Nu al wintervacht: (deels) scheren of deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Nu al wintervacht: (deels) scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:30

Bij mijn paard begint de wintervacht nu al door te komen. Het is niet alleen verharen, maar de vacht is ook al echt voelbaar/zichtbaar dikker. Ik heb gehoord dat ze vorige winter ook héél dik in haar vacht zat, zodat ze haar toen maar volledig hebben geschoren (en ze dus constant met een deken opstond). Nu staat ze dag en nacht buiten; in de winter gaat ze sowieso overdag naar buiten, 's nachts zal het van het weer afhangen, en van mijn stalmaatjes (want als zij hun paarden binnen zetten, kan die van mij niet alleen buiten blijven).

Gewoon laten groeien is geen mogelijkheid, omdat de vorige eigenaresse vertelde dat ze vorige winter echt stond te zweten op stal, omdat ze 't zo warm had - en onze stal is écht niet heel erg warm. Is het dan het beste om gewoon deels te scheren? En welk model zou ik dan moeten doen zodat ze de warmte voldoende kwijt kan, maar ook gewoon buiten kan blijven staan? Of is dekens dan toch een betere optie? (hoewel ik dat liever niet zou doen).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:21

Nu al scheren zou ik niet doen. Als je het écht tegen wilt houden zou ik beginnen met een dun zomer dekentje op te doen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:25

Je zou een dunne regendeken op kunnen doen, maar het is soms ook nog echt warm, dus dan moet je wel in de gelegenheid zijn om die deken af en op te gaan doen. Ik merk aan mijn paard ook dat de vacht iets dikker wordt, maar ik laat haar bloot. Als ze van de winter/herfst echt te dik in haar vacht komt te staan, gaat de tondeuse erover.

Dani

Re: Nu al wintervacht: (deels) scheren of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:55

Ik zou ook nu nog niet gaan scheren, hoor. Maar ik zie het helemaal niet zitten om constant met dekens te klooien; zou dat alleen doen als scheren niet praktisch zou zijn om zowel buiten als binnen comfortabel te kunnen staan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:58

tja als je haar van de winter toch eigenlijk zo lang mogelijk buiten wil hebben zou ik echt niet gaan scheren, het is minder mooi dat ze nu al een dikkere vacht krijgt maar die krijgt ze niets voor niets natuurlijk.

Elsie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:45

Ik zou nu nog niet gaan scheren, zou dan kiezen voor een dun dekentje.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:58

Pashon schreef:
tja als je haar van de winter toch eigenlijk zo lang mogelijk buiten wil hebben zou ik echt niet gaan scheren, het is minder mooi dat ze nu al een dikkere vacht krijgt maar die krijgt ze niets voor niets natuurlijk.

Totdat ze echt erg zweet en er een dikke verkoudheid overheen komt.
Maar daar is in augustus nog geen sprake van.

Ik zou wachten tot oktober en dan scheren en een deken op, dan heeft de vacht nog een beetrje kans om iets aan te groeien voor het echt koud word.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 09:01

Nogmaals, ik zou ook nú niet al scheren..maar ik moet wel nu al bedenken wat ik wil, omdat ik anders nu al met dekens zou moeten beginnen..en dat doe ik liever niet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:02

Je kan natuurlijk altijd kijken of een zomerdeken/ongevoerde regendeken nog effect heeft. Is wellicht de moeite waard!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:07

Lees even mee, heb hetzelfde probleem en twijfel nu ook wat te doen. Voor een deken vind ik het nu ook veel te warm.

Vorig jaar heb ik eind augustus al zijn hals en borst uitgeschoren omdat hij duidelijk last had van de hitte. Maar toen bleef hij buiten staan en nu zal hij in de winter 's avonds op stal komen.

Zit te twijfelen of ik hem begin september even helemaal scheer en dan tijdelijk onder een regendekentje zet tot er weer wat haar op zit (gaat snel zat) zodat er een laagje vanaf is. En dan daarna de hals en borst blijven uitscheren en eventueel nog iets meer als dat nodig is, maar wel dusdanig da ie met mooi weer zonder deken buiten kan blijven staan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:00

Dat zal ik sowieso niet doen, bij mijn paard groeiden die haren echt niet heel erg snel terug. Dus dat risico zou ik niet willen nemen.

Maar als ik de vacht gewoon laat groeien, en dan -later in het jaar- een deel wegscheer, heeft dat dan voldoende effect? Of is de kans dan nog steeds groot dat ze 't buiten koud heeft en binnen te warm?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:31

Hee Danielle!

Vervelend probleem he, ik ben ook aan het twijfelen
wat ik zal doen met Kyra. Daar zit in oktober/november 5 cm
wintervacht op haha := Ik denk dat ik haar lijf scheer (dus rug/buik/hals/kont)
en de benen en hoofd niet. En dan maar een deken op. -O-

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:59

Ochjee..moet je net mij hebben hier ;) aflaten die deken zou ik zeggen..overdag is het nog gigantisch warm en dat ze de wintervacht aanmaken komt doordat het aantal lichturen minder wordt én dus niet omdat ze het nu al koud zouden hebben.
Als jij dr straks dag en nacht buiten wilt laten is er niets fijners dan hun eigen haarkleed..en als je dr snachts op stal wilt hebben met rotweer, dan heeft ze zeker genoeg aan dr eigen vacht gok ik zo ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:02

ik zou er ook niets aan doen.
Evt. kun je later in het jaar een patroon scheren waardoor de dikste warmte wel weg kan maar er geen deken ophoeft?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:07

's ochtends is het hier wit van de mist. Ze krijgen hun vachtje niet voor niets dus. Ik zal er niets aan doen en als we straks
weer het winterseizoen ingaan scheren en een dikke deken erop.
Mijn ervaring is dat het vroeg beginnen met dekens vaak niet
het gewenste effect heeft. Daarnaast, ik moet er niet aan
denken om half augustus alweer met dekens te leuren.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:31

Amy77 schreef:
Als jij dr straks dag en nacht buiten wilt laten is er niets fijners dan hun eigen haarkleed..en als je dr snachts op stal wilt hebben met rotweer, dan heeft ze zeker genoeg aan dr eigen vacht gok ik zo ;)

Dat is dus het probleem, dan is die vacht dus teveel en staan ze te zweten op stal.

Er zal dus zowieso wat van die vacht af moeten maar de vraag is hoeveel en wanneer. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 16:55

Silfre schreef:
Amy77 schreef:

Dat is dus het probleem, dan is die vacht dus teveel en staan ze te zweten op stal.

Precies. Zou erg fijn zijn als mensen iets beter lezen, want ik heb ook al meerdere keren gezegd dat ik juist liever géén dekens wil, en nu al helemaal niet; maar dat ik niet zeker weet/wist of scheren het gewenste effect zou hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:13

Maar dan moet je het dus doen zoals ik zei, gewoon zodra ze het te warm krijgt een patroon scheren zoda de dikste warmte eruit kan maar er geen deken ophoeft.
Er heeft hier op bokt wel zo'n plaatje gestaan met al die (12 ongeveer?) scheerpatronen, moet je even kijken of je die kunt vinden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:53

Mijn paard heeft de ziekte van Cushing en zijn haar blijft nu doorgroeien ook in de zomer. Hij staat nu dag en nacht op de wei, en ik heb hem nu 2,5 week geleden geschoren omdat hij ook zijn warmte niet meer kwijt kan. Dit is zijn model:
Afbeelding

Als hij weer op stal staat wordt hij weer helemaal geschoren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:34

Zou nu nog niet scheren zolang je paard nog na het rijden droog kan krijgen niet scheren. En anders alleen een klein streepje bij de hals.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:56

opisop_shop schreef:
Er heeft hier op bokt wel zo'n plaatje gestaan met al die (12 ongeveer?) scheerpatronen, moet je even kijken of je die kunt vinden.

Afbeelding

Ik heb vorig jaar eind augustus al de hals en borst uitgeschoren (patroontje 11 maar dan niet dat stukje boven het been) en mijn paard werd er aanzienlijk frisser van dus die had er echt baat bij! Denk dat ik dat gewoon weer ga doen. Aan de onderhals en borst lopen verschillende grote aders waardoor ze daar makkelijker hun warmte kwijt kunnen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:07

leuke tekeningen, inderdaad erg duidelijk :) alleen de laatste kolom vind ik nonsens qua vergelijking, maar ja da's persoonlijk

ik zou voorlopig nog afwachten en van zodra je merkt dat je paard begint te zweten (op stal of zelfs buiten) dan kan je beginnen met een streepmodel ik zou opteren voor plaatje 10, hiermee kunnen ze al aardig wat warmte kwijt zonder dat je al moet gaan klooien met dekens. 't is pas vanaf iets tussen plaatje 8 en 7 dat je best kan afdekken. Vanaf dat je de hals volledig scheert kan je ook best een deken met hals aanschaffen als je je paard nog buiten wil zetten.
meer haar afscheren kan altijd.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:37

Ok, fijn dat je dus wel echt verschil merkt! Zat zelf ook te denken aan zo'n model inderdaad, met de hals vrij en dan nog stukje door naar beneden/achter - en dan kijken of evt. meer nodig is.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:14

Rakni zat al dik in zijn ijslanderhaar. Met de trec wedstrijd zaterdag (20km) was hij helemaal doorweekt.

Dus.... gisteren heb ik hem helemaal geschoren!! (behalve een dekje op zijn rug dan)
Het idee is dat hij in oktober dan minder haar heeft dan normaal en ik dan een streepmodel uitscheer. En dat hij de hele winter zonder deken kan blijven staan. Hij staat nogal in training dus het is echt nodig. Maar dekens wil ik niet. Wel opletten komende maand met evt veel regen.

in de winter scheer ik modelletje 6 en dan staat hij prima zonder deken iedere dag de hele dag buiten. Maar eigenlijk is de vacht die er dan wel zit ook te dik. Vandaar dat ik het zo probeer.

Wat me opvalt: hij is geschoren maar heeft nog steeds een hele dikke (korte) vacht over. Dus hij zal het zelfs geschoren niet snel koud krijgen denk ik.

En wat was ie braaf, ik ben echt trots!

voor: Afbeelding

en na:

Afbeelding

zeg maar dag tegen die haren!
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:12

de lengte van de haren die over blijven hangt af van je scheermesjes. Mijn vriendin had op haar scheermachine ook "te lange messen zitten. haar paard bleef ook een beetje donzig aanvoelen, nu heeft ze er andere besteld, kortere