Welke deken kan ik best nemen? (eczeem)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Welke deken kan ik best nemen? (eczeem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 17:41

Mijn merrie is (of beter was ;( ) een lichte zomereczemer, dit was redelijk goed onder controle te houden met smeerseltjes, spraytjes, enzovoorts ... Tot nu ... helaas helpen mijn smeersels niet meer. ;( Ze schuurt haar staart nu echt helemaal kapot (heb daarstraks ook enkele kleine wondjes gezien), ook de manen moeten eraan geloven, dus ik ga dan toch maar met dekens beginnen. Ik heb veel goede reacties gelezen over de rambo sweet itch, iemand bij mij op stal is er ook zeer tevreden mee, alleen is dit geen goedkope deken en ik ben een beetje bang dat ze deze nu gaat kapot schuren (de jeuk zal immers niet op 1 2 3 weg zijn). Zou het dan niet beter zij om voor de goedkopere pagony te gaan en eventueel vanaf volgend seizoen meteen een rambo beginnen? Of gaat die pagony niet afdoende werken tegen de vliegjes om haar van haar jeuk af te krijgen?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:50

Ik heb met mijn paard net hetzelfde probleem. Hij schuurt ook licht en heb het ook altijd goed kunnen tegen houden met smeerseltjes.
Enkele weken geleden ben ik echter overgeschakeld op een deken. Hij had in de wei erg veel last van vliegen en bij felle zon kreeg hij last van zonnebrand door de smeerseltjes.
Hij staat nu met een Rambo sweet itch hoody. Die is dus ook eigenlijk te laat opgelegd (begin juli in plaats van in het voorjaar).
Ik ben er heel tevreden over. Hij heeft inderdaad soms nog jeuk, bijvoorbeeld na een dag op wedstrijd (dan heeft hij het deken niet op) en in de periode dat hij het deken pas op had. Ik heb hem dus wel al enkele keren zien schuren. Aan het deken is er echter helemaal niets te zien van dat schuren, de deken is al vrij vies maar de textuur het stof ziet er nog altijd als nieuw uit. Geen schrammen, pluisjes, halen of andere mankementen die je door schuren zou verwachten. Aan de manen en staart is ook niet te zien dat hij wel af en toe schuurt. Soms zie je wel dat de haren net onder de manenkam niet helemaal goed liggen, maar de manen zelf zien er nog prima uit. Ze zijn niet eens dunner geworden ofzo.
De Rambo is dus wel een echte aanrader.

Sammetje_

Re: Welke deken kan ik best nemen? (eczeem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:53

Ik heb de deken van Epplejeck en ben hier minder over te spreken. Hij heeft me 65€ gekost en dat is dan ook wel weer te merken. Ik mag niet klagen hoor, maar ze heeft haar hele hals al open liggen (mede door het prikkeldraad waar ze zo nodig overheen moet hangen) en verder rekt en lubbert hij uit. Wel helpt hij prima tegen de jeuk! Heb nu nergens meer last van! :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:59

ben je al gestopt met krachtvoer? dat is een grote veroorzaker van ZE

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:07

Ik heb een van pagony... ligt er nu al een hele tijd op, en nog steeds geen gaatjes oid!
ben er tot nu toe wel tevreden over..
hebben hem er trouwens ook te laat opgelegd(pas sinds halverwege juni) maar heeft al heel veel geholpen.

Nu nog een oplossing vinden voor zijn hoofd, die is nu wel echt helemaal kapot... ;(

Succes met een goede te vinden, het helpt wel goed namelijk!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 19:49

Mijn paard krijgt amper krachtvoer. Enkel een beetje als beloning na een flinke rit ofzo. Ik denk dat ik maar eens voor de pagony deken ga zien.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:59

Ik heb zelf de rambo sweet itch.
ben er zeer tevreden over, manen en staart zitten er nog aan terwijl mijn pony tot bloedens toe schuurde.
Hij vecht alleen heel erg veel dus is een elastieke bandje gebroken maar kon ik makkelijk zelf weer maken.
Het is een wat duurdere deken maar hij lijkt mij voor het paard ook was fijner.
Als je die goedkopere hebt zitten ze helemaal strak ingepakt, en dat is bij de rambo deken niet zo, maar hij blijft perfect liggen.
Als je nog vragen hebt kan je altijd even berichtje sturen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:06

Mandyke schreef:
Ik heb veel goede reacties gelezen over de rambo sweet itch, iemand bij mij op stal is er ook zeer tevreden mee, alleen is dit geen goedkope deken en ik ben een beetje bang dat ze deze nu gaat kapot schuren (de jeuk zal immers niet op 1 2 3 weg zijn).

Ik heb (ongeveer 1 dag op 3 in de zomer) een Rambo Sweet Itch op een 3,5 jarige hengst liggen die 24/7 met een andere hengst en een ruin samen loopt. Dat kan echt alleen maar omdat die deken MEGA-stevig is, echt, die is hier al zéér zwaar door de test gehaald hoor :P Ik heb nooit een deken gehad van die kwaliteit, echt zéér goed materiaal, en goed over nagedacht, daar hoef je je geen zorgen in te maken. Als hij mijn mannen en al hun weidecapriolen al 6 maand vlekkeloos overleeft, lukt dat bij jou vast ook ;)

Ik ben er heel erg tevreden mee, en ik wil ook wel verdere vragen beantwoorden (pb of niet..)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:14

welke maat heb je ? ik heb hier nog een 2e hands everline liggen
(helemaal heel)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:31

Everline is zo'n blauwe hé?? Die heb ik eens gevoeld maar ik vind die stof veel te dik, daar moeten ze het toch verschrikkelijk warm onder krijgen?
Is die rambo deken goed geschikt voor de rondere zwaardere paarden? Hoe zit het met de pasvorm van deze dekens?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:40

De oude erverline lubbert heeeeel erg uit.. Dus die vind ik niks. De nieuwe weet ik niet..
Ik ben ook wel tevreden over de pagony! En heb ook nog heel even een deken van topreiter geprobeert, die ook goed beviel. Mooie ligte deken die snel droogt :j alleen is mijn merrie overleden dus heb deze deken maar eventjes kunnen gebruiken.

Je zou ook hier op bokt of MP een 2e handse kunnen zoeken wat een iets duurder merk als die net wat steviger zijn als de pagony? want die stof is wel dunner dan die bv van Boett

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:59

Mandyke schreef:
Is die rambo deken goed geschikt voor de rondere zwaardere paarden? Hoe zit het met de pasvorm van deze dekens?

De hengst waar ik het over had is een Andalusiër van 1,50 met een stevige hals, buik en kont. Die past prima in een standaardmaat Rambo, terwijl hij voor een gewoon deken altijd tussenin valt (hals is altijd te klein). Hij heeft overigens geen enkel deken dat niet half aan flarden hangt.. behalve de Rambo. Als iemand een hengsten-proof alle-weers weidedeken weet .. ik ben zoekende.

Ik wil de precieze maat altijd wel eens nakijken hoor.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 00:07

heb ook een rambo sweet ich hoody. fijne deken maar voor mijn zeer brede fries toch vreemde maat. zn borst mag breder maa heb ik opgelost door gewoon een haak tussen te doen. deken is wel erg stevig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:21

BleikjA schreef:
De oude erverline lubbert heeeeel erg uit.. Dus die vind ik niks. De nieuwe weet ik niet..
Ik ben ook wel tevreden over de pagony! En heb ook nog heel even een deken van topreiter geprobeert, die ook goed beviel. Mooie ligte deken die snel droogt :j alleen is mijn merrie overleden dus heb deze deken maar eventjes kunnen gebruiken.

Je zou ook hier op bokt of MP een 2e handse kunnen zoeken wat een iets duurder merk als die net wat steviger zijn als de pagony? want die stof is wel dunner dan die bv van Boett

:? nog nooit gehoord
van geen enkele klant .. slechts goede verhalen
de everline 2e hands is mijn eigen deken .. pown heeft er ruim jaar onder gestaan
en is iig niet uitgelubberd , stond er ook niet onder te zweten en paard was onder de deken sneller droog dan op delen waar geen deken zit

mijn reuma handen/armen hebben echter vrij veel moeite om hem om te krijgen
(teld voor alle exceem dekens)
en de nu ponny wat groter gegroeid is dan verwacht
hebben we dus met de maat groter een andere , voor mij makkelijkere deken
gekozen
ponny loopt nu met deken met hals en halsband tegen de kleine vliegjes
zolang dat ook werkt even geen exceem deken :o

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:07

@nickyu: Een stalgenootje heeft hem er nu voor het 2e of 3e jaar op liggen volgens mij. Al wel wat langer dus maar hij blijft echt voor geen meter meer zitten (na een seizoen, of zelfs minder zat hij al niet meer zo goed) ik vind de hals ook zo vreemd, die blijft ook maar wegzakken. Bij dit paard (en nog een andere kleine pony) vind ik hem echt niet goed zitten. Bij de kleine pony is hij wel wat minder gelubberd dan bij de ijslander trouwens!
Maar ik heb verder ook veel goede verhalen gehoord hoor, maar mijn pagony vond ik er na 2 seizoenen toch beter uit zien.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:54

ikke20 schreef:
heb ook een rambo sweet ich hoody. fijne deken maar voor mijn zeer brede fries toch vreemde maat. zn borst mag breder maa heb ik opgelost door gewoon een haak tussen te doen. deken is wel erg stevig.

Dit is bij mijn paard ook steeds zo'n probleem. Die speknek raakt nergens deftig in verwerkt dus ik moet zowiezo steeds 1 à 2 maten te groot nemen voor haar 'omvang' onder dedeken te krijgen. :o Wat ik lees van de pagony moeten het lichte dekens zijn dus die kan ik dan zelf makkelijk aanpassen in de lengte. Ik ga zo meteen eens naar de divoza dan kan ik het allemaal wat beter bekijken. ;)

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:50

ik heb eventueel nog een pagony eczeem deken maat 185 voor je liggen :)!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:20

BleikjA schreef:
@nickyu: Een stalgenootje heeft hem er nu voor het 2e of 3e jaar op liggen volgens mij. Al wel wat langer dus maar hij blijft echt voor geen meter meer zitten (na een seizoen, of zelfs minder zat hij al niet meer zo goed) ik vind de hals ook zo vreemd, die blijft ook maar wegzakken. Bij dit paard (en nog een andere kleine pony) vind ik hem echt niet goed zitten. Bij de kleine pony is hij wel wat minder gelubberd dan bij de ijslander trouwens!
Maar ik heb verder ook veel goede verhalen gehoord hoor, maar mijn pagony vond ik er na 2 seizoenen toch beter uit zien.

heb je het nu over de elastiek bij de nek of de stof ?

bij de nek heb je een verstel band

er zit verder in de stof erg weinig rek , iig in de huidige
dus zo erg lubberen lijkt me bijna onmogelijk :o
heeft ze m warm gewassen ?

de pagony overleefde iig bij ons niet die lag binnen een week in 2 delen :o
:o tja spelende paarden :o

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:58

Alles is uitgelubbert... Elastiek en de stof... Ik heb geen idee hoe de eigenaar hem gewassen heeft. Misschien had ze hem ook wel te groot aangeschaft ofzo? Het is niet mijn deken dus ik weet het zo niet.. deze deken zat juist wel wat rek in, nu alleen niet meer :+ Everline heeft wel een nieuw type dus misschien is die net wat anders? of dit is gewoon een rare :+ deze had ze volgens mij gekocht voordat ze ze ook in het bruin hadden (in NL dan)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:32

ikke ook nl :D

maf ..
ik heb een bruine , dus dan de nieuwere ;)

laatst die van hps in mijn handen gehad , die leek ook wel fijn

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:30

Ik heb vandaag een pagony gekocht, voor alle zekerheid maar een maat groter genomen (een 215) en deze past goed. Misschien net en beetje te lang, maar dit kan ik eventueel nog wat aanpassen door plooitjes op de rug te maken, maar haar pensje ( :o ) geraakt er tenminste helemaal in. Ben benieuwd hoelang deze deken gaat meegaan. Nu is mij merrie zelf geen sloper en ze is erg dominant dus een ander paard waagt het waarschijnlijk gewoonweg niet om aan haar deken te komen. }>

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:00

Mandyke schreef:
Everline is zo'n blauwe hé?? Die heb ik eens gevoeld maar ik vind die stof veel te dik, daar moeten ze het toch verschrikkelijk warm onder krijgen?

mijn merrie heeft ook de rambo en is erg breed, maar het past perfect :)
niet echt de meest charmante foto maar ja :P janneke heeft wel een maat groter op dan dat ze normaal heeft :)

Afbeelding

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:17

[SV] Wie ervaring met Rambo Sweetitch Hoody
Zoals eerder genoemd.
Als je het topicje doorleest zie je ervaringen ed van mensen.
Persoonlijk vind ik het een hele fijne deken, pony is er niet warm onder en heeft geen schuurplekken.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:51

Ik ben ook een enorme fan van de Rambo. Mijn paard draagt ze al 3 jaar en ik heb er nooit enig probleem mee gehad. Ze werken super tegen het schuren.

De rambo-deken die ik 3 zomers geleden gekocht heb is nog steeds in gebruik, met enkel een paar kleine reparaties. Dus het kost wel wat meer dan bijv. Pagony of Epplejeck, maar je krijgt een deken waar je meerdere seizoenen plezier van hebt. Wat je van de goedkopere merken echt niet kan zeggen (Pagony heeft indertijd bij mij een maand 'geleefd' en was daarna to-taal gesloopt).

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:49

ik gebruik al jaren de pagoni en ben er zeer tevreden over :)