is het te koud om te rijden??!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

is het te koud om te rijden??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:38

n.a.v. mijn vorige topic het is te warm om te rijden [VSW] het is te warm; mijn paard staat al kletsnat van het zweet

nu maar eens een topic het is te koud om te rijden!

Het is nu -2 graden hier en als ik alleen al naar buiten kijk krijg ik al rillingen en ik moet vandaag dus nog mijn paard rijden

mijn paard reageert altijd heel fris op het koude weer en meestal rijd ik eerst mijn paard warm door zo n 10 a 15 min (ook draven, galopperen e.d.) met een uitrijdeken te rijden(die ook bij de borst dicht zit Haha! ) en dan haal ik deken eraf en terwijl hij dan toch al warm is wordt hij dan ineens wel weer fris Tong uitsteken
met uitstappen doe ik de deken dan weer op
gisteren was het zo koud en ik heb in totaal maar 35 min gereden dat ik deken gewoon de hele tijd opgehouden heb
Ik heb overigens wel de luxe van een binnenbak op mijn pensionstal Haha!

ik rijd zelf met een jas aan maar na 15 min a 20 min flink rijden heb ik het wel warm dus de jas gaat dan uit maar als ik daarna ga uitstappen doe ik mijn jas weer snel aan

ik heb een hekel aan de hitte in de zomer maar misschien nog wel meer aan de kou die er nu is Clown

bevroren tenen en bevroren handen want met opzadelen e.d. doe ik mijn handschoenen uit want anders lukt het niet goed Boos!

wie heeft er nog meer een hekel aan deze vrieskou en hoe begin je en einig je met je training (met uitrijdeken of zonder ) meteen draven of eerst goed stappen enz enz

SaskiaB

Re: is het te koud om te rijden??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:40

Het is zeer zeker niet te koud, gewoon lekkere warmen sokken aan flink actief rijden. Binnen no time heb je het lekker.

Persoonlijk rijd ik liever met wat kouder weer, vind ik prettiger en mijn paard ook Haha!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:42

hoi Haha! ,

Ik heb geen hekel aan de kou , ik vind het juist wel wat hebben..

Instappen doe ik idd met een fleecedeken ofzo om ,daarna gaat hij af en ga ik lekker los rijden, dus lekker stevig draven met een losse teugel , en dan aan het werk...met uitstappen doe ik eerst een paar rondjes zonder deken en als laatst de fleecedeken weer op..

Ik heb niet de indruk dat mn paard het koud heeft..
Natuurlijk is ze wel wat frisser maargoed dat hoort erbij toch..
mijn paard is overgens niet geschoren..

groetjes

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:43

Soeskia schreef:
Het is zeer zeker niet te koud, gewoon lekkere warmen sokken aan flink actief rijden. Binnen no time heb je het lekker.

Persoonlijk rijd ik liever met wat kouder weer, vind ik prettiger en mijn paard ook Haha!

niet te koud??

nou voor mij zeker wel; ik ben echt een koukleum en heb een hekel aan dit koude weer
ik sluit me zelf dan het liefste op in mijn huis met de verwarming Knipoog
maar ja paard moet toch wel zijn training hebben he

alhoewel ik de laatste tijd dus echt wel minder gereden heb puur omdat het ik het te koude vind

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:44

Ik maak uit je advertentie op dat je paard binnen staat. In de stal is het waarschijnlijk veel warmer dan buiten. Daardoor kan je paard het koud krijgen.
Mijn pony staat altijd buiten en die heeft het nu dus ook niet koud.
Door te bewegen krijgt ook jou paard het weer warm, dus goed losrijden. Omdat je paard van stal komt (denk ik) heeft het een hele tijd stilgestaan, dus zou ik heel rustig beginnen (stap), dat kun je ook prima aan de hand doen dan krijg jij het ook lekker warm. Voor de rest natuurlijk lekker warm aankleden met veel laagjes zodat je ook wat uit kunt doen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:44

Ik heb gister avond nog gereden, was flink koud brrr Haha! maar ben al snel een stukje gaan aan draven zodat ze het warmer zou hebben, maar geloof niet dat ze er heel erg last van had.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:46

laura1986 schreef:
Ik maak uit je advertentie op dat je paard binnen staat. In de stal is het waarschijnlijk veel warmer dan buiten. Daardoor kan je paard het koud krijgen.
Door te bewegen krijgt ook jou paard het weer warm, dus goed losrijden. Omdat je paard van stal komt (denk ik) heeft het een hele tijd stilgestaan, dus zou ik heel rustig beginnen (stap), dat kun je ook prima aan de hand doen dan krijg jij het ook lekker warm. Voor de rest natuurlijk lekker warm aankleden met veel laagjes zodat je ook wat uit kunt doen.

mijn paard staat overdag buiten , ong zo 'n 8 uur in totaal en gata rond 17 uur s avonds weer naar binnen
s nachts staat hij dus op stal en sochtends gaat hij weer de wei op

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:47

tamaramt schreef:
laura1986 schreef:

mijn paard staat overdag buiten , ong zo 'n 8 uur in totaal en gata rond 17 uur s avonds weer naar binnen
s nachts staat hij dus op stal en sochtends gaat hij weer de wei op

Hoe gaat dat dan? krijgt hij een deken op of heeft hij wel voldoende wintervacht aangemaakt? (offtopic, ben gewoon nieuwsgierig)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:50

hij heeft gewoon (natuurlijk) dag en nacht een winterdeken op
puur om de dikke vacht tegen te gaan
alhoewel ik hem persoonlijk nog iets te dik in zijn vacht vind zitten en twijfel om eventueel te gaan scheren

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:51

ik denk eerlijk gezegd dat het niet verstandig is om vlug te gaan draven, met koud weer moet je eerst zorgen dat de spieren goed opgewarmd zijn door te stappen...

verder heb ik er niet veel last van, gisteren met de koude wind een zalige buitenrit gemaakt Haha! Ik heb het wel altijd zeer koud, maar je moet gewoon zorgen voor goeie aangepaste kledij, die kost wat duurder, maar het loont de moeite. Ik werk met verschillende laagjes en ademende kledij met erboven goretex, goede dunne handschoenen zodat je deze kunt aan laten terwijl je zadelt en goede sokken...
Bij ons staan de paarden wel buiten de hele dag en komen 's avonds op stal, ze kunnen er dus wel tegen... Maar goed instappen vind ik toch belangrijk! Probeer zelf eens meteen te lopen als je in zo'n weer buiten komt, fijn is anders

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:53

hier nog een koukleum.
vind er dus ook niks aan in de winter bbrrr in de kou,en dan op je geschoren jonge paardje,die dan mega fris is,want die staat met 2 dekens op,en als ik ga rijden,trek ik alle dekens er af,stap los met een stapdeken op,maar meestal zodra ik in de bak ben,heeft mijn paardje het ook een beetje fris,en begint al te dribbelen,dus dan draaf ik meteen aan(anders onploft ie)draaf even de frissigheid er af en stap dan even(in mijn geval veiliger haha)uitstappen doe ik altijd met stapdeken op,als er een gure wind staat,rij ik met de trailer naar de binnenbak,moet wel leuk blijven natuurlijk!als het regent trouwens ook!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:54

ik stap dus ook wel zo n kleine 10 min los voordat ik ga draven Haha!
en dan zo n 10 min draven en dan pas deken eraf(gistern was het zo koud en reed niet heel lang dus deken er niet af gedaan)

maar vandaag is het echt koud nu is het hier -2 (noord brabant)dus straks wordt het nog kouder! Boos!
is het bij jullie ook zo koud

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:59

Nee joh, zolang het nog geen 50 graden vriest, kun je nog gerust rijden. Zorg er wel voor als je buiten rijd, dat je tijdens het losrijden en uitstappen even een zweetdeken oid om doet.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:01

absoluut niet te koud om te rijden, dike sokken aan warme handschoenen en flink rijden! en zeker als je een binnenbak hebt waarom zou je dan met zo'n deken gaan rijden, ik rij zonder deken in een buitenbak (maar die van mij is niet geschoren die van jou wel dan?0

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:02

o jee, je bent wel een serieuze kouklem he Clown maar in de binnenbak is het toch niet super koud? tenminste ik merk wel verschil tussen de binnen en buitenbak.

wat misschien een idee is voor je, er bestaat verwarmde kleding, daar zit iets in dat verwarmt, zijn dacht ik in ieder geval handschoenen en sokken van. verder misschien thermolaarzen?

ik zou in ieder geval niet scheren als je hem nu al fris vind Clown

Mijn pony is geschoren en rijd ik, afhankelijk van haar reacties en de kou, zo ong 10 tot 20 min met de uitrijdeken los, dus lekker stappen/draven. Dan deken eraf en wat meer aan het werk en met uitstappen direct deken er weer op om de achterhand warm te houden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:07

Nee hoor, heerlijk juist. Mijn pony's kan je niet blijer maken dan met dit weer. Die zijn het hele jaar nog niet zo blij geweest.

Ik rij gewoon zo als altijd en stap wel heel goed uit. Ik ben wel geneigd om ze eerder onder het zadel te pakken dan voor de wagen, puur omdat ik dan zelf meer in beweging ben. Heb wel gewoon men-les vanmiddag Lachen.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn pony's 24/7 buiten staan. En juist als ik eens binnen rij het zwaar hebben omdat ze het dan erg warm hebben.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:15

heerlijk juist! Lekker wolkjes blazen met de poown. Ik krijg alleen van die koude knieen. Clown

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:20

Ik ben zelf echt een verschrikkelijke koukleum, maar als ik eenmaal aan het rijden ben met dit weer, vind ik het heerlijk! Ik krijg het vanzelf warm alleen duurt het altijd even voordat mijn tenen warm zijn, toch maar een extra paar sokker er overheen.

Harley vindt het ook helemaal niet erg, hij moet van mij eerst op iedere hand 2 rondes losstappen met lange teugel, daarna is hij blij als hij mag draven.
En zweten met dit weer doet hij niet zo veel, hij heeft wel een wintervacht maar niet zo heel erg dik.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:26

ik HAAT dit weer echt Bloos
en mijn pony is ook iets té fris in dit weer Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

ik rijd nu dus ook niet te vaak omdat ik het gewoon voor mezelf te onaangenaam vind Nagelbijten / Gniffelen

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:27

Ik heb gister nog gereden en toen was het hier ook behoorlijk koud.
Maar toen ik eenmaal bezig was kreeg ik het tog wel weer warm Knipoog.
En bij het opzadelen doe ik ook altijd mijn handschoenen uit maar dat doe ik binnen, Daar is het niet zo koud

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:28

Ik trek een spijkerbroek of thermobroek over mijn rijbroek. Verschillende laagjes bovenkleding. Ook is het fijn als je voeten warm blijven. Dus iets van thermolaarzen.

Tommie staat altijd met een deken (200 grams) maar hij heeft wel een aardig dikke vacht. Hij is met dit weer wel erg fris en houdt dan ook wel van een rodeo aan het begin. Maar als we even bezig zijn gaat het heel best.

En als je minder rijdt omdat je het te koud vindt, kan het best zo zijn dat je paard daardoor fris wordt!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 12:36

delfa schreef:
absoluut niet te koud om te rijden, dike sokken aan warme handschoenen en flink rijden! en zeker als je een binnenbak hebt waarom zou je dan met zo'n deken gaan rijden, ik rij zonder deken in een buitenbak (maar die van mij is niet geschoren die van jou wel dan?0

mijne is niet geschoren maar staat wel het hele jaar onder deken en nu dus ook met een superdikke deken Haha!
dus als ik ineens die deken eraf haal en niks er terug op doe in hebegin met rijden dan heeft hij het echt wel koud en om te zorgen dat hij het dan warm krijgt gaat hij continue rennen e.d.
dus om de overgang prettiger voor ons beiden te maken; warm rijden en uitstappen met deken Haha!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 12:37

trustHim schreef:
o jee, je bent wel een serieuze kouklem he Clown maar in de binnenbak is het toch niet super koud? tenminste ik merk wel verschil tussen de binnen en buitenbak.

wat misschien een idee is voor je, er bestaat verwarmde kleding, daar zit iets in dat verwarmt, zijn dacht ik in ieder geval handschoenen en sokken van. verder misschien thermolaarzen?

ik zou in ieder geval niet scheren als je hem nu al fris vind Clown

Mijn pony is geschoren en rijd ik, afhankelijk van haar reacties en de kou, zo ong 10 tot 20 min met de uitrijdeken los, dus lekker stappen/draven. Dan deken eraf en wat meer aan het werk en met uitstappen direct deken er weer op om de achterhand warm te houden

ik heb super dikke kleding, thermoschoenen en thermohandschoenen Knipoog

scheren is idd nog een twijfelpunt omdat hij daar waarschijnlijk te fris door word

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:41

tamaramt schreef:
gisteren was het zo koud en ik heb in totaal maar 35 min gereden dat ik deken gewoon de hele tijd opgehouden heb
Ik heb overigens wel de luxe van een binnenbak op mijn pensionstal Haha!

Ik heb gisteren gewoon zonder deken in een buitenbak gereden, zo koud vond ik het helemaal niet.
Uiteraard stap ik wel warm met een deken en ook uitstappen, maar als paard en ruiter eenmaal warm zijn moet je gewoon flink doorrijden. Clown

Vandaag ga ik weer een poging doen, al is momenteel wss de bak nog bevroren (buitenbak he).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:41

ik vind het juist heerlijk om met dit weer een lange buitenrit te maken.. en buiten aan het werk te zijn, op stage ben ik ook buiten aan het werk (nou ja buiten, in de stallen enz.) tussendoor een kopje thee en s'avonds moe op de bank neer ploffen.. paarden komen buiten dus hebben er geen last van, ik vind het niet erg Haha!