3 jarige helemaal scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

3 jarige helemaal scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 21:59

Hallo,

Weet niet of het hier goed staat, maar anders verplaatst iemand
hem maar Bloos

Mijn vraag; wat vinden jullie van het helemaal scheren van een 3
jarig paard?
Kennis van mij heeft het vandaag gedaan, omdat hij "Teddy" was (alleen
op zijn hals) en kletsnat was van het rijden...

Ik hoop dat er op een vriendelijke manier een discussie gevoerd kan
worden, want ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik ben van mening dat je een 3 jarige lekker "Teddy" laat worden en
zijn lichaam energie laat steken in groeien in plaats van het lichaam
warm moeten houden. En dat je een 3 jarige kletsnat rijdt vind ik ook
niet echt wat...

Wat vinden jullie?

(p.s. topic is niet om iemand de grond in te boren, maar om te peilen
wat de meningen hierover zijn)

Hebbesje

Re: 3 jarige helemaal scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:04

Ik vind dat je een 3 jarige nog niet zo moet rijden dat hij kletsnat wordt.
Hij mag best wat zweten en werk doen maar niet té.
(ligt ook aan de dikte van de vacht. Heeft hij nu een mega vacht dan heb
je hem al vlug goed nat.) Ook vind ik dat je een 3 jarige een paar keer per
week rustig wat werk moet laten doen. Dus niet meteen van: oh hij moet dit
al kunnen en dat want ik wil zo vlug mogelijk starten.

Gewoon lekker laten groeien en paard zijn. Wat licht werk is geen probleem
maar ga het niet overhaasten en overdrijven zodat hij zo nat is dat hij al geschoren moet worden Lachen

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:11

Op zich heb ik er niks op tegen,als een paard zo gauw kletsnat is ,kost dat ook veel energie.Kijk eens op grote stallen ,daar wordt alles geschoren ,jong en oud.En als het rustig en vriendelijk gebeurd,kan het geen kwaad.Ze worden er mooi mak van,ook het deken op en af is een goede oefening voor zo`n jong paard.Dus ik ben er beslist niet tegen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:13

Als je de juiste dekens op doet na het scheren hoeft het paard geen energie te verspillen aan warm blijven. Niet scheren en vreselijk zweten kost vaak meer energie, en ze vatten makkelijker kou als ze zo nat zijn. Dus dat vind ik geen excuus om niet te scheren.
Wat ik wel met je eens ben is dat je een 3 jarige niet zodanig moet trainen dat hij zo nat word. Dan heb je naar mijn mening een jong paard te hard laten werken.
En gootje12, ik heb op meerdere grote stallen gewerkt en ook hele bekende, heb ook tientallen paarden geschoren en nog steeds, maar nog nooit en 3/4 jarige.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:16

nou ik wel.Ik werk op dit moment op een handelstal en daar worden de jonge handelspaarden geschoren om ze er netter uit te laten zien.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:16

Ik zou hem zeer niet op 3 jarige leefdtij scheren. Het is immers toch zo dat als je eenmaal begint, je ieder jaarmoet scheren? Ook wordt de vacht steeds dikker. Nee, ik zou hem lekker een kleuter laten zijn (Als een Teddybeer). Afentoe aan het werk kan nooit kwaad Knipoog

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:18

Ik werk op een zogenaamde grote stal. Waar we dus ook paarden inrijden. En er worden bij ons op stal maar weinig paarden geschoren (uberhaupt) maar er is nog nooit een 3-4 jarige geschoren.
We werken dan ook nooit zo hard met de jonge paarden dat ze kletsnat van het zweet zijn.
Daarnaast worden de 3 jarige over het algemeen geen 5 a 6 dagen in de gewerkt. Vindt het dus persoonlijk een beetje onnodig om een 3 jarige te scheren!

MoOtJuHh schreef:
Ik zou hem zeer niet op 3 jarige leefdtij scheren. Het is immers toch zo dat als je eenmaal begint, je ieder jaarmoet scheren? Ook wordt de vacht steeds dikker. Nee, ik zou hem lekker een kleuter laten zijn (Als een Teddybeer). Afentoe aan het werk kan nooit kwaad Knipoog
\

Wij zetten ze gewoon eerder onder een deken. En als ze later binnen komen dan gaan ze als nog onder een deken en verharen ze vanzelf!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:21

dit gaat dus over mij, omdat im mijn 3jarige heb geschoren vandaag.
Hij zweet steeds na het rijden, en rijd 20 min ongeveer.
Hij heeft goeie dekens op en krijgt het niet koud.
een 3 jarige heeft niet veel conditie en zweet dus ook sneller.

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:25

Ik denk dat je een driejarige niet altijd in het zweet moet rijden, maar zeker een driejarige moet soms consequent (kort maar krachtig) doorgereden worden.

Ik heb ook een driejarige. Ik ben nog in twijfel over scheren of niet. Ik rijd haar 3/4 keer per week, en ze heeft een aardig vachtje. Ze zweet dus ook wel (hals en onder het zadel), zeker als het warm is (voor de tijd van het jaar) is het vervelend.
Maar aangezien ik buiten rijd, en ze overdag in de paddock staat, en onder haar winterdek niet staat te zweten als het wat warmer is, ga ik haar waarschijnlijk niet laten scheren. Dan na het rijden maar even een uurtje onder het zweetdek op stal. Wanneer je altijd binnen rijd en je paard veel op stal staat denk ik dat scheren niet verkeerd is, mits er juist gebruik van dekens is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:27

Verplaatst van MD naar SV.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 22:32

gootje12 schreef:
nou ik wel.Ik werk op dit moment op een handelstal en daar worden de jonge handelspaarden geschoren om ze er netter uit te laten zien.

Maar een paard is toch geen modepop? Het gaat toch ten alle tijden
om de gezondheid van het paard en niet om het uiterlijk?

Natuurlijk heeft een jong paard nog geen conditie, die moet je opbouwen.
In het zweet rijden heeft naar mijn mening ook helemaal geen zin. M.i. moet
je het paard de tijd geven zich aan te passen aan het werk en dit rustig op-
bouwen. Als wij direct beginnen met een half uur hardlopen is dat ook niet
heel erg bevorderend...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:15

Ik vind niet dat je kunt zeggen dat een 3 jarige niet in het zweet mag rijden. Niet elk paard is hetzelfde, de ene zweet veel eerder dan de andere ... bijv. doordat ze gewoon zo zijn, de dikte v/d vacht, conditie of door druktemakerij (zowel int koppie als uiterlijk).
De fries van m'n zusje is na 10min. draven alweer kledder, ik kan met de mijne wel een uur draven en dan zweet ie nog niet. Ga ik met haar galopperen dan is ze binnen een minuut nat, bij haar puur omdat ze zo graag wil.

Wel vind ik dat sommige mensen wel erg gauw gaan zitten scheren. Ik zie soms paarden waarvan de 'gelpad' er nog zit en daar zit heel mooi kort haar ... dan denk ik van 'mensen mogen jullie paarden tegenwoordig niet meer zweten oid?'

Ook snap ik dat als je met je paard bij een pensionstal staat dat je niet uren kunt zitten wachten totdat je paard droog is. Wbt. is het heel handig dat je ze thuis hebt staan, kun je een paar uur later nog weer ff riching paard om deken te verwisselen.
Maar soms vind ik dat mensen wel iets te gauw gaan scheren, want oh hij zweet ... doet ie in de zomer toch ook. Die dunne vachtjes die sommige paarden hebben zijn echt wel snel weer droog, als je ze niet direct onder lagen zweetdekens propt (ook met uitstappen).

Leeftijd om te scheren maakt mij helemaal niets uit.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:54

Mijn paard is van april 2004. Ik heb der vorig jaar voor het eerst geschoren en nu dit jaar weer. Ik reed in het begin 3 dagen per week max een half uur, maar ze was in het begin zo verschikkelijk voorwaarts dat ik een half uur lang aan t terugrijden was. Ze maakte zich telkens zo druk, dat ze stond te hijgen (ze had toen natuurlijk ook nog weinig conditie) en het ruim een uur duurde en 3 zweetdekens voordat ze weer droog werd... Uit praktisch redenen heb ik der toen geschoren. Ik was elke x weer bang dat ze een verkoudheid opliep! We zijn goed de winter doorgekomen en ook nu merk ik weer dat ik er goed aan heb gedaan.

afgelopen zondag zijn we naar t duin geweest en ze kon goed der warmte kwijt en stond niet overdreven te hijgen ofzo.

Ik denk dat het per paard én eigenaar verschillend is. Daarbij komt nog kijken wat je met je paard wil en hoevaak en lang je rijd.

Maar ik heb de benen niet geschoren hoor!!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:59

@ ridin: ben ik helemaal eens ,helaas gaat het op een handelsstal om de verkoop en dan ziet men liever een mooie getoiletteerd paard dan een ruige baby.
Ach , en ze worden lekker onder dek gezet,en als ze bij de volgende eigenaar komen mogen ze denk ik weer meer paard zijn.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:45

gootje12 schreef:
@ ridin: ben ik helemaal eens ,helaas gaat het op een handelsstal om de verkoop en dan ziet men liever een mooie getoiletteerd paard dan een ruige baby.
Ach , en ze worden lekker onder dek gezet,en als ze bij de volgende eigenaar komen mogen ze denk ik weer meer paard zijn.

laatste zin vindt ik erg raar, waarom is een geschoren paard geen paard?
vindt dat echt grote onzin.

en idd ik vindt dat leeftijd niet veel uitmaakt.
ik vraag niet veel van mijn paard, en hij zweet wel. dus heb ik hem geschoren.
hij gaf er niks om vondt het juist lekker dus heb hem ook niet bang gemaakt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:19

Tessaar schreef:
Mijn paard is van april 2004. Ik heb der vorig jaar voor het eerst geschoren en nu dit jaar weer. Ik reed in het begin 3 dagen per week max een half uur, maar ze was in het begin zo verschikkelijk voorwaarts dat ik een half uur lang aan t terugrijden was. Ze maakte zich telkens zo druk, dat ze stond te hijgen (ze had toen natuurlijk ook nog weinig conditie) en het ruim een uur duurde en 3 zweetdekens voordat ze weer droog werd... Uit praktisch redenen heb ik der toen geschoren. Ik was elke x weer bang dat ze een verkoudheid opliep! We zijn goed de winter doorgekomen en ook nu merk ik weer dat ik er goed aan heb gedaan.

afgelopen zondag zijn we naar t duin geweest en ze kon goed der warmte kwijt en stond niet overdreven te hijgen ofzo.

Ik denk dat het per paard én eigenaar verschillend is. Daarbij komt nog kijken wat je met je paard wil en hoevaak en lang je rijd.

Maar ik heb de benen niet geschoren hoor!!

Dat het per paard verschilt is natuurlijk zo, daar ben ik
het helemaal mee eens. Maar dat heeft niet zo veel met
de leeftijd te maken.

Een paard wat net 6 maanden onder het zadel is, vind ik
dat je de tijd moet gunnen om te groeien en lekker volwas-
sen te worden. Hij heeft al behoorlijk wat te verduren. Eerst
sta je 3 jaar in het land en ineens moet je 3/4 keer in de
week aan het werk en wordt je haar eraf gehaald...

Ik zou mijn 3 jarige, die nog moet wennen aan een nieuw
leven, lekker laten wennen. Je kunt ze scheren als je meer
gaat trainen en zwaarder gaan trainen. Dan worden ze echt
zo nat dat je ze niet meer droog krijgt. Dan zijn ze volgroeid,
gewend aan een leven als "werkpaard" en kunnen ze lichamlijk
meer hebben.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:22

Wat ik trouwens in z'n algemeenheid waarneem is dat het GEMIDDELDE paard z'n 1e jaren echt een mooi dunne vacht houd in de winter, zelfs zonder dekentjes ... sowieso tot zo'n jaartje of 8.
M'n E had dat ook, daar vroegen de mensen de 1e jaren steeds of ze geschoren was .. nee hoor, allemaal puur natuur. Nu 10 jaar later heeft ze 's winters toch echt wel een vachtje.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:05

Ik zie het probleem niet om een 3 jarig te scheren, om nou te zeggen dat nadat een paard ingereden is 3 keer in de week maar 20 minuutjes op een dag gereden wordt en 4 volledig vrije dagen heeft om dit te verwerken, en van zijn vacht wordt ontdaan nou ineens een nieuw leven heeft, vind ik wat overdreven, kan me niet voorstellen dat een 3 jarig paard dit nou zwaar vind, maar dat is mijn beleving.
Als je maar voor genoeg afwisseling en lol samen zorgt en veel stapt tussendoor. Toevallig weet ik dat degene waar je het over hebt dit ook zeker doet, dressuur, over de bospaden, en keer een sprongetje...
Over het scheren; ik heb mijn 3 jarig toendertijd ook geschoren, hij zat goed dik in het haar en hij moest naar het rijden altijd nog uren op stal staan voordat hij goed droog was, in plaats dat hij weer direct met zijn deken het land in kon met de rest van de paarden.
Sinds die ene keer heb ik hem nooit meer hoeven scheren, zijn haar wordt juist elke winter mooier, hij zit superglad in het haar en heeft natuurlijk meer conditie..
Als jou kennis of wie dan ook een goede reden heeft om te scheren, en dan vooral praktisch gezien, moeten diegenen dat zelf weten, ik kan me niet voorstellen dat een jong of oud paard hier wat aan overhoudt terwijl het goed warm gehouden wordt met een winterdeken!
Als je het zelf niet wilt doen bij je 3 jarige moet je het niet gaan doen....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 10:03

Goed, ieder zijn mening. We hoeven niet geheimzinnig te doen over wie het hier gaat hoor, die heeft zelf al gereageerd. En er zullen veel meer mensen zijn die hun 3 jarige scheren. Prima, daarom zeg ik; ieder zijn eigen mening.
Ik ben er geen voorstander van. En wat Lappie_Lap zegt; over het gemiddelde paard een mooie vacht. Dat had deze ook, die van mij is nog erger teddy en die heb ik ook nog niet geschoren. Puur omdat het niet zo nodig is, omdat ik niet vol op aan het trainen ben. En dat doe je met een 3 jarige ook niet. Als je wat langer uit moet stappen; nou en?! Dan gaat er wat meer tijd in zitten, dus?! Ik ben van mening dat je niet te veel met zo'n dier moet gaan lopen kloten (op welke leeftijd dan ook). Als ik vol op aan het trainen ben, scheer ik mijn paard ook, want dan is het echt tot op het bot nat. Maar trainen om haar in beweging te houden, of een 3 jarige "trainen" is toch niet iets waar ze kleddernat van moeten worden? Aan het eind van de zomer staan ze te zweten op het land met een dek op, omdat ze anders zo snel een dikke vacht krijgen. En begin van de winter wordt die vacht er alsnog afgehaald Gestoord

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:01

Mijn 3 jarige zweette ook al om niets, die reed ik ook echt niet lang, maar met uitstappen werdt hij echt niet droog, ik ben juist van het lange uitstappen! Zelfs naar het op stal zetten met een zweetdekentje op duurde het nog erg lang, en ik heb liever dat ik voordat ik wegga bijv naar school, hem nog lekker buiten kan zetten, droog en met zijn deken op dan dat hij uren binnen zit totdat ik es weer thuis ben van school.
Als je een paard geschoren hebt, ongeacht de leeftijd moet je goed nadenken over de dekens, dus als het een iets warmere periode is, geen 400 erop gooien maar bijvoorbeeld een 200 grams, zo doe ik dat, en altijd met je hand onder de deken checken of het niet te warm is. Ik ga er toch van uit dat een beetje paardeneigenaar hier rekening mee houdt, niet altijd van het ergste uitgaan!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:05

Waariom stelt men altijd dat als je eenmaal met schrenm begint, je dat ieder jaar zou moeten doen. Ik heb in het verleden mijn paarden het ene jaar wel en dan weer eens niet geschoren. En dat ging gewoon goed, niets aan de hand.Ze ontwikkelden gewoon een goede wintervacht als ze ongeschoren waren. het zijn geen kasplanten!
Voorts: een boer scheert zijn pinken, zodat ze beter groeien (en schoner blijven) (pinken aan de ketting op het deel/de dele).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:39

Anita1987 schreef:
Mijn 3 jarige zweette ook al om niets, die reed ik ook echt niet lang, maar met uitstappen werdt hij echt niet droog, ik ben juist van het lange uitstappen! Zelfs naar het op stal zetten met een zweetdekentje op duurde het nog erg lang, en ik heb liever dat ik voordat ik wegga bijv naar school, hem nog lekker buiten kan zetten, droog en met zijn deken op dan dat hij uren binnen zit totdat ik es weer thuis ben van school.
Als je een paard geschoren hebt, ongeacht de leeftijd moet je goed nadenken over de dekens, dus als het een iets warmere periode is, geen 400 erop gooien maar bijvoorbeeld een 200 grams, zo doe ik dat, en altijd met je hand onder de deken checken of het niet te warm is. Ik ga er toch van uit dat een beetje paardeneigenaar hier rekening mee houdt, niet altijd van het ergste uitgaan!

Je moet sowieso, ongeacht scheren of niet, goed nadenken over dekens.
Wanneer je het vermoeden hebt dat je paard het te warm of te koud heeft
moet je daar wat aan doen. Je hoort mij niet zeggen dat ik van het ergste
uitga. Maar als ik er overdag achter kom dat het wat warmer werd dan
dat ik dacht, rij ik nog naar mijn paard toe, puur omdat ik het dek wil
verwisselen. Er zijn mensen die hun paard zwetend op het land laten staan.
Het belangrijkste lijkt mij dat het paard een zo goed mogelijk leven leidt.
Wanneer het echt uit praktische overwegingen (paard is extreem snel nat
en wordt niet weer droog) beter is om het paard te scheren... à la... Maar
juist als het een 3 jarige betreft, zou ik er wel even 3 keer over nadenken,
of het misschien anders oplossen.

Blijkbaar lopen de meningen hierover behoorlijk uiteen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:43

capraibex70 schreef:
Waariom stelt men altijd dat als je eenmaal met schrenm begint, je dat ieder jaar zou moeten doen. Ik heb in het verleden mijn paarden het ene jaar wel en dan weer eens niet geschoren. En dat ging gewoon goed, niets aan de hand.Ze ontwikkelden gewoon een goede wintervacht als ze ongeschoren waren. het zijn geen kasplanten!
Voorts: een boer scheert zijn pinken, zodat ze beter groeien (en schoner blijven) (pinken aan de ketting op het deel/de dele).

Die laatste vergelijking snap ik niet helemaal. Een boer houdt koeien toch
met een heel ander doel dan dat wij onze paarden houden?

Maar ben het wel met je eens dat het niet per se hoeft te betekenen
dat je aan scheren vastzit als je het een keer hebt gedaan.
Die van mij is vorige winter en de winter daarvoor geschoren geweest
en dit jaar doe ik het niet. Ze heeft wel een dikkere vacht, maar abso-
luut geen lelijke vacht. Ik denk dat je ieder jaar weer moet kijken of
het nodig is om je paard te scheren, vanuit het oogpunt dat het beter
is voor het paard omdat ze anders nooit weer droog worden na het rijden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:47

De boer waar ik vroeger stond met mijn paard scheerde zijn pinken in de winter, opdat ze beter zouden groeien (en ze bleven schoner).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:14

capraibex70 schreef:
De boer waar ik vroeger stond met mijn paard scheerde zijn pinken in de winter, opdat ze beter zouden groeien (en ze bleven schoner).

Nors opkijken Nog nooit van gehoord...