Welk model scheren, maar geen deken nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Welk model scheren, maar geen deken nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:34

Kun je momenteel een dekenmodel of ander model scheren en dan toch zonder deken laten staan? dag en nacht (ze hebben een schuilstal)?
Mijn tinker zit nl. nu al dik in zijn vacht en ik moet hem nog vrij nat terug zetten in het land na rijden, omdat het gewoon bijna niet droogt. Hij kan ook de warmte slecht kwijt. Ik zit er over na te denken om een bepaald model te scheren, maar een deken om wil ik dit jaar eigelijk niet. welk model is geschikt?

smurfje

Re: Welk model scheren, maar geen deken nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:36

ik kijk even mee

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:37

Waarom scheer je dan niet alleen onderkant hals, en de flank?
de zweetplekken dus?

Even zweetdekentje op misschien, of iig goed laten afkoelen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:38

antwoord is simpel (op je laatste vraag): GEEN!
Met scheren haal je de natuurlijke "deken" van hem af en kan hij dus zichzelf niet meer warm houden. Als je nu scheert zal je toch echt een deken moeten opleggen, helemaal aangezien je het wil vanwege het vele zweet. Dan moet je dus de zweetplekken scheren wil het effect hebben (en dat is ook zadelplek en hals, anders blijft het probleem bestaan) en dan haal je dermate veel vacht weg dat je hem echt niet zonder deken kan laten staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:38

Ik heb zelf de onderkant van de hals en haar borst geschoren. Flank expres niet. Bij mijn paard werkt het heel erg goed...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:40

als je geen deken om wil zou ik hem ook niet scheren. stel jij hebt 1arm geen kleding om en de rest wel en je staat in de regen dan heb je het toch ook koud? (in ieder geval vriest je arm zowat dood) ik zou gaan voor een zweetdeken na het rijden en niet te lang doorrijden, veel stappen tussendoor:). succes

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:41

Vjestagirl schreef:
Ik heb zelf de onderkant van de hals en haar borst geschoren. Flank expres niet. Bij mijn paard werkt het heel erg goed...

en dat werkt voldoende? Maar het lijkt me toch voor het paard niet prettig... krijgt wel een gigantisch koude borst en hals en heeft dan weer meer energie nodig om zich warm te houden...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:42

roxxxiejjj schreef:
als je geen deken om wil zou ik hem ook niet scheren. stel jij hebt 1arm geen kleding om en de rest wel en je staat in de regen dan heb je het toch ook koud? (in ieder geval vriest je arm zowat dood) ik zou gaan voor een zweetdeken na het rijden en niet te lang doorrijden, veel stappen tussendoor:). succes

Als haar paard zo dik in het haar zit als dat ik denk, dan heeft een zweetdeken echt geen zin. Mijn paard ook, 2 minuten stappen en ze is al drijfnat.

Daarbij is de vergelijking tussen jou en je paard een beetje krom, omdat een paard een heel ander idee heeft van koud dan een mens.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:43

Vjestagirl schreef:

Een dergelijk modelletje meet ik die van mij ook aan. Puur omdat hij met een uur stappen na het rijden nog niet droog is. Dat is nu niet zo erg; hij kan het land nog op, maar dat is bij ons over een paar weken ook over, dan kan ik hem na het rijden niet altijd buiten zetten en gaat hij staan zweten op stal. Met het wegscheren van een streep aan de onderkant van de hals, de borst en de buik neem je de ergste zweetplekken weg en ik zet die van mij dan nog gewoon zonder deken buiten (mits het echt hard vriest of heel hard regent).

Deze vond ik op het i-net:

Afbeelding

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:55

Dank voor jullie reacties! plaatje 8 bedoel je dan?
Mijn tinker is inderdaad enorm behaard, hij plakt gewoon na het werken en het schuim loopt bij de benen neer.....
Een ritsluiting waar de warmte weg kan lijkt mij ideaal. Misschien wordt hij dan ook weer wat frisser Knipoog
Ik kan na werken best even een deken omdoen, maar daarna is de bedoeling dat hij gewoon weer lekker op het land gaat zonder deken.

Marieke_K schreef:
Vjestagirl schreef:

Een dergelijk modelletje meet ik die van mij ook aan. Puur omdat hij met een uur stappen na het rijden nog niet droog is. Dat is nu niet zo erg; hij kan het land nog op, maar dat is bij ons over een paar weken ook over, dan kan ik hem na het rijden niet altijd buiten zetten en gaat hij staan zweten op stal. Met het wegscheren van een streep aan de onderkant van de hals, de borst en de buik neem je de ergste zweetplekken weg en ik zet die van mij dan nog gewoon zonder deken buiten (mits het echt hard vriest of heel hard regent).

Deze vond ik op het i-net:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 20-10-08 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:56

Ik heb plaatje 11, en dan zelfs nog wel iets minder. Alsof je 2 knoopjes open zet. Het is echt heerlijk...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:04

Jij hebt een Fjorf Vjestagirl, dat komt wat betreft vacht wel wat overeen, dus dan weet je wel wat voor een teddybeertje ik heb Knipoog inderdaad vooraan bij de hals en borst zitten nu al haren van 10 cm. Onder de buik ook overigens. Ik ben vorig jaar hele jaar met dekens in de weer geweest, meestal veel te warm voor mijn tinker. Dan schijnt het zonnetje overdag en zit hij te zweten onder een deken. Dit jaar wilde ik het anders proberen. Geen dekens, kan hij ook nog lekker rollen en zich lekker vies maken Lachen. Doe jij zomers dat model ook, want ook dan raakt mijn tinker hittebevangen met werken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:06

Zelf ga ik voor een eigen versie van plaatje 10.

De plaatjes geven je een idee wat te scheren, je kan zelf nog wat aanpassen. In de wiki staan overigens ook nog voorbeelden.

Creativiteit mag, als het maar functioneel is Lachen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:08

Vjestagirl schreef:
roxxxiejjj schreef:

Als haar paard zo dik in het haar zit als dat ik denk, dan heeft een zweetdeken echt geen zin. Mijn paard ook, 2 minuten stappen en ze is al drijfnat.

Daarbij is de vergelijking tussen jou en je paard een beetje krom, omdat een paard een heel ander idee heeft van koud dan een mens.

Nou je kan mij niet vertellen dat als je je paard half scheert hij het niet koud heeft. Toen bij mijn pony alleen al zijn onderbeen geschoren was( en dat was in de zomer) voor een scan was zijn been steeds ijskoud. En de rest van zijn benen en lichaam was gewoon warm. En als je de zweetplekken scheert(even een voorbeeldje) scheer je meer dan alleen een onderbeen:).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:10

Zoek eens op 'racestreep' hier op Bokt. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:24

roxxxiejjj schreef:
Vjestagirl schreef:

Nou je kan mij niet vertellen dat als je je paard half scheert hij het niet koud heeft. Toen bij mijn pony alleen al zijn onderbeen geschoren was( en dat was in de zomer) voor een scan was zijn been steeds ijskoud. En de rest van zijn benen en lichaam was gewoon warm. En als je de zweetplekken scheert(even een voorbeeldje) scheer je meer dan alleen een onderbeen:).

De onderbenen zijn altijd koud in vergelijking met de rest van het lichaam, net als dat jouw armen altijd kouder zijn dan je romp. Bij paarden is dit nog erger, omdat het onderbeen hoofdzakelijk uit bot en vel bestaat.

En ik scheer mijn paard ook niet half, echt maar een heel klein stukje. Wat ik al zei, alleen de borst en de onderhals. Er gaat bij mij wat minder af dan op plaatje 11, want ik laat heel bewust de schouder niet meenemen. Het is alsof jij heel erg hard fietst en dan 2 knoopjes van je jas open mag zetten... Daarbij komt nog, dat paarden als Fjorden en Tinkers veel meer ingericht zijn op de kou, en altijd een vacht aanmaken alsof ze morgen naar Syberie worden verscheept. Dat is ook de reden dat deze rassen zo'n aanleg hebben om dik te worden, ze zijn gebouwd op een totaal ander klimaat dan hier. Ik vind het zieliger om niet te scheren dan om het wel te doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:15

Ben het met Vjesta eens Lachen Het is voor je pony meer vervelend om niet een stuk te scheren dan om hem met haar te laten staan.

Die van mij staat zomer en winter buiten, in principe zonder deken. Daar is hij opgebouwd, van oorsprong komt hij uit tirol Haha!

Lees dit topic eens Roxxxiej: [PP] Wel of geen deken?

dat maakt een hoop helder en snap je ons idee over half scheren misschien beter Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:21

Ik lees even mee, ben aan het twijfelen om ook de mindere versie van modelletje 11 te doen. Maar die van mij houdt van dekens kapot maken, dus er kan ook geen deken op!
Ik heb nu ook al zon teddybeer vergelijkbaar met een fjord Haha!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 15:22

ik laat vrijdag de zweetplekken op plaatje 08, 10 of 12 scheren. je kunt beter beginnen met te weinig als teveel lijkt mij. Meer dan deze moet je ook niet doen denk ik zonder deken. Nu is het wel zo, wat er nu af gaat zit er ook al weer vrij snel aan. en als de echte kou komt is het niet meer heel bloot. Als dit goed bevalt, laat ik het de zomer ook doen. Want mijn paard zal het waarschijnlijk heel erg waarderen als er eenmaal een beetje vacht af is en hij de warmte beter kwijt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:16

Ik doe het zo:
Afbeelding

Ik weet het, het zag er niet uit maar de merrie was anders drijfnat met rijden, werd niet meer droog en ook snel buiten adem.
Eerst nog wel onder een dunne regendeken als ze s'nachts buiten liep. Maar de onderste foto was van februari, 2 maanden na het scheren en toen stond ze dag en nacht zo buiten met droog weer.

Afbeelding

Ik vind het belangrijk als ze veel buiten lopen dat de rug, buik en benen blijven zitten.
Bij mijn shet heb ik wel eens alleen een streep onderaan de hals geschoren en een klein stukje van de borst. Die bleef ook dag en nacht buiten, het was maar een smalle strook maar het hielp heel goed tegen het zweet en het opdrogen na het mennen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:22

Dat bedacht ik mij later ook; een paard die dag en nacht buiten is ligt ook veel op zijn buik. Op de koudere grond is het dan wel belangrijk om zijn buikvachtje te laten zitten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:00

Mijn Haflinger is geschoren volgens model 8 en loopt zonder deken buiten overdag, ook in de winter. Ze staat van 07.00u tot 19.00u buiten. Als het een zeer regenachtige dag is krijgt ze een regendeken op, omdat wij geen schuilmogelijkheid hebben. Dit is nu het 3e jaar dat ze zo geschoren is en het bevalt ons beiden prima. Dit paard wordt veel aangespannen bereden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:36

Sorry maar als bovenstaand model scheren een geen deken op lijkt me toch behoorlijk fris voor
een paard.

Zou het zelf nooit doen maar kan me voorstellen dat sommige mensen een streep aan de voorkant doen
en dan geen deken. mocht je meer gaan weghalen dan vindt ik toch dat je wat in ruil ervoor moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:52

simongek schreef:
Sorry maar als bovenstaand model scheren een geen deken op lijkt me toch behoorlijk fris voor
een paard.

Wat jou fris lijkt is voor een paard doorgaans aangenaam.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:56

ik scheer zelf via dat figuur ook ik zou kiezen voor 11 of 10 zeker geen deken model van de foto van het paard (en ook zeer leijk geschoren zeg)

Dan kan je paard zonder deken buiten staan en zijn de belangrijskte plekken nog met haar om hem warm te houden. nij andere modellen zou ik dus wel een deken aanraden