Vetlokken knippen of scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imke_168

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-18
Woonplaats: Venlo

Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 10:48

Knippen of scheren jullie de vetlokken van jullie paard? Die van mijn merrie zijn zo zwart en vies dat ik ze niet meer schoon krijg, en na het rijden blijven ze heel lang vochtig doordat ze in plassen, nat gras, blubber etc. gaat staan.
Ze is verder helemaal niet geschoren, maar ze kent het wel.

Op de foto zijn ze nog niet zo vies maar dan krijgen jullie een idee van de lengte

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Imke_168 op 18-04-18 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:49

Ik scheer ze. Sinds de winter ook last van mok dus ik vind dat handiger :) In de winter zijn de paarden ook geschoren dus makkelijk bij te houden hier

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 10:52

Ik scheer die van mijn paard wel. Ook de witte voetjes scheer ik. Om twee redenen. 1 omdat mijn paard een ontzettende viespeuk is, waardoor ik zijn voeten gewoon niét meer schoon krijg. Als zijn voetjes geschoren zijn krijg ik die makkelijker schoon en reden 2 is omdat ik het gewoon netter en verzorgder vind staan. Let wel op dat als je de vetlokken scheert dat je de kootholtes goed droog maakt, anders heb je kans op mok.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:01

Ik laat ze bewust zitten. Ook een haflinger (zie van jou qua kleur zo te zien ook).
Was ze als ze mok heeft met Betadine scrub. Daar worden ze hagelwit van.
Alleen als ze op de grond hangen dan knip ik er voorzichtig onderdoor.

Mocht je ze er af willen hebben dan is mijn ervaring: eerst knippen zover je kan en dan met een opscheermachine scheren, anders komt de machine er vaak niet door.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:03

Laten zitten! zeker met die witte benen van haflingers! mijn verzorgje had vorig jaar heel haar benen verbrand daardat het kort was!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:51

MarliesV schreef:
Ik laat ze bewust zitten. Ook een haflinger (zie van jou qua kleur zo te zien ook).
Was ze als ze mok heeft met Betadine scrub. Daar worden ze hagelwit van.
Alleen als ze op de grond hangen dan knip ik er voorzichtig onderdoor.

Mocht je ze er af willen hebben dan is mijn ervaring: eerst knippen zover je kan en dan met een opscheermachine scheren, anders komt de machine er vaak niet door.

Dan moet je een fatsoenlijke machine kopen..


Ik scheer ze ook altijd weg. Vind ze vreselijk lelijk en nutteloos.

Femjo
Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:17

Mooi vind ik het niet, maar ik laat het grotendeels zitten. Bij een shetlander hoort het ook wel een beetje :+. Wat ik wel doe is aan de onderkant een beetje bijknippen zodat het niet over de grond sleept.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:18

Laten zitten. Ze zitten er niet voor niets. Afwatering, schaduw etc.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:22

Ik scheer de benen van mijn paard ook op. Hij heeft 4 witte benen en flinke vetlokken (Gelders paard). Als ze echt lang zijn knip ik ze. Maar kom er meestal wel zo doorheen met mijn tondeuse.
Ik doe wel met een handdoek daarna altijd de benen goed drogen als ze nat zijn geweest vanwege mok.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:23

Ik haal altijd alles weg, veel schoner en voorkomt daarmee zaken als mok etc omdat die plukken nat blijven.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:26

Ik scheer het ook.

Vind het er niet uit zien en ik krijg mijn paard zijn benen niet schoon aangezien het echt een zwijn is. Doe dit al jaren zo en heb er nog nooit problemen mee gehad, bij geen een trouwens. Hooguit een klein beetje mok, maar ik geloof niet dat scheren daar de oorzaak van is..

Heb paarden gezien met veel behang aan hun benen met flink mok, aangezien die haren daar vaak te nat blijven, dus dat afwatering verhaal klopt niet..
Als ik mijn paard heb afgespoten maak ik de kootholtes goed droog met een handdoek en soms een beetje sudocreme.

Tip, als je de benen wil scheren was ze dan een dag van te voren met dreft of groene zeep, dan kom je er echt heel erg goed doorheen met een opscheermachine :)

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:27

Afbeelding
Afbeelding
Opscheren. Zeker weten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:27

Ik knip het eerst wel en daarna scheer ik de rest verder mooi kaal.

Alleen in de zomer overigens. In de herfst laat ik het weer mooi groeien. Ze staan dan toch vaker nat.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:33

ik knip het wat weg, maar wel van bovenkant naar onderkant ivm afwatering en ik knip het niet volledig kaal :)

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:39

Hier 4 kale beentjes. In principe het hele jaar rond :)
Vind die plukken zo vreselijk lelijk en verzorgd staan.

Soms scheer ik ze niet als de paddock bijvoorbeeld nat is. Dan knip ik de plukjes netjes weg en het randje haar wat om de hoef valt ook.

Ik krijg bij die foto van jou, TS, meteen héél erg de neiging om te gaan scheren :')
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 20-04-18 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:41

CharmingS, afwatering klopt hier wel hoor. Shire, haflinger en shet met behang hebben geen mok. Ook niet als ze modderig de weide verlaten in de herfst/winter.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:52

Selka schreef:
CharmingS, afwatering klopt hier wel hoor. Shire, haflinger en shet met behang hebben geen mok. Ook niet als ze modderig de weide verlaten in de herfst/winter.


Dat is dan misschien bij jouw paarden zo en heb jij daar geluk mee, maar jij gaat mij niet vertellen dat als die in de herfst een modderige wei verlaten ze nog kurkdroge kootholtes hebben. Dat water word gewoon door de haren geabsorbeerd waardoor het nat en broeierig kan worden.

Mijn paard heeft geschoren benen, en als ik hem afspuit druipt het water waar de vetlok hoort te zitten op de grond. Pas als ik zijn benen afspuit word het nat, waarna ik hem droog maak en hij nergens last van heeft. Als ik dit bij een paard zou doen die veel behang aan de benen heeft dan zou het veel langer duren voor het droog is..

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:04

Ik kan je wel vertellen dat de KWPNer zijn benen natter zijn op de huid dan die van hen. Nu ik ze houd in schone stro stallen hebben ze geen van alleen mok of mijt meer gehad. (klopt af!)

Maar geluk nee? Ken genoeg paarden met behang die geen mok hebben en genoeg paarden zonder behang die het wel hebben. Mok komt voornamelijk van binnenuit.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:08

Selka schreef:
Ik kan je wel vertellen dat de KWPNer zijn benen natter zijn op de huid dan die van hen. Nu ik ze houd in schone stro stallen hebben ze geen van alleen mok of mijt meer gehad. (klopt af!)

Maar geluk nee? Ken genoeg paarden met behang die geen mok hebben en genoeg paarden zonder behang die het wel hebben. Mok komt voornamelijk van binnenuit.


Inderdaad het verschilt per paard, goede voeding is het belangrijkste.. En inderdaad een droge en schone stal is ook erg belangrijk..

Maargoed heb ook een paard gezien die toch echt 100% gezond was, maar die kwam maar niet van zn mok af..

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:29

Ik denk altijd, het zit er niks voor niks.
Dus ook ik laat alle haren zitten. :j .
Moest wel altijd de sokken wegknippen bij m'n tinkertje, vond het er niet uitzien zo kaal. :')
Net als snorharen, snap ik ook niet waarom je die zou wegknippen?

Maargoed, dat is mijn mening, :o

Anoniem

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:38

Mijn wedstrijdpaard knip ik, vind het er anders niet uit zien. Bij mijn oude pony laat ik het staan.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 15:52

Nies_ schreef:
MarliesV schreef:
Ik laat ze bewust zitten. Ook een haflinger (zie van jou qua kleur zo te zien ook).
Was ze als ze mok heeft met Betadine scrub. Daar worden ze hagelwit van.
Alleen als ze op de grond hangen dan knip ik er voorzichtig onderdoor.

Mocht je ze er af willen hebben dan is mijn ervaring: eerst knippen zover je kan en dan met een opscheermachine scheren, anders komt de machine er vaak niet door.

Dan moet je een fatsoenlijke machine kopen..


Ik scheer ze ook altijd weg. Vind ze vreselijk lelijk en nutteloos.


Euhm, die dingen hebben dus wel degelijk nut. Ze bieden bescherming en houden de kootholte droog. Ik vind het geen gezicht, maar ik laat ze gewoon zitten hoor.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:16

Toen mijn paard mok had deze winter besloten om ze te knippen. Paard had gelukkig niet veel haar. Nu kijk ik er niet meer naar om, laat het lekker staan.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:24

Ik heb ze gisteren geschoren en kwam er toen pas achter dat hij mok had (nog nooit gehad). Nu kan ik het mooi behandelen, dus voorlopig even kaal. Daarnaast vind ik het er veel mooier en verzorgder uit zien

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:55

Ik scheer ze, vind het netter staan en je kunt de kootholtes beter schoon houden. Mijn oude merrie (26) is heel gevoelig voor mok, juist als ik bij haar het haar laat staan krijgt ze mok.