Winter: gezeur met dekens..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndManuel

Winter: gezeur met dekens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:16

Heee Iedereen..

Ik heb alles hier een beetje doorgelezen.. sommige dingen kwamen in de buurt van mijn 'problemen' maar het was het telkens niet niet..

Ik sta op een manege en mijn pony staat swinters heel de dag op stal..
Hier baal ik echt heel erg van maar er zijn in de buurt geen andere fijne stallen te vinden..
We hebben 2 binnenbakken en ik rijd dus swinters altijd binnen..

Maar ik heb deze winter mijn pony geschoren en onder de dekens gezet..
Zn oude eigenaar deed dat ook altijd met hem..
Dat gaat opzich prima maar ik heb er zo'n hekel aan.. dat gezeur met die dekens enzo.. schuurplekken.. of dat het niet lekker zit enzovoorts enzovoorts..

Ik loop nu stage en mijn stage docent zegt van haal die dekens er gewoon lekker vanaf en laat die wintervacht groeien..

Maar nu loop ik tegen de volgende dingen aan.. :

- Is dat handig.. we rijden dus altijd binnen en daar is het best benauwd.. en dan zweet hij na 5 minuten training al...
En als ik hem dan op stal zet.. ? dan is hij zijknat..
Mn stagedocent zei afspuiten... dat doen wij ook altijd... maar nu ben ik weer zo dat ik het idee heb dat dat zo koud is... als het -10 is ofzo...

- En het 2e... : ik rijd veel wedstrijden... en word je nou een beetje raar aangekeken als je met een berenvachtje op wedstrijd komt.. ik weet dat dat eingelijk niet mag maar het is niet echt een mooi gezicht natuurlijk..

Ik ben benield hoe jullie hier over denken en zou het fijn vinden als jullie je tips met mij willen delen..
want ik zit er echt overin ;)

: :evaw:

heudensfreak

Re: Winter: gezeur met dekens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:40

voor dat raar bekeken zou ik het niet erg vinden maar je paard kletsnat op stal zetten is ook geen doen.

zou ze toch maar gewoon scheren moest ik van jou zijn ..

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:44

Ik zou scheren als je met hem sport, want de conditie loopt ook achter uit door die winter vacht. Ik zou zeggen lekker scheren dat is het fijnst trainen ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:47

De conditie van mijn paard waar ik endurance mee rij gaat niet achter uit door zijn wintervacht.

Je paard staat binnen op stal en rijdt binnen? Grote kans dat ze zich dan al aan het 'binnenklimaat' heeft aangepast. Waarom probeer je het niet gewoon als je zo'n hekel hebt aan de dekens? Ze is zo geschoren als blijkt dat ze echt over kookt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:51

Lijkt me vreselijk als je met je paard altijd alles maar binnen moet doen :\ . Ik bedoel, ik ben juist zo dol op het hebben van een paard, omdat ik dan lekker veel buiten kan zijn met mijn paard. Ik zou het niet trekken op zo'n stalling (en mijn paard eerlijk gezegd ook niet :D ).

Gewoon niet scheren. Hoe dik wordt die wintervacht nou met al dat binnen staan en zijn?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:53

Met een deken op, en binnenstaan zorgt er ook al voor dat de wintervacht niet zo dik wordt als bij een "buitenpaard"
Je hoeft dan niet eens een hele dikke deken te nemen, gewoon een lekkere staldeken ;)

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:49

Okee...

Jaa ik baal er erg van dat ze swinters niet buiten kunnen maarja..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:42

MeAndManuel schreef:
Okee...

Jaa ik baal er erg van dat ze swinters niet buiten kunnen maarja..

Is er echt niets anders in de omgeving te vinden? Paardensport is naar mijn idee helemaal geen binnensport en een paard hoort gewoon zoveel mogelijk buiten. :)
Die van mij zou gek worden als hij zo gehouden zou worden..... Echt..... (en ik ook, vrees ik :o ).

Sterkte, hoor..... :(:)

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:45

Ik sta nu op het moment op een super mooie stal...
Maar dat is voor mn stage.. en 45 minuten rijden dus gewoon echt niet te doen.. erg jammer maarja ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:47

je kan ook een ander model scheren,dan hoef je geen deken op maar kan wel de warmte weg

krijgt jouw paard dan nog wel een teddy vacht als deze altijd binnen staat?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:54

Kan je niet gewoon warmtelampen in je stal hangen, dan scheer je hem en kan ie zonder deken lekker warm staan :-)

Ik heb er eentje die ik geen dekens op hoef leggen, de andere worden 2 keer geschoren en verder onder de deken, enkel bij heel koud weer onder de dubbele dekens

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:58

Ik heb eingelijk geen idee... :P
Ik heb heb vorig jaar pas rond november geschoren..
En toen zag hij er ong zo uit.. :
Afbeelding
^^Het lijkt niet zo erg maar het werd steeds erger :P
Afbeelding
^^^^ dat is met rijden... beide pony's zijn geschoren.. ik ben rechts :P
En ik zit tegenwoordig niet mer zo ingezakt hoor haha

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:58

bulck schreef:
Kan je niet gewoon warmtelampen in je stal hangen, dan scheer je hem en kan ie zonder deken lekker warm staan :-)

Ik heb er eentje die ik geen dekens op hoef leggen, de andere worden 2 keer geschoren en verder onder de deken, enkel bij heel koud weer onder de dubbele dekens

Ik denk niet dat mijn manege daarmee accoord gaat :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:00

Dekens is inderdaad een hoop gezeur...daarom gebruik ik ze ook absoluut niet.
Paardje krijgt wel een wintervacht, maar die krijgt ie niet voor niks ;)
Ook ik train gewoon volop met hem in de winter, maar merk echt niet dat zijn conditie hierdoor achteruit gaat.
Zijn algemene conditie is juist super, want hij is op stal de enige zonder deken en ook de enige die niet allerlei kwaaltjes heeft op stal.
Ik stap in de winter wat langer uit en gebruik eventueel een zweetdeken, gaat perfect.

Echter zou ik nooit willen staan op een plaats waar alles binnen moet.
Overal zijn alternatieven te vinden, dus ook bij jou. Alleen soms moet je even zoeken ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:12

weet ik wel, was even maar doordenken op zo'n lamp dat ze gebruiken in varkensstallen voor de bigge warm te houden :-)

Verder gaan die van ons vanaf half augustus, na hun douche terug de lampen onder en een lichte deken op. En ja de ene springt sneller de haren in dan de andere.
Als je hem stalt zoals jij doet zou ik zeker scheren, paar dekens kopen zodat je kan wisselen om te wassen. ja het blijft wel een gedoe. Bij ons heeft elk paard 4 staldekens, dus 2 boven en 2 onderdekens en dan nog een aparte deken voor in de wei of molen.

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:53

mijn pony heeft in de winter een dunne vacht, in 10 minuten stappen is ze weer droog.
ze staat met een deken op van 300 gram, en daaronder heeft ze een borstbeschermer tegen de schuurplekken, dat helpt goed.

isabel, ik zou um scheren als ik jou was.
duurt veel te lang voordat ze droog is, dan kan ze best snel kou vatten, maar het is maar wat je zelf makkelijk vind.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:56

Ik zou ook gewoon scheren als ik jou was.
Misschien kun je op zoek gaan naar een deken waar hij geen schuurplekken van krijgt.
ik ben ook heel erg lang op zoek geweest omdat mijn paard ook schuurplekken kreeg nu heeft ie alleen nog maar Amigo dekens op, die hebben echt een super goede pasvorm.
deze deken ligt goed en de schuurplekken blijven weg.
kijk even rond misschien is er ook wel een deken voor jouw pony zonder de ongemakken van schuurplekken op de schouders.

heel veel succes

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:00

ik zou ook gewoon scheren hoor :j
En een paard afspuiten (met een teddy vacht) zou ik al helemaal niet doen :n (of je moet solarium hebben)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:30

Als je pony toch teveel vacht krijgt zou je hem ook in een jachtmodel kunnen scheren...

Afbeelding
In princiepe hoeft hier geen deken op maar je paard kan wel ventileren,ook afkoelen onder een zweetdeken is geen probleem.
Hier zie je wat voorbeelden hoe je je paard eventueel kunt scheren:

Afbeelding

Vanaf nr 5 heb je in princiepe geen deken nodig,afhankelijk van het stalklimaat ;)

Succes hoor...

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:06

bij ons staan ze overdag buiten in de winter,, wij doen wel een deken op en op stal af,, om de haargroei een beetje tegen te houden,, mijn pony is altijd een beetje een teddybeer in de winter.. maar zweten valt eigenlijk wel mee,, het is alleen de eerste weken erg maar dan past hij zich er aan aan en gaat hij minder zweten tijdens het rijden

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:46

Okee..
Bedankt iedereen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:52

ik zou ook niet scheren, hier heeft niemand last van de wintervacht in de winter.
kan gewoon blijven rijden en na het rijden zet ik ze even op stal met een zweetdeken op (wol of fleese), volgens mij is dat niet eens nodig, maar doe het toch, blijf toch ook een beetje vermenselijke.
Als het niet koud is, dan zowiezo ook geen zweetdeken, dan mogen ze rollen in het zand.
Sorry dat ik het zeg, maar wat ontzettend paardonwaardig, de hele winter op stal!!!!
Dat vind ik meer dan zielig. Verdiep je eens in het wezen paard, dan snap je wat je het dier aan doet. paarden zijn gewoonte dieren, ze wennen er wel aan, maar goed is het zeer zeker niet.
een paard heeft buitenlucht en veel beweging nodig! dat red je niet met een uurtje (of voor mij part 3 uur) rijden per dag.
Ik ging net zolang zoeken tot ik een passendere oplossing had gevonden.
maar goed, daarin is iedereen anders. Ik kan me voorstellen dat de noodzaak niet altijd word gezien als je paard temidde van nog veel meer opgesloten paarden staat, dan lijkt dat normaal.
maar goed, OT.
ik zou dus niet scheren.

succes

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:58

Bij mijn ijslander heb ik vorige winter alleen haar borst/onderhals (plaatje 11 in post van tinky12) laten scheren. ze stond 24/7 buiten, wel met schuilstal. Ze leek het heel fijn te vinden, en had nergens last van. Een ijslander krijgt volgens mij ook een wat dikkere vacht dan jou paard, dus het zal er dan ook wel iets mooier uitzien :P met dit model hoeft het paard geen deken om en kan zichzelfs nog gewoon warmhouden :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:33

Wat vervelend dat er bij jullie geen stallen zijn waar de paarden eens naar buiten kunnen.
Maar goed.
Is het geen idee om jouw paard alleen de zweetzones te scheren, dan kun je met heel koud weer met een dunne deken en als het rond de 10 graden en hoger is kun je de deken er gauw vanaf laten.
Mocht het nou niet bevallen zou je hem nog altijd helemaal kunnen scheren.

miss_simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:29

wintervahct is echt niet fijn hoor.... let maar is op het aancingelen...dan trek je alles er mee uit...nite erg vriendelijk... vraag hem waarom je het zou moeten laten groeie