[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:15

Hier de sunshowers ook weg gedaan omdat ze niet fijn lagen.
Ik heb de dunne regendekens van Amigo, die kunnen vrij lang en vorig jaar de summer series aangeschaft.
Die zijn op zich heel fijn maar bij echt veel regen trekt bij die van mij het water op uit het natte gaas zo onder de waterdichte bovenkant, gevolg zeiknat en koud paard...
Ik overweeg om ze nu incl het gaas in te spuiten met waterafstotende spray, kijken of dat scheelt.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:35

Bedankt voor je reactie, dat geeft stof tot nadenken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:44

Ik heb er foto’s van gemaakt, ook in een emmer water om aan te tonen dat de stof water opzuigt en zo de hele deken nat wordt en die naar de doc horse gestuurd, maar volgens hun had dat niks met waterdichtheid te maken dus daar deden ze niks mee.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:52

Koper schreef:
SBravour schreef:
Wat is reden dat jullie een vliegendeken nodig hebben buiten zomereczeem of allergie?


Begin jij nou weer met je anti-dekenopmerkingen? Misschien dat dit niet helemaal het juiste topic voor jou is?


goh, volgensmij loopt mijn merrie gewoon heel de winter met dekens, dus anti-deken, nee hoor. Niets tegen dekens, ook niet tegen vliegendekens. Volgensmij stel ik een heel normale vraag, waarom de paarden in dit topic een vliegendeken nodig hebben. Misschien zou je het eens hardop voor moeten lezen, voor je weer met een uitbrander komt... want dit slaat werkelijk nergens op :)


Afbeelding
Bij 20 graden een waterdichte deken, is volgens mijn opinie, niet nodig. Maar anti-deken is niet een woord dat die gedachte beschrijft.

Fijn dat andere bokkers gewoon willen antwoorden op de vraag, ik begrijp dus dat het in andere delen van NL heel daasrijk of andere insecten-rijk kan zijn, zoals ik al eerder zei......, begrijpelijk dat jullie dan voor een deken kiezen! :D
Laatst bijgewerkt door SBravour op 30-04-18 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:57

Wijslander schreef:
Toch kan ik deze vraag wel beantwoorden... IJsco A bijt bij IJsco B de staartwortel telkens kapot met stoeien. IJsco B corrigeert dit niet hardhandig genoeg. Na smeren met anti-bijt, hertshoornolie en sambal staat B nu met een Summer Series op. Probleem eindelijk opgelost. :D


Oh fijn dat het werkt! Trekt hij dan ook niet de deken stuk? Of blijft hij er nu helemaal vanaf? :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:12

DearDarling schreef:
ok super, ik neig ook iets meer naar de power turnout variant. Is deze in weer zoals vandaag niet te warm?

Nee, waarschijnlijk niet. Dat verschilt natuurlijk wel wat per paard. De power is sowieso iets koeler dan de smartex, vooral als de zon schijnt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:16

SBravour schreef:
Wijslander schreef:
Toch kan ik deze vraag wel beantwoorden... IJsco A bijt bij IJsco B de staartwortel telkens kapot met stoeien. IJsco B corrigeert dit niet hardhandig genoeg. Na smeren met anti-bijt, hertshoornolie en sambal staat B nu met een Summer Series op. Probleem eindelijk opgelost. :D


Oh fijn dat het werkt! Trekt hij dan ook niet de deken stuk? Of blijft hij er nu helemaal vanaf? :)


Hij blijft er godzijdank helemaal vanaf, want dit was echt de allerlaatste optie die ik kon verzinnen...

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:32

Nies_ schreef:
DearDarling schreef:
ok super, ik neig ook iets meer naar de power turnout variant. Is deze in weer zoals vandaag niet te warm?

Nee, waarschijnlijk niet. Dat verschilt natuurlijk wel wat per paard. De power is sowieso iets koeler dan de smartex, vooral als de zon schijnt.


Dankjewel! Heb inmiddels de power bestelt *\o/*

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:41

Hmm 9 graden hier en nog niet droog geweest, toch ergens wel een beetje blij dat ik de duo’s er weer op heb gegooid...

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:42

Heeft iemand hier ervaring met de exceemdeken van pagony? Onze IJslander heeft zijn eigen van boett nu na een paar seizoenen kapot gekregen.

Capriootje

Berichten: 6763
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:18

Nouvel schreef:
Hmm 9 graden hier en nog niet droog geweest, toch ergens wel een beetje blij dat ik de duo’s er weer op heb gegooid...


Hier ook Duo op, had de lite maar hij was gewoon koud.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:21

Ik heb echt spijt dat ik vanochtend de deken heb afgegooid -O-

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:41

Hier allebei zonder deken. Voelen zich er prima bij gelukkig

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:55

Hier hele dag geregend, nu net eens 4 uurtjes eindelijk droog. Dus blij dat regendekens om had.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:02

Hier ook al een aantal dagen weer de 50g bucas op. Hele dag regen of harde wind.m. Vies weer

upendo

Berichten: 22281
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:11

Hier staat de mijne met een Amigo bravo lite, voelde ze prima onder. :j
Hopelijk wordt het snel weer wat beter, verzopen diertje :(:)

cissy

Berichten: 19831
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:31

cissy schreef:
Ik zit er over te denken om ipv normale vliegendeken een exceem deken te pakken. Heb het idee dat die beter blijven zitten, niet scheef trekken en minder snel scheuren. Maak ik een denkfout of niet? Heb geen ervaring met eceemdekens.
Paard heeft overigens geen exceem.


Niemand ervaring met exceem dekens?

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:39

Kijk even in het eczeemtopic!
Mijn eczemer heeft de rsih, de rambo sweet itch hoody, sterk en past heel mooi :j

Ondertussen mijn 26 jarige onder 200 grams gezet,jawel want die was gister bibberbdebibberkoud :brr:
Die haal ik er woensdag wel weer af,dan word het beter.
Mijn 25 jarige merrie heeft het niet snel koud,dus blijft gewoon zonder deken lopen :j

cissy

Berichten: 19831
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:40

Exceem topic? Mijn paard heeft geen exceem dus daar helemaal niet aan gedacht. Gaat mij puur om de pasvorm, kan het eens daar vragen.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:46

Hier altijd Boett eczeem dekens. Blijven lang heel :)

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:53

cissy schreef:
cissy schreef:
Ik zit er over te denken om ipv normale vliegendeken een exceem deken te pakken. Heb het idee dat die beter blijven zitten, niet scheef trekken en minder snel scheuren. Maak ik een denkfout of niet? Heb geen ervaring met eceemdekens.
Paard heeft overigens geen exceem.


Niemand ervaring met exceem dekens?


Jawel ik heb op je gereageerd!
Mijne krijgt eczeem deken omdat gewone dekens allemaal niet passen vanwege lage halsaanzet..
Ligt heel goed bij d’r, zelfs zonder buikflap.. mijn merrie heeft geen eczeem.

Ik heb een busse voor d’r.. Trekt niet naar achter en trekt amper scheef!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:43

Hier toch af gelaten. Hij voelde niet koud aan. En stond onder de schuilstal en was vrij droog terwijl het pas uurtje droog was

Koper

Berichten: 30273
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:56

RianneH schreef:
Als ik buienradar moet geloven blijft het flink nat. Mijne staat sinds gister weer met deken, wat een water!

Hier ook sinds gisterochtend. Als je me een maand geleden had verteld dat mijn paard in mei nog met de Smartex rond zou lopen zou ik je keihard hebben uitgelachen. Maar het is niet leuk meer wat voor bak er naar beneden is gekomen. Gelukkig staan ze allebei warm genoeg onder hun dikste regendekens. Mijn koukleum merrie zelfs iets warmer onder de Rhino dan mijn ruin onder de iets dikkere Smartex. Ik heb bij de halzen gevoeld, eigenlijk denk ik dat het temperatuurverschil daar komt door het model. Mijn merrie lekker toasty warm onder een wug en mijn ruin iets minder warm bij de hals onder zijn veel losser zittende deken.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:16

Ik heb even wat vraagjes,

Allereerst misschien belangrijk om te weten, ik heb een haflinger van 1.43 waar ik normaal gesproken altijd dekens in maat 185 voor heb. Ik wil haar volgend jaar scheren ivm. Overmatig zweten (is in overleg met de da) en zou dan graag de bucas dekens (smartex) op willen legge omdat ik dat echt een ideaal systeem vind.

Allereerst vraag ik me af of jullie denken dat vab bucas de 185 gewoon gaat passen? (6”) de amigo in maat 190 zat veel te krap bij de hals, is dit te vergelijken met bucas? Moet ik dan de big neck? Normaal heb ik met dekens (pagony) nergens last van.
En ik wil er ook een halsstuk bij en ik vraag me af welke maat ik dan moet hebben?

Misschien ter verduidelijking:
Dit is haar hals en de pagony deken (185)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:21

Dat zal je moeten passen. Mijn paard is smal en heeft daarom bucas. De fjord die ik rij past alleen big neck of rhino.