Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:52

Dazen zijn hier ook al weer geland, we wonen vlak bij bos en weide grenst aan rij eikenbomen.
Maar paarden en veulen in gesprayed met Tri tec van Farnam, Endure is de watervaste variant.
Tri tec bestel ik ook in Engeland.
Afgelopen zomer zonder vliegendeken in het bos kunnen rijden, terwijl dat zonder deze middelen echt niet mogelijk was, ook al sprayde ik de paarden in.
Phaser werkt ook goed, maar ook niet meer in Nederland verkrijgbaar, wel in Engeland.

horsehealthUK

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:32

Wat doen jullie met paarden die gigantisch zweten onder een vliegendeken?
Doe mijn zwarte er geen plezier mee helaas... die staat er echt kletsnat onder en gaat dan ook schuurplekken krijgen. (Als de temp zo is dat ze niet zweet er onder krijgt ze geen schuurplekken)
Steeds inspuiten gaat hem ook niet worden.

Geef wel knoflookgranulaat door het voer nu maar ook dat is niet zaligmakend ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:25

Misschien iets bedenken dat je alleen de stukken waar je zelf niet goed bij kun afschermt met een vliegendeken en de andere delen bloot laten? Tijdens het rijden dan, in de wei lijkt me niet zo handig, moet je er zelf steeds naast blijven staan :D
Het soort vliegendeken (materiaal, kleur) lijkt me ook wel uitmaken, trouwens.

Knoflook is eigenlijk nog giftig ook (in grote hoeveelheden, maar bij kleine hoeveelheden schijnt de lever ook al problemen te krijgen).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:30

Mijn tinker stond lichtjes klam onder zijn sweet itch hoody. Onder andere vliegendekens, zeker donkere was hij voorgaand jaren wel nat tot kletsnat.

Edit: zitten dazen vaak op eiken en is dat met een soort pop/cocon? De eikenboom aan de club zit vol met "poppen" maar niemand weet wat het echt is. Als dat dazen zijn gok ik dat die boom er niet lang meer gaat staan.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 18:37

Varekaj schreef:
Mijn tinker stond lichtjes klam onder zijn sweet itch hoody. Onder andere vliegendekens, zeker donkere was hij voorgaand jaren wel nat tot kletsnat.

Edit: zitten dazen vaak op eiken en is dat met een soort pop/cocon? De eikenboom aan de club zit vol met "poppen" maar niemand weet wat het echt is. Als dat dazen zijn gok ik dat die boom er niet lang meer gaat staan.


Of die poppen van dazen zijn, weet ik niet. Maar op plekken waar eiken staan zijn ook dazen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:59

En waar maïs staat. Daar Zitten ze ook enorm veel

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:12

branki schreef:
Varekaj schreef:
Mijn tinker stond lichtjes klam onder zijn sweet itch hoody. Onder andere vliegendekens, zeker donkere was hij voorgaand jaren wel nat tot kletsnat.

Edit: zitten dazen vaak op eiken en is dat met een soort pop/cocon? De eikenboom aan de club zit vol met "poppen" maar niemand weet wat het echt is. Als dat dazen zijn gok ik dat die boom er niet lang meer gaat staan.


Of die poppen van dazen zijn, weet ik niet. Maar op plekken waar eiken staan zijn ook dazen.


Hopelijk geen processierups.

PS dazen leggen hun eitjes in vochtige grond.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:21

branki schreef:
No_No schreef:
Best veel ook nog. Vooral bij eikenbomen.

Ik had gehoopt dat ze nog niet op stal waren maar ook daar helaas


Waar zit jij in Overijssel?

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar heb ze hier (omgeving Okkenbroek) nog niet gezien.


Holten :Y)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 09:49


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:07

Lekker verhaaltje -:(- ik zie het nut niet van die monsters.

Ik zie ze hier ook vooral bij eikenbomen en inderdaad maais al is de maais nog erg laag. Misschien dat de grond rond eiken meer vochtig is?
Wij hebben rond de weide water, maais en wat verderop eiken dus een perfect gebied voor dazen ...

D_123
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:12

Pattypaard schreef:
Wat doen jullie met paarden die gigantisch zweten onder een vliegendeken?
Doe mijn zwarte er geen plezier mee helaas... die staat er echt kletsnat onder en gaat dan ook schuurplekken krijgen. (Als de temp zo is dat ze niet zweet er onder krijgt ze geen schuurplekken)
Steeds inspuiten gaat hem ook niet worden.

Geef wel knoflookgranulaat door het voer nu maar ook dat is niet zaligmakend ;)


kan ze wel in de schaduw komen ? die van mij staat onder een eczeem deken ook soms als het egt heel warm is is ze iets klam verder nooit last van. ze zoekt zelf de schaduw wel op.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:50

Jep, de combi maïs en eiken is perfect. Helaas hier de volgende situatie, we zitten 100 meter van de weg, naast onze oprit staan grote eiken en het perceel direct daarnaast is…..een maisveld. Deze loopt een paar honderd meter naar achteren, naast onze weilanden. Ik heb dus ook 3 dazenvallen, een grote Loer, die staat bij de paarden in de buurt en 2 verplaatsbare van Paardnatuurlijk, 1 op het gazon en 1 die ik nog bij de doorgang van het erf naar de weides kan zetten indien ik de paarden op ons zandweggetje laat lopen. In de dazenperiode naar de brievenbus lopen is een grote uitdaging, met de hond wandelen laat ik in die periode ook wel uit mn hoofd

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:04

In Kootwijk nu ook, samen met de paardenluisvliegen die er al een maand zijn. Pfffff paard staat al een maand in pyama. -O-

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:05

Hier nog geen daas gezien gelukkig.. op de weide. Maar ben 2 weken niet in het bos geweest dus hoe het daar is..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:02

Sinds gisteren hangt de dazenval weer. Het is ineens een explosie van dazen hier in het Twentse. Het achterste deel van ons weiland ligt naast een bosperceel met overwegend grote eikenbomen. Daar zet ik in de zomermaanden geen paard in het gras. Niet te doen voor ze.

Popstra
Berichten: 13749
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:30

Woudenberg nu ook grrrrrr.....

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:58

Gezien de verhuizing van mijn pony voor de deur staat heb ik toch maar een zebradeken gekocht.

Annee_S

Berichten: 207
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:52

Ja ik heb vorige week ook al een zo''n onbeestje op mn paard zien zitten, maar gelukkig kan ik nog lekker zonder vliegendeken gaan rijden met paard-lief!! _/-\o_

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:30

Nou, bij ons op stage is het helemaal raak. Ik wordt helemaal tureluurs van die rotbeesten :n

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:29

Hoe lang duurt de dazentijd eigenlijk?
Een daas leeft een week of 6 begrijp ik uit het stukje (Die spellingfouten erin... :x )
Maar ze komen niet allemaal tegelijk uit een ei denk ik en ik begrijp ook uit dat stukje dat er maar een generatie dazen per jaar is (hoop ik)
Ze zitten ook gewoon binnen bij ons in de stal, vliegen ze ook als het regent? en als het hard waait?
Het is mijn paards eerste keer dat ze last heeft van dazen, we zijn verhuisd van daasloos Lelystad naar de Veluwe, t is echt zo sneu -O- ik hoop dat ze wel wat went.
Ze staat helemaal ingepakt maar alsnog heeft ze erg last.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:56

Koeler weer en wind helpt, regen ook wel wat, maar niet als het tegelijk benauwd en heet is.

Als ik mijn eigen schuilstal kon inrichtten, zou ik er een lekkere ventilator (of meer) ophangen. Zal vast helpen.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:04

Volgens mijn stagebegeleider is her over 2 maanden een stuk minder, en in september zijn ze van de een op de andere dag ineens weg

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:18

Ik ben gisteren te grazen genomen door een daas. Flinke plakkaat op mijn arm. Mijn fjord heeft er op de wei tot op heden nog geen last van. :=

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:43

Helaas het paardje hier is wel te grazen genomen tijdens het buitenrijden gisteren. Gelukkig ik zelf nog niet :P

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:53

Varekaj schreef:
Mijn tinker stond lichtjes klam onder zijn sweet itch hoody. Onder andere vliegendekens, zeker donkere was hij voorgaand jaren wel nat tot kletsnat.

Edit: zitten dazen vaak op eiken en is dat met een soort pop/cocon? De eikenboom aan de club zit vol met "poppen" maar niemand weet wat het echt is. Als dat dazen zijn gok ik dat die boom er niet lang meer gaat staan.


Dat is de eikenprocessierups. De Gemeente bellen, dan zuigen ze het nest uit de boom.