[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:13

Roos_M schreef:
Over de liners en wassen. Ik was de meeste 2 x per jaar. Behalve de 400 gram, dat red ik wel met 1 keer per jaar wassen.
Na hoevaak wassen wordt de vulling echt dunner?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:17

xHaithi schreef:
Roos_M schreef:
Over de liners en wassen. Ik was de meeste 2 x per jaar. Behalve de 400 gram, dat red ik wel met 1 keer per jaar wassen.
Na hoevaak wassen wordt de vulling echt dunner?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar.


Mijn liners gaan het 4e seizoen in en worden 2 a 3 keer per seizoen gewassen. Ik heb nog niet het idee dat ze dunner zijn geworden. Ik was ze op 30 graden en op het laagste centrifugeer toerental.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:35

Zijn er naast de Bucas Smartex nog andere dekens waar je een paard nat onder kunt zetten?

Dat vraag ik me af sinds we net zeiknat geregend terugkwamen van rit...

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:55

Wijslander schreef:
Zijn er naast de Bucas Smartex nog andere dekens waar je een paard nat onder kunt zetten?

Dat vraag ik me af sinds we net zeiknat geregend terugkwamen van rit...


Weet niet of je echt alleen een waterdichte deken zoekt. Maar daar gebruik ik altijd de bucas Shamrock power zweetdeken voor. Heerlijk ding!
Laatst bijgewerkt door Beau_Myrthe op 26-11-17 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:59

Dank je wel NinaCharlie :)

Wijslander een wollen deken (echt wol) onder een regendeken kan ook. Nadeel is dat zo'n deken wel gaat trekken op de schouders. Ik gebruik deze constructie wanneer mijn merrie zonder deken in een bui terecht is gekomen en daarna onder dek moet, omdat er geen Smartexen in haar maat bestaan. Onder liner + deken wordt ze verkouden en koud, en op de liner staat na een nacht op een natte pony een laagje water (pony zelf is dan wel droog). Onder wol + deken wordt ze warm en droog (en de wollen deken is de volgende dag wat nattig maar niet hinderlijk, ik haal 'm er dan wel onder uit en gaat er evt weer een droge liner op mijn eveneens droge pony). Maar de stay dry voering is wel de voornaamste reden dat ik voor vos in die deken heb geïnvesteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:16

RobinSputnik schreef:
Ik heb ook een master deken en die is ideaal voor mijn vrij forse ijslander! Nu ook nog in de actie bij hypostore dus gunstige prijs.


Goede tip! Ik heb zojuist de 0- en 300 grams besteld. Ben heel benieuwd hoe ze vallen.

De liners worden hier maandelijks op 30 graden gewassen. Ik heb niet het idee dat ze dunner worden, dit is het 2e seizoen dat ik ze gebruik.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:30

Koper ik heb geen idee of dat zo hoort hoor.. :') Twijfelde zelf ook even voordat ik de liners ging combineren maar ik dacht ik trek zelf ook eerst een shirt aan en daar overheen een warmere trui dus dan zal ik ook maar nu de volgorde licht-zwaarder aanhouden. _O-

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:38

Het lijkt mij logisch hoor :) Als je de dunne onder doet kan de dikkere makkelijker nog de vorm van je pony volgen dan wanneer je de dikkere onder doet. Dik onder dun maakt dan lijkt mij dat de dunnere liner een grotere "omweg" heeft dan andersom.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:50

Koper schreef:
Het lijkt mij logisch hoor :) Als je de dunne onder doet kan de dikkere makkelijker nog de vorm van je pony volgen dan wanneer je de dikkere onder doet. Dik onder dun maakt dan lijkt mij dat de dunnere liner een grotere "omweg" heeft dan andersom.


Eens! Werkt bij mijn paard prima, die klittebandjes is even zoeken maar ook dat kan gewoon. Ben er wel blij mee, met die liners!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:01

Kan iemand eens een foto maken van hoe jullie dat dien met die klittenbandjes?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:10

Ik zal het proberen te onthouden EmptyWords voor wanneer ik weer op stal ben

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:14

RobinSputnik schreef:
Ik heb ook een master deken en die is ideaal voor mijn vrij forse ijslander! Nu ook nog in de actie bij hypostore dus gunstige prijs.


Foto?! :D

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:27

Wijslander schreef:
RobinSputnik schreef:
Ik heb ook een master deken en die is ideaal voor mijn vrij forse ijslander! Nu ook nog in de actie bij hypostore dus gunstige prijs.


Foto?! :D


Ik heb niet een heel duidelijke foto van het hele paard maar wel iets van de voorkant. Genoeg lengte in de rug en genoeg ruimte voor haar schouders + rug zonder in te regenen. Ze heeft de 175, is wel een hele grote ijslander hoor :) Ik vind ze fijn en voelen heel degelijk aan. Toen ook in de actie gekocht :D

Afbeelding

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:32

Daar past die van mij met de allerbeste wil van de wereld niet in :')

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:32

Trekt die niet op de schoft als ze graast? Dat is hier hét probleem...

Balen toch dat je voor het stay dry principe meteen vastzit aan de pasvorm van Bucas, schiet niet op zo.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:41

Nee geen last van :) Maar ze zijn allemaal zo verschillend van vorm dat je er toch maar weinig over kan zeggen :') Ik ken sowieso nog geen andere ijslander in haar formaat :+ Blijft lastig. M'n ruin is dan weer een 165 qua rug maar dan past z'n hals er niet in en in een 175 kan hij zwemmen aan de voorkant }>

Fedimax heeft volgens mij ook een soort stay dry variant trouwens. Maar ik weet niet of ik de pasvorm daarvan aan zou durven haha.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:48

Wijslander, ik parkeer mijn paarden gewoon vochtig onder een weatherbeeta en rambo. Geen enkel probleem daarmee gehad. Zodra de zweetdekens eraf gaan, gaan de regendekens erop. Bij mijn ene paard doe ik dat al jaren zo, nooit problemen mee gehad.
Zowel ongevoerde als gevoerde regendekens gaan er zo op.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:50

Toch lijkt dat Masters me niet heel verkeerd, qua pasvorm heb ik echt geen idee.... zie door de bomen het bos niet meer, misschien bestel ik hem maar in 150gr en dan kan ik het zelf eens passen.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:26

xHaithi schreef:
Amy schreef:
Wie weet nog goede opties? Ik ben al een paar dagen aan het zoeken maar kan het niet echt vinden. Zoek een 300 grams deken met hals (mag los of vast zijn). Maar liever geen bucas of andere duurdere dekens, paard wil nog wel eens slopen dus wil eerst wat goedkoper. Ik kom iedere keer bij dekens boven de 100 euro uit...


Zo eentje bv: https://www.medhorses.nl/equi-th%c3%a8me-%e2%80%9ctyrex-600-d%e2%80%9d-outdoordeken-300g-(5570).aspx

Maar ik heb wel al gezien intussen dat het niet zo evident is om een deken onder 100 euro te vinden met hals (of mogelijkheid tot hals) én 300 gram vulling.

Nika wel 400 grams met hals voor 74,- en 200grams met hals voor 70,- Maar 300 alleen zonder hals..

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:36

Nouvel schreef:
VWestra schreef:
kunnen jullie meedenken? Mijn fries heeft 2 seizoenen lang een Rambo outdoordeken (met liners) opgehad zonder problemen, nu we meer aan het trainen zijn past deze deken niet meer. Hij snijdt nu in de manenkam (voorbij de schoft, meer op de hals dus).

Welke andere dekens kan ik nog proberen? Ik heb een bucas (geen big neck) gehad en die trok scheef. Vrijdagavond als nood een harry's horse highliner gekocht maar die is voor te krap en achter te lang.
de back on track mesh deken gaat dan eigenlijk nog het beste, maar die trekt met veel bewegen naar achteren.
QHP regendeken hangen ook naar achteren.
Vorige winter (geschoren) heeft hij tot 400 grams opgehad op stal. Een deken met liners of in verschillende diktes verkrijgbaar zou dus heel fijn zijn. En deken moet waterdicht zijn, prijs maakt mij niet zoveel uit, als het maar past en een goede oplossing is.

[ [url=m/UTak7N.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hier een beetje hetzelfde probleem met onze arabo fries, Rambo maat 6.9 zat vorig jaar super, nu hij breder geworden is knelt deze iets op de uitstekende schouders en drukt wat in de manenkam, een maat groter wordt net te lang...

De duo zit echt krap voor, nu de supreme medium op van mijn andere paard en die lijkt wel ietsje ruimer te vallen voor.


Bedankt voor de tip! Fijn on te weten dat ik dus niet de enige ben. Ik dacht dat ik gek was geworden.

Ik heb nu een rhino wug in 205/6,9 te leen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:44

Tip voor de mensen met een amigo Hero die toch een liner willen gebruiken;
Doe een tie-wrap door beide ringen van de hals, zo heb je een extra 'ring' om je liner vast te maken :)*

Ik heb zelf vrij dikke tie-wraps gebruikt en het zit heel mooi!

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:13

Nibbit schreef:
Tip voor de mensen met een amigo Hero die toch een liner willen gebruiken;
Doe een tie-wrap door beide ringen van de hals, zo heb je een extra 'ring' om je liner vast te maken :)*

Ik heb zelf vrij dikke tie-wraps gebruikt en het zit heel mooi!

Slim!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:43

Nibbit schreef:
Tip voor de mensen met een amigo Hero die toch een liner willen gebruiken;
Doe een tie-wrap door beide ringen van de hals, zo heb je een extra 'ring' om je liner vast te maken :)*

Ik heb zelf vrij dikke tie-wraps gebruikt en het zit heel mooi!

_/-\o_ Geniaal. Werkelijk briljant.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:46

ninne1 schreef:
Mijn liners gaan het 4e seizoen in en worden 2 a 3 keer per seizoen gewassen. Ik heb nog niet het idee dat ze dunner zijn geworden. Ik was ze op 30 graden en op het laagste centrifugeer toerental.


Bedankt voor de informatie! Ik gebruik voor het eerst Horseware liners dus ik was wel benieuwd hoe lang ik ze ongeveer zou moeten kunnen gebruiken. Laat ons hopen dat ze even lang meegaan als die van jou :D

Vandaag staat mijn ongeschoren koukleumpje onder een 250 gram vari-layer in combinatie met een 0 grams Amigo Bravo en voelt hieronder ontzettend fijn warm. Vermits het het eerste jaar is dat ik liners gebruik en dan ook de vari layer-variant, houd ik het allemaal een beetje in de gaten. Die liners isoleren erg goed want er ontsnapt erg weinig warmte naar de luchtlaag tussen het buitendek en de liner. Het buitendek isoleert dan ook weer goed waardoor er boven het deken geen warmte uit komt. Ontzettend tevreden van deze combinatie tot nu toe :)

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:05

Voor de bucas smartex gebruikers.
Gaan jullie meteen van de rain versie naar de extra of hebben jullie ook de medium?
Of gebruiken jullie eerst nog een onderdeken onder de rain?

Mijn paard is niet geschoren staat gemiddeld 10 uur per dag buiten en heeft onbeperkt hooi. Hij staat nu onder de rain en heb vandaag de extra er bij gekregen. Maar mij lijkt die overstap zo groot.
Terwijl als ik op de temperatuur tabel kijk ik de medium eigenlijk best wel overbodig vind.