Staldeken met o.a. buikflap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieke

Staldeken met o.a. buikflap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:00

Ik ben op zoek naar de ideale staldeken voor mijn paard. Ik heb al veel geprobeerd en gezien, maar tot nu toe is alles het net niet.
Ik heb alleen nogal wat eisen aan de deken, dus vandaar vroeg ik me af of jullie tips hebben. Prijs maakt niet zoveel uit, aangezien ik het belangrijker vind dat mijn paard er comfortabel bij staat. Ik red me nu op zich ook wel, maar ik wil toch graag eens kijken of het beter kan.
Dingen waar de deken aan moet voldoen:

- Nylon binnenvoering
- Lichte deken, dus niet zo'n zwaar geval, daar krijgt hij wonden van op zijn heupen.
- Buikflap
- Glad over de schouders dus geen dikke naden van de loopsplit of zo
- Hoog opgesneden
- Liefst met een fleece kraag/ afwerking op de voorkant zoals de Eurostar. Is geen must, die kan ik erop laten zetten eventueel.

Wat heb ik al geprobeerd:

- Weather Beeta contour - Leek eerst de ideale deken alleen scheurt op de schoudernaden en rugnaad uit. Daarbij is de deken is te lang van schoft tot borst waardoor hij teveel "hangt" en op de schoft drukt.
- Anky staldeken - Past ook goed, alleen heeft in de binnenkant een hele dikke naad van de loopsplit waar mijn paard op den duur plekken van krijgt. Daarbij heeft de deken ook geen buikflap.
- BR Los Lansink - Geen gladde binnenkant maar zit verder best heel mooi. Helaas krijgt hij hier een kale schoft en heupen van en ook deze deken heeft een hele groffe naad van de loopsplit.
- Bucas staldeken - Super van pasvorm, helemaal op de borst. Helaas heeft deze deken ook op de schouder een ruwe voering waardoor deze enorme plekken verookzaakt. Ook beschadigd deze deken de heupen. Ook deze deken heeft helaas geen buikflap.

Wat ik allemaal heb gezien:

- Harry's Horse Highliner. Helaas heeft deze deken geen buikflap. Ik weet alleen zo niet hoe de afwerking van de loopsplitten is.
- Eurostar staldeken - De kraag van de haks lijkt me echt super, alleen weer geen buikflap. En hoe deze loopsplitten zijn weet ik ook niet. Heeft iemand toevallig ervaring met deze deken?

Als iemand een tip heeft voor het laten maken van een deken of het fabriceren van een goede buikflap is dat ook zeer welkom.
We hebben al eens een buikflap gemaakt gewoon een vierkant met 4 lussen (zoals de buikflap van de HH fly protection set) maar dat blijft voor geen meter zitten.

RamOnaa_17

Re: Staldeken met o.a. buikflap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:39

misschien een borst en schoft beschermer gebruiken zodat ie geen schuurplekken krijgt??

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 16:29

RamOnaa_17 schreef:
misschien een borst en schoft beschermer gebruiken zodat ie geen schuurplekken krijgt??

Nee, dat werkt niet helaas.
Dat heb ik al geprobeerd, maar de randen van de beschermer veroorzaken niet alleen plekken, maar in de manenkam zelfs een snee!!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:37

zoeken op een zgn hengstendeken, die hebben een buikflap

Raiza10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:38

Ik heb de Eurostar staldeken met de fleecekraag,prima deken voor z'n geld(rond de 100euro)

Tot nu toe nog geen schuurplekken op de borst,schouders en schoft.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:43

De zogenaamde amerikaanse dekens, of ook wel hengstendekens, met gesloten voorkant en buikflap. Kijk eens bij wat westernwinkels online Ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:45

Probeer eens een Horseware Amigo.
Die hebben geen buikflap, maar de zijkanten sluiten wel bijna tegen elkaar aan onder de buik. Verder zijn deze nylon gevoerd, sluiten hoog aan (voor de schoft op de hals), geven geen schuurplekken en zijn licht in gewicht..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:21

Raiza10 schreef:
Ik heb de Eurostar staldeken met de fleecekraag,prima deken voor z'n geld(rond de 100euro)

Tot nu toe nog geen schuurplekken op de borst,schouders en schoft.

En hoe is de afwerling van de loopsplit in de deken zelf? Is die heel dik of is die mooi zacht en glad.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:22

Splash_ schreef:
De zogenaamde amerikaanse dekens, of ook wel hengstendekens, met gesloten voorkant en buikflap. Kijk eens bij wat westernwinkels online Ja

Daar kan ik inderdaad ook wel eens naar kijken.
Maar zijn die niet altijd van canvas o.i.d.? Naar mijn weten hebben deze dekens namelijk altijd een ruwe voering en zijn heel zwaar.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:23

femmefatale1 schreef:
Probeer eens een Horseware Amigo.
Die hebben geen buikflap, maar de zijkanten sluiten wel bijna tegen elkaar aan onder de buik. Verder zijn deze nylon gevoerd, sluiten hoog aan (voor de schoft op de hals), geven geen schuurplekken en zijn licht in gewicht..

Horseware heb ik in een ver veleden gehad en beviel nooit zo goed.
Daarbij zijn deze dekens waterdicht (?) en dat zoek ik niet, aangezien hij in koude periodes als onderdeken moet dienen. Twee waterdichte dekens over elkaar is dan gewoon te benauwd.
Of is dat een staldeken?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:15

Je hebt ze idd waterdicht, maar ook als gewone staldeken.
Kijk maar eens op de site van Horseware en dan bij products.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:03

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:28

Die hier boven heeft onze oude merrie ruim 10 jaar in de winter opgehad zonder schuurplekken of problemen. Zijn wel ruwer van binnen maar dat gaf gek geneog geen problemen. Geen idee alleen of die erg fijn zitten met een andere deken eroverheen.

IS het geen mogelijkheid van 2 fleece of wollen dekens een te maken met buikflap. Die zijn zacht van structuur en als ze toch alleen voor op stal zijn ook wel sterk genoeg.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:34

Ik heb 2 maand terug een staldeken voor Pablo gekocht met een buikflap en gesloten voorkant bij http://www.loesdau.de.
Ze versturen ook naar NL, wat de verzendskosten dan zijn dat weet ik niet daar ik zelf in DLD woon.
Ik ben erg tevreden over de deken, Pablo heeft gauw last van schuurplekken maar sinds ik deze deken gebruik heeft hij nergens meer last van.
Hij heeft een vrij hoge schoft en met vele dekens had ik het probleem dat ze verschoven met als resultaat een kapotte schoft, maar dat is bij deze deken niet het geval.

Deze deken heeft Pablo:
https://images.loesdau.de/xlimage2.php?i=54583-l3.jpg

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:52

TS, uit nieuwsgierigheid: waarom hecht je zoveel belang aan een buikflap?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:19

Stravero schreef:
Ik heb voor mijn paard deze in het groen: http://link.marktplaats.nl/205575514 , die heeft hij nu ook op, onder een dikke winterdeken met hals omdat hij gisteren geschoren is.

Ben bang dat dit model mijn paard niet zal passen. Te lang van schoft naar borst.
Daarbij moet mijn paard echt een gladde voering hebben.
Maar bedankt voor de tip Knipoog .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:21

Steph86 schreef:
Ik heb 2 maand terug een staldeken voor Pablo gekocht met een buikflap en gesloten voorkant bij http://www.loesdau.de.
Ze versturen ook naar NL, wat de verzendskosten dan zijn dat weet ik niet daar ik zelf in DLD woon.
Ik ben erg tevreden over de deken, Pablo heeft gauw last van schuurplekken maar sinds ik deze deken gebruik heeft hij nergens meer last van.
Hij heeft een vrij hoge schoft en met vele dekens had ik het probleem dat ze verschoven met als resultaat een kapotte schoft, maar dat is bij deze deken niet het geval.

Deze deken heeft Pablo:

Hmm, die ziet er eigenlijk wel erg mooi uit!!
Hoe is de afwerking van de binnenkant van de loopsplit? Is die een beetje glad of zit daar een hele dikke naad onder?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:24

scoopje schreef:
TS, uit nieuwsgierigheid: waarom hecht je zoveel belang aan een buikflap?

Mijn paard is een vreeeeeeeeselijk koukleum en maakt gigantisch veel vacht aan. Als hij een hals en buikflap op zijn deken heeft blijft hij beter warm.
Hij staat overdag altijd lekker buiten met de mogelijkheid op stal te gaan staan en als hij niet dik genoeg is ingepakt staat hij de hele dag binnen Bloos .
Daarbij wil hij als hij het koud heeft nogal gaan vliegen in het land. Zonder buifflap wil hij dan nog wel eens veel blubber in de voering van zijn dek lopen wat als gevolg heeft dat hij het nog kouder krijgt.
Vandaar een buikflap Haha! .

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:47

Leonieke schreef:
Steph86 schreef:

Deze deken heeft Pablo:

Hmm, die ziet er eigenlijk wel erg mooi uit!!
Hoe is de afwerking van de binnenkant van de loopsplit? Is die een beetje glad of zit daar een hele dikke naad onder?

De afwerking is mooi glad, althans Pablo heeft tot nu toe nog geen schuurplekken van, en bij andere dekens met een dikke naad heeft hij wel last van schuurplekken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:56

Ik heb een deken van Horze. Een onbekend merk (tenminste ik kende het niet), maar had wel de dikte qua deken die ik zocht. De deken heeft een fleechekraag (is inderdaad heerlijk voor de paardjes), hoog uit gesnede loopsplitten (zodat de druk van de schouder af is) en iets van een buikflap. Mijn pony is echt een crime met dekens, maar deze deken bevalt super! Mijn pony heeft geen schuurplekken op de schouders!! Ik moet wel zeggen dat ik de deken wat groot vind uitvallen in tegenstelling tot de andere dekens en ook wat langer naar beneden. Nu vind ik dat geen probleem omdat bij mijn pony de schouders het lastige punt is en ik de wat langer naar benedende vallende deken voor lief neem (ze heeft er toch geen last van, alleen lekkere warme bovenbenen Haha! Tong uitsteken) en de lengte was voor haar precies goed (maar valt net zo als een maatje groter van een ander merk en valt ook groter in dezelfde maat van een ander merk..snap je hem nog?)

De buikflap is niet zoals normaal, maar is een vierkantje waar je de kruissingels door moet halen, waardoor het de buik bedekt. Ik heb dat niet gebruikt omdat de deken bij mijn pony toch bijna zijn buik beschermd en ik het niet handig vindt Tong uitsteken.

de site is http://www.horze.nl en ik heb dan de dikke winterdeken (exclusive heet tie volgens mij, iig de 500 grams). Hoe het met de andere dekens zit durf ik niet te zeggen (wel geen buikflap of model, want ik heb alleen deze deken). Maar als ik een nieuwe deken moet zal ik zeker even bij horze kijken Ja

[edit] ik zal morgen eens voelen hoe zit met de afwerking aan de binnenkant Ja Overall is de deken van nylon aan de binnenkant, maar ik weet niet hoe de loopslitten aan de binnenkant voelen Lachen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:40

Is dat de Cozy Exclusive deken o.i.d.?
Die had ik inderdaad ook gevonden, maar kon geen winkel vinden waar ze hem op voorraad hadden. Leek me een mooie deken voor weinig geld!!
Dus daar zit wel een buikflapje bij?
En wat voor een binnenstof heeft die?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:21

Ja dat is de Cozy exclusive deken Ja . Ik zal vanavond even in de deken voelen mbt tot randjes en dergelijke. Buikflapje zal ik mee naar huis nemen en even op de foto zetten (beeld zegt meer dan woorden in dit geval Tong uitsteken)

Ik moet ff denken waar ik de deken besteld heb hoor (duurde 1,5 week)! Ik heb de deken iig via internet besteld... maar bij wie. Ik denk even goed na en dan hoor je het Lachen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 20:21

zap schreef:
Ja dat is de Cozy exclusive deken Ja . Ik zal vanavond even in de deken voelen mbt tot randjes en dergelijke. Buikflapje zal ik mee naar huis nemen en even op de foto zetten (beeld zegt meer dan woorden in dit geval Tong uitsteken)

Ik moet ff denken waar ik de deken besteld heb hoor (duurde 1,5 week)! Ik heb de deken iig via internet besteld... maar bij wie. Ik denk even goed na en dan hoor je het Lachen

Wauw, als je dat zou willen doen!! Dat zou echt super zijn.
Als dat dan allemaal oke is bestel ik hem gelijk (als ik weet waar ze hem nog hebben). Er waren alleen nogal wat winkels waar ze hem niet op voorraad hebben. Bij de leverancier scheen hij ook te zijn uitverkocht dus eigenlijk niemand kon mij verder helpen.
Alvast bedankt!!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:43

Ben ook lang op zoek geweest naar een deken met buikflap voor mijn koukleum.
De Weatherbeeta Fusion(contour) heeft idd niet zo'n mooie pasvorm.En zorgde er voor dat ook hij binnen no-time kale schouders ed had.
De WB taka heeft een veel betere pasvorm,geen kale schouders.
Voor een optimale ligging heb ik de bovenste sluiting 5cm naar boven laten zetten.
Hij ligt nu helemaal top!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:12

juksz schreef:
Ben ook lang op zoek geweest naar een deken met buikflap voor mijn koukleum.
De Weatherbeeta Fusion(contour) heeft idd niet zo'n mooie pasvorm.En zorgde er voor dat ook hij binnen no-time kale schouders ed had.
De WB taka heeft een veel betere pasvorm,geen kale schouders.
Voor een optimale ligging heb ik de bovenste sluiting 5cm naar boven laten zetten.
Hij ligt nu helemaal top!

De Taka heb ik ook gehad. Deze heeft alleen een ruwe binnenvoering en die zoog dus vacuum bij maar paard. Hij zoog zich helemaal om zijn billen vast waardoor hij voor mega strak kwam te liggen. Ook zijn heupen gingen hiervan kapot helaas.
Mijn moeders pony heeft ook de Taka en die ligt hem inderdaad perfect.

Het is wat. Mijn shet past bijna alles wel en krijgt nooit schuurplekken ergens van. Maar mijn schimmel helaas niet.