[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:57

Ja, fijn :) Paardjes lekker in de zon met de oogjes halfdicht :z

Er hangen hier twee dekens te drogen, van allebei één. De ene ruikt naar mijn merrie <3 De andere naar modder en zweet :Y)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:02

Ik zoek een nieuwe deken voor mijn pony maar omdat zijn deken nu schuurt zoek ik een deken met een juiste pasvorm. Welk deken merk zou bij mijn pony passen?


Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:11

Hier veel buien vandaag, alles is zo nat...
Alleen maar glibberen en glijden, bah...

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:26

Ik ben hier met mijn geschoren paard nog niet minder geweest dan 100 grams. Soms zelfs enkel een regendeken, soms met hals en soms zonder hals.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:01

Yenni schreef:
Ik zoek een nieuwe deken voor mijn pony maar omdat zijn deken nu schuurt zoek ik een deken met een juiste pasvorm. Welk deken merk zou bij mijn pony passen?


[i mg]m/UzpqwN.jpg[/img]
[im g]m/DCvKj5.jpg[/img]


oei die heeft een lage halsaanzet.. Wat zijn je eisen qua dekens? En welk deken had hij hiervoor die schuurde? Ik zou iig op zoek gaan naar een deken met lage voorsluitingen, anders kom je in de knel wanneer hij graast. Eventueel een V-sluiting is wellicht een optie? Dan denk ik aan de Rambo wug, of de nieuwe van Drunens ruiterhuis misschien? Die heet de DR-vario.

Zou iig niet kijken voor een bucas, die sluiten meestal vrij hoog.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:06

Hoi bokkers,

Hebben jullie misschien nog een goed advies over welk merk winterdeken goed bij mijn pony zou passen? Ik heb al zoveel miskopen gedaan qua dekens, echt zo zonde van het geld!

Indy is 18 jaar en staat deze winter voor het eerst 24/7 buiten met een schuilmogelijkheid en met aardige wintervacht. Ze loopt nu met een BR-deken maar ook die zit niet 100% geweldig. Ik moet 'm vrij los doen aan de voorkant ivm schuurplekken op haar borst en schouders. Maar dan schuift hij wel weer naar achteren op de (bijna niet bestaande) schoft. Gevolg: schuurplekken op de schoft. En omdat hij vrij los zit aan de voorkant valt de hals ook wat meer open en regent het erin. Ook niet handig.

Wie o wie heeft de gouden tip? Qua prijs maakt het me niet zoveel uit als het maar goed zit en eventjes meegaat. Dit is de hoofdpersoon waarvoor de portemonnee weer getrokken moet worden: ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mexz

Berichten: 36
Geregistreerd: 31-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:13

Mijn tinker is een paar weekjes geleden weer geschoren. Er ligt nu een 200 grams deken op met hals. Overdags buiten en snachts staat hij op stal. Ik keek naar het weerbericht en zie dat het de komende dagen rond het vriespunt gaat zijn overdags met gevoelstempersturen van wel -10 graden. Ik wil een onderdeken kopen om eronder te leggen. Heb een paar goeie gezien maar die zijn 200 grams. Dan zou hij bijelkaar onder 400 staan.. is dat niet wat veel? Wat hebben jullie geschoren paarden op?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:15

Bij een geschoren paard dat veel buiten staat kan 400 wel hoor bij temp onder 0

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:52

Yenni schreef:
Ik zoek een nieuwe deken voor mijn pony maar omdat zijn deken nu schuurt zoek ik een deken met een juiste pasvorm. Welk deken merk zou bij mijn pony passen?


[ [url=m/UzpqwN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DCvKj5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier paard met vergelijkbaar type hals. Waar je op moet letten is dat de sluitingen aan de voorkant laag genoeg zijn, maar dat de voorsluiting naar opzij toe niet te laag is. Dus dat de sluiting iets oploopt met het schouderblad mee. Anders krijg je dat het raar gaat trekken en de voorkant van de deken onder het borstbeen terecht komt.

Ik heb voor mijn paard: 1 Amigo Bravo met horizontale borstsluitingen, waarvan ik alleen de onderste dicht doe (niet ideaal), 1 Weatherbeeta Landa Freestyle, ook horizontale voorsluitingen, die ik kruislings vastmaak, 1 Nika, met ook horizontale sluitingen, zelfde vastmaaksysteem als bij de Weatherbeeta, en een Bucas smartex met een door mij aangepaste voorkant waardoor de voorsluiting zo'n 10 a 15 cm lager is dan ze 'm in Cork ontworpen hebben.

Ik zou nog eens graag een Rambo met v-sluiting proberen maar de kosten houden me tegen :=

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:53

Hier ook 400 op geschoren pony's die veel buiten staan.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:03

Mijne staat nog steeds onder 0 gram. Komende week misschien 100 gram als het echt koud gaat worden. Maar tot nu toe heeft ze het zo heerlijk 24/7 buiten.

Paardendrogist heeft nu trouwens flinke korting op winterdekens. Ook op rambo 25%.

divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 00:17

Esss schreef:
Hoi bokkers,

Hebben jullie misschien nog een goed advies over welk merk winterdeken goed bij mijn pony zou passen? Ik heb al zoveel miskopen gedaan qua dekens, echt zo zonde van het geld!

Indy is 18 jaar en staat deze winter voor het eerst 24/7 buiten met een schuilmogelijkheid en met aardige wintervacht. Ze loopt nu met een BR-deken maar ook die zit niet 100% geweldig. Ik moet 'm vrij los doen aan de voorkant ivm schuurplekken op haar borst en schouders. Maar dan schuift hij wel weer naar achteren op de (bijna niet bestaande) schoft. Gevolg: schuurplekken op de schoft. En omdat hij vrij los zit aan de voorkant valt de hals ook wat meer open en regent het erin. Ook niet handig.

Wie o wie heeft de gouden tip? Qua prijs maakt het me niet zoveel uit als het maar goed zit en eventjes meegaat. Dit is de hoofdpersoon waarvoor de portemonnee weer getrokken moet worden: ;-)

[ [url=m/e4K7XL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VsFN5i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7E0gQK.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb gehoord van vrienden die ook paarden hebben dat Bucas is een super goede dekens merk is. Je krijgt dan echt waar voor je geld is mij verteld.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:12

Maar wel eerst passen, Bucas past lang niet op alle paarden goed. Bij iets bredere paarden gaat Bucas snel hangen en trekken en veroorzaakt daardoor schuurplekken.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:27

Yenni schreef:
Ik zoek een nieuwe deken voor mijn pony maar omdat zijn deken nu schuurt zoek ik een deken met een juiste pasvorm. Welk deken merk zou bij mijn pony passen?


[ [url=m/UzpqwN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DCvKj5.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zware hals, dat wordt zoeken naar een deken die voldoende ruimte biedt. Heb je paarden op stal staan met vergelijkbare hals en deken? Dan kan je daar even spieken. Anders vrees ik dat het toch vaak bestellen wordt en passen, maar wees kritisch, want echt testen kan je natuurlijk weinig.
Dekens met veel vrijheid voor die zware hals zijn toch wel de Wug type dekens van Horseware, Dominick dekens, en in mijn ervaring de Weatherbeeta, maar mijn paard heeft niet zo veel hals := Ik gok dat een Bucas big neck nog te hoog sluit bij dit type.
Esss schreef:
Hoi bokkers,

Hebben jullie misschien nog een goed advies over welk merk winterdeken goed bij mijn pony zou passen? Ik heb al zoveel miskopen gedaan qua dekens, echt zo zonde van het geld!

Indy is 18 jaar en staat deze winter voor het eerst 24/7 buiten met een schuilmogelijkheid en met aardige wintervacht. Ze loopt nu met een BR-deken maar ook die zit niet 100% geweldig. Ik moet 'm vrij los doen aan de voorkant ivm schuurplekken op haar borst en schouders. Maar dan schuift hij wel weer naar achteren op de (bijna niet bestaande) schoft. Gevolg: schuurplekken op de schoft. En omdat hij vrij los zit aan de voorkant valt de hals ook wat meer open en regent het erin. Ook niet handig.

Wie o wie heeft de gouden tip? Qua prijs maakt het me niet zoveel uit als het maar goed zit en eventjes meegaat. Dit is de hoofdpersoon waarvoor de portemonnee weer getrokken moet worden: ;-)

[ [url=m/e4K7XL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VsFN5i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7E0gQK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welke dekens heb je allemaal al geprobeerd? Zou een Dominick iets zijn? Ligt volgens mij wel mooi stabiel op de wat rondere paardjes.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:22

Hallo allemaal :)
Ik lees al een poosje mee, straks heb ik jullie advies nodig wanneer ik mijn paard ga verhuizen naar een plek waar dazen zijn. Nu leef ik nog in dazenvrijgebied.. maar daarvoor is het nu nog wat te vroeg.

Mijn geschoren paard staat onder 150 grams en nu het kouder wordt heeft ze de 300 grams op.
Wat een verschil zit er in wat iedereen op zijn paard heeft :wow:

Ik heb een 150 grams van powerhorse en een 300 grams van Amigo, ik heb een brede Quarterhorse met lage halsinplant en een hele lange rug, misschien een tip voor de zoekers hierboven mij.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door justkid op 03-02-18 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:23

RianneH schreef:
Ik gok dat een Bucas big neck nog te hoog sluit bij dit type.

Weet ik 100% zeker.

Justkid ik begrijp je vraag niet helemaal. Je zoekt een dazendeken?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:51

Esss schreef:
Hoi bokkers,

Hebben jullie misschien nog een goed advies over welk merk winterdeken goed bij mijn pony zou passen? Ik heb al zoveel miskopen gedaan qua dekens, echt zo zonde van het geld!

Indy is 18 jaar en staat deze winter voor het eerst 24/7 buiten met een schuilmogelijkheid en met aardige wintervacht. Ze loopt nu met een BR-deken maar ook die zit niet 100% geweldig. Ik moet 'm vrij los doen aan de voorkant ivm schuurplekken op haar borst en schouders. Maar dan schuift hij wel weer naar achteren op de (bijna niet bestaande) schoft. Gevolg: schuurplekken op de schoft. En omdat hij vrij los zit aan de voorkant valt de hals ook wat meer open en regent het erin. Ook niet handig.

Wie o wie heeft de gouden tip? Qua prijs maakt het me niet zoveel uit als het maar goed zit en eventjes meegaat. Dit is de hoofdpersoon waarvoor de portemonnee weer getrokken moet worden: ;-)

[ [url=m/e4K7XL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VsFN5i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7E0gQK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je al een quarter of westerndeken geprobeerd?

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:37

RianneH schreef:
Welke dekens heb je allemaal al geprobeerd? Zou een Dominick iets zijn? Ligt volgens mij wel mooi stabiel op de wat rondere paardjes.

Eigenlijk vooral de dekens van Harry's Horse, EJ, Decathlon, Profi-Rider en nu dus BR. Dekens voor een wat lager budget zeg maar. Nu wil ik een keer eentje die echt goed past dus dan wil ik er ook wel wat meer geld aan uitgeven. Dominick zal ik eens googlen, dank je!

divafloortje schreef:
Ik heb gehoord van vrienden die ook paarden hebben dat Bucas is een super goede dekens merk is. Je krijgt dan echt waar voor je geld is mij verteld.

Nouvel schreef:
Maar wel eerst passen, Bucas past lang niet op alle paarden goed. Bij iets bredere paarden gaat Bucas snel hangen en trekken en veroorzaakt daardoor schuurplekken.

Bucas zat ik ook aan te denken inderdaad maar als ze minder geschikt zijn voor de iets bredere paarden dan is het misschien toch niet zo'n goede match.

Veulen84 schreef:
Heb je al een quarter of westerndeken geprobeerd?

Nee nog niet, ook nooit aan gedacht eigenlijk maar ga ik ook eens naar op zoek. Dank je!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:06

Koper schreef:
RianneH schreef:
Ik gok dat een Bucas big neck nog te hoog sluit bij dit type.

Weet ik 100% zeker.

Justkid ik begrijp je vraag niet helemaal. Je zoekt een dazendeken?


Ja straks heb ik advies over dekens tegen steekbeesten nodig maar ik dacht dat het handiger was om daar nog even mee te wachten omdat het nu de tijd nog niet is :)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:26

De komende week zal het inderdaad wel meevallen :P

Zoek je nog iets tegen een bepaald type steekbeest? Het valt mij bij voorbeeld op dat allebei mijn paardjes last hebben van vliegen. Mijn merrie ook van muggen, en mijn ruin is een ware dazenmagneet. En ja ze staan in de zelfde wei. Geen idee waar het verschil door komt, ze zijn bij voorbeeld de zelfde kleur dus dat zal het ook niet zijn.

Maar goed, mijn ruin is daardoor met een deken zonder zebramotief niet echt geholpen bij voorbeeld.

Voor mijn merrie wou ik komende zomer op zoek naar een vliegendeken, liefst met hals en ZONDER buikflap, die luchtig is. Stevig hoeft niet persé, kleur maakt niet uit. Luchtigheid/niet te warm vind ik het belangrijkste. Ze heeft een vrij makkelijke pasvorm maar wel veel buik dus hij moet van boven naar beneden lang genoeg zijn. Het moet ook een deken met ponyproporties zijn, geen warmbloeddeken in het klein. Als er nu toch iemand zich meldt voor steekbeestendekens doe ik alvast mee met de voorbereidende zoektocht. Waar oh waar vind ik zo'n deken in maat shet (onderlengte 140, evt 145).

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:40

@ Esss Rambo?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:06

Koper schreef:
De komende week zal het inderdaad wel meevallen :P

Zoek je nog iets tegen een bepaald type steekbeest? Het valt mij bij voorbeeld op dat allebei mijn paardjes last hebben van vliegen. Mijn merrie ook van muggen, en mijn ruin is een ware dazenmagneet. En ja ze staan in de zelfde wei. Geen idee waar het verschil door komt, ze zijn bij voorbeeld de zelfde kleur dus dat zal het ook niet zijn.

Maar goed, mijn ruin is daardoor met een deken zonder zebramotief niet echt geholpen bij voorbeeld.

Voor mijn merrie wou ik komende zomer op zoek naar een vliegendeken, liefst met hals en ZONDER buikflap, die luchtig is. Stevig hoeft niet persé, kleur maakt niet uit. Luchtigheid/niet te warm vind ik het belangrijkste. Ze heeft een vrij makkelijke pasvorm maar wel veel buik dus hij moet van boven naar beneden lang genoeg zijn. Het moet ook een deken met ponyproporties zijn, geen warmbloeddeken in het klein. Als er nu toch iemand zich meldt voor steekbeestendekens doe ik alvast mee met de voorbereidende zoektocht. Waar oh waar vind ik zo'n deken in maat shet (onderlengte 140, evt 145).


Ik heb echt helemaal geen idee wat ik moet en zoek :') Mijn paard staat nu in een dazen/vliegenvrij gedeelte van Nederland en ik ga met haar naar de Veluwe en daar zijn ze wel begreep ik.
Dus alle informatie is welkom :o

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:14

Rambo vliegendeken misschien? Lijken mij fijn maar stevig.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:48

Wijslander schreef:
@ Esss Rambo?

Ja dat zou ook wel een goeie kunnen zijn! Zat net even een filmpje te kijken over de Rambo Optimo en wat een mooie deken! Valt wel ruim las ik en dan zouden ze Indy haar maat niet hebben. Ik ga weer op onderzoek uit. :)


justkid schreef:
Ik heb echt helemaal geen idee wat ik moet en zoek :') Mijn paard staat nu in een dazen/vliegenvrij gedeelte van Nederland en ik ga met haar naar de Veluwe en daar zijn ze wel begreep ik.
Dus alle informatie is welkom :o

Ik woon op de Veluwe en wij hadden er vorig jaar zomer inderdaad last van die stomme dazen. Ze komen gelukkig niet al teveel op mijn pony af dus met een vliegendeken met hals en dazenspray hebben we het gered (ook in het bos).

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:59

bellehorses schreef:
Zijn er mensen die ervaring hebbenmet deze deken?
https://www.agradi.nl/prohorse-justarug ... 35-185.htm


Ik ben zo blij! **\O/** **\O/**
Ik heb deze deken donderdag binnen gekregen en hij zit haar als gegoten. Heerlijk licht van gewicht maar wel lekker warm en dik. Helaas (gelukkig :) ) nog geen dikke regenbui gehad sinds ze de deken om heeft dus waterdichtheid kan ik nog niks over zeggen.