[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:20

Klopt. De Amigo Bravo is de enige ponydeken van Horseware met aan de voorkant ringen voor liners. Aan de Amigo Hero kunnen ze namelijk ook niet.

Edit: en tegelijkertijd klopt het misschien ook niet. Er bestaat/bestond een Rhino medium met vaste hals in ponymaat waar dacht ik wel bevestigingspunten voor de liner bij de hals zitten. Maar die deken heb ik zelf niet dus ik weet het niet zeker. Er staat "geschikt voor Horseware ponyliners" en volgens mij betekent dat dat die ringen er dus in zitten. Voor als 250 gram niet warm genoeg is ;)
https://www.paardendrogist.nl/product/d ... 249/58604/

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:25

De rhino heeft idd ook optie voor liners. Heb hier de medium 200 gram pony rhino namelijk die ik gebruik ook met 200 liner er eventueel onder. :j

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:26

Koper schreef:
MelanieB schreef:
De liners van de pony's moest ik hier allemaal vermaken (voorsluiting omhoog) want die zat veel te laag voor.

Ik ook. Aangezien ik ze toch opnieuw moest vaststikken heb ik verschillende kleuren garen gebruikt voor de voorsluiting. Mijn liners zitten namelijk in 1 tas en ik vind het handig om te kunnen zien welke dikte ik pak zonder dat alles uit de tas hoeft. Mijn 100 grams heeft een rood stiksel en de 200 een wit B-)

Kijk dat is een slimme tip. Die ga ik gebruiken :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:27

Melanie: dat is die lichtgrijze dan toch, die jij hebt? De voorloper van de iets dikkere paarsachtige in mijn link?
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-10-18 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:27


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:29

Ja, die bedoelde ik inderdaad. Grijs met paars, dat was 'm.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:34

Jullie hebben het ook over maat 4.9 en 5.0 die maten zijn niet voor de amigo toch? Daar zie ik alleen boven en onderlengte

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:36

Ik heb maat 137 :+ Geen idee hoe veel dat in Britse maatvoering is. Zowel Rhino als Amigo hebben in elk geval verschillende ponymaten. De kleinste is onderlengte 130.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:41

137 is 4.6.
145 is 4.9 en 152 (tussenmaat) is 5.0
Amigo en Rhino zijn beide horseware en vallen onder dezelfde matentabel.
Hier kun je tabel vinden onderaan voor horseware.
https://hypostore.nl/dekens-en-maten

Ik heb van gewone merken vaak 145. Maar van horseware zit 5.0/152 mooier zonder blote kont als ze grazen.
Maar van bucas bijv door de bijzondere maatvoering bij pony's heb ik hier 4.6/137.
(4.6/137 de bovenlengte bucas is 105cm en 5.0/152 de bovenlengte horseware heeft 100 bovenlengte.. )

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:07

Koper schreef:
Ik quote mezelf even om mijn nogal korte reactie toe te lichten.

Met een paard met veel schouder heb je al gauw de neiging om een deken te zoeken waarvan de bovenkant (de "schoft" zeg maar) verder naar achteren ligt. Dat is logisch geredeneerd maar wat je dan krijgt is dat de deken achter de schoft van je paard terechtkomt en gaat trekken. Wat je dus nodig hebt is een deken waarvan het schoftbontje gewoon normaal vóór de schoft van je paard valt, en die op een andere manier ruimte biedt aan de schotelantennes die zitten op de plek waar andere paarden schouderbladen hebben.

Als illustratie even mijn paard in z'n nakie:

[ Afbeelding ]

Je ziet dat hij voldoet aan de beschrijving "veel schouder".

Zijn (afgezien van verticale lengte) best passende deken is een Weatherbeeta Freestyle. Hier zie je paard + deken:

[ Afbeelding ]

In tegenstelling tot zijn Horsewaredeken kan hij hier zijn schouders helemaal vrij in bewegen, zonder dat het trekt. De "voorbeensplit" aan de voorkant (die witte inzet die op deze foto links van het merklogo zit) maakt dat de deken nog wat meer bewegingsvrijheid geeft. Hij heeft ook een deken met normale schoudersplitten (van Nika) en dat trekt ook iets. Alleen is die stof zo dun dat het wat minder hinderlijk is. Zijn Bucas ligt ook goed alleen heb ik die zelf verbouwd aan de voorkant, en de Bucas trekt altijd scheef terwijl de andere dekens recht blijven liggen.

Bovenstaand model, de Landa Freestyle, wordt niet meer verkocht. Er zijn wel nieuwe modellen Freestyle, als ik mij niet vergis heeft RianneH in het topic daar ervaring mee.


Dit is precies het verhaal waar Fedimax ook mee kwam voor mijn paard. Ik vraag me dan ook af of de Irish high neck dan toch zou passen bijvoorbeeld. Haar oude heb ik weggedaan omdat deze in haar nek sneed maar dat was de normale uitvoering.Zijn er naast Fedimax en weatherbeeta meer modellen die aan jou omschreven bouw voldoen?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:12

Met Fedimax heb ik geen ervaring. Wat je vaak ziet is dat standaard schoudersplitten te ver naar voren zitten en/of niet lang genoeg zijn. Waardoor het gaat trekken. Eigenlijk zoek je dus een deken die op een andere manier schoudervrijheid biedt. Horseware vind ik daarin niet goed scoren. Bucas vind ik acceptabel, wie weet is dat wat voor je? Heb je wel een paard nodig met niet al te lage halsaanzet.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:21

Vrij lage halsaanzet, heb nu een La Valencio die de split en v-sluiting heeft gecombineerd maar gezien deze gesloopt is door vriendjes en nu lek moet ik wat anders. De dubbele gesp van Fedimax en Weatherbeeta heeft mij tot nu to tegengehouden om die te proberen. Heb nu twee dagen een Bon Geste mogen lenen maar deze kruipt naar achteren waardoor hij alsnog (ondanks behoorlijke split) op de schouder vast gaat zitten. De fedimax die ik aangeraden kreeg:

https://www.fedimax.de/regendecke-50g-r ... un/a-1207/

Twijfel dus door de dubbele sluiting en ook nog is een mini staartflapje :(

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:23

Bedankt, Ik heb een vliegendeken en gewone deken ook in maat 145

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:13

Koper schreef:
Ik quote mezelf even om mijn nogal korte reactie toe te lichten.

Met een paard met veel schouder heb je al gauw de neiging om een deken te zoeken waarvan de bovenkant (de "schoft" zeg maar) verder naar achteren ligt. Dat is logisch geredeneerd maar wat je dan krijgt is dat de deken achter de schoft van je paard terechtkomt en gaat trekken. Wat je dus nodig hebt is een deken waarvan het schoftbontje gewoon normaal vóór de schoft van je paard valt, en die op een andere manier ruimte biedt aan de schotelantennes die zitten op de plek waar andere paarden schouderbladen hebben.

Als illustratie even mijn paard in z'n nakie:

[ Afbeelding ]

Je ziet dat hij voldoet aan de beschrijving "veel schouder".

Zijn (afgezien van verticale lengte) best passende deken is een Weatherbeeta Freestyle. Hier zie je paard + deken:

[ Afbeelding ]

In tegenstelling tot zijn Horsewaredeken kan hij hier zijn schouders helemaal vrij in bewegen, zonder dat het trekt. De "voorbeensplit" aan de voorkant (die witte inzet die op deze foto links van het merklogo zit) maakt dat de deken nog wat meer bewegingsvrijheid geeft. Hij heeft ook een deken met normale schoudersplitten (van Nika) en dat trekt ook iets. Alleen is die stof zo dun dat het wat minder hinderlijk is. Zijn Bucas ligt ook goed alleen heb ik die zelf verbouwd aan de voorkant, en de Bucas trekt altijd scheef terwijl de andere dekens recht blijven liggen.

Bovenstaand model, de Landa Freestyle, wordt niet meer verkocht. Er zijn wel nieuwe modellen Freestyle, als ik mij niet vergis heeft RianneH in het topic daar ervaring mee.


Jeetje, ik dacht mijn pony dik was :=

Vraagje:
Een paar weken terug vertelde ik hier dat ik mijn EJ 0 gram deken had gewassen met Bucas wasmiddel, die bleek helaas niet meer waterdicht. Iemand raadde toen spray aan van de Kruidvat, 2 bussen gebruikt, maar helaas erachtergekomen dat dit niet heeft gewerkt. Paard stond na een klein buitje zaterdagmiddag zeiknat.
Heeft het zin om die deken nog te laten wassen met waterdichtspul bij de Welkoop oid? Of kan ik beter een nieuwe kopen?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:21

Ik zie geen dikke pony hoor!

Wat betreft je deken als sprayen niet werkt heeft impregneren weinig tot geen zin. Ik denk dat je deken ergens een of meerdere haaltjes heeft waardoor hij lekt. Hoe oud is je deken en hoeveel D?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:26

Dan zien we allebei wat anders :P

De deken is nog helemaal niet oud. Ik heb vorig jaar aan het begin van het weideseizoen gekocht en nog niet heel veel gebruikt. De deken is helemaal niet beschadigd verder, mijn paard is wat dat betreft gelukkig heel zuinig op dekens. Het is ook (helaas) niet op één plek, maar echt over de hele deken lek.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:27

Dan zal ik de EJ eens berichten, neem aan dat je garantie hebt.

Een paard met een ronde buik hoeft geen dik paard te zijn. Maar ben benieuwd wat Koper te zeggen heeft :)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:51

Ben ook bang dat het einde verhaal is := Zeker omdat het een redelijk betaalbare deken is zou ik liever een nieuwe kopen dan nog meer geld steken in proberen waterdicht te maken weer.
Is ook de reden waarom ik mijn dekens liever niet (laat) was(sen). Maar met een schoon paard die in zand slaapt worden ze ook niet snel vies.

Ik heb ook een Weatherbeeta :D Erg tevreden met de Comfitec Dynamic, fijne sterke deken, heb hem in 0 en 220 grams. Enige nadeel is dat de voorsluiting bij deze deken maar twee verstelpunten heeft en daardoor eigenlijk voor net iets te open valt met kans op inregenen. Ik heb het idee dat de Shires dekens gelijkmatig zijn maar daar zijn sommige wel beter verstelbaar. Maar die hebben dan niet de schoftkussens en die zijn op zich ook wel prettig.

Al met al ben ik best heel tevreden :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:40

Ik vond het ook erg kort door de bocht om een paard dik te noemen op een plaatje afgaand..

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:47

Ook ik zie geen dik paard, wel een met zware obesitas. Wat een kont, schouders en hals. :oo Begrijpelijk dat dat gedoe met dekens geeft!

Mijn IJslanders zijn ook breedgeschouderd, maar dan wel op een andere manier:

Afbeelding

Ze staan nu fris geschoren onder een regendeken + 100 grams liner en waren vooral heel opgelucht om van die kleffe jas af te zijn. *\%/*

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:52

Fairytail schreef:
De dubbele gesp van Fedimax en Weatherbeeta heeft mij tot nu to tegengehouden om die te proberen.

Ik doe de voorsluitingen kruislings. In het begin deed ik de bovenste sluiting losser dan de onderste maar dat zat minder goed.

Wijander zowel je reactie als je foto zijn off topic aangezien ze niet over dekens gaan. Zal ik er even op temmen of doe je dat zelf?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:55

Lichaamsbouw heeft alles met (de pasvorm van) dekens te maken, dus ik laat mijn post + foto gewoon staan.
Mijn breedgeschouderde paardjes staan trouwens goed onder Rambo's, om volledig te zijn. :j

Ik tem wel even op jouw reactie om mijn naam te laten verwijderen. ;)

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:13

Wat is een fijne deken voor onder de bucas smartex als het dadelijk gaat vriezen? Een staldeken gewoon eronder of hoe doen jullie dat?

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:01

Iets van een Bucas liner extra Nieky?

Hier nog steeds opzoek naar een minimaal 200 (liefst 250) gram hals voor aan de rhino in pony maat, liefst van rhino zelf ivm fijne lengte.
Horze heeft wel 150 gram rhino in XS. Volgens horseware site heeft Rhino geen XS hals los maar heb ze toch echt liggen.
Maar heb nog amigo 150 gram hals eventueel maar die worden hier regelmatig gesloopt en minder mooi qua lengte.
Dacht slim te zijn en die van PE te kopen, maar die gaan weer dmv klitteband a la bucas systeem. :Y) -O-

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:04

nieky1993 schreef:
Wat is een fijne deken voor onder de bucas smartex als het dadelijk gaat vriezen? Een staldeken gewoon eronder of hoe doen jullie dat?

Ik zit ook rond te speuren want doe select liners vallen krapper,misschien de nieuwe bucas quilts? (zien er net anders uir dan de select quilts)