Scheren en dan toch naar buiten (op de dag)?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pipi

Scheren en dan toch naar buiten (op de dag)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 08:51

Ik zit met een dillema...
M'n friese merrie maakt echt een mega dikke wintervacht aan.
Zodat ik na het rijden uren in de weer ben met zweetdekens wisselen om haar droog genoeg te krijgen om haar gewone deken op te doen.
Vorig jaar was dat geen probleem,scheerapparaat erover en lekker warme deken op :D
Maar ja,toen kwam ze niet buiten en had ik de beschikking over een binnenbak en solarium.
Nu sta ik op een boerderijstal waar ze wél op de dag naar buiten kan en waar ik alleen een buitenbak heb.
Kan ik haar nu ook scheren als het de spuigaten uitloopt en kan ze dan toch naar buiten (op de dag) ?
Met rijden kan ik natuurlijk met in en uitstappen een uitrijdeken opdoen.
Ik neem aan dat er hier zoveel mensen zijn die met dit euvel te kampen hebben,dus wie deelt zijn ervaringen met mij??
Ik weet nl echt even niet wat nu wijsheid is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:42

Ja hoor, dat kan gewoon. Wel moet je goed opletten dat je paard warm genoeg is aangekleed als hij naar buiten gaat. Ik heb bij iemand gewerkt die zelfs volledig geschoren paarden dag en nacht buiten had lopen (met inloopstal). Deze paarden hadden wel een behaaglijke stapel dekens op, waarvan 1 met hals en hadden het echt nooit koud.

renskje

Re: Scheren en dan toch naar buiten (op de dag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:47

Wij scheren ons paard ook altijd.
tot vorig jaar stond hij ook 's winters op stal en hadden we de beschikking over binnenbak.
nu staan wij ook bij een boer en komt hij overdag 's winters ook buiten.
wij gaan hem gewoon optijd scheren (half / eind oktober) zodat als het echt koud wordt (december / januari) hij alweer wat haar erop heeft zitten.
deze winter gaan we ondervinden of het in praktijk ook zo werkt..
ben dus ook wel benieuwd wat voor tips er hier nog meer komen te staan!
wel doen we natuurlijk ook goede dekens op!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:50

Ja hoor zeker kan dat! Zazu is vorig jaar ook geschoren eind oktober. Ik heb haar toen de 'gewone' winterdeken afgedaan en een andere (weet het merk zo niet) opgedaan. Deze deken is 550 grams met hals. Overdag stond ze hiermee buiten en 's nachts op stal. Toen het weer rond de 10 graden werd is de hals eraf gegaan, vervolgens weer de gewone winterdeken, zomerdeken en weer alles af!

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:15

vroeg een deken op wordt de wintervacht minder.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:52

Dat heb ik vorig jaar ook gedaan,hielp eigenlijk niks.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:10

Ik scheer mijn paarden in de winter ook en ze staan daarbij overdag op het weiland. Eentje heeft zelfs een inloopstal ivm zijn allergie en staat dus eigenlijk 24 uur per dag buiten. Als je zorgt dat de dekens dik genoeg zijn en goed waterdicht is het geen enkel probleem.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:09

Ik vraag me dan af hoe dik de dekens moeten zijn? Is bijvoorbeeld 400 gram dan genoeg? ze zullen overdag gewoon buiten staan en 's nachts binnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:47

Ik begin ook altijd vroeg met dekens, maar mijn paard krijgt toch ook altijd flink haar en zweet daarbij snel met rijden, dus dan is scheren toch ook wel zo prettig...

Ik scheer de benen meestal niet mee, en dan staat ze overdags gewoon buiten in de paddock zonder problemen.
Ik heb haar een 380 grams waterdichte deken op, en met echt koud weer een onderdeken eronder...

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:49

Geen hals aan de deken?
Want ze heeft dan natuurlijk wel een errug kaal nekkie :+

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:52

Ik begin idd ook vroeg met dekens, heb een fjord dus die begint nu al vacht te ontwikkelen,half okt scheer ik hem altijd. dan krijgt ie een onderdeken op van 200 gr en een winterdeken waterdicht van 200 gr. Overdag staat hij ook gewoon buiten. Mijn paard heeft geen hals, want dan gaan zijn mooie manen platliggen.

En idd zoals hierboven ook al eens genoemd, als je optijd scheert hebben ze als het echt koud is alweer een vachtje ontwikkeld....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:53

Pipi schreef:
Geen hals aan de deken?

nee tot nu toe geen hals, ben als de dood voor de manen... :+
heb wel een deken waar een hals aan kan, dus wie weet ga ik het er nog eens op wagen...

maar als ze verder goed ingepakt zijn kan het prima hoor, zonder hals...

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:57

Nouvel schreef:
Pipi schreef:
Geen hals aan de deken?

nee tot nu toe geen hals, ben als de dood voor de manen... :+
heb wel een deken waar een hals aan kan, dus wie weet ga ik het er nog eens op wagen...

maar als ze verder goed ingepakt zijn kan het prima hoor, zonder hals...

idd.....manen en staart zijn heilig bij mij!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:57

Mijn paard scheer ik ook altijd en staat overdag altijd buiten. Vorig jaar met de sneeuw ook gewoon. Ze heeft dan met de kou een 400 grams waterdichte deken op en een fleece met hals eronder. Als het nog kouder is krijgt ze er nog wel eens een staldeken bij tussen. Maar als het echt bar en boos weer is, blijft ze wel eens een dagje binnen. Maar dit gebeurt op jaarbasis max. 5x ofzo. Mijn paard wordt altijd een beertje. Ze staat nu in een buitenstal, maar bij de vorige eigenaar stond ze in een geisoleerde stal en ging 's winters maar 1 à 2 uurtjes naar buiten. Maar daar kreeg ze ook zo'n dikke vacht.

Maar gewoon lekker naar buiten doen met voldoende dekens op, geen enkel probleem

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 20:59

Als ik de mijne half oktober scheer dan heeft hij in december alweer een megawintervacht en kan het opnieuw :+
Ik scheer hem dus pas begin half november.

Je kunt er ook voor kiezen om je paard in het jachtmodel te scheren. Dus borst, hals en dan rug kont en benen laten zitten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:01

Bij een geschoren paard moet je toch minimaal een deken met 370 grams voering hebben. Bij voorkeur nog een extra dekentje eronder op de koudste dagen.
Een hals zou ik zeker aanraden. Je haalt de hele bescherming weg, dus moet je dat vervangen met iets anders: de deken.
Benen zou ik zelf niet scheren als je paard ook bijvoorbeeld in de sneeuw naar buiten gaat. Je hebt immers zijn hele bescherming tegen de kou weggehaald en het is wel erg koud voor de paardenbenen om geschoren in de sneeuw te staan.

Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:06

ik sta ook bij een boer en heb mijn paard vorig jaar geschoren
ook is die overdag gewoon buiten geweest en snachts in de stal
ik heb nergens problemen me gehad
hij had circa 400 gram aan dekens op liggen echter echter
werd de vacht van mijn paard zo slecht van de dekens dat ik wel twijfel of ik nog outdoor dekens ga gebruiken (slecht lucht doorlatend in de stal) tevens had die ook wondje op de schoft en had die er een hekel aan als ik de deken op en af deed.

voor mij een teken dat die het niet leuk vond en ik het dus dit jaar zolang mogelijk uitstel dat scheren
lukt het niet scheer ik jachtmodel en de hals en benen ook niet (benen doe ik zowieso nooit)
maar niet meer helemaal
teven ga ik over op stal dekens en 1 0 grams regendeken voor erover heen als die naar buiten gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:08

Mijn paard heeft ook binnen en buiten een waterdichte deken op, ik heb goede dekens die ademen en een mooie pasvorm hebben en ik heb nog nooit last gehad van vachtproblemen of schuurplekken...

Ik haal wel elke dag even de deken eraf om een borstel over de vacht te halen en ik spons de zweetplekken ook vaak even af als het niet té koud is...

Ik doe ook het liefst zo min mogelijk dekens over elkaar heen om drukken en schuren te voorkomen...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:10

dan ben ik wel benieuwd naar jouw dekens hoor de mijne heeft altijd op de borst schuurplekken
hij heeft maat 195 maar op de borst altijd te krap
en 205 gewoonweg veel te groot ;(

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:13

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft ook binnen en buiten een waterdichte deken op, ik heb goede dekens die ademen en een mooie pasvorm hebben en ik heb nog nooit last gehad van vachtproblemen of schuurplekken...

Ik haal wel elke dag even de deken eraf om een borstel over de vacht te halen en ik spons de zweetplekken ook vaak even af als het niet té koud is...

Ik doe ook het liefst zo min mogelijk dekens over elkaar heen om drukken en schuren te voorkomen...

Jep hier sluit ik me bij aan, heb een pagony staldeken en een rambo winterdeken, is ff een inverstering maar hij gaat al 5 jaar mee!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:14

wat zouden jullie adviseren bij mijn paardje?

Die van mij wil ik ook scheren, maar staat overdag buiten van 9.30/10.00 tot 16.30 en 's nachts op stal een stal met een grote schuif deur waar hij als eerste box naast staat. Die schuifdeur staat altijd open ook in de nacht dus maar het blijft behoorlijk warm binnen (ik heb het er iig nooit koud).
Ik heb een 400grams waterdichte deken zonder hals is dat genoeg?
Of toch een deken met hals? ben alleen bang dat te warm wordt 's nachts.

Ik heb niet de mogelijkheid om de deken iedere ochtend en avond te wisselen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:16

onley schreef:
dan ben ik wel benieuwd naar jouw dekens hoor de mijne heeft altijd op de borst schuurplekken
hij heeft maat 195 maar op de borst altijd te krap
en 205 gewoonweg veel te groot ;(

Mijn paard valt tussen 185 en 195 in, ook heel vervelend... :+

Ik heb sinds een aantal jaar Dominick dekens, die vallen ietsje kleiner en de 195 past ze precies daarvan!
Ik ben erg tevreden over deze dekens, de pasvorm is echt super en de dikke waterdichte hebben ook een gladde voering.
Sinds ik Dominick dekens heb heb ik dus nooit meer last van drukkingen, schuurplekken en scheef hangende dekens...

En de 380 grams is super licht van gewicht, maar wel heel erg warm, dus voor bijna de hele winter genoeg voor zonder onderdeken....
(en er kan evt ook een hals aan)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:19

nouvel welk type deken heb je dan van Dominick?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:19

oke dankje ik ga eens googelen hoor

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:22

Mijn paard word voor het 4 jaar geschoren en staat dag en nacht buiten. Echter laat ik wel zijn benen in het haar en zijn hoofd (mede omdat hij dit niet wil laten schren :+ ) Vorig jaar heb ik dekenmodel laten scheren omdat hij wat ouder word. Maar in de winter heeft hij 300/360 gram op. Zonder hals (is wel geschoren) Ik scheer hem ook mede omdat hij anders in de wei zweet dus hoef ook niet aan tekomen met 550 gr of zoiets. Vorig jaar had ik een nieuwe deken nodig had ik 400 van wb maar hij had hem 5 minuten op en zweette zich dood. Mijn paard hoeft dus niet veel gram is ligt echt aan het paard.