik later een deken nodig hebben heeft ook al zo'n dun velletje.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:03

jesito schreef:
Ten eerste is 5 graden nog een hele mooie tempratuur voor een paard en een paard heeft helemaal niet vanzelfsprekend een deken nodig.
Er zijn idd paarden die minder vacht krijgen dat komt vaak door de bloedlijnen (veel volbloed) zo ook mijn pony.
Een deken opleggen voor vacht aanmaak heb ik nooit echt begrepen, want meestal krijgen ze toch wel vacht alleen wordt die onder de deken plat gedrukt waardoor die dunner lijkt.
Paarden die oud en/ of ziek zijn kunnen wel veel baat hebben bij een deken, zo hoeven ze niet hun kostbare energie ook nog in het warm houden te steken.
Het effect van een deken kan vanalles zijn dus.

Dus eigenlijk, moet je gewoon wachten tot je paard aageeft het echt koud te hebben?

Ik heb zelf een NRPS schimmelruin. Vorig jaar heeft hij een deken op gehad.
Voordeel vond ik dat hij zelf lekker schoon blijft, nadeel is dat hij kale schouders krijgt. (hiervoor had ik zelfs zo'n "bh" gekocht voor m.)
En nog een nadeel is dat hij 2 uur per dag in de paddock gaat met nog 5 anderen en daar zitten slopers bij, waardoor mijn deken dan gesloopt wordt..

Daarom zit ik nu erg in tweestrijd of ik dit jaar nu wel of geen deken bij hem op zal doen.
Wie kan mij de doorslaggevende reden voor wel of geen deken geven>???

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:47

er zijn paarden die minder vacht aanmaken, dit zijn vaak de paarden die wat hoger in het bloed staan. we hebben op stal een paar van die arabiertjes, en de eigenaar heeft het geprobeert zonder deken, maar ze maakten dus abosluut geen vacht aan, elke morgen stonden ze weer helemaal te trillen en de haartjes recht overeind.
toch merk ik wel dat als ik deken tijdig opleg, dat dat de vacht aanmaak wel degelijk tegengaat, paard heeft het niet koud dus dan maakt hij geen vacht aan.
maar ik wacht het meestal af tot mijn paard aangeeft het koud te hebben en dan gooi ik m pas om.

@jumpgirl; als je paard kale schouders krijgt, ligt je deken neit goed, moet je misschien een andere proberen, en wat betreft het paddock, misschien een oude deken opgooien als hij daarin staat, dan is het niet zo erg als ie stukkig gaat en dan verder een knappe deken om.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:00

Wie kan mij de doorslaggevende reden voor wel of geen deken geven>???

Ik ben het helemaal met Jesito eens.
Als doorslaggevende reden zou ik willen stellen dat je met een deken de natuurlijke werking van de haren verpest. De haren werken uit zichzelf al zó mooi, dat kan het paard allemaal zelf regelen.
Ik zou er voor kiezen om m nog zonder te laten staan.
Tot in december maakt je paard zn winter vacht aan, daarna begint ie al aan de zomer vacht. Hoe langer je m zonder laat staan, hoe meer hij zelf kan regelen.

Ik lees niet van je dat je paard iets mankeerd, dus hij kan het echt wel zelf!

Ik denk dat heel veel mensen dekend op doen omdat ze andere mensen dat zien doen en omdat ze denken "brr ik heb het koud, paard dus ook"
Daarnaast hoor ik bij mij op stal dat ze willen voorkomen dat hun paard te veel vacht klrijgt waardoor ze zo lang na het rijden uit moeten rijden.
Echter, je paard kan nat zijn maar zolang hij niet meer op de huid zweet en niet op de tocht staat is er niets aan de hand..

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:32

@ zodiacje: Hoe los jij t met jouw schimmel op dat hij in de winter een beetje schoon blijft?? (buiten poetsen en de stal schoonhouden natuurlijk) ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:41

de mijne heeft een hele fijne vacht.
Als er een gele vlek zit poets ik het ergste eraf met zo'n handschoen met van die "bobbeltjes" ( met haren op de andere kant). Dan wordt het minder geel. Als ik dan de volgende dag kom is ie al weer weg. Hij heeft hele gladde haren.
Verder doe ik er niets extra's aan.

Maar dat is dan idd wel weer een voordeel van de winterdeken.

Al moet ik ook zeggen;

dankzij de gele vlekken kan ik altijd prcies zien hoe hij heeft gelegen.
Met een deken op ligt hij meer "rechtop" de onderkant van zijn buik is dan geel, terwijl dat zonder deken niet gebeurd. Ik denk dat ze met deken dan toch anders gaan liggen ( die van mij dus in ieder geval wel).

OH, en als je nu denkt "jij was toch voostander van met zonder deken?" dan klopt dat alleen afgelopen winter heb ik vanaf december ofzo toch een deken opgehad omdat mijn paard het toch niet redde. Hij had nog te weinig vet op zijn lijf ( hij was vermagerd toen ik m vorig jaar kocht). Dit jaar ga ik het gewoon weer proberen maar goed in de gaten houden.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:10

Okey, ja tis zo moeilijk... ik kan niet voor mijn paard denken.
ik ga het gewoon zonder deken proberen en veel kuil geven als hij binnen stil staat. en als ik denk dat t niet goed gaat dan kan ik altijd nog een deken op doen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:12

Ja bij mij helpt een deken echt zo krijgen mijn paarden echt geen haar.
Als het niet zou helpen zou ik ook zo vroeg geen deken op doen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:12

van een deken krijgt het paard het juist koud... hij kan zijn natuurlijke bescherming (de vacht) niet meer recht overeidn zetten zodat hij niet meer de isolerende werking vand e vacht kan gebruiken om zich warm te houden!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:14