[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:25

Ik heb afgelopen zaterdag ook voor de tweede keer geschoren.
Heb ‘m nooit 2x hoeven doen maar hij had alweer zoveel haar en de temp was ineens weer zoveel hoger, dus dan toch maar weer eraf...

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:05

Ik heb ook vorige week voor de 2e keer geschoren. En ben blij toe met deze hoge temperaturen. Er kwam best weer wat vacht vanaf.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:25

Hier eind september eerste keer, eind oktober tweede keer en ik gok eind deze maand derde keer. Maar bij mijn schimmel is 5 keer scheren per winter niet zo vreemd :+

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:11

Ik wil graag een scheerapparaat aanschaffen om mijn haflinger te scheren. Het is alleen voor eigen gebruik. Ik kom er alleen niet helemaal uit welke nu goed is en een beetje betaalbaar. Mijn haf is niet bang dus een machine met wat meer geluid is niet erg. Ik hoor het graag :)

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:06

xMadelene9 schreef:
Ik wil graag een scheerapparaat aanschaffen om mijn haflinger te scheren. Het is alleen voor eigen gebruik. Ik kom er alleen niet helemaal uit welke nu goed is en een beetje betaalbaar. Mijn haf is niet bang dus een machine met wat meer geluid is niet erg. Ik hoor het graag :)

Ik heb een Kerbl Farmclipper, doet het prima, ondertussen al paar keren paard mee geschoren en zeer tevreden voor de prijs :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:21

CalipsoLover schreef:
xMadelene9 schreef:
Ik wil graag een scheerapparaat aanschaffen om mijn haflinger te scheren. Het is alleen voor eigen gebruik. Ik kom er alleen niet helemaal uit welke nu goed is en een beetje betaalbaar. Mijn haf is niet bang dus een machine met wat meer geluid is niet erg. Ik hoor het graag :)

Ik heb een Kerbl Farmclipper, doet het prima, ondertussen al paar keren paard mee geschoren en zeer tevreden voor de prijs :)

+1,
Nu 1 keer mijn haf mee geschoren, beviel goed!

Afbeelding

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:39

CalipsoLover schreef:
xMadelene9 schreef:
Ik wil graag een scheerapparaat aanschaffen om mijn haflinger te scheren. Het is alleen voor eigen gebruik. Ik kom er alleen niet helemaal uit welke nu goed is en een beetje betaalbaar. Mijn haf is niet bang dus een machine met wat meer geluid is niet erg. Ik hoor het graag :)

Ik heb een Kerbl Farmclipper, doet het prima, ondertussen al paar keren paard mee geschoren en zeer tevreden voor de prijs :)

Vind ik ook een prima apparaat! Ik gebruik hem voor de paarden thuis, nu een stuk of 10 paarden geschoren en ook met een flinke vacht.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:44

Ik scheer mijn shetlanders cushing vacht met de Farmclipper, prima machine!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:19

xjanabananax schreef:
Zijn er hier ook mensen die ook figuren scheren? Onze pony moeten we nog verlossen van zijn ijsbeer vacht :+ Alles gaat eraf op zijn benen en stukje voor het zadel na, maar we willen er wel wat leuks meedoen, dus misschien kan ik hier nog wat ideeën vandaan krijgen? We zitten te denken aan iets met het zadel stukje doen, druppels of sierlijke punten eraan bijvoorbeeld, maar andere dingen zijn ook welkom. Liever geen sterren of hartjes die heeft hij al gehad :D

Ja doe ik!
Wat heb ik zoal geschoren:
- bliksemschicht
- hartje
- sterretje
- puzzelstukje
- hashtag
- hoefijzer
- klavertje vier
- appeltje

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:20

Hoe vaak oliën jullie je apparaat? Om de 10 min of 1x per half uur??

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:55

Elke 10 minuten. :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:55

Zidore schreef:
Hoe vaak oliën jullie je apparaat? Om de 10 min of 1x per half uur??


1x per kant haha, dus vaak na een kwartier

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:15

Elke 10-15 minuten :)

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:17

zodra ik hoor dat het nodig is en/of om de 5-10 minuten. Ligt er ook aan hoe vies een paard is, als er veel zand/huidvet in zit heb je meer olie nodig. Ik olie liever teveel dan te weinig. Loopt er toch wel tussenuit.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:31

Hoe ruimen jullie je apparaat op na scheren? Messen in de vaseline, de druk van het blokje afhalen binnenin (als jullie begrijpen wat ik bedoel) en de rest ook invetten?

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:35

liekec schreef:
Hoe ruimen jullie je apparaat op na scheren? Messen in de vaseline, de druk van het blokje afhalen binnenin (als jullie begrijpen wat ik bedoel) en de rest ook invetten?


Alles schoon blazen, Alles invetten inderdaad, de brug van het blokje af. Vooral warm en droog opbergen, De scheermachine (ik heb een gereedschapskoffer op wielen) staat hier binnen, dus niet op stal. De messen doe ik een luchtdicht bakje met antivocht korrels. Botte messen laat ik, mits niet nodig, ook pas net voor het seizoen slijpen.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:39

Ik lees al even mee maar had ook even een vraagje.
Om mn eigen paard te scheren had ik andere messen op Mn machine gestoken.
Nu zaten er eerst nieuwe messen op, daar waren 4 paarden mee gedaan en die vond ik allemaal netjes, maar dus de verse, maar wel geslepen en niet nieuwe messen - ik vind dat ik daar niet zon netjes resultaat van heb.
Kan dit?

Hij is nu een week geleden gedaan, wanneer zou ik er nog eens over kunnen volgens jullie met de nieuwe messen terug?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:40

Als je niet tevreden bent over je scheerresultaat en je wilt er opnieuw overheen om foutjes weg te werken dan moet je dit zo snel mogelijk doen.
Weet je zeker dat je nieuwe messen van hetzelfde merk zijn en dezelfde aantallen tandjes hebben?

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:44

Ja want daar had ik specifiek om gevraagd.

Oké dan probeer ik dat woensdag of donderdag te doen

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:18

Nathalie84 schreef:
liekec schreef:
Hoe ruimen jullie je apparaat op na scheren? Messen in de vaseline, de druk van het blokje afhalen binnenin (als jullie begrijpen wat ik bedoel) en de rest ook invetten?


Alles schoon blazen, Alles invetten inderdaad, de brug van het blokje af. Vooral warm en droog opbergen, De scheermachine (ik heb een gereedschapskoffer op wielen) staat hier binnen, dus niet op stal. De messen doe ik een luchtdicht bakje met antivocht korrels. Botte messen laat ik, mits niet nodig, ook pas net voor het seizoen slijpen.

Fijn, dank voor je antwoord! Hoe blaas je dat schoon? Met zo'n toetsenbord blazertje?

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:19

liekec schreef:
Fijn, dank voor je antwoord! Hoe blaas je dat schoon? Met zo'n toetsenbord blazertje?


nee met de compressor :D , na het seizoen laat ik hem helemaal uit elkaar draaien, schoonmaken en invetten (tandwielen).

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:21

Nathalie84 schreef:
liekec schreef:
Fijn, dank voor je antwoord! Hoe blaas je dat schoon? Met zo'n toetsenbord blazertje?


nee met de compressor :D , na het seizoen laat ik hem helemaal uit elkaar draaien, schoonmaken en invetten (tandwielen).


Ah, die heb ik niet. Zou het ook met een stofzuiger kunnen? :+ Als alle losse onderdelen eruit zijn gehaald dan.

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:34

liekec schreef:



nee met de compressor :D , na het seizoen laat ik hem helemaal uit elkaar draaien, schoonmaken en invetten (tandwielen).[/quote]

Ah, die heb ik niet. Zou het ook met een stofzuiger kunnen? :+ Als alle losse onderdelen eruit zijn gehaald dan.[/quote]

door de olie blijft vaak alles plakken. In de binnenkant van de machine (althans mijn Heiniger) zit weinig 'losse' onderdelen. Maar zou daar wel oppassen met de stofzuiger. Wij doen dat gewoon met de hand en een kwast. In de kop van de machine (dus waar het mes zit) kun je ook gewoon met een borstel schoonmaken, compressor is echt geen noodzaak. Belangrijk is denk ik, als je hem voor langere tijd weg legt, dat hij grotendeels ontdaan is van haren en dat je hem goed in de olie/vet zet, daarnaast warm en droog, zo voorkom je roestvorming.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:40

Warm en droog is geen punt, hij ligt hier in de garage. Ik ga dan m'n best doen met een kwastje. Thanks voor je antwoorden!

Romy_L1998
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:22

Hoi allemaal!

Ik heb ook even een vraag ivm scheren :)

Ik rijd mijn paard minstens 3 keer intensief waarvan ook vaak 1x per week wedstrijd. Omdat vooral mijn ouders tegen dekens, en dus uiteraard tegen scheren zijn, hebben al onze paarden al meer dan 10 jaar nooit een deken (buiten zweetdeken of vliegendeken) gezien. Omdat ik merk dat mijn merrie nu toch best lang in de haren staat en hier toch zeer veel last van heeft, wil ik misschien toch scheren.

Mijn ouders willen het eigenlijk niet omdat zij zeggen dat ze dan veel sneller ziek zal worden. Wat ik betwijfel want nu staat ze vaak na een half uur uitstappen, nog kletsnat op de weide ... Ik vrees dus dat ze hier sneller ziek van zal worden. We geven haar dan veel hooi zodat ze zeker lang genoeg binnen blijft staan.

Paardje wordt 8 jaar en is nog nooit geschoren. Ze staat 24/7 buiten met afdak en schuilstal ter beschikking. Krijgt minstens 2maal per dag een royale portie hooi aangevuld met bietenpulp en krachtvoer. Ik beschik zeker over de mogelijkheid om 's morgens en 's avonds langs te gaan om evt van deken te wisselen. Paardje heeft het in het algemeen sneller warm dan koud.

Wat denken jullie? :)