[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:14

Rianne H en Koper dankjulliewel voor jullie reacties. Alle info en suggesties zijn meer dan welkom. Het is fijner als ze het zelf kunnen oplossen. Maar tis soms niet anders aan de hand v wat ik lees zit ik te denken aan een regendeken met fleece voering. En 3000 mbt dat de meeste out door kleding heeft dit ook. Het zou dan een deken van Waldhausen worden. Andere ideeen hoor ik ook graag! Alvast bedankt! Het wordt tevens zijn eerste deken. Mbt drogen heb ik wel een optie mbt saampjes in de schuur dat heb ik laatst ook gedaan mbt even opwarmen. Het is overigens mijn lease maatje: mocht het goed gaan met het deken dan wil ik in de toekomst idd wel investeren in een deken zoals Bucas en Rambo ze hebben.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:25

Zo'n deken met fleecevoering zou voor mijn ruin (meestal) te warm zijn. Als je 'm binnen kunt zetten met een zweetdeken en een hooinet tot hij droog is zou ik dat doen. En dan daarna een regendeken erop. Behalve de waterdichtheid is het ook handig om naar het ademend vermogen te kijken. Onder de ene deken worden ze sneller zweterig dan onder de andere.

Jaren geleden ben ik begonnen met een dekentje van één of ander huismerk. Op dit moment heeft mijn ruin 1 Amigo Bravo, 1 Weatherbeeta Freestyle, 1 Bucas Smartex rain (met stay dryvoering) en 1 Nika, die is 100 grams. Die laatste gebruik ik eigenlijk nooit, vorig jaar gekocht ivm storm + vorst en ik denk een dag of 3 gebruikt. Dit jaar nog niet, omdat ik nu de Bucas heb. Als ik de Nika deze winter niet gebruik en daarmee als overbodig in de huidige staat bestempel haal ik de vulling eruit zodat hij een derde 0 grams heeft. Qua ventilerend vermogen vind ik de Amigo en de Bucas goed. De Weatherbeeta en de Bucas zijn allebei stevige stof en dus goed bestand tegen wind, onder de Weatherbeeta wordt hij wel wat sneller zweterig. Die deken is ook best zwaar. De Nika is 600 denier. Mijn merrie (shet) heeft een 0 grams Nika in 600 denier, die gebruik ik veel. Maar bij harde wind pak ik voor haar liever de Rhino (dikkere, stevigere stof). Stofdikte vind ik echt belangrijk bij veel wind. Maar het kan ook warmer zijn. Zo gebruik ik die Rhino in de zomer eigenlijk helemaal niet voor mijn merrie tenzij het plenst en het ineens kouder wordt.

Qua drogen is de 0 grams Nika de topper. De Weatherbeeta, de Rhino en de Bucas drogen minder snel. De Bucas moet ik altijd ook nog een dagje binnenstebuiten ophangen, dan droogt de voering sneller. In mijn beleving zorgt stevigere stof en/of een dikke voering dus voor een langere droogtijd. Op paard laten drogen kan uiteraard ook, alleen loopt je paard dan wel langer met de deken rond.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:49

Meiden, is er hier iemand die een 300 gr liner maar 191 wil ruilen voor een 100 of 200 gram? Liner is nieuw, ik wil ook graag ruilen voor een liner in goede staat.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:50

Merk dat bij mijn dikke dekens het drogen ook lang duurt. Vond mijn oude smartex altijd heel lang nat blijven en mijn dikke stevige Weatherbeeta droogt van het paard af ook traag.
Mijn Bucas Irish dekens drogen veel sneller, maar zijn ook een stuk minder stevig.

Ik weet niet of 3000mm voldoende gaat zijn eerlijk gezegd. Ik kan niet echt goed vinden wat de waterdichtheid van mijn huidige dekens zijn :=
Maar begrijp heel goed dat je niet honderden euro's uit wilt geven hoor! Het is de moeite waard om de Waldhausen deken te proberen denk ik, als je in je achterhoofd houdt dat ie mogelijk niet die extreme continue buien kan handelen en je kan inspelen op een verregend paard..

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:13

Het is ook een kwestie van aankijken hoe het gaat natuurlijk. Als ik er 1 ding over mag zeggen dan is dat: zorg voor minimaal 2 dekens. Niks zo vervelend als een doorgelekte deken terwijl er nog een dag veel regen wordt voorspeld.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:37

Rianne H en Koper ,echt heel fijn alle info! Goede tip mbt 2 dekens ook. Het is helaas wel wat reis tijd maar kan in principe altijd wel naar hem toe. En anders valt er wel iets te regelen met mede weide gebruiker. Ik heb meteen nog een twijfel/ vraag ; De reden dat ik ongevoerd niet zie zitten is dat ik gelezen heb , de haren plat vh paard het daardoor wel droog maar koud of klam eronder etc. zodoende dacht ik aan een regendeken met fleece of een 50 of 100 gram gevoerd regen deken. Ik wil inderdaad ook niet dat hij het te warm heeft ( overigens Waldhausen schijnt goed ademend te zijn) Echter onlangs met regen ; echt zijn rug wegdrukken als je deze aanraakte. En met je vinger door de wintervacht en voelen onderharen tot aan de huid nat. Toen hem meegenomen in schuur aan de leadrope hooi en zweetdeken. Deze wel weer op tijd af. Knapte zichtbaar op en ook kon je later dit voelen door enkel nog de oppervlakkige haren nat. Maar zodoende dus. En alle twijfels/ vragen waar doe ik goed aan. Mbt fleece of toch anders.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:02

Ah ja, het paardnatuurlijkfabeltje. Als je paard een dikke wintervacht heeft krijgt hij het echt niet zomaar koud. Die van mij hebben allebei een dik pak haar, en de enige reden dat mijn merrie een linertje onder de deken krijgt is dat ze weinig weerstand heeft. Ze is bijna 28 en oudere dieren hebben het nou eenmaal eerder koud. In de winter breekt dat haar op. Maar mijn ruin heb ik laatst zwetend onder de Smartex rain vandaan gehaald, en dat is een regendeken met een fleeceachtige voering. Ik kan me wel voorstellen dat een arabier of warmbloed (of iets anders met weinig vacht), of een geschoren paard, het koud krijgt onder een regendeken. En daarbij is het ook nog paardafhankelijk. Ik dacht dat mijn shet ook wel genoeg zou hebben aan een regendeken, het is tenslotte een shet. Toen dat niet zo bleek te zijn heb ik een liner voor d'r besteld, die gebruik ik veel en ja, Horseware liners kunnen ook onder veel andere merken deken. Ik gebruik 'm onder zowel een Horseware als een Nika.
Mijn ruin heeft sinds vorig jaar dus een 100 grams deken, en sinds dit jaar de Smartex. Hij is 18 en op echt koude/kille dagen heeft meneer tegenwoordig iets meer deken nodig. Liners werken met hem niet helaas, dus dan maar dikkere dekens. De Smartex heeft hij vorige maand wel gedragen, toen het sneeuwde. De 100 grams Nika zou toen denk ik te warm zijn geweest voor 'm :=
Voor winddichtheid is stevige stof belangrijker dan de dikte van de vulling.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:20

Ik ga met Koper mee :) Ik ben ook van mening dat het een beetje een overdreven verhaal is. Als ik kijk naar mijn paard met een deken op zie ik delen waar de deken inderdaad op ligt en de haren plat liggen, maar de deken valt niet als een strak shirt om het lijf. Er zijn genoeg delen waar een paard nog haren op kan zetten. Naast dat paarden met echt een goed wintervacht van nature al flinke een isolatielaag hebben, waar je nu een regenjas overheen gooit. Wil niet zeggen dat ieder paard in iedere situatie met een 0 grams toe kan, maar dus ook niet dat de 0 grams nooit kan :)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:29

De haren liggen ook wel wat platter. Maar het is hier zo veel haar dat ze het daar echt warm genoeg mee kunnen hebben. Als je er met je hand onder voelt dan zijn ze warm zat. Als dat niet zo is kun je altijd verdere actie ondernemen.

Daarnaast krijgen ze in de regen van die dakpannetjes in de vacht. Van die vastgeplakte puntjes zeg maar. Dan kunnen ze de vacht ook niet meer goed opzetten, en zijn ze nog nat ook :brr:

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:37

Dankjulliewel hoor ik vind het zo lastig! Dus ipv de Waldhausen met fleece 600 DN een deken 0 gram geen fleece maar bijvoorbeeld Nika 1200 DN of Equitheme 12 DN ?

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 08:35

Tja ook ik zit een beetje in dubio paard staat de laatste jaren altijd zonder deken omdat mevrouw altijd ging liggen in de plassen met een deken . Nu staat ze met 6 andere in een loopstal met uitloop en een buitenbak waar ze in kunnen scharrelen . Ze staat redelijk onderaan in rang en heeft de pech blind te zijn aan 1 oog. De eerste jaren stond ze in de winter ook nooit bij de andere maar met een vast maatje op ander stuk maar sinds 3 jaar laat ze zich niet meer vangen om apart te gaan . Wat naar mijn idee aangeeft dat ze er liever bij wil blijven. Zijn meer voer plekken dan paarden maar als we net gevoerd hebben dan wacht ze af totdat iedereen een plekje heeft .Heb haar nu twee weken terug met hele slechte weer toch haar regen deken opgedaan in de hoop dat ze niet in de plassen zou gaan slapen want ja dan is ze helemaal doorweekt en komt het ook niet goed maar ja wat doe ik nou als het kouder gaat worden haal ik dan de deken af zodat de haren weer overeind gaan staan of laat ik hem op
en hopelijk niet te koud ( heb namelijk wel het idee dat ze het erg fijn vind met dit weer) en als derde doe ik er een warmere deken op met kans dat hij zich helemaal volzuigt ( in de eerste jaren dat ik haar had wel gebeurd) en ik er pas uren later achter kom woon namelijk niet bij de stal . Tot nog toe met regen deken wel gelegen maar alleen de onderste rand nat en bovenop nog mooi droog. De stal die ze hebben is flink opgestrooid en heeft ze ook al paar keer in gelegen volgens de andere.
Afbeelding
Ik blijf het lastig vinden dus tips zijn welkom .

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:18

SBravour schreef:
Klopt! Beide gaan we houden, het is wat he :D
Deken in gebruik, extra naar achteren getrokken voor extra check of het drukte op schoft of borst, en nee hoor. Voldoende ruimte. ik ben blij!!! :D
Nogmaals dank voor de tips, ons probleem is opgelost. Nu lekker 100 gram op, dat is ruim voldoende voor nu.

[ [url=m/lSv3rl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VLrrdl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Van de duo ga je geen spijt krijgen!!

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:46


Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:00

Goede aanbiedingen ja!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:00

Nannyrana is er geen mogelijkheid om de plassen uit het verhaal te halen? Even greppeltje graven bij de ergste plassen ofzo?

Mijn ruin gaat ook wel liggen op natte ondergrond maar dan worden zijn dekens nooit helemaal doorweekt. De rand aan de onderkant wordt nat, en soms heeft hij eens een natte flank. Maar dat droogt eigenlijk altijd wel weer redelijk snel.

Svadilfari zoiets zou je kunnen doen ja :)

Nou, het wordt weer kouder... zo maar eens op pad met liner voor m'n meissie en met de Smartex voor het geval m'n kerel niet warm genoeg staat. Hield het nou maar eens op met waaien -O-

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:21

Blij met het deken!
Afbeelding

Ze heeft nu 100 gram op. En jullie?

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:24

Lijkt netjes!

Mijn ongeschoren paard staat onder 350 grams met 50 grams hals.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:28

Hier onder 400 (200 liner en 200 regen) met 150 gram hals. Staan hele dag buiten op open wei en snachts buitenstallen. Vind het hier fris zat met de wind. Ze voelen er ook lekker onder dus laat ze lekker staan. Gevoelstemperatuur is toch wel fris zat.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:36

Die van mij staat nog steeds onder 0 gram van Rambo. Nog niet echt koud geweest voor der en zo'n extreem dikke vacht heeft ze niet.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:51

Ik heb eentje onder 100 gram en eentje uiteindelijk bloot. Allebei ongeschoren 24/7 buiten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:56

Mooi de Rambo, en nog zo mooi schoon!


Afbeelding
:= _O-

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:01

:)) paarden, altijd leuk.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:06

Erg mooi SB!!
Leuk paard heb je. Ze ziet er tevreden uit!

Nouvel; WoW die is vies! Haha

Mijne staat lekker onder dr 200 gram.
0 grams hals alleen als ik weet dat het gaat regenen die dag.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:10

200 gram, ik vond het aardig koud worden toen ik van stal ging rond 18u. Paar dagen terug stond ze te koud onder de 100 grams terwijl de temperatuur helemaal niet zo laag lag, maar ze was er echt niet lekker van.

febe6
Berichten: 83
Geregistreerd: 09-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:13

Hier ongeschoren onder 200 gram.

Nouvel: jouw paard geeft duidelijk lol buiten. :))