dit is toch niet erg of wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mach

dit is toch niet erg of wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 16:13

hallo,

ik heb even een vraagje?
ik zet mijn pony iedere dag in de bak (met koud/nat weer, droog weer in de weide)
nu is de bak behoorlijk bevroren en nog redelijk recht/egaal..
vinden jullie het kunnen dat ponys in een bevroren bak staan?
hij loopt gewoon vrolijk wat rond, heeft zelf ook wel door dat rennen niet zo veilig is, maar
op de boerderij waar die staat mag hij in de winter niet in de weide van de boer..
ik wil mijn pony toch buiten dus ik zet hem iedere dag paar uurtjes in de bak.,.,
nu kwam een stalgenootje naar me toe en ze zegt heb je hem in de bak staan:O ben je niet bang dat hij valt,,

ik heb daar zelf wel over nagedacht maar hier in de omgeving staan er zo ontzettend veel paarden buiten..
de andere paarden die op stal staan komen er nooit uit en dat vind ik gewoon niet kunnen...

ben ik fout bezig?

groetjes

Dav

Re: dit is toch niet erg of wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:15

Zo te lezen niet.
Dit is beter dan de hele dag opsluiten in zijn box,het paard merkt vanzelf wel of die kan rennen of niet.
Die van mij lopen zelfs nu gewoon in de wei en zijn echt niet zielig,dat zijn de paarden die helemaal niet buiten komen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:15

Ehm...nee!

Die van mij gaan ook gewoon naar buiten hoor, of de bak (paddock bij ons) bevroren is of niet...over het algemeen (en dat doet 'ie van jou ook zo te horen) kijken ze wel uit wat kan en niet kan....zolang er geen paard/pony bij staat die 'm opjaagt of zit te jennen is er niks aan de hand....

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:16

Nee hoor,als alles hard en bevroren is kijken ze zelf ook wel wat beter uit! Denk dat het beter is om hem lekker veel te laten lopen in een bak i.p.v heel de dag in zijn stalletje!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:16

Als de bak vlak genoeg is, zonder keulen kan het best, zeker als hij al doorheeft dat hij niet moet gaan rennen als een gek.
Het is altijd beter dan 24/7 op stal.

Dus nee, ik vind niet dat je verkeerd bezig bent, zolang de bak maar vlak is.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:21

goed bezig juistem !!!

alleen maar lekker hoor elke dag een frisse neus.
stel je eens voor dat al die paarden niet naar buiten mogen omdat de grond hard is, wat een k*t leven is dat zeg !

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:23

Als de bak maar redelijk vlak is zonder veel kuilen, vind ik juist dat je heel goed bezig ben!! De paarden voelen zelf wel dat ze niet te gek kunnen doen.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:23

heey dat is prima als je ze in de bak doet ze letten zelf wel op hun benen (hoeven) dat ze niet struikelen:P mijn pony staat elke dag van 9 tot 4 uur in de wei die is nu ook al 2 weken bevroren en dat geeft geen probleemen:D
als ik jou was zou ik gwoon je paardje in de bak of paddock doen:P

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 16:24

oké mooi Haha!

ik wil ook niet weten wat mn pony allemaal gaat klaarspelen als ik hem niet iedere dag eruit haal,, Clown Duivel

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:28

Vindt het juist heel sneu voor de pony van degene die commentaar gaf, dat arme beest staat nu de hele dag op stal...

Randy154

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:35

Gewoon lekker buiten in de bak doen hoor. Ze voelen zelf wel hoe glad het is en hoe de bodem is en passen zich daarin aan

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:40

Zolang je bak redelijk vlak is en er geen stukken ijsbaan (bevroren plassen) in zitten kan het best. Als er hele stukken veranderd zijn in een eersteklas ijsbaan zou ik het toch maar niet doen.

Staat je paardje op ijzers? In dat geval zou ik wel erbij blijven de eerste tijd of het toch maar nalaten. IJzers fungeren op bevroren ondergrond als schaatsen en paarden houden nou eenmaal niet zo van schaatsen, ze hebben er ook geen bijzonder talent voor zover mij bekend.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:06

Volgens mij is het geen probleem zolang de bak mooi vlak is, de pony's weten zelf wel waar ze kunnen lopen en waar niet...Knipoog Als ze echt druk zijn en ze gaan rennen zou ik ze er wel uithalen..

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:16

Als je hem regelmatig buiten zet kan ie zich waarschijnlijk prima redden hoor. Vind niet dat je fout bezig bent Knipoog
Veel mensen gaan juist de fout in door hun paard heel soms buiten te zetten terwijl ze niet dagelijks gereden worden/of echt beweging zoals longeren. Die paarden hebben dan waarschijnlijk te veel energie en willen vervolgens een sprintje trekken en ja dan gaan ze dus onderuit..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:20

Ik zet mijn 2.5 jarige (ook als enige) gewoon in de bak hoor! En ze past zich prima aan..ze snapt heel goed dat het niet veilig is om als een dolle te keer te gaan!

Maar het weer is ons gunstig gestemd!! het gaat eindelijk dooien!!!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:22

Jij bent niet fout bezig. Alleen zou ik voor het loslaten altijd enkele toertjes wandelen omdat het dier toch een tijd binnen heeft gestaan, zodat het dier het even gewoon wordt om op de harde ondergrond te lopen en niet ineens per ongeluk uit gekkigheid zotte dingen begint te doen. Ik weet natuurlijk niet hoe pittig jou paardje is Lachen.

En inderdaad... Het gaat dooien Haha!.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:43

Mijn Opa (20 jaar) staat ook in de paddock en die kijkt wel wat beter uit nu! Ik vind het dus niet erg.

De dooi komt er weer aan en dan kan mijnheer weer scheuren en zichzelf lekker onderbaggeren.

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:52

Om nog eens te bevestigen wat iedereen zei, ja als de bak vlak genoeg is kan het best. Zo had ik ook de ervaring met een bevroren bak, het wildste paard van stal, die altijd rond sjeesd, deed in een bevroren bak lekker rustig aan.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:56

wij hebben de paarden ook gewoon altijd buiten staan , ook in een bevroren bak .
helaas kan mijn paardje dat nu even niet door een blessure:(.
anders staan ze er gewoon allemaal in! ze doen zelf echt voorzichtig genoeg .

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:59

Ik vind zelf dat zolang je ze niet gaat opjagen er niks mis mee is. Hele dagen is stal is echt geen doen.
En dat sommige mensen geen paarden op het land zetten heeft ook wel te maken met het feit dat ze bang zijn dat het land naar zijn grootje gaat...

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:38

Bij ons staan ze ook in de paddock maar bij onze paddocks zijn ook nog een stuk stenen waar ze op staan.
maar er is geen plek meer voor mijn pony in de paddock.
dus staat de mijne lekker in het land Haha!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:39

nee hoor Lachen
die van mij staan nu ook om de beurt in de bak. Het moet wel goed egaal zijn anders kunnen ze wel vallen, maar dat was bij jou wel goed Knipoog

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:41

Als je paardje zelf door heeft dat rennen in die bak niet kan lijkt het me geen probleem, beter dan de hele dag op stal! Lachen De longeerbak bij ons is ook bevroren en daar mag je nu je paard in losgooien, maar ik doe het niet. Mijn pony is namelijk nogal jolig als ze haar stal uit mag, dus die zet ik niet in die bak. Gelukkig is er ook een paddock die wel goed is en een stapmolen, dus ze komt naast het rijden genoeg buiten. Lachen

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:00

Nee, mijn pony staat ook gewoon de hele dag buiten...

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:03

Bij ons staan ze nu ook in de paddock en in de bak.
het is wel wat risicovoller natuurlijk, maar beter dat dan de paarden de hele dag op stal!