[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:54

Roos_M schreef:
Door een professionele dekenwasserij.


Je hebt kans dat hij te heet is gedroogd. Een rambo deken heet een hydrofobe laag in de deken zitten wat het water buiten de deken houdt. Wanneer ze bij een grote wasserij wkrden gewassen, worden ze vaak met een soort van grote föhn gedroogd. Wanneer dat bij een rambo of rhino gebeurt (en bucas), kan die laag versmelten met je deken en is dus niet meer waterdicht.
Ik ben bang dat dat is gebeurd.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-11-18 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek van gebruiker

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:57

Dit ligt niet aan de kwaliteit van de deken denk ik, maar aan de manier van wassen. Wel echt oliebol.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:01

Jeetje wat balen zeg!
Je hoort het inderdaad vaker met Rambo’s die ergens gewassen zijn, ik zou toch even contact opnemen met de wasserij.
Kan me echt voorstellen dat je enorm baalt!

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:08

Zidore schreef:
DearDarling schreef:
Hmmm... voor het mooie is mijn bucas power turnout light toch iets te groot, had beter een 205 kunnen hebben i.p.v. 213, helaas heeft ze ‘m nu net een paar dagen op dus ruilen is geen optie. Mocht er iemand hetzelfde probleem hebben maar dan andersom, ik wil wel ruilen :)

hier hetzelfde probleem alleen helaas andere maat. Ik heb 198 en paardje heeft 191 nodig... balen is dat, want ik ben zo ontzettend tevreden er verder mee... :(:)


Ja ik ben er verder ook heel blij mee... vanavond nog even staan kijken en opzich vind ik ‘m nu wel weer prima liggen :')
Lastig, die dekens ...

Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:30

Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom iedereen zo vaak die dekens wast. Mijn liners gaat zo nu en dan in de wasmachine, mijn waterdichte rambos en amigos eigenlijk nooit.

Die van mij voelde goed onder 200 grams vnv.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:40

Nee dat ga ik ook nooooooit meer doen.

Ik heb thuis een tuinslang ..... O:)

Bedankt iedereen voor de meelevende berichten en goede adviezen!!

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:02

Ik laat mijn winterdekens 1 x per jaar wassen ( einde seizoen) en ook alleen wassen en gaat al jaren goed.... paard staat overdag Hele dag buiten ook nu mij 2 e handse wetherbeta voor 2 e jaar op mijn paard en prima waterdicht na vandaag maar ik last nooit impregneren daar hoor ik meer problemen van.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:07

Mijn paard staat ook nog lekker onder haar 200 grams, vanmiddag veel regen ook hier.

Helaas zelf ook een Rambo Original liggen die na het reinigen vorig jaar niet compleet waterdicht meer is, helaas maar 1 seizoen gebruikt. Echt balen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:25

Om die reden durf ik dus mijn dekens niet te laten wassen.

Wat dat betreft zijn liners wel ideaal. Heb je toch en frisse binnenkant. En die kun je wel laten wassen

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:38

Mijn liners was ik inderdaad zelf. De buitendekens laat ik 1x per jaar reinigen.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:40

ValkWhitney schreef:
Fennadev schreef:
Is de huid dan nog nat of de vacht? Zolang de huid droog is natte vacht niet erg.


Dit snap ik niet echt wat bedoel je precies met huid?

Een paard heeft net als wij mensen ook gewoon een huid onder die dikke vacht zitten, daarvoor moet je de haren aan de kant schuiven en als ie dan daar droog is is die natte vacht niet erg.

Hier was ik de waterdichte dekens niet, kunnen ze ook niet gaan lekken. Er ligt nu 300 grams Nika op voor het eerst. Dus ben benieuwd hoe die zich houdt met de regen. Hij voelde kil aan onder de 200, maar die is ook dusdanig oud dat ik vermoed dat dat inmiddels een 150 gram is geworden.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 01:33

ValkWhitney schreef:
Omdat ik Nu aan het mennen ben met mijn 3,5 jarige Welsh pony(zit in de winter altijd dik in de vacht) is Ze daarna heel zweterig en voelt ze warm aan. Ik heb daarom een fleecedeken gekocht van het merk harry's horse. Ik stap dan daarna met de fleecedeken uit aan de hand. Ze heeft maat 135 bij die deken. Maar ik wil ook graag voor in de winter een deken voor in de wei. Ik wil haar niet scheren want ze staat hele dag buiten behalve in de nacht. Nu is mijn vraag wat voor deken zou het handigst zijn en hoeveel grams?

daarom heb ik voor die bucas turnout light gekozen, die mag je gewoon op een nat paard leggen, zo fijn is dat


DearDarling schreef:
Hmmm... voor het mooie is mijn bucas power turnout light toch iets te groot, had beter een 205 kunnen hebben i.p.v. 213, helaas heeft ze ‘m nu net een paar dagen op dus ruilen is geen optie. Mocht er iemand hetzelfde probleem hebben maar dan andersom, ik wil wel ruilen :)

hier hetzelfde probleem alleen helaas andere maat. Ik heb 198 en paardje heeft 191 nodig... balen is dat, want ik ben zo ontzettend tevreden er verder mee... :(:) [/quote]

Ja ik ben er verder ook heel blij mee... vanavond nog even staan kijken en opzich vind ik ‘m nu wel weer prima liggen :')
Lastig, die dekens ...

Afbeelding[/quote]
die van mij ligt exact hetzelfde als die van jou, ik twijfel ook iedere keer.. erg lastig inderdaad... ik vind het verder ook een super goede deken. ook omdat hij zilver is en dus zonlicht reflecteert en van -10 tot plus 15 graden je kan kan gebruiken

Joman schreef:
Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom iedereen zo vaak die dekens wast. Mijn liners gaat zo nu en dan in de wasmachine, mijn waterdichte rambos en amigos eigenlijk nooit.

Die van mij voelde goed onder 200 grams vnv.

na 1 winterseizoen stinkt mijn paardje haar deken verschrikkelijk, die wil je dan echt wel laten wassen :j ik zou erg boos zijn als ik mijn deken zo terug zou krijgen... deze is zo lek als een zeef geworden, duur grapje. Ik hoorde laatst van iemand dat je niet 1 flesje impregneer van amigo moet gebruiken maar meerdere.. geen idee of dat klopt

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:33

Wat maakt dat nu uit, als een deken stinkt? Volgens mij heeft een paard daar weinig last van?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:56

Er komen ook schimmels en bacteriën in te zitten als je een deken nog laat wassen.

Ik laat ze 1x per jaar wassen bij Limpia/Dominick, komen altijd keurig netjes en waterdichtheid terug.
Liners en insulators was ik zelf.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:07

Volgende keer doe ik dat wel mooi zelf op een mooie dag in de zomer. Emmertje sop erbij; een borstel en een tuinslang. En een waslijn. :\
Ik ben nu wel even genezen.

De dekenwasserij heeft aangeboden om hem nog gratis te impregneren. Vind ik wel echt ontzettend netjes! +:)+ mag gezegd worden.
Ik wacht wel eerst even af wat agradi gaat zeggen.

De liners zijn ideaal om zelf te wassen.
Gisterenavond heb ik die natte liner gewassen en uitgangen in de woonkamer. Die ligt alweer droog in de auto om vanmiddag mee te nemen.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:21

Fijne oplossing! Hopelijk werkt het :)

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:43

Waar wil je aanspraak op maken dan? Je garantie vervalt met wassen. Ik hetzelfde met een rambo gehad.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:50


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:54

Roos_M schreef:
Ik kan wel janken.
Ik kom op stal ; treft ik dit aan;
[ [url=m/oCRdph.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/azoZFk.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/QKMLX0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb agradi gemaild en gebeld.

Heb de deken 2 jr geleden gekocht. Er zat ook n garantie bewijs bij van 3 jaar.
Nu blijkt dat ik die had in moeten sturen.
Ik heb hem hee bewust netjes in het hoesje bewaard enzo. Toevallig haalt mijn vriend deze uit t hoesje. Nooit ingestuurd dus. Ziek van.



Ik hoop dat agradi wat voor mij kan betekenen.
Deken van dik 200 eu mag toch niet nu al lek zijn. ;(


Meen je niet??? Die moet je insturen? Waarheen in godsnaam?

Hier wordt je echt zuur van idd. Succes.
Ik was ze hier ook thuis, gewoon in grote ton met groene zeep even laten weten en dan met borsteltje modder er af halen. Dan laten drogen op de vlonder :)

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:45

Ik laat mijn dekens (Rambo en Bucas) 1x per jaar wassen op mijn werk. (Wasserij) Ik heb ze nog nooit laten impregneren, wel lever ik zelf altijd een flesje wasmiddel van Rambo of Bucas mee. Dekens zijn nog steeds 100% waterdicht.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:21

Ik laat al jaren mijn outdoordekens wassen bij Bosgra (Hardegarijp) die stuurt ze ook naar een ander wasbedrijf maar heb Bucas, amigo, nika, HH outdoordekens daar laten wassen en impregneren en nog nooit een lekke deken gehad. Zelfs met dikke hoosbuien geen lekkage met gewassen dekens.

Ik vind het wel zo fris om een deken na seizoen te wassen.. Zit dan toch allemaal zweet, huidvet aan de binnenvoering en zand, mestvlekken aan de buitenzijde.
je wast je eigen pyjama en dekbed toch ook ?
Je winterjas doe je toch ook niet de hele winter ongewassen aan? :oo

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:24

Insturen, daar heb ik ook nooit van gehoord!
Moet die binnen een bepaalde tijd opgestuurd worden?

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:35

Ja er zit altijd zo’n garantieboekje bij :)

bo_janssen
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-06-15

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:08

En weeer heb ik advies nodig :')
Ben van plan mijn pony volgende week te gaan scheren, ze staat nu onder een waterdichte 0 grams ( vannacht even een 200 er onder want het zou -1 gaan worden? :brr: )
Maar alweer heb ik geen idee wat voor deken ik er dan het beste op kan leggen.
Is een 200 grams te warm?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:17

bo_janssen schreef:
En weeer heb ik advies nodig :')
Ben van plan mijn pony volgende week te gaan scheren, ze staat nu onder een waterdichte 0 grams ( vannacht even een 200 er onder want het zou -1 gaan worden? :brr: )
Maar alweer heb ik geen idee wat voor deken ik er dan het beste op kan leggen.
Is een 200 grams te warm?

Mijn geschoren haf staat nu onder 200 grams, is inderdaad eerder te warm dan te koud maar april staat er lekker onder.