[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:23

Hier 2 graden, gevoels -2. Gisteren was het richting eind vd middag ook vies koud. En nog klein beetje natte sneeuw gehad.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:45

Hier ook best koud, wel zonnetje. Beide ongeschoren onder 400 gr en overdag buiten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:34

Ze zeggen vannacht hier -7 :') . Mag ik de buitenkraan wel afsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:18

MTinker schreef:
[***] schreef:
Zijn er hier mensen die hun paard de hele winter onder een ongevoerde deken hebben?
Ik twijfel wat ik bij die van mij moet doen. Ze kunnen in principe bloot, maar heb het idee als het nat & winderig is dat ze liever een beschermlaagje hebben (wat gevoelig op de rug). Nu had ik de laatste dagen dus een ongevoerde regendeken op liggen. Maar met de komende periode weet ik niet wat doen .. het wordt droog en de wind valt ook redelijk mee denk ik, maar wel koud. Zou ik toch die beschermlaag laten, of zou ik ze gewoon weer bloot zetten? Hebben ze iets aan dat laagje bij kou alleen? Of kunnen ze beter zonder?


Die van mij staat in principe de gehele winter met een ongevoerde deken. Alleen om de wind en regen tegen te houden. Maar nu wel dun linertje eronder ivm koude wind en ze iets last van haar rug had. Dus dan wil ik het even extra warm houden.

Is trouwens rambo deken, dus is wel iets dikker dan goedkope dekens vind ik.


Bedankt :) Hier wel een goedkope deken, gewoon een laagje tegen de nattigheid .. Zit nog te denken om voor een deken met fleece te kijken, is net even wat warmer. Maar langs de andere kant kunnen ze in principe prima tegen het weer... dus nu het droog (en heel koud, ik kan er niet zo tegen :brr: ) is weet ik het niet goed. Jij laat die deken gewoon de hele winter opliggen? Ook bij droge periodes?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:05

_Lina schreef:
Omdat mijn Tinker merrie haar regendeken helemaal van flarden gescheurd heeft ben ik opzoek naar een nieuwe. Ze is niet geschoren en staat normaal gewoon onder een gewoon regendekentje omdat ze overdag buiten gaat en snacht's binnen staat. Als de temperaturen rond het vriespunt schommelen gaat er een 150gr outdoordeken op van QHP.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuw regendeken. Ik had de bucas freedom turnout light in mijn gedachten maar vroeg me af of deze wel sterk is? Had ook nog aan de smartex rain gedacht maar zal deze niet te warm zijn omdat ze dus ook gewoon niet geschoren is?

Mijn paard (ongeschoren IJslander) heeft een Smartex Rain en die draagt hij als het ongeveer tussen de +10 en -5 is. Het is een sterke deken. Mijn paard staat ook 's nachts buiten, op stal zou hij het met deze deken te warm hebben. Maar je zou natuurlijk binnen de deken af kunnen laten.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:07

[***] schreef:
Bedankt :) Hier wel een goedkope deken, gewoon een laagje tegen de nattigheid .. Zit nog te denken om voor een deken met fleece te kijken, is net even wat warmer. Maar langs de andere kant kunnen ze in principe prima tegen het weer... dus nu het droog (en heel koud, ik kan er niet zo tegen :brr: ) is weet ik het niet goed. Jij laat die deken gewoon de hele winter opliggen? Ook bij droge periodes?


Ja, ik laat de gehele winter deze deken opliggen. Ze staat 24/7 buiten en op deze manier is ze nog een beetje toonbaar :). Alleen als het een periode erg lekker weer is, dus zonnetje erbij e.d. dan wil ik de deken nog wel is een paar dagen af doen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:58

Einde vd middag liep ik met de liner van mijn merrie de wei in en deed het klitteband van de sluiting vast los. Liners zijn de enige voorwerpen in hun dagelijkse omgeving die klittebandgeluid maken, en net op het moment dat ik die sluiting losmaak gaat het hoofd van mijn pony de lucht in (ze stond uit zicht achter mijn ruin zijn bolle lijf) en komt ze naar me toe. Natuurlijk is het toeval (hoewel de penny in mij vindt dat ze een verband legt tussen ik heb het koud en jij hebt een warm ding bij je) maar ik vroeg mij wel af in hoeverre jullie door je paard laten leiden qua dekens. Zo loopt mijn ruin af en toe weg als ik 'm een deken op wil doen, en vaak heeft hij ook gelijk. Soms heeft hij pech, als ik toevallig weet dat er over een paar uur een regenfront aankomt wat een paar dagen boven Nederland zal blijven hangen, en hij weet dat niet, dan moet hij toch echt een deken om.

Maar is er iemand die bij voorbeeld paarden inspraak geeft? Ik heb toen ik over dat Noorse onderzoek met de gekleurde bordjes las er wel over nagedacht. Maar in het donker 's avonds vond ik het bij nader inzien toch geen handig plan :+

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:30

Hmmm duidelijke aanwijzingen als weglopen zou ik wel mee nemen in mijn dekenkeuze. Mijn merrie geeft eigenlijk nooit aanwijzingen dus daar kan ik je niet bij helpen!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:31

Het is ook voor het eerst dat ze een soort van signaal gaf. Mijn merrie is braaf ten koste van zichzelf, je kunt bij wijze van spreken in d'r ogen prikken en dan zal ze nog braaf blijven staan. Ernstig subassertief dier. Ook met dekens staat ze braaf stil. Maar vanmiddag leek ze er specifiek op af te komen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:29

Koper ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die link zelf al eerder heb gelegd. Bij andere paarden dan die van mij, dat wel. Het kwam wel eens voor dat stalgenoten een deken wilden opleggen bij een bepaalde temperatuur dat ik dacht....waarom in hemelsnaam? Of een bepaalde dikte opleggen dat ik dacht......hoezo? En aan de lichaamstaal van het paard, inderdaad soms wegdraaien of weglopen kon ik er wel uit opmaken dat de paarden er anders over dachten.

Bij mijn eigen paard let ik daar sindsdien heel erg op maar heb hem er nooit echt op kunnen betrappen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:48

Het zou me niets verbazen hoor Koper :j
Ik heb het nog niet bewust meegemaakt met een deken maar wel eens gehad dat mijn paard d'r vliegenkap kwam 'ophalen'. Dus denk dat het zeker kan :)

Hier begin van de avond fijn comfortabel onder de 220grams met even dikke hals. Dus lekker zo gelaten, morgenavond weer even kijken hoe ze voelt.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:19

Ik denk zeker wel dat als je je paard goed kent je ze een soort van " kunt lezen" wat ze bedoelen.
Zo probeer ik in de winter met dekens zonder halsstukken te werken. Tenzij het echt drek weer is. Vooral omdat ze in de zomer compleet ingepakt staan ivm de steekbeesten. Onze vos heeft standaard in het voorjaar als de halsdeken voor het eerst weer op gaat, haar " moet dat echt?!?, kijk mij nou zielig zijn" optreden. Dat duurt meestal tot ze er voor het eerst de weide mee opgeweest is zonder last van steekbeesten. En haar oude weidegenootje nog zonder vliegendeken had wel last van de dazen.. Ik durf haast te wedden dat ze hem stiekem vierkant uitgelachen heeft op haar manier. Vanaf dat het zich bewezen heeft is het goed wat madame betreft.
Qua te warme dekens idem. Die trekt ze zelf uit/ verbouwd ze grondig als het haar te lang duurt voor er wat aan gedaan wordt. Haar weidemaatje ( ons andere paard) " helpt" ze dan op dezelfde manier. Zo sociaal is ze dan ook wel weer.

Hier staan ze nu onder de 350 zonder hals. Nu op weg naar stal even voelen of het goed is. Anders naar de 450 grams. De onze zijn wel gevoelig op de spieren dus daarom bij regen/ kou iets warmer.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:30

Misschien wel heel toevallig maar ik had vanmiddag precies dezelfde gedachte Koper.

Mijn merrie komt altijd wel naar me toe lopen als ik haar roep, maar dan gaat het op haar dooie gemakje. Maar vandaag had ze wel erg veel haast om naar me toe te komen. Zo van, hehe ben je daar eindelijk met wat meer warmte. Nu staat ze ongeschoren onder een 350 grams deken.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:33

Nou dat dus Esss. Normaal komt ze altijd naar me toe, ofwel voor d'r bak met brokken ofwel om te kriebelen. Ál-tijd. Maar dat wou ze dit keer niet (wel de brokken, 't is wel een shet :P ). Toen de liner om was liep ze ook vlot mee naar het hekje waar de deken al overheen lag. En daarna vond ze dat 't klaar en in orde was en ging ze weer verder vreten.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:41

Ik merk het wel aan die van mij. In ieder geval wel als ze het koud heeft. Dan wordt ze bloedchagrijnig, oren continu in de nek, heel onrustig heen en weer lopen en achter haar weidemaatjes aan jagen. Dan weet ik inmiddels wel hoe laat het is en krijgt ze een dikkere deken op.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:45

Terwijl die van mij dan juist depri in een hoekje gaat staan. Was vandaag echt voor het eerst dat ze die deken leek te komen halen.

Bij mijn ruin kan ik het alleen aan de bovenlijn zien als hij het koud heeft. Hij staat dan een beetje ineengedoken. Om een deken komen vragen is denk ik zijn eer te na _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:47

Die van mij wordt ook heel chagrijnig van de kou, maar weet nog niet wat de oplossing is, van een deken wordt hij doorgaans namelijk nog chagrijniger :+

Ik heb de regendekens vandaag af gelaten, morgen eens zien hoe ze erbij staan. Vond ze niet erg warm aanvoelen onder de deken en misschien dat ze zonder deken het beter zelf kunnen regelen. Wat zou ik anders als beste doen? Ik heb een ongevoerde regendeken, kan eventueel een fleece onder (zweetdeken) maar dat blijft nooit zo goed liggen. Als volgende heb ik een 200 gram maar dat is misschien teveel van het goede? Ze staan in principe bloot, tot nu toe ook altijd goed gegaan, alleen met de regen van de laatste tijd had ik het idee dat ze wat last van de rugspieren hadden.

Misschien dat het nu met de droge koude gewoon goed gaat, even afwachten, maar wil toch graag een back-up plan :)

Zou een gevoerde/fleece-regendeken een betere optie zijn dan een gewone? Dus iets met fleece of 50 gram ofzo, geen grote vulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:49

Ik heb dat bij mijn oude merrie met haar halsstuk. Ik heb m niet altijd om, alleen bij regenachtig of heel koud weer. Dan komt ze zelf naar me toe als ik het ding bij me heb (terwijl ze anders niet gauw uit zichzelf naar mij toe komt)
Vind ze het niet nodig en ze ziet dat ik het ding bij me heb loopt ze weg. Als ik weet dat het echt drek weer word krijgt ze m alsnog om, maar meestal heb ik dan zoiets van laat maar en laat ik haar dus inderdaad zelf kiezen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:17

Ik laat mij niet lijden door mijn pony qua dekens. Hij is geschoren omdat ik veel train dus hij moet wel maar als ik er nu 0, 100 of 200 op leg hij draait altijd. In de zomer draagt hij een vliegendeken omdat hij heel zijn staart kapot schuurt zonder deken. Als hij het niet warm genoeg heeft in de winter gooi ik er 100 grams bij...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:52

Nou de mijne was gisteravond ook niet te harden, zo sjach. maar stalgenoot was ook vergeten een plakje hooi te geven met binnen zetten, dus daar kan het ook aan gelegen hebben. Toch denk ik ook dat ze de wind en kou een beetje zat was. Als ze het niet meer naar haar zin heeft buiten door regen en kou, gaat ze ook in een hoekje sacherijnig staan te doen. Ze staat nu met Smartex rain + 300gr onderdeken. Hals heb ik af gelaten, kan ze toch nog beetje zon op haar vacht vangen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:19

Mijn ruin ligt vandaag lekker in de zon te bakken, is niet meer overeind te krijgen... en het staat zo slordig als hij niet overal evenveel bruint dus die is bloot. Mijn merrie wel onder dek, vanavond gaat er een dikkere liner onder, en de hals er aan. Het wordt kóúd!

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:34

Tot wanneer scheren jullie de paarden?
Die van mij is nog niet geschoren maar begint zo erg te verharen dat ik het toch wil gaan doen en ook ivm zweten. Of is het nu te laat of maakt dat niet uit? En nu met de kou kan dat wel mits met een zwaardere deken? Ze staat in de nacht op stal en overdag paar uur op de paddock met 200gram.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:46

Je hoeft nu niet meer te scheren. Als hij aan het verharen is krijgt ie met een paar weekjes een zomervacht.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:37

Ik ga ze volgende week of de week erna nog voor de laatste keer scheren zoals ik elk jaar doe. :j wou het eerst vorige maand doen maar blij dat ik nog even gewacht heb, eind maart staat de eerste outdoor weer op de agenda en dan zijn ze mooi strak.

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:21

Afbeelding
Hoe vinden jullie deze deken liggen? op mijn haf? Ik vind de hals echt veels te klein op het oog. Maar die kreeg ik er gratis bij, dus die heb ik maar weer af gedaan. Is als reserve deken. Ze heeft normaal een Rhino op, maar wil deze op doen als die andere deken moet drogen etc.