Bevroren bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PicassoPablo
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-12-17

Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 21:54

Door het koude weer deze week is de bak bij ons bevroren. De staleigenaresse zegt dat we gewoon kunnen rijden, alleen is de bak best wel hobbelig/veel kuilen en de bak is hard. De eigenaresse van mijn verzorgpony rijd hem wel nog in de bak. Zij zegt dat hij er geen last van heeft en prima loopt in stap,draf en galop en er geen last van lijkt te hebben. Wat denken jullie? Kan ik morgen rijden of niet?

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:00

Ik zou met die kou gewoon een dagje overslaan, stel dat je pony zich verstapt is een peesblessure zo opgelopen

AntjeC
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-04-07
Woonplaats: Terborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:01

Ik heb gisteren wel buiten gereden maar niet in de bak. Gewoon op straat en bospaden. Alleen in stap en draf. Op 1 stuk in het bos lag er zacht zand maar de rest was hard.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:13

Mijn vader heeft de bak gesleept voor de vorst. Ik train de paarden wel gewoon in een harde bak. De toplaag is dan wel zacht

Een hobbelige keiharde bak.. nee dan zou ik een tijdelijke vakantie voor het paard inlassen...

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:16

Als de bodem goed vlak is rij ik nog wel met m'n bijrijpaard, maar dan alleen in stap. Als de bovenste paar cm ontdooit is doe ik ook nog wel een drafje. Als het echt ongelijk is krijgt ze vrij, dan merk je ook duidelijk dat ze moeilijker loopt

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:21

Ik zou nu liever een weekje niet rijden dan straks een half jaar er naast lopen door een peesblessure....een ongelijke harde bak is echt slecht voor zijn benen!
Bij ons wordt die elke dag mooi vlak getrokken, daar doen we nog wel in stappen en rustig draven.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:27

Ik zou het inderdaad liever ook niet doen. Ik rijd zelf niet wanneer de bak hard is aangezien deze ook vrij hobbelig/bobbelig is. Beter het zekere voor het onzekere zou ik zeggen. Dan maar een weekje vrij.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:36

Ik heb vandaag gelongeerd op de wei. Bewust voor gekozen in plaats van de piste. De wei ligt namelijk vlak en de piste niet aangezien die momenteel meer als paddock gebruikt wordt. Heb het wel enkel bij stap en draf gehouden.
Als ik zou rijden zou ik het bij stappen op een vlakke ondergrond houden.

Ooit eens een lelijke val gezien van een meisje én paard die in een bevroren piste aan het draven waren. Dat is me wel bijgebleven.

snorkel1986

Berichten: 3012
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:47

Hier ook de bak net voor de vorst gesleept en ook prima te rijden hoewel het beetje sneeuw er geen goed aan gedaan heeft vandaag.. zien wat morgen brengt

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 22:51

Een gesleepte bevroren bak kan prima. Als hij erg hard is dan blijft het bij mij vaak bij stap en draf als paard het aan geeft dat draf goed kan.

Verder kies is nu sneller voor even longeren of ander op de grond werk zodat je goed kan zien wat prettig is voor ze. Vandaag nog drie gelongeerd en alle gangen aan de longe gedaan aangezien de toplaag wel soort van zacht is.
Maar een omgesleepte bevroren bak nee daar waag ik me niet aan.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:12

Ik rij met dit weer in de wei. Die is redelijk recht. De bak is geen doen. Ik Zou het risico niet nemen.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 23:15

Als je bak vlak is kan het best maar ongelijk bevroren is een dikke nogo, en vragen om zool kneuzingen, peesellende, slechte stal baas die gewoon zegt dat 't kan... :n

xxVeraa

Berichten: 83
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:59

Ik had ook last van een bevroren buitenbak en heb toen expres niet gereden. Het lijkt mij echt niet fijn voor je paard/pony om te rijden op een harde ongelijke bodem. Je zou in plaats daarvan eventueel een buitenrit kunnen maken of gewoon lekker wandelen?

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:44

Ik heb met het afgelopen weer niet getraind of gereden, behalve in ons mini-binnenbakje. Tijdens de '2e' flinke vorstperiode heeft mijn paard wel losgelopen (en gerent) in een buitenbak waarbij de toplaag bevroren was. Ze staat de hele dag buiten in de paddock en ze gooit haar energie er daar ook uit, dus dan heb ik liever dat ze dat even in een (vlakkere) baan doet.

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:23

Ik rijd niet in een bevroren bak. Ik ben ook geen voorstander van draven en galopperen op de weg en vind dat in een bevroren bak vergelijkbaar.

zidema
Berichten: 61
Geregistreerd: 07-10-15

Re: Bevroren bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:08

Ik zou alleen stappen en wellicht een klein drafje alleen over de lange zijde. Je kan ook leuk aan de hand met de pony werken. Better save than sorry ;)