[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:04

Doef schreef:
Wat hebben jullie om nu? Mijn paard staat snachts in stal, hij is wel geschoren maar dit is alweer een tijdje terug en heeft hij inmiddels een zo goed als zomervachtje. Heb er nu 300 grams op liggen, vanmiddag was hij er warm onder, maar toen scheen het zonnetje, ben zo bang dat hij het koud heeft snachts... Heb eventueel nog een 100 grams onderdeken die ik eronder kan doen, of is dat beter voor komende week met die Siberische kou?

Ik heb er één die in november geschoren is en die staat nu ook met 300 en daar voelt hij prima onder :)

Als het van de week nog kouder word gooi ik denk ik wel de 100 grams onderdeken eronder.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:43

Mijn paardje staat momenteel nog onder 450 gram. Vorig weekend was ze daar blijkbaar nog prima mee. Morgen eens kijken hoe ze er dan bij staat. Ik denk dat ik sowieso verhoog naar 550 gram (100 gram buitendeken ipv 0 gram). Hopelijk is dat genoeg. Beetje in de gaten houden in de loop van de week.
Moest ze toch te koud hebben leg ik er de 250 ook nog tussen.

Kan iemand nog eens uitleggen hoe ik bij horseware die 2 liners aan elkaar vast moet maken en dan ook nog aan het buitendeken? Ik geloof dat er een bokker was die daar een truukje voor had.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:57

Je doet van beide liners het klitteband open. Dan plak je het plakstukje van de bovenste liner op het zachte van de onderste liner (dus je vouwt hem eigenlijk om) dan haal je het plaksstukje van de onderste liner door het ringetje en plak je hem vast op het zachte van de bovenste liner.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:02

Aahja! Het visualiseren duurde even :P Hartelijk dank! Ik zal het zo proberen moest ponylief het maar frisjes hebben :)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:13

Ik doe het ook zo... moeten ergens fotos van in t topic staan. Heeft iemand voor mij gemaakt

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:08

Ja dat herinnerde ik me maar ik voelde er niet zoveel voor om al die pagina's af te lopen om ze te zoeken :\

Edit: Heb het nu gevonden dankzij jou! Bedankt :D

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:19

Haha, zal hem nog even er in gooien voor de mensen die nog steeds met vraagtekens zitten..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:20

NinaCharlie schreef:
EmptyWords ik heb eindelijk de beloofde foto’s voor je. Ze zijn een beetje onduidelijk sorry maar zo kan je zien hoe ik 2 liners aan elkaar maak.

Links ligt een 100gr liner en daaroverheen ligt een 200gr.



Flap 3 vouw ik naar achteren en die plak ik aan flap 2. Dan pak ik de regendeken en gaat flapje 1 via de ring van de deken vast aan flapje 4.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:15

Oh god, ben toch blij dat ik ze onder een wug heb en dat de liners alleen maar aan elkaar hoeven :')

Althans, in theorie. Vandaag was ik op alles voorbereid, en stond ik met twee liners naast mijn pony. Die het helemaal niet bijster koud had, het waait minder hard dan afgelopen nacht. Dus ponylief alleen van 100 naar 200 grams gewisseld (shetlander op leeftijd, ongeschoren 24/7 buiten).

Voor mijn kerel had ik de onderdeken niet helemaal af maar wel bruikbaar. Het ding is donkerblauw met lila voering die een ietsjes glimt, 't lijkt net de mantel van een magiër :P Maar paard stond nog hartstikke prima onder z'n Smartex. Beter dan onder de Nika (100 grams) die hij de afgelopen nachten gedragen had. Conclusie: Nika is hartstikke leuk maar niet bij meer dan windkracht 2 en/of kou. De stof is blijkbaar gewoon te dun. Dus binnenkort zal ik de vulling er eens uit pulken, dan heeft hij een leuk regendekentje voor in de zomer en kijk ik in oktober ofzo wel waar ik een nieuw ding voor de winter voor 'm vandaan ga halen.

Rianne, hoe groot is de beschadiging? Is het op te lossen met lijm? Met die kits heb ik geen ervaring verder, met lijmen wel.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:09

Doef schreef:
Wat hebben jullie om nu? Mijn paard staat snachts in stal, hij is wel geschoren maar dit is alweer een tijdje terug en heeft hij inmiddels een zo goed als zomervachtje. Heb er nu 300 grams op liggen, vanmiddag was hij er warm onder, maar toen scheen het zonnetje, ben zo bang dat hij het koud heeft snachts... Heb eventueel nog een 100 grams onderdeken die ik eronder kan doen, of is dat beter voor komende week met die Siberische kou?


Ik heb dezelfde situatie denk ik, ze heeft een 300 grams met hals op en ik wissel niet. Ze heeft een binnenstal daar wordt het niet zo heel koud schat ik in.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:03

Ik leg de extra liner er gewoon onder, maak hem niet eens vast en blijft echt perfect liggen. Alleen aan de achterkant maak ik de klipjes aan elkaar vast.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:22

Hier overdag op de wind in de paddock, nacht op stal met kleine buitenluikjes en deur open.
Eentje onder 400/450 en eentje onder 350.
Misschien van de week overdag de halzen er aan buiten als het nog kouder wordt en de wind niet minder wordt, even afwachten maar.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:29

Koper schreef:
Rianne, hoe groot is de beschadiging? Is het op te lossen met lijm? Met die kits heb ik geen ervaring verder, met lijmen wel.


Heel klein maar wel helemaal door. Denk dat ik de Rambo stormsure oid ga bestellen. Mogelijk vanaf vrijdag weer warmer weer en regen..

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:16

Ik zou de voering en de vulling een beetje bij elkaar naaien en dan een flinke klodder Stormsure er op idd :j

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:35

Pff nou ik weet nu even niet wat ik moet doen. Paard is geschoren, maar staat nu volop aan het verharen. Ze staat op het moment onder 400 grams dek met 150 grams hals. Maar ze kwam er net vrij koud onder vandaan. Ze had ook koude oren en een koud neusje. Er stond hier vandaag ook zo'n vieze gure wind! Ik heb eignenlijk niks dikkers liggen, omdat tot nu toe 400 gram altijd ruim voldoende is geweest. Zal ik morgen een 100 of 200 grams liner halen? Ik vind het zo sneu als ze het koud heeft :(:)

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:52

Dat zal ik wel doen ja! want het wordt de komende dagen nog kouder.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:54

Een frisse neus is echt niet schadelijk hoor. Moet je mijn neus voelen als ik buiten ben. :)

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:02

Nee een frisse neus niet. Maar een paard die nu koud onder een deken vandaan komt op het lijf heeft het in mijn ogen niet warm genoeg..

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:06

Wat een verschillen in dekens en paarden :wow: Ik heb niet meer dan een 300 grams en ze heeft het echt niet koud.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:13

Yvank_ schreef:
Nee een frisse neus niet. Maar een paard die nu koud onder een deken vandaan komt op het lijf heeft het in mijn ogen niet warm genoeg..

De neuzen horen niet koud te zijn.

Een figuurlijke frisse neus is inderdaad niets mis mee.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:15

Hangt naar mijn idee ook af van de omstandigheden op stal, staan ze vol in de wind dan is het ook al kouder dan wanneer ze kunnen schuilen. Zelfs hier op de track verschilt het al tussen de plekken waar ze kunnen staan.

Voelt ie aan de basis van de oren ook koud? En tussen de benen? Dan hebben ze het vaak wel echt koud en is toch voor die paar dagen een extra liner geen overbodige luxe.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:19

Hier staat ze onder 300 grams.
Heb ook maar een 300 grams liner besteld. Voor onder mijn 100 grams rambo. Woensdagnacht gevoelstemperatuur van -20. Dan maar 400 grams doen.

Dan kan ik wel uit de voeten voorlopig :+

Rambo 100 grams
Dominick 200 grams
Dominick 300 grams
Rambo 300 grams liner

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:14

hebben jullie ook bij de bucas dekens met de stay dry fleece dat de vacht er niet uit ziet?? stanley zn vacht wordt wat ruw... terwijl zn nek lekker zacht is. verharen doet hij ook nog niet

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:22

plutolover schreef:
hebben jullie ook bij de bucas dekens met de stay dry fleece dat de vacht er niet uit ziet?? stanley zn vacht wordt wat ruw... terwijl zn nek lekker zacht is. verharen doet hij ook nog niet

Nope. Maar mijne verhaart al een tijdje als een dolle.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:43

RianneH schreef:
Hangt naar mijn idee ook af van de omstandigheden op stal, staan ze vol in de wind dan is het ook al kouder dan wanneer ze kunnen schuilen. Zelfs hier op de track verschilt het al tussen de plekken waar ze kunnen staan.

Voelt ie aan de basis van de oren ook koud? En tussen de benen? Dan hebben ze het vaak wel echt koud en is toch voor die paar dagen een extra liner geen overbodige luxe.


Ja echt de aanzet van de oren die koud waren. Tussen haar achterbenen/billen wel warm, maar bij haar voorbenen wel koud. Ik ga morgenochtend even een liner bij de epplejeck halen :)