we gaan weer de koude tijd te gemoet !
Wie heeft er al een deken op bij hun paarden ? En al meteen een winterdeken ?
wij waren van plan om het volgende week te gaan doen!
Is dat goed ? of tevroeg ?
Xxx
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
eerder 11.. die van mij staat snachts met een 100gr dek op en overdag ligt het aan het weer, dinsdag uiteraard niks maar woensdag wel een ongevoerde e_horse schreef:flugeltje schreef:Ik vind het ook maar koud..
"Ik vind' is wat anders dan "mijn paard heeft het koud"
Paarden hebben het fijn bij temperaturen tussen -5 en +15 graden. Daarboven hebben ze het warm, daaronder begint het koud te worden. Ik zou dus nog even wachten met dekens.
e_horse schreef:Per ras denk ik niet. Ik ken een egyptische arabier, een KWPN'er, haflinger, draver etc.. die gewoon zonder deken en zonder stal buiten staan en een prima wintervacht kweken, nergens last van hebben.
Wel heb je gelijk dat sommige paarden 'watjes' worden, door het te vroeg op doen van dekens en het te snel binnen zetten. Dan worden ze ervan afhankelijk inderdaad.
flugeltje schreef:En dat is dus wat we niet willen en juist daarom een deken op doen !!
Ik rijdt mijn paard klets nat, doe je dat in de winter met een wintervacht, dan bevriest hij op stal !!!

Naaltje schreef:flugeltje schreef:En dat is dus wat we niet willen en juist daarom een deken op doen !!
Ik rijdt mijn paard klets nat, doe je dat in de winter met een wintervacht, dan bevriest hij op stal !!!
bevriest niks..
de mijne liep afgelopen winter buiten, zonder deken met een immense pluisvacht
na een lekkere buitenrit stond hij nat, ik stap hem op adem en tot hij koel is, en dan jaag ik hem lekker terug de wei in!
hij loopt nog hoor

Storm76 schreef:Als je de wintervacht tegen wilt houden, zul je nu al 's nachts met een dun dekentje moeten beginnen.