Advies gevraagd: deken voor jong paard dat verkouden wordt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Advies gevraagd: deken voor jong paard dat verkouden wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:48

hallo ik heb even dringend advies nodig.
Even de uitleg: Ik heb een 2.5 jarige die elk jaar verkouden wordt, heb hier ook een topic over lopen, nu is hij weer verkouden aan het worden.
Het grote probleem is nu dat het hier tot -13°C tot -20°C gaat vriezen Boos! Ik heb daarstraks mijn DA gebeld en die adviseerde me om toch een lichte deken op te gooien en foenegriek te gaan voeren ( hoe je het ook schrijft).
Ik ben alleen vergeten te vragen wat voor deken ik moet opleggen.
Ik heb hier beschikking tot 2 300 grams dekens, 5 zweetdekens, 1 wollen deken, 1 staldeken (heel dunne en niet waterdicht), een nul gram deken, en een 500 gram.
De 0 gram en 500 grams zijn eigenlijk al in gebruik door mijn andere paard. De 0 gram is met afneembare hals, mijn andere paard heeft hals nodig. Ik kan mijn andere wel 2 300 grams opleggen maar dan heb ik geen hals meer, ik kan dan wel natuurlijk een zweetdeken rond de hals draaien maar gaat dit niet vlug los??
Dus nu de grote vraag welke deken moet ik strakjes opleggen???
En dan nog een vraag, hij heeft nog nooit een dekentje opgehad ( wel eens als hij gewassen was en er opeens een windje stond, toen kreeg hij een zweetdeken op, hij doet hier niets tegen maar hij is natuurlijk neit gewend 24 uur op 24 een deken op te hebben)
Dus hoe is jullie ervaring met paarden die nog nooit een deken op hebben gehad??? en gaan ze daar niet aan knabbelen?? want dat doet hij eigenlijk graag.

Ik hoop heel snel een reactie terug te krijgen want het is best wel dringend, srry voor het lange verhaal.

alvast bedankt
groetjes nieky1993
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-01-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

wendyke

Re: Dringend!!! advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:56

ik zou een 200 of 300 grams opleggen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:05

wendyke schreef:

heb alleen maar een 300 maar zou dit niet te zwaar zijn ineenkeer?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:05

een lichte deken is het advies ,daarom de 300 gr zonder hals of je moet een dunnere een 200 gr hebben?

en vaak doen ze niets met een deken,de mijne had ook de eerste 4 jr geen deken op en bij mij gelijk geschoren en deken op Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:06

nieky1993 schreef:
wendyke schreef:

heb alleen maar een 300 maar zou dit niet te zwaar zijn ineenkeer?

staat hij buiten?

dan een waterdicht en anders kan je de staldeken doen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:08

Hou er rekening mee dat als je een deken erop doet dat je em er wel op moet houden.
Je kan niet overdag geen deken en s'nachts wel of deze week omdat het koud is en over 2 weken er weer afhalen.
Op=Op en af= af
Als je je pony ook buiten hebt staan zou ik iig voor een waterdichte gaan Lachen

Hoe zit ze verder in haar wintervacht?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:21

Succubi schreef:
Hou er rekening mee dat als je een deken erop doet dat je em er wel op moet houden.
Je kan niet overdag geen deken en s'nachts wel of deze week omdat het koud is en over 2 weken er weer afhalen.
Op=Op en af= af
Als je je pony ook buiten hebt staan zou ik iig voor een waterdichte gaan Lachen

Hoe zit ze verder in haar wintervacht?

hij heeft een super dikke wintervacht, en tis echt voor deze nacht even omdat het zo gaat vriezen en omdat hij al ziek aan het worden is is het natuurlijk niet ideaal. Heb de tip van mijn lesgeefster gekregen om de wollen deken met een zweetdeken op te leggen, hij staat voorlopig op stal vanwege dit weer.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:34

Doe dan geen deken om!
Een wollen/zweet deken is ervoor gemaakt om de vacht na te bootsen. Het zorgt ervoor dat het zweet van de huid naar de bovenlaag word gebracht en daar verdampt.
Een goede vacht doet dat van zichzelf!

Ik weet dat het zielig lijkt om geen deken om te doen maar je doet een paard meer schade om er wél 1 om te doen!
Gewoon wat foenegriek geven voor de weerstand is meer dan genoeg.

Als je het enigzins ergens mee kan vergelijken is als je thuis met een jas aan gaat zitten, lekker warm op dat moment en dan de volgende dag doe je je jas uit... Dan heb je het ineens koud.
Een wintervacht hebben ze niet voor niets Knipoog

Hier een site waar het wat duidelijker staat uitgelegd Lachen
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Stukje van die site:
"Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!"
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-01-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:40

de dierenarts heeft de TS dit geadviseerd............

ik zou niet een te dikke opgooien,aangezien hij het niet gewend is en een wintervacht heeft.

succes

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:18

MIjn da heeft ook mij gadviseerd om mijn bijna 2 jarige een dune deken op te gooie om dat die hoeste en toch iets kou heeft gevat ...
ik heb zo deken op gedaan wat ze vroeger gebruikte zo deken die gemaakt is van jutte zakken

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:32

Als je paardje anders buiten staat en nu binnen zou ik geen deken op doen. Dat zou ik de DA ook gezegd hebben. Bij een 2 jarige ben ik al helemaal geen voorstander van een deken. Wat de anderen ook al hebben aangegeven; als je nu een deken opdoet, kun je hem morgen of overmorgen niet afhalen. Waar komt zijn verkoudheid vandaan? Vind ik veel belangrijker om te weten. Een paard wordt niet verkouden van geen jas aan zoals een mens, maar kan wel ziek worden door slechte conditie door bijv. slechte voeding. Zorg bij koud weer dat de kachel kan branden, dus heel veel ruwvoer, bij voorkeur hooi. Geef in zijn kwetsbare periode ook voor voldoende vitaminen, bijv. brok of een pavo-koek en voorkom altijd tocht of na bezweten direct in de wei doen. Word je paardje altijd geënt?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:34

Ben er zelf ook geen voorstander van maar kon hem of binnen zetten of buiten met licht dekentje dan kies ik voor lekker buiten
en waar vandaan komt weten we hij is keer bezweet geweest ( door spellen in de wei ) en op de tocht in stal gekomen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:48

Ik ben het met Marion eens. Inderdaad moet je de oorzaak zien te vinden, helemaal omdat je al aangeeft dat dit niet de eerste keer is dat hij verkouden is.
Als hij een goeie (en daar bedoel ik mee een goed WERKENDE) vacht heeft en je houd hem nu op stal, waar geen tocht is of schommelende temperaturen (constant in- en uit-lopende mensen bijv.), dan zou ik geen deken op doen.
Als je denkt dat hij het toch koud heeft zou ik hem een paar plakken hooi geven om z'n kacheltje van binnen lekker warm te houden. Over het algemeen kunnen ze dat heel goed zelf regelen, mits ze dus onbeperkt kunnen eten.

En verder: Heb je de dierenarts al eens gevraagd er verder onderzoek naar te doen? Heeft hij geen andere sluipende ziektes op de achtergrond die nu ineens rare dingen tonen bijvoorbeeld?

't Kan ook heel goed zijn dat hij gewoon verkouden is hoor, tenslotte is de ene mens ook meer verkouden dan een ander, met paarden kan dat evengoed.

edit: als het wel aan tocht ligt of je wilt je paardje wel beschermen tegen kou buiten, dan zou ik alleen een water en winddichte deken op doen (0 grams dus), zodat hij wel zijn eigen vacht rechtop kan houden en deze dus dient als 'vulling' van je deken. Door zo'n lichte deken zal de vacht heus niet zo plat gaan liggen dat hij het daardoor koud krijgt, helemaal niet als je zelf al aangeeft dat hij juist een dikke vacht heeft... (dat staat nl. in die link van paardnatuurlijk.nl , daar ben ik het wel mee eens hoor, maar dan alleen met gevulde (lees: zwaardere) dekens...)

Succes!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 00:31

Paard wordt ieder jaar geënt is in november nog geënt. Deken is op aanraden van DA gedaan, en vertrouw me mijn DA is absoluut geen voorstander van dekens/scheren of van die toestanden Knipoog . Hij heeft het liefst de paarden lekker bolletje wol staan. Waar de verkoudheid vandaan komt is een raadsel, hij heeft het altijd in de koudste periode v/h jaar. En dit jaar is dit dus extreem. Voeding is goed, ze krijgen niet constant hooi vanwege een voer schema, ze krijgen als ze binnen staan ong 5 plakken per dag. Als ze buiten staan krijgen ze 2 plakker per dag en gaan ze van s'morgens tot s'avonds op de wei. Alleen gaan ze nu al 2 weken niet meer op de wei vanwege dat de wei helemaal bevroren is, ze gaan wel een half uurtje in de paddock maar dat kan niet omdat het nu te glad is. De deur wordt altijd toegedaan en van schommelende temperaturen is niet zo veel sprake( tenminste ben overdag niet daar dus dat weet ik niet zeker. Verder onderzoek is niet nodig. Hij is nog nooit aan iets anders ziek geweest alleen elk jaar verkouden.Ik kan wel van allerlei tests gaan doen maar ik vertrouw op mijn DA en heb dit beestje al vanaf zijn geboren en nog nooit iets gehad behalve die verkoudheid. Heb vanavond dus een dekentje opgedaan, hij vond et niet erg, morgenvroeg ga ik even checken bij hem en ik heb tegen de boer daar gezegt en die ging om 11/ half 12 nog eens kijken hoe hij erbij stond. Heb er gewoon een staldekentje opgelegt. Morgen ga ik foenegriek halen en dan even zien hoe het gaat. Bedankt voor alle tips

groetjes nieky1993

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:58

Succubi schreef:
Doe dan geen deken om!
Een wollen/zweet deken is ervoor gemaakt om de vacht na te bootsen. Het zorgt ervoor dat het zweet van de huid naar de bovenlaag word gebracht en daar verdampt.

Ik weet dat het zielig lijkt om geen deken om te doen maar je doet een paard meer schade om er wél 1 om te doen!

Als je het enigzins ergens mee kan vergelijken is als je thuis met een jas aan gaat zitten, lekker warm op dat moment en dan de volgende dag doe je je jas uit... Dan heb je het ineens koud.

Stukje van die site:
"Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!"

Dit hele verhaal is door meerdere onderzoeken keihard onderuit gehaald..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:12

Ja, en andersom ook.
Het is niet dat ik tegen dekens ben. Mijn Poown word ieder jaar geschoren en staat onder dekens.
Maar als een paard al een goede wintervacht heeft en goed te eten dan heeft een deken absoluut geen nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:16

TS, als je de vorige winters vergelijkt met de omstandigheden van nu, dan zit daar een heel groot verschil in, de vorige winters waren alleen maar zeiknat en mogelijk werd je paard daar verkouden van. Vocht is veel slechter dan droge kou, namelijk...

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:43

Succubi schreef:
Ja, en andersom ook.
Het is niet dat ik tegen dekens ben. Mijn Poown word ieder jaar geschoren en staat onder dekens.
Maar als een paard al een goede wintervacht heeft en goed te eten dan heeft een deken absoluut geen nut.

Nouja nut wel, als je het goed regelt met de dekens houden ze je paardje prima warm, net zoals bij jouw pony gebeurd. Jij scheert, dus jij moet dan voor vervanging van de vacht zorgen. Ik wil ook een korte vacht maar begin op tijd (niet eens erg vroeg) met opbouwen zodat de vacht erg kort blijft. Ik moet haar dan dus wel voorzien van warmte omdat ze geen dikke vacht aanmaakt met dekens. Bij mij hebben ze dus nut, dekens zijn niet nodig maar als je scheert of je wil een kortere vacht hebben ze zeker nut. Ik kan ze bijvoorbeeld nu niet zomaar af gaan halen. Volgende winter zou ik dit wel kunnen doen. Eigenlijk eigenbelang dus, maar dekens zijn zeker niet slecht!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:09

Ik zei ook niet dat ze slecht zijn, alleen in sommige situaties nutteloos.
Scheren en voor een korte vacht te houden zijn ze nodig.
Maar zoals je zelf zegt dat je je deken nu niet zomaar af kan halen.
Dus: Op=Op en Af=Af

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:28

Succubi schreef:
Ik zei ook niet dat ze slecht zijn, alleen in sommige situaties nutteloos.
Scheren en voor een korte vacht te houden zijn ze nodig.
Maar zoals je zelf zegt dat je je deken nu niet zomaar af kan halen.
Dus: Op=Op en Af=Af

Ooh oke, ja ben ik het met je eens! Haha!

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:58

nieky1993 schreef:
Paard wordt ieder jaar geënt is in november nog geënt. Deken is op aanraden van DA gedaan, en vertrouw me mijn DA is absoluut geen voorstander van dekens/scheren of van die toestanden Knipoog . Hij heeft het liefst de paarden lekker bolletje wol staan. Waar de verkoudheid vandaan komt is een raadsel, hij heeft het altijd in de koudste periode v/h jaar. En dit jaar is dit dus extreem. Voeding is goed, ze krijgen niet constant hooi vanwege een voer schema, ze krijgen als ze binnen staan ong 5 plakken per dag. Als ze buiten staan krijgen ze 2 plakker per dag en gaan ze van s'morgens tot s'avonds op de wei. Alleen gaan ze nu al 2 weken niet meer op de wei vanwege dat de wei helemaal bevroren is, ze gaan wel een half uurtje in de paddock maar dat kan niet omdat het nu te glad is. De deur wordt altijd toegedaan en van schommelende temperaturen is niet zo veel sprake( tenminste ben overdag niet daar dus dat weet ik niet zeker. Verder onderzoek is niet nodig. Hij is nog nooit aan iets anders ziek geweest alleen elk jaar verkouden.Ik kan wel van allerlei tests gaan doen maar ik vertrouw op mijn DA en heb dit beestje al vanaf zijn geboren en nog nooit iets gehad behalve die verkoudheid. Heb vanavond dus een dekentje opgedaan, hij vond et niet erg, morgenvroeg ga ik even checken bij hem en ik heb tegen de boer daar gezegt en die ging om 11/ half 12 nog eens kijken hoe hij erbij stond. Heb er gewoon een staldekentje opgelegt. Morgen ga ik foenegriek halen en dan even zien hoe het gaat. Bedankt voor alle tips

groetjes nieky1993

Als je paard met dit weer buiten staat moet hij juist veel meer hooi hebben!!!!
Het eten van ruw voer bevorderd de spijsvertering die zorgt er voor dat het kacheltje van het paard werkt.
Juist als ze buiten staan moet je zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben! Door ze minder te geven als ze buiten staan kan het maar zo zijn dat je paard het inderdaad koud heeft. 2 plakken is echt veel te weinig!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:03

Deken op = haren plat = minder isolerende werking. (verworpen theorie of niet, dat terzijde.)
Dus ik zal voor 300 gram gaan. Een zweetdeken of wollen deken hebben ze zo overmidden.
Gewoon een deken met goede sluitingen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:52

Barvrouwke schreef:
Deken op = haren plat = minder isolerende werking. (verworpen theorie of niet, dat terzijde.)
Dus ik zal voor 300 gram gaan. Een zweetdeken of wollen deken hebben ze zo overmidden.
Gewoon een deken met goede sluitingen.

Daar zijn (goede!) dekens op bedacht..dat terzijde! Voor een optimale isolerende werking liever 2 dunnere dekens over elkaar dan een enkele deken. Door de luchtlaag isoleert en geeft het paard dubbele warmte. Ben het met dit advies eens..die dekens hebben ze snel kapot en geven niet echt warmte, 300 gr waterdicht is prima maar 200 is ook goed om mee te beginnen Lachen

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:01

Joceline schreef:
Succubi schreef:
Doe dan geen deken om!

Stukje van die site:

Dit hele verhaal is door meerdere onderzoeken keihard onderuit gehaald..

Vorig jaar is mijn haflingerjaarling ontzettend ziek geweest, ernstige droes op 2 plaatsen. We dachten dat hij dood ging. We hebben hem toen in overleg met de DA een deken op gelegd. Een 0 grams water-winddichte deken. Toen wij hem die weer af deden is zijn vacht weken lang slecht geweest (lees: platgedrukt, vettig). Dit is voor mij dan weer bewijs genoeg dat zo'n deken niet veel goeds uit haalt voor de vacht. Het lijkt mij logisch dat hij het dan koud zou krijgen. Nu dat het zo koud is, staat de vacht ook overeind.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:06

Dit hele verhaal is door meerdere onderzoeken keihard onderuit gehaald..[/quote]

Vorig jaar is mijn haflingerjaarling ontzettend ziek geweest, ernstige droes op 2 plaatsen. We dachten dat hij dood ging. We hebben hem toen in overleg met de DA een deken op gelegd. Een 0 grams water-winddichte deken. Toen wij hem die weer af deden is zijn vacht weken lang slecht geweest (lees: platgedrukt, vettig). Dit is voor mij dan weer bewijs genoeg dat zo'n deken niet veel goeds uit haalt voor de vacht. Het lijkt mij logisch dat hij het dan koud zou krijgen. Nu dat het zo koud is, staat de vacht ook overeind.[/quote]

Oe das wel vervelend zeg! Voor een jaarling is het inderdaad geen goed idee, die hebben dan nog zo'n babyvacht met veel vet inderdaad..helaas had je geen keuze. Bij haflingers ben ik ook geen voorstander van dekens maar bij mijn kwpner heb ik vanaf haar 4e dekens gebruikt en ze heeft een prachtige stralende en gezonde huid zonder platgedrukte vertoningen. Deze tegenonderzoeken gelden dus niet voor jou paardje. Buiten dat ze was nog ziek ook dan is de huid ook niet altijd in orde. Wel goed dat je de dekens weer lekker afgehaald heb bij dr!
Maargoed hier zijn andere discussie topics voor met alle tegenonderzoeken op een rijtje,,dus voordat we op ons kop krijgen gaan we gewoon weer ontopic.