Scheerapparaat voor de mini´s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Scheerapparaat voor de mini´s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:33

Ik wil een nieuw scheerapparaat aanschaffen. We hebben er wel een, maar die is erg breed en maakt vreselijk lawaai. Bovendien vind ik het streperig scheren (of ik kan het gewoon niet :P).

Nu wil ik een stiller scheerapparaat aanschaffen. Ik denk dat er voor de mini´s een smallere kop nodig is als voor de grote paarden, of niet?

Welk scheerapparaat hebben jullie voor de mini´s?

En misschien een rare vraag, maar hoe krijgen jullie de mini´s zo stil bij het scheren? De mijne springen al omhoog als ik met een stille opscherer de baard wil bijwerken.

Dennis

Re: Scheerapparaat voor de mini´s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:59

Ik scheer shetten altijd gewoon met een normaal apparaart. Tot aan het hoofd en de oren aan toe.
Ik vind het zelf geen probleem.

Soms helpt een praampje wel, en vooral veel oefenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:04

Moser avalon! Vind het zo'n geweldig fijne machine, ondanks dat ik m zelf niet heb :P

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:18

Ik gebruik een Heiniger Progress, bevalt prima. En voor het fijne werk heb ik een Moser Arco in bestelling staan. Maar ik heb ook heel veel goeds over de Moser Avalon gehoord!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:27

Is die mosor avalon een stille?

Ik kocht lola met een geschoren koppie tot en met de binnenkant van de oren. Ik dacht dus, o die is dus wel makkelijk te scheren. Nou echt niet, toen in het ding aanzette stond ze al op haar achterste benen.

Ik zoek eigenlijk iemand met ervaring die ze voor me wil scheren voor de eerste keer, kan ik het ook gelijk leren.

Mogen ze nu gewoon gerschoren worden? Ze zijn al aan het verharen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:32

SMP > SV

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:33

Het is dat ik de Heiniger al had, anders had ik zeker een Moser Avalon gekocht ;) .

Mischien was dat hoofdje scheren niet zo'n prettige ervaring voor haar, en doet ze daarom nu zo moeilijk. Ik heb vorige week mijn jaarling merrietje geschoren die nog nooit eerder was geschoren, en dat ging zonder problemen. Eigenlijk zijn al mijn paardjes er makkelijk mee. Alleen mijn hengst heeft een hekel aan oortjes scheren, dat moet met praam >;) .

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:26

Ik heb een esculap econoom II zeer fijne machine, word ook heel veel gebruikt. Komt goed door de dikke vacht heen en werkt op stroom. Is een mooi machiene ik scheer mijn mini's ermee.

De moser avalon heeft geen snoer die werkt op accu dat vind ik een groot nadeel.

Als je pony op de achterste poten springt, kunt je een praam en anders traquigel gebruiken..

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:53

Wij hebben nu de heiniger, maar die is zo enorm breed, is dat wel geschikt voor de mini´s?
Gister een fjord nog volledig geschoren ermee, hij maakt echt kabaal, maar scheert wel fijn met amper strepen. En hij staat nu in de langste stand dus niet echt kaal maar gewoon kort. De fjord moest uit noodzaak geschoren worden, die heeft een of andere schimmel/schurft ofzo en moet goed gewassen kunnen worden, zijn vacht zag er ook erg slecht uit. Nu is hij weer mooi glad en zo droog na het wassen met de speciale shampoo.

Misschien dat ik toch probeer met de heiniger de mini te scheren. We hebben nog sedalin wat ik zeker moet gaan gebruiken helaas...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:53

Ik heb vandaag toch maar de heiniger erbij gepakt voor de mini. Eerst een beetje sedalin gegeven en hij stond echt keurig stil, zelfs bij het scheren van zijn hoofdje.

Maar wat een ramp om door die vacht heen te komen!!!! Bijna geen doorkomen aan! Hij zat echt gigantisch dik in zijn vacht. We hadden beter de schappenkop eraan kunnen laten :D (we hebben een schappenkop en paardekop die we op de machine kunnen zetten, omdat we ook schapen hebben ;) ). We zijn dik twee uur bezig geweest om door de vacht heen te komen, terweil we met dezelfde machine een klein half uur over de fjord deden. Maar het ziet er echt geweldig mooi uit, helmaal niet opvallend strepeig ofzo. Ik zal wel een foto plaatsen morgen. Hij is niet kaal, de machine stond in de langste stand. Opzich ging het wel met de heiniger, al vind ik hem wel erg breed voor zo´n mini, vooral tussen de voorbenen kan het niet (heb ik dus ook niet gedaan met deze maar met een kleine tondeuze)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:18

Waren je messen dan niet te bot na het scheren van je fjord, als het zo moeilijk ging. Mijn paardjes zaten ook enorm dik in het haar maar als de Heiniger scherpe messen heeft, heeft hij daar geen moeite mee.
Tussen de benen e.d. lukt mij ook niet met dat ding, daar gebruik ik een kleine machine voor.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 10:30

We hebben de paardenkop net pas gekocht dus eigenlijk alleen de fjord mee geschoren. Als de messen al bot zijn na 1 paard scheren dan is de kwaliteit niet zo best lijkt me :-). Nee de messen waren niet bot, hij had echt een enorm dikke donsvacht, heel anders als de andere mini bijvoorveeld (die ik niet ga scheren), met een kam kwam je niet eens door zijn vacht heen zo dik en donsig dus de machine had er ook veel moeite mee. Als hij ooit nog eens in zo´n donsvacht komt dan scheren we hem eerst met de schapenkop en daarna met de paardenkop :P.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:54

Ik denk toch dat de messen dan bot zijn, ik heb dat n.l. ook gehad met nieuwe messen. Die waren ook na 1 keer scheren al bot, ik dacht toen dat het aan mijn machine lag. Er werd mij verteld dat nieuwe messen vaak niet goed scherp zijn.

Na het slijpen vorig jaar heb ik er al 4 paardjes mee geschoren, waarvan de laatste drie ongewassen, en nog zijn ze niet bot. Mijn ene paardje had ook echt een mega donsvacht, en dat was de laatste die ik heb geschoren, maar het ging prima.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:26

O echt??? na 1x scheren bot??? En ik heb zo netjes om het kwartier geolied.

Als ziet hij er wel netjes uit hoor, geen opvallende strepen ofzo. Vanmiddag komt er een foto ;).

Ik zal voor de zekerheid de messen toch maar laten slijpen. Wat belachelijk dat ze nieuw al zo snel bot kunnen worden. Zoveel haar zat er nou weer niet aan de fjord, die was binnen een half uur geschoren en er lag maar 1 emmertje haar op de grond.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:00

Wat Sharani zegt klopt, na de eerste keer scheren zou ik even laten slijpen en dan gaan ze vaak langer mee hele nieuwe messen doen het minder goed dan geslepen.

ook ligt het eraan hoe veel zand er in je paard ze vacht zit.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:13

Amper zand denk ik, want ze stonden de laatste maanden niet in de paddock maar alleen in de wei. Ik had wel vreselijk zwarte handen dus er zat wel veel ander vuil in zijn vacht.

Hier de beloofde foto :D

Afbeelding

Ik dacht dat hij echt veel te dik was, maar vind hem nu geschoren eerder schraal ogen, je voelt de ribbetjes. Ik heb hem pas ontwormt maar zal dat nog maar eens doen en toch maar weer starten met een handje biks per dag.

In dit topic nog meer foto´s, ook van de fjord: Manda @ [ITP] Mini appaloosa jaarling hengstje

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:41

Mooi paardje!
Het verbaast me niet dat zijn dikke buikje vooral haar was, dat is bij die van mij ook zo. Mijn mini's krijgen ook altijd krachtvoer (ongeveer 400 gram muesli), anders worden ze te mager.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:21

Mijn shet vandaag geschoren met: Esculap econoom II
Afbeelding

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:32

Mooi gedaan!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:56

Buckje die van jou is toch een stuk mooier geschoren hoor!
Ik zal de messen eens laten slijpen en dan nog eens proberen (later een keer) en anders ga ik toch voor een ander scheerapparaat aanschaffen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:01

Mijn messen waren bot hoor kwam er nog moeilijk door heen, moet ze ff laten slijpen zijn inmiddels met vorig jaar erbij al een stuk of 8-10 mee geschoren en die van mij was ik nooit dus zit veel zand in de vacht.

Hij heeft wel strepen hoor, maar de foto is geflits in een stal dus valt het iets minder op.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:15

Ik heb ook de aesculaap econom, en ben er wel tevreden over. Ligt wel wat groot in de hand, maar valt wel mee. Alleen kan ik er het hoofd en benen niet mee doen, bij de mini's. Is te lomp voor die kleine hoofden en smalle beentjes.

@Manda, kan jij me eens je gewoon emailadres bezorgen? Is een stuk makkelijker. ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 13:53

Ik stuur je mijn mailadres Vanneke! Maar als het goed is zie ik je maandag he :P

Waar kan je de messen laten slijpen trouwens? Gewoon bij een sleutelmaker ofzo?

Bah wat is het weer inene opgeslagen he. Ik heb eergister een dekentje besteld, maat 94, allerallerkleinste :+:, gister kreeg ik hem al binnen en ik heb het toch maar opgedaan totdat hij gewend is aan zijn nieuwe vachtje (en hopelijk het weer weer beter word).

Afbeelding

Ik moet wel erg wennen aan mijn `nieuwe´ paardje. Hij is totaal anders als die was qua uiterlijk... Raar is dat he, ik mis mijn Pandorro gewoon terweil het dezelfde is :D

Afbeelding

Oja, ik heb trouwens de benen niet helemaal geschoren, voor totaan de knie ergens en achter totaan het sprongewricht. De haren op de onderbenen waren niet zo lang en omdat de machine in de langste stand stond zie je eigenlijk amper een overgang van geschoren naar niet geschoren! Ik laat dit ook zo.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:01

Ja, Pandorro ziet er zeker goed uit, en het is altijd een leuke verrassing als die vacht er af is, zeker bij de appaloosa's vind ik leuk om te scheren omwille van die vlekjes. ;) Mijn geschoren paardjes hebben ook een dekentje aan, ik ga straks nog een jaarlingmerrietje doen, als mijn messen het nog even uithouden. Ik laat een firma mijn mesjes ophalen, zij slijpen ze, en brengen ze ook netjes terug.

Ja, maandag is afgesproken hoor! :D

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:58

ik wilde vandaag de shet ook maar eens scheren omdat ze zo slecht uit haar vacht komt, maar ik heb nog nooit een paard geschoren, maar ik vind dit gewoon zielig worden. Ze staat zwetend in de stal.

Dus ik scheer tegen de haar richting in? Scheerapparaat komt er niet door heen. Zijn de messen bot of wat doe ik fout?
Het is een aesculaap econom plus. Wat doe ik met die stel knop die bovenop zit? ik kan daarmee de lengte wijzigen, maar die knop kan ik strak of los zetten?