[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 14:57

Klinkt mij in de oren alsof de deken te kort op de schouder ligt en daardoor in de beweging blokeerd, daarom vind ik t sluitingen niets en heb ik een namaak duo gekocht met verstelbare v sluiting, helaas is die aan vervanging toe. Ik denk dus toch dat de pasvorm niet optimaal is.

nien81
Berichten: 56
Geregistreerd: 02-09-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:29

Welke namaak duo heb je dan?

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:23

Hoeveel grams leggen jullie op je geschoren paard vannacht? Die van mij staat nu met 200 grams maar twijfel om 300 op te gooien. Hij staat 24/7 buiten

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:31

Zidore schreef:
ik wil je blijde verwachting niet verpesten maar die deken heb ik vorig jaar gehad en ben overgestapt op de power turnout light.. heeft een bredere warmte/kou mogelijkheid, reflecteert zon (onder die blauwe werden ze snel warm) en kost maar 10 euro meer.. plus dat de turnout light staydry voering heeft, wat betekent dat je hem op een nat paard kan leggen..


Deze smartex heeft dat ook, de stay dry voering. Allemaal geloof ik zelfs.
Hoeft voor mij ook niet dikker gezien ze niet geschoren word.
Toch bedankt voor de tip

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:49

Amado schreef:
Hoeveel grams leggen jullie op je geschoren paard vannacht? Die van mij staat nu met 200 grams maar twijfel om 300 op te gooien. Hij staat 24/7 buiten


Die van mij heeft afgelopen nacht ook al 300 op gehad. Wissel dan in de ochtend wel weer naar 200, vanavond rond acht uur doe ik de 300 weer op.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:20

Ik heb de La Valencio 3 in 1 maar die bestaat niet meer. Door slopende vriendjes is hij niet meer 100% waterdicht maar ondanks dat drie jaar gehad.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:24

Uiteindelijk heel netjes opgelost met de lekke deken. Nu de nieuwe opgelegd, is minder denier maar dat had ik eigenlijk ook niet nodig. Nu hopen dat die wel goed waterdicht is :+
Afbeelding
Moet nog even sleutelen aan de sluiting vooraan. Bij de oude deken lag het iets mooier.
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 18:37

Amado schreef:
Hoeveel grams leggen jullie op je geschoren paard vannacht? Die van mij staat nu met 200 grams maar twijfel om 300 op te gooien. Hij staat 24/7 buiten


100 grams Rambo met dunne verwassen 100 liner eronder

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:06

Amado schreef:
Hoeveel grams leggen jullie op je geschoren paard vannacht? Die van mij staat nu met 200 grams maar twijfel om 300 op te gooien. Hij staat 24/7 buiten

Die van mij krijgt vanacht 400 op. Stond overdag onder 300 en morgen ochtend weer 300 denk ik

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:26

PanamaD schreef:
Amado schreef:
Hoeveel grams leggen jullie op je geschoren paard vannacht? Die van mij staat nu met 200 grams maar twijfel om 300 op te gooien. Hij staat 24/7 buiten

Die van mij krijgt vanacht 400 op. Stond overdag onder 300 en morgen ochtend weer 300 denk ik


Mijn hemel; wat leg je dan op als t echt koud is?!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:27

600/700?!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 20:33

Irritant dat die vraag maar terug blijft komen. Het opleggen van dekens hangt af van zooveeeel verschillende factoren. Plus het ene paard is het andere niet. Als dat paard goed voelt onder 400gr en comfortabel oogt lijkt mij dat prima.

En als het dan kouder wordt dan lijkt het me vanzelfsprekend dat er een dikkere deken op gaat. Of eventueel meerdere lichtere dekens zodat je met laagjes werkt voor extra warmte.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:28

Toch blijft het wel een vraag vind ik hoe het komt dat een paard zoveel nodig heeft om warm te kunnen blijven.
Zit dat in weerstand, gezondheid, hoeveelheid ruwvoer, gewenning aan ‘te’ dikke dekens?

Ik denk dat we snel geneigd zijn om onze paarden te dik in te pakken.
Ik heb zelf die neiging ook hoor, probeer er echt op te letten en regelmatig te voelen ter controle.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:30

Heb de 2 buitenponys buiten nu ook 400 opgelegd. Hebben wel afdak maar niet uit de wind en afgelopen nacht ook mogen krabben en vond ze niet al te warm met 200. Morgen overdag de 200 liner er wel weer onderuit. Pony's op stal gewoon de 200 op. :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:55

Hier heb ik er ongeschoren ook 300 gram op liggen. Wel wat oudere deken dus zal iets minder zijn. Heb er een sensor onder en staat nu op 27,5 graden en ze voelt niet warm aan. Krijgt gewoon geen vacht ook. Zal inderdaad vrij dik moeten uiteindelijk.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:46

Ik wilde graag vragen, hoelang jullie Rambo dekens, (duo), waterdicht zijn gebleven?
Ik heb de mijne nu 4 jaar, en de winkel beweert nog net niet, dat de deken op is!

Ik moet maar gaan testen met een emmer water, bla bla bla, maarja, dan is ie niet snel droog natuurlijk, heb wel een duo reserve liggen daar niet van!
Bij de volgende wasbeurt maar even laten impegneren(?)

Iemand hier ook al eens last van gehad??! :)

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:51

Mijn rambo original gaat 3de jaar in. Maar ik was ze niet, einde van het seizoen spuit ik hem schoon. That's it. Nog niet geïmpregneerd tussendoor.

Maar de waterdichte laag gaat niet eeuwig mee. Zit aan de buitenkant, dus dat slijt. Logisch dus dat je die af en toe zal moeten herstellen dmv impregneren.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:54

Ik heb een namaak duo en die heb ik drie/vier jaar gehad met sloopgrage vriendjes in de buurt (en dus gaatjes) is dit jaar voor t eerst maar 1 bui te redden met sprayen, daarvoor kon ik hem in t najaar sprayen en was ik klaar. Mijn winterdeken is een Rambo die mee is gekomen met mijn paard en die ze al zeker sinds haar 8ste heeft. Dus maar 4 jaar lijkt me weinig, kunnen we beter allemaal goedkope dekens gaan kopen :+ je koopt toch een Rambo voor pasvorm en comfort.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:14

Amado schreef:
Hoeveel grams leggen jullie op je geschoren paard vannacht? Die van mij staat nu met 200 grams maar twijfel om 300 op te gooien. Hij staat 24/7 buiten

Ik heb mijne vandaag ook overdag onder 200 gehad en net rond 9 uur 300 op gedaan met 100 grams hals

Naar mijn idee gaat het best wel goed wua dekens hier, ik vond het best wel spannend omdat ik voor het eerst geschoren heb en ze vorig jaar ongeschoren een best wel redelijke kou kleum was. Maar het gaat beter dan verwacht. Nu vroeg ik me alleen af, ik voel altijd even tussen de achterbenen hoe warm ze voelt, en ik vroeg me af hoe warm normaal is? Hoe zouden jullie dat omschrijven. Ik vind het vooral moeilijk omdat mijn handen soms ijskoud zijn en soms gewoon normaal. Ik moet zeggen dat met wat ik doe op heb qua dekens ze altijd goed warm voelt, dus Mn hand warmt over het algemeen op als ik m aan de binnenkant van het achterbeen leg. Vaak voelt het neusje ook lekker warm.
Is dit goed of voelen jullie anders?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:40

Mijne voelt s s'avonds kil aan onder oude 200 gram, dus die staat nu s nachts onder zijn nieuwe 300 gram. En hij heeft alweer aardig wat vacht terug sinds september toen hij geschoren werd. Dus hij gaat voorlopig nog niet weer kaal, zolang hij zijn werk blijft aankunnen.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:34

Banyu schreef:
Ik wilde graag vragen, hoelang jullie Rambo dekens, (duo), waterdicht zijn gebleven?
Ik heb de mijne nu 4 jaar, en de winkel beweert nog net niet, dat de deken op is!

Ik moet maar gaan testen met een emmer water, bla bla bla, maarja, dan is ie niet snel droog natuurlijk, heb wel een duo reserve liggen daar niet van!
Bij de volgende wasbeurt maar even laten impegneren(?)

Iemand hier ook al eens last van gehad??! :)


Mijn Rambo Supreme light gaat de 6e winter in. Was hem altijd zelf met Rambo wash en daarna impregneren met spray, laatste tijd van het Kruitvat. Nog nooit een lekkende deken gehad.

Ik heb in het verleden dekens altijd laten wassen. Maar na de laatste keer geen waterdichte dekens terug hebben gehad, durf ik het met mijn dure Rambo en andere Horseware dekens niet meer. Sinds ik deze heb was ikzelf. Past makkelijk in mijn machine.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:56

Ik heb de duo’s hier zo’n 4 winters gebruikt, nu nieuwe aangeschaft omdat ze wel erg dun werden.
Ik heb ze nog wel als reserve liggen.
De mediums gaan de 2e en de 3e winter in.
Gevoerde dekens laat ik na elke winter wassen.

De ongevoerde dekens heb ik al veel langer, die was ik ook niet of minder uit, want die worden ook veel minder gebruikt.

Deze blijft wel leuk, en ik denk ook wel toepasselijk

Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:57

Als je je hand eronder legt er het is lekker warm of je hand warmt op, is het imo te warm in de temperatuurranche van een paard.
Koel is te koud, en net lauw/warm is goed.
Ondanks dat je heel pittig bent ingepakt heb jij toch ook koude oren of neus swinters, vind dat altijd beetje achterhaald. Als je aan de spieren voelt zie je ook hoe het zit.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:18

Zijn er hier mensen met ervaringen met de fleeceliner van horseware?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:29

Ik heb ‘m maar ik heb ‘m nog heel weinig gebruikt.
Om er langer op te laten liggen vond ik ‘m niet fijn genoeg liggen, hij is stevig maar hij blijft fleece.
Hij is denk wel handig als je ze nat onder de deken weg wilt zetten maar ik wacht eigenlijk altijd tot ze droog zijn.