Paard zit NU nog in zijn wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Paard zit NU nog in zijn wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 03:58

Hee bokkers.

Ik weet niet of het hier goed staat ofzo, maar anders moeten de mods het maar even verplaatsen.
Ik heb een vraagje.
Mijn pony is vorig jaar, in de winter, rond november geschoren.
Nu heeft ie zijn haar weer, maar echt net zoals zijn wintervacht.
Hij zit nu nog in zijn wintervacht, en met de rosborstel krijg ik dr ook niet meer haar uit ofzo..
Het kan ook aan zijn leeftijd liggen, hij is net 20 geworden.
Wat kan ik hieraan doen, want het arme dier zweet zich nu helemaal kapot.
Tijdens het rijden, helemaal bezweet.
Dat was ook de reden dat ik hem liet scheren in de winter, omdat hij gewoon zo erg zweet, maar vind het een beetje raar om hem nu te scheren .. - of niet?
Ook als het een warme dag is, zweet hij in zijn stal..
Hoop dat iemand ervaring ermee heeft ofzo.
Heb ook weleens gehoord van lijnzaad door het voer heen?
Hoop op tips!

Groetjes,
Amanda.

babbii_lief

Re: Paard zit NU nog in zijn wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 05:56

ik ken mensen die hun pony pas geschoren hebben
is ook rond die leeftijd
als ie al zweet op stal dan zou ik tog kiezen voor scheren

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:25

Je kunt eens bloedonderzoek en een checkup laten doen door de veearts, zo weet je in ieder geval hoe zijn conditie is op deze leeftijd en of er ergens tekorten zijn waardoor hij geen vacht kan wisselen. Verder zou ik ook zeggen dat je hem kunt scheren, zo warm elke keer is ook niks aan.......

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:29

lijnzaad helpt ook tegen het verharen!
Mijn shet zit ook nog steeds in haar wintervacht, en die is pas 12! :7

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:33

ikk heb een Welshje van 18 (dampig) die het hele jaar door lijnzaadolie/brokjes krijgt en niet uit z'n wintervacht kwam.
Ondanks dat ik tegen scheren ben, heb ik hem vrijdag toch een handje geholpen en er de scheermachine overheen gehaald.
Als het zo warm is als vorig weekend heeft ie het al benauwd genoeg.

Bij hem is het wisselend, ik heb nu 3 jaar en de 1e zomer dat hij bij ons was kwam hij ook niet door z'n vacht heen (maar toen was ie nog zo ban van alles dat ik hem niet durfde te scheren) vorig jaar ging het prima met verharen en nu weer niet. Zal ook wel met het weer te maken hebben, denk ik

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:21

de dierenarts kan hem een vitamine injectie geven zodat ie beter gaat ruien! dat heeft bij mijn pony geholpen!
succes ermee!

miloujanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:53

die gaat er vanzelf wel uit, niet te druk om maken ;)
alles op zijn tijd *D

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:01

2 jaar geleden en de jaren ervoor kwam die wel uit zijn vacht maar toen had ik hem niet geschoren, en nu wel en toen was zijn winterhaar weer aangegroeid dus, als het over 2 weken ofzo niet beter gaat ga ik hem toch laten scheren (ik hoop dat het niet nodig is, haha dan krijgt ie een lelijk kleurtje!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:03

Het is wel normaal dat de oudere paarden wat meer moeite hebben met verharen, en eigenlijk ook anders in hun vacht zitten. Komt er wel haar af?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:04

lijnzaad olie werkt echt heel goed. mijn shetlander komt lastig door haar vacht heen. met lijnzaadolie gaat dat echt veel makklijker. ze is er al een tijdje helemaal vanaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:04

Mijn paard zit momenteel ook nog flink dik in haar vacht maar verhaard wel licht.
Echter scheer ik nu liever niet, ik wacht het dus nog even af, heb veel verhalen gehoord van paarden die slecht door de vacht komen mede door de strenge winter....

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:11

Ja, ik wacht ook nog even af, er komt nog geen haar af zoals in de begintekst staat ;) .
Maar wat is dat lijnzaad dan, ik heb dr nog nooit van gehoord :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:21

Dat had die van mij ook, nu sinds een kleine tijd begint ze haar los te laten. Niet echt schrikbarend maar het is iets. Ik neem dus nog even de tijd.
Lijnzaad is een soort voer, moet je eerst koken en is enorm plakkerig. Maar veel paarden vinden het heerlijk en ze zeggen dat het helpt bij de verharing. Ik heb echter daar nog geen effect van gemerkt maar ben daar ook een beetje te nuchter voor.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:24

Lijnzaad kun je gewoon bij je voerleverancier halen (en vast ook wel ergens anders), gewoon in een pannetje doen en koken.. dan komt er spul vrij en dat is goed voor de vacht van je pony
Ook kun je gewoon kant en klare flesjes kopen met dat spul maar das vaak wel wat duurder

Zou ik idd sowiso even proberen

_Question schreef:
Het is wel normaal dat de oudere paarden wat meer moeite hebben met verharen, en eigenlijk ook anders in hun vacht zitten. Komt er wel haar af?

Mijn beestje van 31 is anders al prima verhaard.. ik vind het wel een beetje vreemd dat dudie's paard niet verhaard is eigenlijk dus ik zou het persoonlijk niet op zomaar op de leeftijd gooien..

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:39

Hij was nog nooit geschoren, toen ik hem nog niet scheerde verhaarde hij wel gewoon, vorig jaar had ik hem niet geschoren en verhaarde hij wel gewoon, misschien ligt het aan het scheren ofzo?
Dat zijn lichaam denkt van zomer naar winter te gaan oid ?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:42

Is zijn vacht wat krulleriger?
Het kan ook zijn dat hij het syndroom van Cushing heeft, een veel voorkomende aandoening bij paarden op leeftijd.
Duidelijkste symptoom hiervan is overmatige haargroei.
Er lopen hele topics over op bokt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:44

mijn pony heeft dit vorig jaar gehad, DA er even naar laten kijken, die was er toch en die heeft een wormenspuit voor bloedwormen langs gebracht, daarna kwam hij goed uit zijn wintervacht, wss had hij dus last van bloedwormen..

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:48

mijn (ex) pony is nu 25 en helemaal uit haar vacht, was net zo snel kaal als mijn wedstrijd paarden.

Mijn jaarling komt niet door zijn vacht, bloed onderzoek laten doen en het idd niet goed, te hoge ontstekings waarden in zijn bloed.

Dus ik zou het na laten kijken

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:54

Ja het kan ook door wormen komen??
Want ik had hem al een tijdje niet ontwormd ( ja ik weet lekker dom, maar ik vergat het steeds )
En heb hem laatst een wormenkuur gegeven, zou het daaraan liggen?
Ziekte van cushing heeft hij zeker niet!
Hij heeft geen krullig haar ofzo, en zijn haar is niet super lang ofzo, gewoon net iets dikker dan zomervacht.
Ik zoek wel even een foto.
Hmm, als hij over 2 weken ofzo nog heeft, ga ik wel bloedonderzoek laten doen..

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:57

Het is niet alsof het net een bontje is ofzo hoor haha hij heeft maar 1/2cm lang ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet, geen ziekte van cushing :) .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:00

Dudieforever: het klinkt toch erg alsof je paard cushing heeft.
Een paard met cushing heeft pas na 3 of meer jaren echt krullerig haar, elke zomer blijft het stiekem een beetje dikker en langer. Wij hebben zelf een paard dat al een aantal jaren cushing heeft. Een van de kenmerken is een langere vacht, die na een 3 of 4 jaren steeds krulleriger werd zeker als het geregend heeft.
Verder hebben deze paarden een verstoorde thermostaat waardoor ze dus zoveel zweten. Vaak drinken ze ook meer dan normaal. Cushing paarden zijn ook gevoeliger voor suikerziekte. Cushing heeft wel veel invloed op de weerstand van paarden, daardoor zijn veel paarden door hun lage weerstand ook gevoelig voor huid, hoef en mondproblemen.

Er zijn van allerlei kenmerken die langzamerhand op kunnen treden, maar niet elk cushing paard heeft natuurlijk last van de zelfde problemen.

In dit topic [MD] Cushing kun je heel veel lezen en foto's zien van andere paarden met cushing, we beschrijven daar ook wat onze paarden voor problemen hebben en welke oplossingen heel erg helpen etc.

Het is trouwens niet altijd zo dat cushing met bloedonderzoek naar voren komt, ook al heeft je paard het wel een bloedonderzoek is niet altijd sluitend jammergenoeg.

Succes met je paardje, als je vragen hebt, kun je me ook altijd een pb sturen. Cushing betekent niet het einde, zeker niet als je er op tijd bij bent. Er zijn medicijnen voor en supplementen die helpen bij de slechte weerstand. Met 20 jaar en het soort ras van je paard komt cushing wel echt als mogelijkheid in de picture, helaas. Paarden vanaf ongeveer 15 jaar kunnen (soms zelfs eerder) al cushing krijgen.
Ons 26 jarige paard doet het nog steeds goed en voelt zich fitter dan 3,5 jaar geleden toen we cushing echt constateerden (maar toen liep hij er waarschijnlijk toch al een tijd mee rond).

Ontwormen is natuurlijk altijd belangrijk, zeker voor een wat ouder paard. Lijnzaadolie of lijnzaadbrokken kunnen helpen bij vachtproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:02

DUDIEFOREVER schreef:
Ja het kan ook door wormen komen??
Want ik had hem al een tijdje niet ontwormd ( ja ik weet lekker dom, maar ik vergat het steeds )
En heb hem laatst een wormenkuur gegeven, zou het daaraan liggen?
Ziekte van cushing heeft hij zeker niet!
Hij heeft geen krullig haar ofzo, en zijn haar is niet super lang ofzo, gewoon net iets dikker dan zomervacht.
Ik zoek wel even een foto.
Hmm, als hij over 2 weken ofzo nog heeft, ga ik wel bloedonderzoek laten doen..

heb je hem een wormenkuur gegeven die ook tegen bloedworm helpt? ik heb mijn pony dus wel ontwormd toen, maar die spuit hielp niet tegen bloedwormen.. als je hem wel een wormenkuur tegen bloedworm gegeven hebt, dan moet hij nu juist beter uit zijn wintervacht komen als hij bloedwormen heeft/had..

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:05

Nou ik denk niet dat hij Cushing heeft hoor, want ik heb hem geschoren, en toen kreeg hij gewoon zijn wintervacht weer terug.
En van alles wat jij beschrijft heeft hij niks..
Hij heeft geen overmatig dorst ofzo, juist bijna geen dorst, en hij heeft ook geen superlange vacht!
In de winter had hij het iets dikker namelijk ;)!
En hij heeft ook geen huid, hoef, of mond problemen?
Ik denk dat het door het scheren komt, aangezien hij daarvoor nog nooit was geschoren!

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:07

Ik heb hem pas gegeven, ik weet niet warneer het begint, woensdag heb ik hem gegeven.
En ik weet niet voor welke wormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:08

kan je dat niet opzoeken bij de productinformatie? ik weet niet of hij het heeft hoor, maar als je een wormenspuit tegen bloedwormen gegeven hebt, dan kan je dat iig uitsluiten (je er iig niet meer druk om maken, want de spuit heeft hij dan al gehad)