Paarden in de wei met sneeuw (en ijzers) of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Paarden in de wei met sneeuw (en ijzers) of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 19:44

Ik was benieuwd wat jullie doen met sneeuw...
Paarden binnen houden of toch naar buiten en hoe dan evt???

Ben benieuwd wat jullie doen,..
en waarom...

Lithium

Re: Paarden in de wei met sneeuw (en ijzers) of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:35

Bij ons in de winter staan mijn paarden (Ze zijn niet echt van mij maar van men vriendin, ik mag ze verzorge en rijden)....
Lithium & Shane (tinkers) staan gewoon overdag buiten, ze hebben een dikke vacht, dus is het geen probleem.
Onze Spirit (mustang-quarter) staat ook gewoon buiten overdag (heeft ook een dikke wintervacht).
Ons Cassandra (westfaal) en Ginger (pinto) staan een uur tot 2 uur per dag buiten met een 2dekens op elkaar (ze zijn geschoren, sportpaardje en sportpony)
Paraika (veulen van Cassandra) mag een half uurtje op de wei.
Indess (arabier) staat ook maar een uurtje op de wei (is geschoren en heeft ook 2 dekens op)

En de paarden waar ik niet zo veel mee bezig ben:
De eigenaarspaarden : op aanvraag van de eigenaars.
Sportpaarden en sportpony's : Maximum 2 uur per dag.
De 'manege' paarden en pony's : Mogen tot 3 uur per dag buiten (hangt af of ze moeten rijden of niet)
De Hengsten & kweekpaarden : Ook een uur per dag.

Tenzij het een dagje echt rotweer is, dan blijven ze allemaal binnen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:36

fjordje van 10, zonder dekens dag en nacht buiten met ijzers Lachen
er zijn overigens al een bóel meer topics over, ook nog actief nu Lachen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:39

Naaltje schreef:
fjordje van 10, zonder dekens dag en nacht buiten met ijzers Lachen
er zijn overigens al een bóel meer topics over, ook nog actief nu Lachen

Heb je geen last dat er ijs onder de ijzers gaan vastkoeken?
Gisteren had mijn BWP'er met ijzers gewoonweg klompjes onder zijn voeten Nagelbijten / Gniffelen
Hij liep ook zeer voorzichtig, en het was nog geen makkie om het ijs vanonder zijn hoeven te krijgen.

Hier staan ze trouwens ook dag e nacht buiten zonder dekens, maar ik twijfel er aan om mijn BWP'er toch binnen te zetten want zijn voetjes zien echt verschrikkelijk af...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:54

yep, hij heeft klompen, die er na een tijdje ook onderuit vallen en dan krijgt hij nieuwe
.. niet ideaal, maar om hem daarom binnen te zetten.. dan heb ik weken oorlog denk ik Haha!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 21:57

las net ergens anders dat je uit een plastic emmer hoefvormpjes knippen moest en die onder het ijzer schuiven, dat zou helpen voor de sneeuwklompjes Lachen
Ga het denk ik maar eens proberen, want dit is ook niks,..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:58

Naaltje schreef:
yep, hij heeft klompen, die er na een tijdje ook onderuit vallen en dan krijgt hij nieuwe
.. niet ideaal, maar om hem daarom binnen te zetten.. dan heb ik weken oorlog denk ik Haha!

Hier ook de enige reden dat ik hem niet op stal zet.
Denk dat ik een stukje dynamiet er dan mag uithalen Nagelbijten / Gniffelen

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:58

ik doe mijn pony dan ook lekker naar buiten mijn pony heeft geen ijzers maar de andere twee wel gwoon in smeren met vaseline of hoefen vet dan komen er geen klonten onder:D zo ervaar ik dat bij andere is dat ook anders maar bij mij werkt het uit stekend ( waarom ik ze dan wel naar buiten doe nou omdat ze elkedag naar buiten gaan en waarom met sneeuw neit kunnen ze even lekker uit hun dak gaan met sneeuw wel op letten dat ze niet te veel sneeuwe binnen krijgen:P want dan kunnen ze koliek krijgen en dat willen wij paarden liefhebbers natuurlijk neit Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:00

@Annemariej; ik weet niet wat jij smeert maar hoevenvet, een hele pot uierzalf vaseline, 5 min pret en daarna weer klonten Knipoog
die van mij loopt uitgebreid te grazen trouwens met dit weer, van 9 tot 5 Lachen

@wiserramse; het dynamiet valt wel mee, maar hij wordt ronduit kwaad Haha! hij moest 2 min in de stal vandaag want ik had hem uit de wei gehaald en kon zo gauw geen hoefkrabber vinden (halster pakken had ik geen zin in Clown ) en ik hoorde hem al slaan Clown
karakterbol Haha!
de 2 anderen hebben ook klontvorming trouwens.. ijzerloos beide..

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:02

dat bedoelde ik al bij mij hebben ze er dan geen last van;)

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:05

Om heel eerlijk te zijn zal ik niet zomaar plastic in zijn ijzers schijven wat als het breekt heb je dadelijk en paard met een stukje plastic in zijn hoef ( plastic is heel scherp als het breekt )

Kun je beter iets van rubber pakken.

Mijn paarden heb er 3 op ijzers en 1 zonder
Gaan gewoon naar buiten 3 er van zijn geschoren en staan van 8 tot 4 buiten of zo
Paarden reden zich prima zijn geen mietjes
En wat mensen juist fout doen is ze binnen houden en dan licht de sneeuw er paar dagen en dan denkt met toch ze moeten toch ff naar buiten en dan krijg je ongelukken

Afbeelding
1 van de 2 heeft ijzers maar wie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:06

Die van mij staat lekker dag en nacht buiten, bij ons ligt ruim 15 cm sneeuw Lachen Hij heeft geen ijzers. Een héél klein beetje last van klonters onder de hoeven, maar die vallen er ook heel snel weer vanaf. Liggen ook een heleboel hoeven in de uitloopstal Tong uitsteken

Een paard met ijzers zou ik niet zomaar buiten zetten, dat gaat een beetje té veel aankoeken.. Probeer eens een dikke sok over de hoef te trekken! Klinkt gek, maar het schijnt te werken Lachen Eventueel eerst onder de hoef wat watten of hooi doen, en dan de sok er overheen. Dan blijft het ijs niet vastplakken tussen de ijzers.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:08

mijne wou vanavond al heen en weer blijven lopen in het gangpad van de stallen hhaaha, was ook zeer chagerijnig (en gelijk heeft ie Lachen )

leuke foto RRTeam!

oke,.. rubber ipv plastic,.. ja plastic kan idd heel scherp zijn,..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:08

Ik wou net zeggen, ouwe sokken aantrekken, werkt prima!!
Jammergenoeg hebben wij nog steeds geen sneeuw Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:09

ik ben vandaag gaan uitkrabben en heb hem eerst 20 meter door de wei/paddock meegesleept en had uiteindelijk nog maar 1 hoef om te krabben mystictinker Lachen
denk dat zo'n sok ook zo naar z'n grootje is als ze daarmee door de wei en bak gaan ploegen?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:10

suleilitha schreef:

ah JALOERS: wil ook geen SNEEEUW!!!!!!! (meer) Haha! Clown

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:13

We hebben ze nu voor de nacht toch maar binnen staan. Ze braken hun benen zowat met die ijsklonters onder de voeten. En dan ook nog een hobbelig bevroren wei....dat is vragen om problemen. Ik weet niet of een paard gemakkelijk kan omkwinkelen, maar toen ik zag dat ze met 1 been ca. 10 cm hoger was als aan de andere 3 benen en ze dus heel zielig met 1 been in de lucht stond, hebben we toch maar besloten om ze in ieder geval voor de nacht op te sluiten.

Ik zou ook niet snel op het idee komen om stukken plastic onder het ijzer te schuiven. In de winter wordt plastic namelijk hard (het hard uit) en kan het heel vlug breken. Ik heb zo al meerdere tuinstoelen kapot, door ze in de winter uit de koude schuur naar binnen te halen en ze voor bezoek te gebruiken. De een na de andere tuinstoel sneuvelde.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:13

suleilitha schreef:

Hier durf ik ze ook niet binnen zetten want het moment dat je ze dan buiten laat begint de lol maar pas Nagelbijten / Gniffelen (alhoewel, als ik gisteren terug denk aan mijn jonge merrie, man was precies of ze had een week op stal gestaan terwijl ik enkel eens naar buiten ging met haar maatje Huilen van het lachen )
Meneer wil nog geen eens springschoenen of peesjes aan, laat staan dikke sokken over zijn voeten Huilen van het lachen
Hij zou me toch maar eens raar staan aankijken, en denk dat de capriolen die hij zou doen om ze uit te krijgen al helemaal levensgevaarlijk zouden worden Huilen van het lachen

Nuja, een poging doen kan geen kwaad, morgen maar eens sokken gaan halen bij de Zeeman dan Vork

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:18

in maatje 50????????? hahahaha

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:21

sokken vind ik ook gevaarlijk ze kunnen ze uittrappen
en dan met een andere voet op de sok staan en zo ook hun bennen breken..

niet te veel aan die voeten doen ze weten echt wel wat ze doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:24

Ik heb heel vaak paarden sokken aan getrokken met sneeuw en er is echt nog nooit wat mee gebeurd, bovendien hebben ze ze zo uit als ze met een voet op de andere sok gaan staan.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:28

iedereen zijn mening er over ik vind het gewoon onzin
paarden weten wat ze doen en wat moet een paard met sokken niet alle paarden vinden dat normaal

Voorbeeld paard krijgt sokken aan en wil ze zo snel mogelijk uit hebben wat doen ze dan .... rennen bokken

tja mischien denk ik er te veel overna
Mijn paarden met ijzers gaan naar buiten zonder gek gedoe

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:34

Mijn twee kanjers staan 24/7 buiten op een weiland met bijvoeding.
Van mijn ruin zijn vanmiddag de ijzers er vanaf gehaald, heb hem gisteren pas gekocht. Hij glibberde alle kanten op, levensgevaarlijk.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 22:41

Mieke_Cunna schreef:
Mijn twee kanjers staan 24/7 buiten op een weiland met bijvoeding.
Van mijn ruin zijn vanmiddag de ijzers er vanaf gehaald, heb hem gisteren pas gekocht. Hij glibberde alle kanten op, levensgevaarlijk.

precies hier nog 1,..
mijne is altijd helemaal gek (lees vrolijk) in de wei,.. staat altijd al rondom met springschoenen en beschermers, heeft zich nl al een paar keer flink bezeerd met idioot doen in de wei (en toen was het niet eens glad)
mijne kan alleen door zn slechte hoeven niet zonder ijzers helaas,..

nah ja 2 daagjes binnen gaat ie niet dood aan.. morgen weer op pad met de trailer als het enigszins te doen is.
en anders worden het 3 dagen binnen,..

maken we daarna wel weer goed Lachen

de smid adviseerde ook om hem binnen te laten (zolang zal het wel niet duren,.. ) uhm,.. hopen we dan Lachen

maar goed, dat verschilt natuurlijk per paard,.. en iedereen kent zijn eigen paard het beste,.. Haha!
vandaar wel leuk om te lezen wat iedereen doet (bv over die sokken/plastic en rusbberen dingen in de ijzers etc)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:47

Moods, mijn ruin dan. Heeft afgelopen nacht met die vorst wel met ijzers buiten gestaan. Hij is dan fjord, en echt een tank type. Maar ik merkte dat hij zich echt aanpaste aan zijn ondergrond. Fijn is anders, maar lopen kon die wel.
Juventus: heb je hem al zien lopen op de stenen en wei met dit weer? want ik denk en weet bijna zeker dat elk paard zich hieraan aanpast.