Vraagjes scheren: wordt het paard heter/frisser?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Vraagjes scheren: wordt het paard heter/frisser?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 09:34

Hallo!

Ik weet het, er zijn hier al veel topic over maar deze vraag heb ik nog niet kunnen vinden.

Eerst even wat informatie:
Ik heb in de zomer mijn paard gekocht (eerste paard). Ik was van plan niet te gaan scheren (argumenten: minder mooi, want ze is nu helemaal zwart en dan wordt ze grijzig, veel te veel gedoe, ik zou haar moeten verdoven, ik kan niet scheren, heb geen scheerapparaat, gedoe met de dekens).

Inmiddels heb ik mijn paard een 300 grams winterdeken op liggen. Maar ze zit super dik in de vacht en is overal nat na het rijden. Bovendien heeft ze geen goede conditie (na een kwartier helemaal bezweet), dus als ik een les heb van 3 kwartier moet ik nog een half uur uitstappen en daarna nog op stal een uur wachten tot ze droog is. Dit is geen doen voor mij omdat het s'avonds echt te laat dan wordt. Mijn instructrice raadde mij dus gisteren aan om toch te scheren omdat het geen doen meer is voor mij. Bovendien heb ik zo juist meer kans dat ze ziek wordt (ik moet 100 M over de weg om bij haar stal te komen). Dat scheren minder mooi is zit ik ook niet meer mee, want deze dikke en helemaal bezwete vacht ziet er ook niet uit dus.

Mijn instructrice wil mij wel leren hoe ik een paard moet scheren en ik kan ook haar scheerapparaat lenen. Dus die problemen zijn opgelost. Mijn moeder heeft ook nog een oude tondeuse (kan dit? ik las ergens dat je dan heel lang bezig bent, waarom?).

Maar toen hoorde ik van iemand dat ze wel eens flink heter kan gaan worden met rijden. Hier zit ik niet op te wachten, ik heb eindelijk weer wat vertrouwen in haar en ze is nu 'braaf'. Dus mijn vraag: hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Of zeg je: gewoon doen en je ziet wel wat er gebeurd...!

Nu ik toch dit topic open: als ik haar scheer dan leg ik er een 200 grams onderdeken er onder omdat ze het anders miss te koud krijgt. Zal ik haar dan een halsdeken op doen? Eigenlijk wil ik dat liever niet, ik heb net nieuwe dekens gekocht en dat vind ik eigenlijk zonde. Maar hoe zijn jullie ervaringen? Als je geen halsdeken op legt, komen de haren dan weer heel snel terug?

Oja, als ik haar ga scheren doe ik ook de benen en het hoofd. Ze wordt namelijk toch verdoofd en ik heb zo iets van: ik ben toch al bezig dus kan ik dat ook wel doen.

Laat je reactie achter, alvast bedankt voor het lezen en het reageren van/op mijn verhaal!

Groeten Nicol

just_kiki

Re: Vraagjes scheren: wordt het paard heter/frisser?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:37

ik zou het gewoon meer scheermachine doen, en niet met de tondeuse, die van mij komt volgens mij nog niet eens door de dikke vacht heen! Lachen

Poeh heter,tja dat ligt aan het paard. mijn ex vz paard werd frisser ja Ja maar mijn eigen paard niet, daar merk ik niks aan!

Halsdeken hoeft niet perse hoor Ja
mijne staat onder 340 zonder hals (geschoren)

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:39

Zaterdag is mijn paard geschoren, en een ander paard bij mij op stal. Allebei zijn ze niet frisser geworden. Lachen
Ik heb mijn paard onder een 330 gram staan, met een heel klein stukje hals(highliner van HarrysHorse).

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:40

Mijne wordt er ook niet anders van, maar dit is natuurlijk helemaal per paard verschillend.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:45

Je schrijft dat ze geen goede conditie heeft, dus wat zou het dan uitmaken als ze wat heter wordt??
Lijkt me juist veel beter!!!! Tong uitsteken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:46

een 300 grams leg je op een paard wat geschoren is in de WINTER,

als jouw paard nu met een dikke vacht een 300 grams op heeft is dat veel te veel. Als jij je paard zo blijf inpakken en straks helemaal met nog eens 200 gram erbij dan kan je erop wachten dat je een ziek paard krijgt. Paarden hebben het liever te koud dan te warm. Dit dek eraf en een dun dek of een 200 grams erop, of scheren.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:49

Mijn merrie is 2 weken geleden geschoren en is daar wel een heel stuk frisser van geworden. Ik vind het zelf juist heerlijk dat ze nu zo'n looplust heeft want dat ontbrak er nog wel eens aan, dus ja het kan best zijn dat ze meer looplust krijgen, maar daarom zijn ze nog niet minder braaf. Als ze nu niet van het bokken en steigeren is dan denk ik niet dat dat door het scheren wel zal gebeuren Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:54

Ik heb een nogal hete pony, maar toch was ik er niet huiverig van om te scheren. Ze is er ook niet echt anders van geworden.

300 grams op een pony met winterdeken vind ik erg veel!
Mijn geschoren pony's staan onder 200, en de ander onder 300 grams. En dat gaat prima. Buiten gaat er een ongevoerde regendeken over.
Ik heb een halsdeken liggen, maar alleen voor extreme kou/regen. En dit jaar pas voor het eerst dat ze die op gaat krijgen. Eerder altijd met een 300 grams gedaan zonder hals, en met kou een 200 grams eronder.

Scheren absoluut met een groot apparaat! Zeker bij een dikke vacht.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:01

maak niet de fout om het zadel gedeelte weg te scheren Knipoog
daar heb ik al wel heel wat paarden raar op zien gaan doen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:07

ik scheer al 6 jaar gewoon het zadelgedeelte hoor mariska32 en heb er nooit problemen mee, niemand eigenlijk bij ons op stal.

Ik zou haar idd scheren, voor het stuk dat je over de weg moet wel even een zweetdeken/uitrijdeken over de achterhand leggen, met instappen en uitstappen is dat ook wel fijn. Mijn ervaring is dat ze hooguit wat frisser zijn als je net opstapt en zonder deken stapt omdat ze het dan wat koud hebben en zich warm willen lopen, dit voorkom ik met een uitrijdeken die opligt tot ze wat warm is gelopen.

ze hoeft trouwens niet grijzig te worden, heb laatst een fries geschoren en die is gitzwart gebleven

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:10

Ook ik scheer het zadelgedeelte gewoon weg.
Vind dat geen gezicht het te laten staan. Zeker niet omdat mijn pony ook voor de wagen loopt.
En juist die plek zweet ontzettend.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:11

just_kiki: Bedankt voor je reactie. Ik vraag me nog 1 ding af: wat is dan het verschil tussen een scheerMACHINE en een scheerAPPARAAT? Tong uitsteken

UpToDance: Oke, dankjewel. Ik denk ook dat ik geen halsdeken ga op doen dan.

TeeGee: Ja heb je gelijk in Lachen

Doortje58: Nee eigenlijk zou je zeggen dat het niet uit maakt. Dat zei diegene ook al die mij dat vertelde van pas op ze kan frisser worden, maar bij jou paard maakt dat niet uit dat ie wat flotter is, dat is juist wel lekker. Maar waar ik dus bang voor ben dat ze bokkend door de bak gaat vliegen. Volgens mij kom ik daar echt alleen achter door het gewoon te doen. Dankjewel voor je reactie! Knipoog

garny95: Oke, bedankt voor je reactie. Maar mijn vragen gingen eigenlijk over het scheren en niet over welke dikte ik van de deken op doe. Ik heb dit in overleg met mijn instructrice gedaan. Die deken blijft er gewoon op. Ze zweet er niet onder ofzo... Bovendien, als ik een dunnere deken op doe, gaat ze misschien nóg dikkere vacht aan maken.

ProudJustify: Bedankt voor je geruststellende reactie! Ik zou het inderdaad prettiger vinden als ze meer looplust krijgt, maar daar onder wel gewoon braaf is. Het is absoluut geen gemeen paard hoor. Ik moet ook meer relaxen dan wordt ze vanzelf rustiger, haha. Lachen Ik ga het denk ik gewoon proberen. En mocht ze echt frisser worden dan longeer ik dr wel 10 min voor het rijden ofzo...

Thanks, voor jullie reacties! Ik ga het denk ik gewoon doen! Want op deze manier is het ook niets.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:13

niks Clown de ene noemt het zo, de andere weer anders Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:15

trustHim schreef:
ik scheer al 6 jaar gewoon het zadelgedeelte hoor mariska32 en heb er nooit problemen mee, niemand eigenlijk bij ons op stal.

ik geloof het zondermeer. Knipoog
het risico is alleen [en ik ken er een paar] dat sommige paarden gevoelig worden op de korte haartjes onder het zadel.
en dan duurt het aangroeien lang hoor Haha!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:20

Dyonne: Dankjewel. Dat van het scheerapparaat ga ik nog even checken dan. Tondeuse is dus geen optie, haha. En ik vind het zadelgedeelte laten staan ook geen gezicht, miss doe ik het wel voor de drukplekken. Maar iemand zij; als jij een schoon sjabrak hebt en een passend zadel moet ze geen drukplekken krijgen! Daar vind ik wel wat in zitten eigenlijk..

Mariska32: Hoe bedoel je raar? In de zin van bokken/rennen? Of drukplekken krijgen?

Trusthim: Dankjewel, ja ik heb nu ook een zweetdeken voor haar. En ga een uitrijdekentje kopen als ik haar scheer zodat ik ook de eerste 10 min even kan draven met deken. Over dat grijzig: Ik hoop het dat ze mooi zwart blijft. Alleen haar beentje is een keer geschoren voor een echo. Dat beentje werd wel grijs. Maar toen was ook echt élk haartje er afgeschoren, voor gewoon scheren doe je natuurlijk niet zo (lijkt me?). Thanks voor je reactie!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:21

just_kiki schreef:
niks Clown de ene noemt het zo, de andere weer anders Knipoog

haha okee dankjewel Lachen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:28

Die van mij trekt best snel bij in kleur.
Mijn vorige pony was zwart en met paar weekjes terug zwart na het scheren.

Een scheerapparaat/machine is ook breder, dus zou sowieso sneller gaan.

Iets laten staan tegen drukplekken. Ik weet niet, zou ik ook alles onder tuig moeten laten zitten. Dus mijne is gewoon kaal gegaan, en dat gaat prima.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:29

Mijn paard wordt er zeker een stuk frisser van. Ze is erg braaf, maar de eerste paar weken na het scheren is ze gewoon lekker voorwaarts en neemt ze af en toe een vreugdesprongetje. Ik kan me er niet echt druk om maken, vind het wel grappig dat ze lekker vrolijk is.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:41

Aan mijn paard merk ik meestal niks.
Nu wacht ik altijd wel met scheren op een dag dat het niet al te koud is, zodat de overgang niet zo groot is.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:17

bokkerig en springerig omdat de haartjes wat stugger worden en sneller tegen de haargroei in in de huid drukken.
mooi is het zeker niet maar normaal staan ze onder een deken en met rijden zit daar je zadel,niemand die het ziet toch? Knipoog

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:21

mariska32 schreef:
bokkerig en springerig omdat de haartjes wat stugger worden en sneller tegen de haargroei in in de huid drukken.
mooi is het zeker niet maar normaal staan ze onder een deken en met rijden zit daar je zadel,niemand die het ziet toch? Knipoog

Bedankt voor je uitleg.
Ja, heb je helemaal gelijk in verder! Knipoog

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:53

Mijn paard is vorige week geschoren. Ik heb nu een 300grs met hals op.

Paard heeft wel meer zin om te werken maar er niet vervelend van geworden. Gewoon, vrolijker, klein beetje voorwaartser maar dat mocht ook wel. Ik kon merken dat hij last had van zijn vacht in het werk.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:56

ik heb mijn paard zondag geschoren met een paarden schher apparaat z´n groene wet niet welk merk haha

hij was niet frisser of actiever geen last van gehad hij staat onder een 200 grams en een fleece deken er onder zonder hals en dat gaat prima geen problemen mee hoor

ik heb waar het zadel licht gewoon haaren op gelaten ik zit er niet mee waarom geen gezicht??
als hij zo op sta of op land staat liggen er dekens op en met rijden licht mijn zadel en uitrij deken enr de heletijd op dus je ziet er vrij weinig of niets van of jij moet je druk maken als je dat heel even ziet??

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:24

jessj22, ik vind het geen gezicht, maar ik men ook met mijn pony. Dan heeft ze dus geen zadel op.
En uitrijdeken sowieso niet met rijden.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:28

mijn vorig paard werd ook niet frisser van het scheren
maar stond lekker warm onder zn dekentjes
dat hij zeker geen koud had
heb nu een nieuw paardje en die wordt ook geschoren
ben benieuwd wat het met haar zal geven
even afwachten dus
maar de dekens liggen ook al klaar si
ze is echt niet te doen, na half uur rijden is alles druipnat..
en dan stap ik een kwartier uit
en moet ik nog zeker een uur wachten tot ze droog is