Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:53

Ik vind het bloedheet en mijn paard ook. We wandelen aan de hand en we spelen met water. Het zadel hangt al een dikke week in de kast en als ik naar de vooruitzichten kijk dan blijft het nog even hangen...

Jammer dan er komt vast wel weer een winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:54

xDenies schreef:
Het is toch juist te bijzonder voor woorden dat we hier over na moeten denken? Dat we berichten overal moeten blijven plaatsen dat mensen rekening met de warmte moeten houden met hun dieren?

Het is toch van de zotte dat er creaties op deze aardbodem rondlopen die te egoïstisch voor woorden zijn dat ze dit niet zelf kunnen verzinnen?
Is een wedstrijd overslaan dan écht te veel gevraagd? Ontbreekt ons echt de kennis wat warmte met een dier doet?

En de vergelijking maken met Spanje en dergelijke landen … dat maakt ook wel weer duidelijk hoe en wat. :Y)


Wat is volgens jou het verschil dan tussen Spanje en Nederland Wbt de temperatuur nu?

Anoniem

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:57

Overdreven Denies, het ene paard kan er beter tegen dan de andere.
Mijne heeft met rijden niet meer dan normaal last, ik rij nu om half 9 s'avonds buiten op het land waar wind staat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:58

Anoniem schreef:
xDenies schreef:
Het is toch juist te bijzonder voor woorden dat we hier over na moeten denken? Dat we berichten overal moeten blijven plaatsen dat mensen rekening met de warmte moeten houden met hun dieren?

Het is toch van de zotte dat er creaties op deze aardbodem rondlopen die te egoïstisch voor woorden zijn dat ze dit niet zelf kunnen verzinnen?
Is een wedstrijd overslaan dan écht te veel gevraagd? Ontbreekt ons echt de kennis wat warmte met een dier doet?

En de vergelijking maken met Spanje en dergelijke landen … dat maakt ook wel weer duidelijk hoe en wat. :Y)


Wat is volgens jou het verschil dan tussen Spanje en Nederland Wbt de temperatuur nu?


Het verschil is dat die dieren daar het jaar rond gewend zijn aan dergelijke temperaturen, al jaren.
Bovendien doet mens noch dier daar iets op het heetste moment van de dag.
Tot slot weet iedereen dat dierenwelzijn in Spanje 3x k.u.t. is!

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:59

Nou hier doen we ook rustig aan afgelopen week dan lekker rustig aan gedaan buitenritje en longeerlijn met klein sprongetje met 10 min waren we al klaar eigenlijk. En dan deze week zit er zo tegen op zeker omdat Ik nog een paard rij die in de verkoop is zegt die gene dat ze wel 4 keer in de week gereden moet worden maar met deze tempratuur sla ik het liever over...

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:01

Myrthe3 schreef:
Overdreven Denies, het ene paard kan er beter tegen dan de andere.
Mijne heeft met rijden niet meer dan normaal last, ik rij nu om half 9 s'avonds buiten op het land waar wind staat.


Dan hoef jij je toch niet aangesproken te voelen? …..

@ Nini_roosje,

Iets met luchtvochtigheid, ander klimaat en we gaan niet voor niets op vakantie naar die landen voor de zon .. gok dat ze het daar allemaal wat meer gewend zijn en het niet zo overdreven is als hier in Nederland ;)

Ieder zijn mening. :Y)

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:01

Paar jaar geleden hebben ze tijdens de Almelose Ruiterdagen de middagrubrieken verschoven. Toen werd er niet gestart tussen 12 en 5. Neemt niet weg dat als je om 5 uur moet het nog steeds heet is.
Ikzelf start niet als het >30 graden is, veel te heet en onverantwoord. KNHS zou daar eens regels voor moeten opstellen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:06

Ik vind eigenlijk ook dat ze moeten proberen bij wedstrijden alleen zo vroeg mogelijk in de ochtend te laten starten en dan pas weer ‘s avonds als ze echt niet af willen lassen.
Aflassen zou nog beter zijn als het echt te heet is, dan twijfelen mensen niet of ze wel of niet moeten gaan.

‘s morgens vroeg of ‘s avonds rijden moet wel lukken, dat doe ik nu thuis ook, als je wat vaker stapt tussendoor en het werk aanpast kunnen ze dat wel aan.
Maar ik zou niet midden op de dag met de trailer op stap willen bij 30 graden, wat als je pech krijgt of ind e file komt te staan...
Dat wil je je paard toch niet aan doen...

Daarom heb ik voor de komende weken ook niks opgegeven, ik wil dat niet riskeren.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 23-07-18 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:06

Nouvel schreef:
Is er een verplichting vanuit de KNHS om wedstrijden boven een bepaalde temp af te lassen eigenlijk?
Ik heb zelf nog niks opgegeven omdat ik mijn paard met deze hoge temp niet midden op de dag in de trailer en in de brandende zon hard aan het werk wil hebben, maar ik weet zeker dat er zat mensen zijn die wel gewoon gaan als er geen grens wordt gesteld.


Ik heb toevallig vandaag de knhs gebeld hierover. Zij hebben geen richtlijnen en laten het aan de organisatie over. Ik heb gezet dat ik toch vond dat ze daar wel regels of richtlijnen voor zouden moeten hebben, reactie van de knhs was: ja wat de een te warm vindt, vindt de ander nog goed te doen..
Ik had woensdag een wedstrijd staan, maar een uur heen en een uur terug en dan nog 2 proeven in deze hitte, voor mijn plezier, dat vind ik niet eerlijk naar mijn paard.
Ik vind dat je je kosteloos zou moeten kunnen afmelden met deze temperaturen, ik meld niet snel af, maar dit is toch wel extreem warm.
Ik moet helaas gewoon mijn startgeld betalen..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:08

Dat vind ik echt belachelijk!
Daarom zou er een landelijke regel moeten komen, dan hoeft niemand te twijfelen over wel of niet gaan.
Nu gaan mensen toch maar omdat het ze anders geld kost...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:08

Dat vind ik dus best schandalig van een organisatie. Geen idee wat tegenwoordig een inschrijving van een proef kost maar geld terug zou in deze situatie wel zo diervriendelijk zijn

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:09

karuna schreef:
Dat vind ik dus best schandalig van een organisatie. Geen idee wat tegenwoordig een inschrijving van een proef kost maar geld terug zou in deze situatie wel zo diervriendelijk zijn

Ik mag 35 euro aftikken..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:10

Kosteloos af mogen zeggen bij een temp van 30 graden zou een regel moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:11

Wow! Hoe zit dat eigenlijk, eenmaal ingeschreven is betalen? Of mag je max 24 uur van te voren afzeggen?
En moet je dan alsnog betalen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:13

Poe dat is een serieuze hoeveelheid geld. :oo Kwamen wij daaraan met 5 gulden per proef en als wedstrijd vanwege hitte of nattigheid niet doorging. Geen kosten dan.

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:18

Toch ondanks de hitte train ik mijn paarden gewoon nog rond een uur of 4 en hebben wij niet bijzonder veel last van de warmte. Heb de training wel ingekort naar een minuut of 20 met merendeels los/uitstappen maar de paarden zweten niet meer dan normaal. Scheelt denk ik ook dat er bij ons in de bak dan wel geen schaduw is maar er tot nu toe altijd een lekker briesje heeft gestaan. Mocht ik van de week met de temperaturen van rond de 34 graden overdag merken dat de paarden en ikzelf het er wel moeilijk mee krijgen ga ik gewoon schakelen naar smorgens vroeg maar tot nu toe merk ik en aan de paarden en aan mezelf dat dat nog niet nodig is geweest. Tevens krijgen de paarden de juiste naverzorging, zorg ik voor elektrolyten en staan ze verder lekker buiten in de schaduw. Wij zetten de paarden bewust ook niet binnen overdag want bij ons in de stal is het velen malen warmer dan buiten. Maar vindt dat men ten alle tijden moet kijken naar zijn/haar paard en hoe deze om kan gaan met de warmte. Heeft het dier er duidelijk geen last van dan vind ik het rijden geen probleem.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:36

Bij ons kunnen ze buiten niet in de schaduw staan, dus dan is een paar uurtjes binnen het enige alternatief.En hier is het binnen nog wel koeler dan buiten in de zon.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:40

Er was toch eea in het leven geroepen om het paardenwelzijn naar een hoger plan te krijgen?

En de KNHS gaat nu niet duidelijk aangeven wat wel en niet kan?

Prima dat sommige paarden er beter tegen kunnen, maar het lijkt me beter om uit te gaan van de dieren die er wel last van hebben.

Vorig weekend was ik op een keuring in Luxemburg, het weer is daar ongeveer net als hier.
De paarden stonden daar de hele dag in een witte tentstal, waar het koeler was dan buiten.

In de ring werd niet meer verwacht dat opstellen, rondje stap en rondje draf.

En toch ging er aan het eind van de dag een paard tegen de vlakte.
Had al een tijdje relaxed op stal gestaan en ze liepen naar buiten richting de trailer.

Bij temperaturen bleek het dier 37.8 te hebben, dus niks aan de hand, maar blijkbaar door het zweten zodanig veel zouten en mineralen kwijt geraakt, dat ie er letterlijk flauw van werd :(:)

Paard toonde even voor het neerstorten totaal niet oververhit of buiten adem, slenterde gewoon rustig meer richtig trailer en ging ineens door de knieën.

Gevolgen van hitte kunnen zich op verschillende manieren uiten en zijn soms niet te voorspellen.
Waarom dat risico nemen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:45

MariskaFally schreef:
Heeft het dier er duidelijk geen last van dan vind ik het rijden geen probleem.


Dat is bijna niet in te schatten....

Beter niet doen dus.... Wat boeit het nou als je eens een week of 2 weken niets doet, vallen ze dan om?

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:56

Hier in het dorp vrijdag een grote marathon (mennen) met behoorlijke hindernissen door het hele dorp, parcours is zo'n 16km met 11 hindernissen. De voorspelling hier voor vrijdag is 32 graden.. ben benieuwd wat ze doen. Er starten zo'n 150 aanspanningen dus alles naar de vroege ochtend of avond verplaatsen is ook heen optie..

Al vind ik het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de ruiters/menners zelf om te beslissen of je wel of niet start..

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:59

MariskaFally schreef:
Toch ondanks de hitte train ik mijn paarden gewoon nog rond een uur of 4 en hebben wij niet bijzonder veel last van de warmte. Heb de training wel ingekort naar een minuut of 20 met merendeels los/uitstappen maar de paarden zweten niet meer dan normaal. Scheelt denk ik ook dat er bij ons in de bak dan wel geen schaduw is maar er tot nu toe altijd een lekker briesje heeft gestaan. Mocht ik van de week met de temperaturen van rond de 34 graden overdag merken dat de paarden en ikzelf het er wel moeilijk mee krijgen ga ik gewoon schakelen naar smorgens vroeg maar tot nu toe merk ik en aan de paarden en aan mezelf dat dat nog niet nodig is geweest. Tevens krijgen de paarden de juiste naverzorging, zorg ik voor elektrolyten en staan ze verder lekker buiten in de schaduw. Wij zetten de paarden bewust ook niet binnen overdag want bij ons in de stal is het velen malen warmer dan buiten. Maar vindt dat men ten alle tijden moet kijken naar zijn/haar paard en hoe deze om kan gaan met de warmte. Heeft het dier er duidelijk geen last van dan vind ik het rijden geen probleem.


Maar 20 minuutjes thuis rijden, is toch ook wel heel iets anders dan op wedstrijd. Thuis kan je de training aanpassen, maar op wedstrijd wil je toch het beste eruit halen.
Ik train met dit weer 's morgens vroeg, om 7 uur/half 8 op de eerste, dan is het nog goed te doen, maar het wordt ook al vroeg warm.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:01

Toen ik wedstrijden reed zou ik onder deze omstandigheden afmelden. En als ik al reed was dat smorgens om 6 uur.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:03

Afgelopen week hadden wij hier een avond wedstrijd binnen, daar was het ook heel goed te doen, koeler dan buiten en geen beestjes.

Net om half 5 gelest, hartslagmeter om, hartslagen waren heel gemiddeld en zakte heel snel weer terug. Pony ging als de brandweer. Na afloop electrolyten er in, tuinslang er over en lekker in het zand rollen.
Komend weekeind gelukkig geen wedstrijd, over 2 weken wel kampioenschap, dus wel rustig door trainen.

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:16

Ninx schreef:
MariskaFally schreef:
Heeft het dier er duidelijk geen last van dan vind ik het rijden geen probleem.


Dat is bijna niet in te schatten....

Beter niet doen dus.... Wat boeit het nou als je eens een week of 2 weken niets doet, vallen ze dan om?


Ik vind zolang je per paard kijkt hoe ze het oppakken en je training er gewoon op aanpast het geen probleem om te trainen onder deze omstandigheden. Desnoods dus vroeg in de ochtend of laat in de avond. Maar dat is gewoon mijn mening en ik hou mijn paarden goed in de gaten en ondersteun ze in al hun behoeftes die noodzakelijk zijn met dit warme weer.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:19

Maar je hebt trainen en trainen, en trainen en een wedstrijd. Afgelopen weekend heb ik mijn ruin twee keer aan de dubbele longe gehad. Beide keren om 9 uur 's ochtends, in de schaduw, 20 minuten per keer. Rijden was vorige week zaterdag voor het laatst, 20 minuten gestapt en vier rondjes gedraafd. Ik vind dat niet te vergelijken met een wedstrijd.