2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:08

anjali, je weerstand gaat niet naar beneden van wind of regen, nogmaals een griep is een virus.

dus dat jouw paard in de kou heeft gestaan is niet de oorzaak van zijn griep.

Het is altijd jammer dat mensen griep toeschrijven aan kou, regen, dekens op , wind etc etc.
Griep krijg je echt alleen door virus.

TS ik maak me wel zorgen eigenlijk over je verhaal.

Als jouw paard nu al bibbert en het koud heeft en nu dekens gaat gebruiken hoe ga je dit dan oplossen in de winter als het ECHT koud wordt?

Het is nu een graad of 15 ( zo om en nabij) en eigenlijk is een paard op zn lekkerst rond een graad of 12-14.

Wat ga je doen als het bv min 8 wordt met sneeuw of wind?

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:24


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:32

Het is niet zo dat als je bij 15 graden een 0-grams deken op doet, dat je dan een 1950-grams deken nodig hebt als het -5 is. 8-)

De hoofdreden waarom paarden het koud hebben is de combinatie natte vacht + wind. Als de vacht nat wordt gaat hij in plukjes liggen waardoor de huid tussen die plukjes bloot komt te liggen. Als het vervolgens ook nog waait, dan wordt die koude wind plus regen tussen de plukjes door direct op de huid geblazen. Sommige paarden hebben een dikke ondervacht (of hersens genoeg om in de beschutting te staan) en hebben daar geen enkele last van. Anderen staan op die manier ook al bij + 15 te bibberen.
De kracht van de deken is dat je de wind van het lijf houdt en daarmee de huid onder de haren dus droog en warm. De meeste paarden kunnen zo met hun eigen stevige vacht en een lichte 0-grams deken bijna de hele winter zo staan, van +15 tot 0 graden, omdat de haren een isolerende laag vormen onder de deken. Je hebt zelfs dekens die daar helemaal op gebouwd zijn en dmv richels boven de vacht blijven zweven zodat het paard met zijn vacht zijn temperatuur kan blijven reguleren.

Bij koukleumen, dunne vacht, spierklachten of zware dekens ga je al eerder een laagje isolatie in de deken toevoegen zodat de koude buitenstof van de deken niet de haren platdrukt en zo een koude laag stof vrijwel direct op de huid veroorzaakt. De meeste van die paarden hebben aan 100-200gr genoeg bij temperaturen onder de min, sommigen gaan tot 400 gram.

Mijn paard krijgt 24/7 ruwvoer, heeft spierproblemen waardoor zijn spieren niet tegen kou kunnen, heeft een inefficiente vacht waardoor hij snel staat te rillen als het regent en waait en daar kan hij weer zo slecht tegen dat hij zelfs midden in de zomer spierbevangen kan worden, dus die heeft nu met 15 graden en regen en harde wind zijn 0-grams deken op.
Bij -8 met sneeuw en wind heeft hij 100-200gr op, dus wat heeft het feit dat hij nu al af en toe een regendeken nodig heeft te maken met wat hij straks aanmoet als het straks ECHT koud wordt?

De paardnatuurlijk link is super interessant als je paarden hebt die niet ziek worden als je ze rillend in de kou laat staan. De vraag is alleen: wil je ook echt uittesten of jou paard er zo een is?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:40

Ik zou niks geven, hoogstens een beetje krachtvoer.
Dat doe ik ook bij mijn jonge paard, die nog net geen 2 is.

Door dat eten kunnen ze zich beter warm houden, de wintervacht groeit vanzelf.
( Toen ze vorig jaar kwam, had ze het ook erg lastig )

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:43

Die van mij stond te shaken vandaag met staart klem tussen de billen. 0 grams erop gedaan en vanavond gaat die er af (staan snachts binnen)
Morgen ook weer gewoon zonder, dan regent het niet zo als nu. Van 19 gr naar 11 met wind en regen is ook een hele overgang.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:04

connie64 schreef:
Als jouw paard nu al bibbert en het koud heeft en nu dekens gaat gebruiken hoe ga je dit dan oplossen in de winter als het ECHT koud wordt?

Het is nu een graad of 15 ( zo om en nabij) en eigenlijk is een paard op zn lekkerst rond een graad of 12-14.

Wat ga je doen als het bv min 8 wordt met sneeuw of wind?


Ik zou zeggen dat als het paard het dan nog steeds koud heeft, dat je dan een wat dikkere deken op kunt leggen, of misschien moet besluiten dat volledig buitenlopen voor dat specifieke paard niet de beste oplossing is.
Maar tegelijkertijd zijn het de overgangen van weer waar veel paarden zich echt naar onder voelen: plotselinge kou of warmte nadat het een tijd anders was. Doe je die deken dan weer af overdag dan is er niet zoveel aan de hand, en na een paar daagjes gelijkmatig weer is het wellicht gewoon ok. Maar als een paard nu staat te rillen... dan zou ik er ook nu wat aan doen. Want fijn is het duidelijk niet voor een paard. Zo gek vind ik het niet om het welzijn van een paard voorop te stellen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:14

Dat kan shadow maar dat weet TS nu nog niet.

Voor mij zou er een medische noodzaak moeten zijn om een paard een deken op te doen, bv rugproblemen als het koud wordt.

Maar in eerste instantie en ws ook in 2de, 3de, 4de en 5de instantie, gewoon het paard de kans geven een dikke jas te kweken. En met koud druilerig weer zoals vandaag wat extra krachtvoer.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:15

het is gewoon een serieuze vraag van mijn kant.....

als je met plus 15 al dekens gaat gebruiken hoe of wat moet je dan gebruiken bij bv -10....

de overgang is momenteel echt wel veel, van 30 graden van de week naar nu een graadje of 12 met wind met regen....

misschien maar eens extra hooi geven en kijken wat er dan gebeurt?

a3a1 een beetje krachtvoer is niet echt de oplossing denk ik, daar gaan ze het echt niet warmer van krijgen (of hun kacheltje beter van werken)
xyutu je geeft denk ik zelf de antwoord op mijn vraag toch, nu 0 grams en dalijk als t echt koud regen sneeuw etc is krijgt hij 100-200 gr. het feit dat je nu een paard een deken geeft omdat hij nu al staat te rillen en wat je doet bij -10 lijkt mij niet zo n rare vraag toch?


dat wilde ik even weten (het was gewoon een oprechte vraag van mij, niks meer of minder hoor)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:23

Mijn mini merrie stond 2 weken geleden te rillen van de kou in haar zomervachtje die heeft een paar keer een 0 grams op gehad als het ging regenen, nu heeft ze een flinke dikke wintervacht aangemaakt en hoeft ze de deken ook niet meer op.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:31

Connie, mijn merrie (23, valt snel af en komt moeilijk aan) heeft momenteel een 0-grams regendeken op. Morgenochtend kan die gewoon weer af, want dan is het warm zat overdag. Ik heb voor haar ook een 50-grams regendeken, een 150 grams deken en een 300 grams deken. Bij temperaturen tussen ca -5 en 5 graden krijgt ze de 150 grams op, richting de -10 krijgt ze een 300 grams op.
Eea heeft ook te maken met de rest van het weer; waait het (hard) en uit welke richting? Regent of sneeuwt het? Hoe hard koelt het af / warmt het op?

Merrie kan overigens in de schuilstal staan (wat ze niet zo snel doet, ondanks keuze en hooi binnen) en heeft onbeperkt hooi ter beschikking.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:32

Ik vind dat veel mensen hier nonchalant doen over dat bibberen. Je realiseert je dat paarden geen wilde dieren meer zijn en 'van nature' dit soort zwakke dieren gewoon dood gaan uiteindelijk? Hartstikke natuurlijk, maar niet echt de bedoeling.
EDIT:en nee, is zeg niet dat ze van regen doodgaan, alleen van langdurig barre omstandigheden

Ik probeer altijd de dieren die niet werken dekenloos te houden, maar een paar jaar geleden dacht ik ook 'ze zijn niet van suiker' en de wintervacht komt wel. Pony had na een dag met 12graden en regen begin oktober (zelfde weer als nu eigenlijk) wel mooi een lichaamstemperatuur van 35,6 en was hartstikke stijf. Die maakt gewoon niet genoeg vacht aan, bij sommige paarden is dat zo. Pony had genoeg hooi en schuilgelegenheid, maar was wel mooi onderkoeld.

Dierenarts gaf heel duidelijk aan: bibberen is een waarschuwing om te gaan temperaturen. De temperatuur vanbinnen geeft wel aan of er een deken op moet.

En voor de mensen die roepen 'hoe moet dat dan als het - 20 is. Ik heb diezelfde pony nog nooit koud gezien onder 400gr. Winter kunnen ze best tegen, maar nattigheid niet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:35

Eens met KPet. Aanvullend: momenteel hebben ze nog niet dezelfde vacht als zeg in november / december. Wellicht kan een paard in die tijd wel dit soort weer aan, maar met het kleine beetje wintervacht van nu niet.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:35

connie64 schreef:
anjali, je weerstand gaat niet naar beneden van wind of regen, nogmaals een griep is een virus.

dus dat jouw paard in de kou heeft gestaan is niet de oorzaak van zijn griep.

Het is altijd jammer dat mensen griep toeschrijven aan kou, regen, dekens op , wind etc etc.
Griep krijg je echt alleen door virus.


Een tegenstelling die nergens voor nodig is.
Een giga aantal virussen zijn standaard aanwezig - en ons immuunsysteem kan dat doorgaans prima aan.

Op het moment dat een lichaam fiks afkoelt, lukt dit het immuunsysteem niet meer altijd.

Dus ja hoor: van 'kou vatten' kun je griep krijgen.
(Griep etc krijg je zogezegd als de "infectiedruk" hoog is, iets wat nu nog erg meevalt - en je weerstand laag.)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:37

A3a1 schreef:
Ik zou niks geven, hoogstens een beetje krachtvoer.
Dat doe ik ook bij mijn jonge paard, die nog net geen 2 is.

Door dat eten kunnen ze zich beter warm houden, de wintervacht groeit vanzelf.
( Toen ze vorig jaar kwam, had ze het ook erg lastig )

Krachtvoer verwarmt niet, daarvoor is ruwvoer nodig. Zolang ze nog eten tijdens het rillen is het niet zo ernstig, maar rillen is een teken van onderkoeling en stoppen met eten is daar typisch voor, wat de situatie verergerd. Opwarmen en zorgen dat ze weer gaan eten is prio 1. Vaak past de vacht zich daarna wel aan, september is amper begin herfst qua temperaturen, sommigen hebben deken nodig en ondanks platdruk vacht verhaal doen zat het uitstekend onder een 0grams goede regendeken + veel hooi.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:37

connie64 schreef:
het is gewoon een serieuze vraag van mijn kant.....

als je met plus 15 al dekens gaat gebruiken hoe of wat moet je dan gebruiken bij bv -10....

de overgang is momenteel echt wel veel, van 30 graden van de week naar nu een graadje of 12 met wind met regen....

misschien maar eens extra hooi geven en kijken wat er dan gebeurt?

a3a1 een beetje krachtvoer is niet echt de oplossing denk ik, daar gaan ze het echt niet warmer van krijgen (of hun kacheltje beter van werken)
xyutu je geeft denk ik zelf de antwoord op mijn vraag toch, nu 0 grams en dalijk als t echt koud regen sneeuw etc is krijgt hij 100-200 gr. het feit dat je nu een paard een deken geeft omdat hij nu al staat te rillen en wat je doet bij -10 lijkt mij niet zo n rare vraag toch?


dat wilde ik even weten (het was gewoon een oprechte vraag van mij, niks meer of minder hoor)


Zoals eerder gesteld is sneeuw niet het probleem maar koude wint en heel nat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:41

Als eerste gewoon onbeperkt hooi aanbieden in de schuilstal, vaak is dat al genoeg. Een deken kan dan altijd nog als dat toch te weinig blijkt te zijn.
De overgang is nu wel erg heftig. Deze natte regenkou is heel vervelend voor ze, gaat overal dwars doorheen en de vachtjes zijn nog volop in ontwikkeling.

Ik heb zelf twee totaal verschillende paarden staan, 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Ik hou ze graag zo bloot mogelijk. De ene kan tegen elk soort weer, staat er nu ook nog prima bij. De ander heeft altijd wat moeite met de herfst. Maakt moeilijker een goede vacht aan en regenkou slaat hem direct op de spieren. Ik trof hem vanmorgen ook rillend aan met de vacht omhoog. Voor hem is ruwvoer gewoon niet voldoende met dit type weer in deze tijd van het jaar. Behalve last van zn spieren krijgt hij op den duur ook koliek. Hij loopt nu dus even lekker met een 200gr regendeken op en is weer vrolijk (200 is best veel, maar hij warmt niet lekker op met minder) Zodra het droog is en die regenkou uit de lucht is, gaat alles weer af. De gehele winter gaat juist weer prima, dan staat hij bloot en happy buiten. Maar die overgangsperiode met regen.... dan heeft hij gewoon hulp nodig.
Oftewel: kijk naar je paard en neem maatregelen indien nodig. Nu even een dekentje betekent zeker niet dat de vacht niet ontwikkelt.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:46

Hooi in de schuilstal geven en verder kan hij het als alles verder goed is prima zelf uitzoeken.

Wij hebben sinds een maandje de orscana dekensensor , en ik ben erg geschrokken ! Onze oude arabier heeft een dekentje om om wat energie te besparen.. hij loopt snel terug in de winter ondanks voeren. Nu hadden wij deze s’nachts omgedaan , het was 10 graden. Prima gegaan in de nacht , netjes 25/26 graden onder de deken. Maar na een uurtje zon om 9 uur , was het 41,5 graad onder de deken ! Ondanks dat het nogsteeds maar 11 graden was buiten. Wees dus voorzichtig met gewoon dekens opgooien omdat het 14 graden is buiten.l

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:07

tamary schreef:
A3a1 schreef:
Ik zou niks geven, hoogstens een beetje krachtvoer.
Dat doe ik ook bij mijn jonge paard, die nog net geen 2 is.

Door dat eten kunnen ze zich beter warm houden, de wintervacht groeit vanzelf.
( Toen ze vorig jaar kwam, had ze het ook erg lastig )

Krachtvoer verwarmt niet, daarvoor is ruwvoer nodig. Zolang ze nog eten tijdens het rillen is het niet zo ernstig, maar rillen is een teken van onderkoeling en stoppen met eten is daar typisch voor, wat de situatie verergerd. Opwarmen en zorgen dat ze weer gaan eten is prio 1. Vaak past de vacht zich daarna wel aan, september is amper begin herfst qua temperaturen, sommigen hebben deken nodig en ondanks platdruk vacht verhaal doen zat het uitstekend onder een 0grams goede regendeken + veel hooi.


Nou moet ik zeggen de mijne rilde nog niet, maar ik gaf het op kille dagen als vandaag.
Als extra, ze at(vrat) de hele dag ruwvoer maar ze bleef magertjes, dus ik gaf haar dat om haar de kou door te helpen.

Misschien rede niet helemaal hetzelfde maar als er onbeperkt ruwvoer staat dan moet je soms wat.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:28

Er is een verschil tussen eten om warm te blijven en eten om op gewicht te blijven, 10-20% afvallen over de gehele winter is normaal (eten ze er dan meestal wel eerst aan van vet zomergras). Als dat te snel gaat of om andere reden niet gewenst is, dan zal je als er meer calorien nodig zijn dan het huidige voer geeft inderdaad bijgevoerd moeten worden met een rijker (kracht)voer. Ze zullen er alleen niet warm van worden omdat warmte genereren iets is dat uit de vertering van ruwe vezels en dus ruwvoer komt.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:37

connie64 schreef:
het is gewoon een serieuze vraag van mijn kant.....

als je met plus 15 al dekens gaat gebruiken hoe of wat moet je dan gebruiken bij bv -10....

de overgang is momenteel echt wel veel, van 30 graden van de week naar nu een graadje of 12 met wind met regen....

misschien maar eens extra hooi geven en kijken wat er dan gebeurt?

a3a1 een beetje krachtvoer is niet echt de oplossing denk ik, daar gaan ze het echt niet warmer van krijgen (of hun kacheltje beter van werken)
xyutu je geeft denk ik zelf de antwoord op mijn vraag toch, nu 0 grams en dalijk als t echt koud regen sneeuw etc is krijgt hij 100-200 gr. het feit dat je nu een paard een deken geeft omdat hij nu al staat te rillen en wat je doet bij -10 lijkt mij niet zo n rare vraag toch?


dat wilde ik even weten (het was gewoon een oprechte vraag van mij, niks meer of minder hoor)

Die van mij staat met -10 gewoon met 250 gram, hooguit 350. En dus bij deze temperaturen met harde wind en regen met 0 gr. Gaat prima, het is echt niet dat je dan 900 gr dekens nodig gaat hebben. Ten eerste heeft hij tegen die tijd meer vacht (Die groeit echt gewoon door onder de deken) en daarnaast is het bij die -10 meestal droog dus kan hij beter tegen de kou.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:46

Ineke2 schreef:
Fennadev schreef:
Mijn pony rilde vandaag ook tijdens het rijden toen hij even stopte om onderweg in de berm te plassen. Nu is hij ook geschoren en daardoor bloot over de rug, dus die staat onder 0 gram regendeken hooi in zijn schuilstal te eten nu. Zo'n 0 gram deken houdt echt de wintervacht niet tegen en dan heeft ie toch wat bescherming tegen de regen mocht hij al besluiten buiten de schuilstal te gaan staan. Dus ik zou er een 0 gram opgooien en onbeperkt hooi voeren in de schuilstal.

Een deken houd de wintervacht niet tegen, maar zorgt er wel voor dat de haren niet overeind kunnen gaan staan.
Dat de haren overeind kunnen gaan staan is belangrijk, want dat zorgt voor extra isolatie = warmte.

Een kletsnatte vacht kan ook niet overeind staan.

Natte vacht geleidt warmte. Dus als een paard nat is koelt hij af. Dat is ook het principe van zweten. Droge vacht isoleert. Een droge vacht onder een regendeken zal nog best wat isolatie bieden.

Belangrijkste is dat je paardje genoeg vezelig ruwvoer heeft. Van vezels worden paarden warm. In de schuilstal hooi voeren is daardoor inderdaad een goed idee. Zorg er wel voor dat hij er ook bij kan, en dat niet bij voorbeeld andere paarden 'm wegsturen. Daarnaast zou ik er zelf wel een dekentje op leggen. Paar jaar geleden vond ik dat ook onzin, mijn shet stond in de schuilstal te "trutten" dat het regende. Gezien de snelheid waarmee ze toen afviel (het regende een paar dagen, en in die paar dagen viel ze af) heeft mij doen besluiten om toch maar een dekentje voor het prinsesje aan te schaffen. Een shet met een deken 8)7 Maar ja, ze hobbelt er wel lekker buiten mee rond nu.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:49

Bibberen is de snelste manier om af te vallen. Bij mager worden gaan ze nog meer bibberen, oftewel en neergaande spiraal die kan eindigen met de dood.
De remedie tegen bibberen is dus voor de hand liggend in de eerste plaats zorgen voor veel voedsel in de vorm van onbeperkt hooi, zodat ze daar energie uit kunnen halen om warm te blijven en vet op te slaan dat dan op z´n beurt weer helpt tegen de koude.

Als onbeperkt ruwvoer niet helpt, zul je echt moeten gaan toedekken tot het dier wat meer vlees op z´n lijf heeft, en als het even kan, ook meer vacht.

Voor de mensen die het hebben over "wat als het nog kouder wordt?", ten eerste als ze meer vlees winnen doordat ze niet meer bibberen, hebben ze het minder koud en kunnen ze dus ook weer beter tegen nog meer koude, en er is ook zoiets als dikkere dekens en onderdekens.

Het is absoluut waar dat als ze het koud hebben de wintervacht sneller komt, maar ik neem aan dat niemand wil dat zijn paard mager wordt en dat is ook een gevolg, omdat alle energie gaat naar warm blijven en vacht aanmaken....

Je moet wel naar het individuele paard blijven kijken en als je paard aan het inleveren is , lijkt het me niet meer dan logish om dat te stoppen. Door ombeperkt ruwvoer toe te dienen en als dat niet genoeg is, een deken te bieden.
Je krijgt echt geen sterkere paarden van kou laten lijden. Het lichaam gaat alles doen om warm te blijven en dat gaat altijd ten koste van andere processen die hard nodig zijn.
Je wilt bij jong paarden bv ook wel dat ze groeien, om maar wat te noemen.
Degeneratie treedt niet voor niets op bij dieren die in het wild leven. Wij kunnen ze betere omstandigheden bieden waardoor ze beter en sterker worden, waarom zou je dat dan laten?

Er is een verschil in iets gewicht verliezen en mager worden en hoe de beginstand is, maakt natuurlijk veel uit. Van een schraal paard wil je gewoon niet dat het nog meer gaat inleveren...

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:00

Ik heb een pony die met dagen als nu ook snel staat te bibberen. Zij is zelfs al een keer onderkoeld geweest. Ze maakt niet/nauwelijks huidvet aan waardoor ze dus echt nat wordt tot op de huid, dat in combinatie met een beetje wind maakt dat ze het snel koud heeft.

Als ik haar flink aan/kriebel zit er nooit vet aan m'n handen, waar ik dat bij m'n fjord al heb als ik die bij wijze van spreken alleen maar heb aangeraakt!

Regendeken doet voor mijn pony echt wonderen! Ze maakt wel veel vacht aan, dus ik hoef van de winter ook niet dikker te gaan, maar ik moet haar gewoon beschermen tegen de regen.

Dus ik zou er inderdaad gewoon een regendeken op leggen!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:21

Koper: je quote niet mijn hele bericht, want daar onder staat nog dat ik hem binnen zou zetten en zo helemaal op zou laten drogen 1x per 24 uur als het zoals nu de hele dag regent.
Ondertussen uiteraard lekker hooi voeren en droog wrijven met stro kan ook nog. Dat stimuleert meteen de bloedsomloop.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:26

Ik quote het stuk wat ik relevant vind. Waar het mij namelijk om gaat is dat het paard blijkbaar moeite heeft met de regen. Tussendoor laten opdrogen kun je dan natuurlijk laten doen maar waarom zou je 'm om te beginnen nat willen laten worden als dat blijkbaar een probleem oplevert?