Hoofd, benen en zadelplek, wel niet wel niet wel niet schere

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

Hoofd, benen en zadelplek, wel niet wel niet wel niet schere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:29

Heeey iedereen Doei, doei

Binnen 2 weken wil ik mijn pony gaan scheren. Alleen zie ik mensen zoveel verschillende dingen doen dat ik niet
weet wat het beste is.

Sommigen scheren het hoofd helemaal niet , anderen voor de helft of juist helemaal.

Voor de benen is dit hetzelfde. Anderen laten de haren zitten en iemand anders haalt alles eraf.
(Kan het geen effect hebben op spieren/pezen (qua temperatuur)?
M'n pony staat een paar uur buiten per dag, ik weet niet of ik daar ook nog aan moet denken bij de keuze benen wel of niet?

En tot slot de zadelplek. Ik zie heel veel mensen die een pad laten staan omdat het drukkingen zou voorkomen,
ik heb juist gelezen dat je het beter kunt wegscheren. Vorig jaar is ze ook geschoren, rug helemaal kaal en hebben
daar geen problemen mee gehad.

(Vorig jaar, benen voor de helft - omdat madame niet graag wordt aangeraakt aan d'r benen-, geen zadelpad en hoofd voor
de helft)

Afbeelding

Of ligt het aan je persoonlijke smaak?

groetjes marleen

dolor

Re: Hoofd, benen en zadelplek, wel niet wel niet wel niet schere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:50

ik laat de benen staan. hij zweet daar toch niet en als hij 's winters in de blubber en de regen staat heeft hij daar dan nog tenminste bescherming van zijn vacht. rug gaat wel helemaal kaal omdat ik het te veel gedoe vindt met scheren om die te laten staan. hoofd doe ik tot de helft omdat ik dat mooier vind dat het hoofd gewoon niet. ik doe het hoofd niet helemaal omdat lessy kopschuw is geweest en het nu nog steeds een beetje is met dit soort dingen. dus op stress te voorkomen scheer ik het hoofd niet helemaal.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:19

Als hij buitenstaat overdag zou ik de benen niet doen, hoofd of niet of voor de helft (tot en met de bakstukken), zadelplek wel.
Succes!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:21

Mijn paarden staan ook overdag buiten, en ik scheer de benen helemaal, de zadelplek weg, en het hoofd tot ongeveer de bakstukken van het hoofdstel.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:25

Die van mij staat overdag ook buiten. Ze is helemaal geschoren. Haar hoofd ook, alleen lukte 1 oor niet Huilen van het lachen.
Stukje onder het zadel hebben we wel laten zitten. Ze is overigens niet heel kort geschoren.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:14

Mijne staat overdag ook in de paddock en heb alles geschoren behalve het zadeldekje.
Zijn hoofd hebben we ook helemaal gedaan.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:58

Mijn paarden staan overdag ook buiten. Benen scheer ik niet, rug wel en hoofd tot de bakstukken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:17

mijn pony staat ook buiten en is egschoren. in de winter is het weiland redelijk nat, dus daarom heb ik ervoor egkozen om de benen te laten zitten. zadelplek heb ik helemaal weggeschoren en het hoofd voor de helft, tot waar de bakstukken komen zeg maar

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:19

Ik laat de benen, zadeldek en halve hoofd erin. M'n paard staat overdag een paar uur buiten en hij is al op leeftijd, vindt het daarom wel prettig omdat erin te laten zitten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:17

Ik laat de plek van het zadel zitten. En bij het hoofd scheer ik tot de bakstukken. Dit omdat mijn paard echt een hekel heeft aan het gedeelte boven de ogen en de oren scheren. Om een gevecht te voorkomen scheer ik dus bij de bakstukken een gelijkmatige overgang.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:24

dilemma's Haha!
Haalde altijd hals eruit, rest zoals hier geschoren, maar ze stond dan hele winter op stal.
Nu stal met vrije uitloop.
Madam gaat uiteraard onder een deken! Knipoog
Vorige maand is ze ook nog geschoren geweest, toen hals eruit.

Op deze foto, nog niet geheel klaar met scheren, vandaar de hapjes.
Maar buik, zadel, hals, benen, hoofd blijven erin.
Afbeelding

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:30

sorry maar vind het echt lelijk Bloos Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:33

patjelisa schreef:

ik ook (A)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:40

Kan nou ook niet echt zeggen dat ik het mooi vind. Ook al is het nog niet af op de foto.

De benen scheer ik altijd wel. Bij de zadelplek ligt het eraan of ik zin heb om moeilijk te doen of niet Bloos . En het hoofd ligt aan het paard. Als het paard het toe staat gaat het hele hoofd kaal, anders tot ong. de bakstukken

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:41

Bij ons gaan ze helemaal kaal, ook hoofd, zadeldekje blijft alleen staan omdat dat volgens man die hem scheert ook beter was. Pony staat trouwens overdag hele dag buiten en alleen snachts op stal.
Als je ze gewoon lekker warm onder een deken zet zal het kwa kou wel meevallen. Hoofd half + benen half vind ik bij jou pony prima kunnen, valt amper op. Bij mijn vos daarintegen staat het denk ik super lelijk, aangezien hij er echt een stuk lichter onder vandaan komt (voor verschil fotos zie profiel)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:35

Anoniem schreef:
patjelisa schreef:

ik ook (A)

Ook niet beweerd dat het mooi was Bloos , maar is wel efficient Knipoog .
(zadelharen zie je trouwens niets van, als je er een zadel op legt)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:59

Wij scheren helemaal, behalve de schoftplek omdat mijn ervaring is dat het dan gauw gaat kaal schuren ivm de dekens. Daarna een lekkere warme staldeken op en overdag op de wei een ongevoerde regendeken met hals erover heen.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:13

Ik scheer mijne helemaal, ook het hoofd, oren, benen enz. Alleen blijft er een soort ''gelpad'' op de rug over. Ik heb het 1 keer niet gedaan, en ze was helemaal kaal door het dekje en zadel, ook op de schoft door de deken. Nu ik dit laat zitten gaat het helemaal perfect. De benen scheer ik ook, als het dan modderig is, zijn de benen zo weer droog en schoon. Makkelijker met peesbeschermers enz.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:33

Ik heb even foto ervan.

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:20

chique!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:40

Ik laat benen, hoofd een plekkie voor het dekkie zitten. Vindt het gewoon niet nodig om benen en hoofd te scheren.

@sjolvir: dikke complimenten dat je je paard doelgericht hebt geschoren en niet op het mooie OK dan!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:14

Wij laten hoofd en zadelplek in de wintervacht. De rest gaat eraf. We rijden ook wedstrijden in de winter en dan zijn die benen in het lange haar niet zo'n mooi gezicht, dus die gaan ook kaal. Omdat het scheren van het hoofd bij ons paard veel onrust geeft laten we die in het haar zitten. We hebben 1 winter gehad dat we hem voor de helft geschoren kregen (paard flipte) en dat was naast dat het voor het paard heel onplezierig was, geen gezicht. Om ervoor te zorgen dat het scheren voor ons paard zo min mogelijk stress geeft laten we daarom zijn hoofd in teddybeervacht. De zadelplek laten we ook zitten omdat dit prettiger is voor het paard.

Ik vind de fjord trouwens wel mooi geschoren, idd als het zadel erop ligt zie je er niks van en het is wel zo prettig voor het paard.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:10

ik was vorig jaar van plan om het zadeldekje te laten zitten met scheren.. maar toen ik halverwege met mijn hoofd ergens anders was en met het scheerapparaat mooi over de hele lengte van haar rug ging kon ik het wel vergeten Clown Daarnaast heb ik haar benen laten staan omdat ik dat teveel moeite vond en har hoofd heb ik ook niet gedaan omdat madame dat niet leuk vindt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:40

ik wou het zadeldekje laten zitten, helaas was tie nouw niet erg mooi recht Nagelbijten / Gniffelen en het werd steeds korter Clown die er dus ook afgehaalt. ze is helemaal kaal. kaken van het paard ook Ja ( en dat zonder te scheren + voor de 1e keer haha *LOL* )

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:58

Palermo heb ik vorig jaar geschoren zoals op deze foto..

Afbeelding

Maar dit jaar heb ik de benen ook geschoren omdat hij zo'n dikke wollige vacht heeft..leek het wel of de benen eerst kwamen en toen het paard Knipoog