Schoft kapot door deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Schoft kapot door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:15

Allebei mijn paardjes hebben een Lamicell winterdeken op.Maar nu is bij allebei de schoft behoorlijk kapot!!Toch past de deken kwa maat wel.
Ze hebben nu een pfiff deken op met halve hals,maar de schoft wil nog niet mooi genezen en ik heb het gevoel dat deze deken ook op de schoft trekt.
Wie weet er een oplossing?
Ze hebben allebei een behoorlijke schoft,maar niet echt overdreven.
Zou een schoft/borstbeschermer de uitkomst kunnen bieden,of is dat nu al te laat, aangezien het al kapot is?

Woody2015

Re: Schoft kapot door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:39

Mijn oude paard had dit ook altijd heel snel, ik heb toen een HH highliner opgedaan, ook met een halve hals en niet duur en het werkte bij mij super.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:50

Meestal geen de schoften kapot als er dekens met schotbontjes gebruikt worden en het paard hiermee in de regen gestaan heeft.
Doordat het bontje de regen 'opzuigt' en dit bontje doorloopt naar de binnenkant komt het natte stuk dus met enige druk op de schoft. Dit gaat broeien en de huid gaat zo week worden dat uiteindelijk er een lelijke wond ontstaan.
Reden waarom ik altijd dekens zonder schoftbontjes heb (Amigo's).

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:54

Je kunt het oplossen door er zo'n paarden-bh onder te doen (officieel heet zo'n ding geloof ik schoft- en borstbeschermer) Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:57

Dat is niet altijd een oplossing. De betere soort werkt goed (mits de juiste maat) maar is behoorlijk prijzig. De goedkopere geven vaak schuurplekken ook op de schoft.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:18

Buccas heeft een deken met een halve hals eraangesneden. Er komt dan geen druk op 1 plek op de schoft.En hij regent niet op de hals.Ze zijn alleen heel duur Geld, geld!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:26

Mijn ervaring met halve en hele halzen is dat er altijd één 'knik' plek zal blijven en dat er op die plek dus ook de meeste 'druk' komt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:29

Ik had het ook bij mijn arabier. Deken was voor te groot en gaat dan 'vast' liggen op de schoft. Gevolg -> Schoft kapot.
Schoftbeschermer op en niets meer aan de hand. Ondertussen heb ik een andere deken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:30

Ik heb ook door een bucas deken een kapotte schoft bij mn paard gehad die best wel aardig schoft heeft. Vooral géén borst beschermer omdoen,deze zitten vaak ook te strak om de schoft!Ik heb toen voor een korte tijd mn zweet deken rond de schoft weggeknipt en die opgehad tot het weer goed was. Ook opletten of je pad daar goed ruim omheen zit anders heelt het slecht!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:36

DAarom heb ik voor mijn arabier maat L schoftbeschermer. Zit nergens te strak, en hij heeft er geen last van dat hij onder de buik wat losser zit.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:47

Ik had hier ook altijd last van, sinds ik een schoftbeschermer om heb heb ik het nooit meer gehad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:02

Wij hebben het probleem vorig jaar ook gehad, met een Harry Horse met schofbontje, dat bontje is inderdaad hard geworden en gaan schuren, was echt een hele gemene wond. We hebben toen eerst een deken met schoftvrijheid gebruikt ( een oude deken zelf verknipt om de schoft bloot te laten liggen) en de schoft ingesmeerd met dikke lagen calendula zalf, in 1e instantie met gaas eroverheen.
Dat is goed genezen, maar duurde wel een tijdje. Lucht erbij en geen wrijving is erg belangrijk. Dit gebeurde bij onze zwarte Lusitano, die heeft een vrij zware hals. Hij heeft nu een deken met halve hals en het probleem is opgelost Pling .

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:01

Elcid:
Heb je die deken met uitgesneden schoft toevallig nog liggen?Ik heb zelf zo geen oude dekens meer hier en het lijkt me de enige oplossing.Het ziet er echt naar uit en beide paarden hebben er duidelijk last van.
Eerst maar zorgen dat het geneest en dan ga ik denk ik toch maar aan de gang met een goede borstbeschermer.Ik smeer het nu in met vulketan (?) zalf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:18

Dat is toch voor pijnlijke spieren ??

Ik zou er eerder groene klei op smeren Haha!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:25

Vulketan is ontsmettend en genezend. Zorgt ervoor dat er geen wildvlees kan vormen. Heb het al vaker gebruikt en ben er zeer tevreden over. Het is heel geschikt voor wondjes zoals deze.Het sluit namelijk niet af.Maar groene klei zou ook goed kunnen.Daar had ik nog niet aan gedacht.Eens kijken hoe het wil genezen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:27

catalyst1 schreef:
Elcid:
Heb je die deken met uitgesneden schoft toevallig nog liggen?Ik heb zelf zo geen oude dekens meer hier en het lijkt me de enige oplossing.Het ziet er echt naar uit en beide paarden hebben er duidelijk last van.
Eerst maar zorgen dat het geneest en dan ga ik denk ik toch maar aan de gang met een goede borstbeschermer.Ik smeer het nu in met vulketan (?) zalf.

Nee, die hebben we weggegooid, kort geleden bij een flinke stalopruiming. Misschien kan je ergens goedkope ( 2e hands) dekens vinden en die gebruiken.
Wij hebben ook een staldeken van BR die al een uitgesneden schoft heeft, dus die modellen zijn wel te koop.
Deze 2 bijvoorbeeld:
http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... 7%2fmd5%7d

http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... 9%2fmd5%7d

Sterkte ermee, het is een heel lastig probleem.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:38

Ik heb net gekeken en ik heb nog 1 van de dekens die we toen gebruikt hebben liggen. Is wel een hele oude New Zealand deken, maar je mag hem komen ophalen als je wil. Maatje zal 175/ 185 zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:40

mijn pony had de schoft ook kapot door de deken,maar bij hem heb ik het opgelost door de voorsluiting toch een gaatje losser te doen.
nu trekt de deken niet meer strak als hij staat te grazen en heelft de schoft weer.
weet niet hoe strak je de voorsluiting hebt zitten?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:42

WN-TR -> SV

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 07:22

Ik heb toch de dekens maar opgeoffert en er de schoft uitgeknipt.Het werd met de dag erger. Zometeen even wat schuimrubber kopen en dat naai ik dan in de deken zodat hij bij het afgeknipte stuk ook niet meer drukt.
Zaterdag heb ik nog een belangrijke wedstrijd,maar ben bang dat dat niet gaat lukken.Vandaag maar even met de organistaie overleggen.
Bedankt voor alle tips,

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 23:11

ik heb het ook gehad, lang geduurt voordat het genezen was en toen heb ik meteen een andere deken gehaald, een rhino!
een mazzeltje dat die in de aanbieding was en alleen in de maat die ik nodig had, deze deken valt namelijk over de schoft heen waardoor het niet zo snel meer gaat trekken.
heb nu net een dikkere deken gekocht ook van rhino omdat ik het risico gewoon niet meer wil lopen dat het fout gaat.
rhino dekens zijn dus echt een aanrader! kost even wat maar heb je jaren plezier van!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:57

Mijn pony heeft ook een zere schoft gehad door een deken..
Sindsdien heeft ze alleen maar hoog sluitende dekens.
Amgio (2) en Rhino, en een staldeken met hooggesloten hals, soort Highliner idee.
Voor mij alleen nog maar zulke dekens.
Ze heeft er witte haren op de schoft aan overgehouden.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 15:03

Hoe ziet een schoftbeschermer er uit? Heeft iemand een fotoo?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:10

Mijn pony heeft op dit moment ook 3 zeer lelijke plekken van mijn HH deken met schoftbontje. Het gekke is dat de plekken helemaal open en vrij liggen en de plekken aan de zijkant (5 cm voor het zadel) zitten. Ik overweeg een borstbeschermer maar ik lees veel negatieve reacties. Ik denk dat de oorzaak wel bij de deken moet liggen en dat mijn pony gaat schuren door het bontje wat eraan zit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:15

heb horseware dekens op mijn paard liggen en wil niets anders meer , alle andere dekens zaten ook te strak op de schoft of schoven er half overeen waardoor de naad zo ging drukken daar ...
paard is erg fors gebouwd