[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:41

Veulen84 schreef:
Als je paard verder nooit een deken op heeft en het dan niet koud heeft, zal de kans klein zijn dat ie met dat soort weer het ineens wel koud heeft. Zou het dus niet doen. Zeker niet als je pony gewoon kan schuilen (en zo dik is als de jouwe). Zorg wel altijd voor ruwvoer als het koud is.

Dekens drukken eerst de vacht plat voor ze warmte geven, dus als je eerst niks doet en dan ineens een deken moet je wel een behoorlijke dikte doen.


Hoe kom je erbij dat mijn paard dik is?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:44

Veulen84 schreef:
Dekens drukken eerst de vacht plat voor ze warmte geven, dus als je eerst niks doet en dan ineens een deken moet je wel een behoorlijke dikte doen.
:roll: :roll:

Neeeeeeeeeheeeeeeeeeeeeeeeeee

Dat is een fabeltje van de paardnatuurlijkfundamentalisten. Enkel paarden met een korte vacht kunnen het kouder krijgen van een ongevoerde deken.

Overigens kan een paard het wel degelijk koud krijgen met matige vorst. Zeker in Nederland, waar de kou meestal nat is. Ja, ik stond ook even verbaasd te kijken toen mijn IJslander - met plenty vacht- het koud had bij -6. Maar dat was wel -6 met een hoge luchtvochtigheid.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:25

Ik zou gewoon even afkijken hoe het met je pony gaat als het erg koud en vooral nat wordt.
Als ‘ie er echt last van lijkt te hebben, stijf, mager worden, etc dan zou ik een lichtgevoelige deken op doen bij heel koud en nat weer, 50 grams bijv.

Bij heel regen moet je goed in de gaan houden of je geen rainrot krijgt bij een dikke vacht zonder deken en veel buiten, dan kun je ook vaak beter een dun regendekentje op doen bij slecht weer.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:26

Nouvel schreef:
Ik zou gewoon even afkijken hoe het met je pony gaat als het erg koud en vooral nat wordt.
Als ‘ie er echt last van lijkt te hebben, stijf, mager worden, etc dan zou ik een lichtgevoelige deken op doen bij heel koud en nat weer, 50 grams bijv.

Bij heel regen moet je goed in de gaan houden of je geen rainrot krijgt bij een dikke vacht zonder deken en veel buiten, dan kun je ook vaak beter een dun regendekentje op doen bij slecht weer.



Thanks. Ik ga het in de gaten houden!

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:23

Vraagje, ik heb een 5 jarige merrie die erg weinig wintervacht aanmaakt en last heeft van maanblindheid.
Ze staat 24/7 buiten (wei met paddock, onbeperkt hooi en muesli) met schuilstal.
Ik heb haar tot nu toe elke herfst en lente met een regendeken op gehad en in de winter met een 200 grams winterdeken.

Dit jaar wilde ik alleen een fleece gevoerde regendeken proberen, maar ik twijfel of dat in de winter wel warm genoeg is voor haar.

Ze word niet geschoren oid en ik moet erg opletten dat ze niet verkouden word en een aanval van maanblindheid krijgt.

Zal ik voor de zekerheid een 200 grams winterdeken aanschaffen of is de regendeken wel genoeg denken jullie? Vooral met de koude nachten die er aan gaan komen.

Ze staat trouwens aan huis, dus dekens wisselen is zo gedaan.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:40

Het is fijn om voorbereid te zijn, want je zal altijd zien dat je die 200grams plots nodig hebt als de winkels gesloten zijn.
Maar je kan ook kiezen voor een onderdeken of liner. Dat is vaak een minder grote investering, makkelijk op te bergen en snel eronder te doen. Blijkt dat je toch nog die een 200grams veel gaat gebruiken kan je altijd nog een extra outdoordeken aanschaffen.

Kasmir

Berichten: 5436
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:03

Voor onze ongeschoren paarden die gewoon een wintervachtje mogen kweken (2 Arabieren en 1 appaloosa) hebben we als het heel de dag regent een 0grams regendeken. Gewone vorst is over het algemeen niet koud voor ze, een dag regen + wind kunnen ze het wel eens koud van krijgen. Die van ons hebben daarbij geen schuilstal overigens. We hebben er ook 100grams liners onder maar dit was vorig jaar niet nodig, beetje hooi en droge vacht was voor de paarden genoeg om niet koud te worden.
Maria500 als ik jouw tekst zo lees zou ik met de natte koude dagen zorgen dat ze ook droog hooi kan eten, als dat kan krijgt ze t echt niet zo maar koud. Iets te eten hebben is heel belangrijk om die interne kachel aan te houden en voor de meeste gezonde paarden voldoende om warm te blijven.

spruitje12
Berichten: 623
Geregistreerd: 01-08-13

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:28

Ik heb een vraagje, ik ga straks op wedstrijd en vroeg me af welke deken ik in de trailer op zou doen. Ze is vorige week geschoren en staat onder een 200 grams outdoor. Is alleen een zweetdeken niet te dun? Kan ik beter een 100 grams op doen?

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:05

Ik gebruik daarvoor een zwaardere fleece/stal deken van eurostar, is een katoenen deken met fleecevoering. Stagenootje gebruike een badstofdeken en daarover zo'n dikke teddyfleece.

Die van mij eergister maar weer onder de 100grams uitgehaald, stond te zweten.Toch echt opzoek naar een 0grams voor een paard met lage halsaanzet. Gezien zelfs mijn rambo 100grams gesloopt word door weidegenootjes wil ik echt niet investeren in een 0grams. Hoe zouden jullie dat doen? Slechter passende goedkope deken of toch veel geld uitgeven en alle gaten maken?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:00

Elise, ik ga mee met Rianne. Je zult 'm maar net nodig hebben op het moment dat je 'm niet in huis hebt.

Voorbeeldje: voor mijn ongeschoren ruin, ook buitenpaard, heb ik ongevoerde regendekens en nu dan de Smartex rain (met stay dry voering). Dat zou op zich voldoende moeten zijn maaaaarrrrr omdat zijn weerstand niet optimaal is -zijn lichaamstemperatuur is nog steeds ongeveer een halve graad lager dan bij een "normaal" paard- en hij het vorig jaar koud kreeg heb ik ook nog een 100 grams deken voor 'm liggen. Als het écht koud is kan daar voor nood ook nog een wolmix zweetdeken onder. Liners kan bij hem helaas niet, anders had ik dat gedaan.

In het minst erge geval koop je 'm en gebruik je 'm nooit. Zorg dan dat 't een mooie is, als je er toch alleen naar kijkt kijk dan naar iets moois :P En in het ergste geval wordt je paard ziek, of gaat het 20 graden vriezen, en dan ben je blij dat je je mooie deken vies kan laten worden op je paard.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:06

Koper schreef:
Zo staat mijne ook (ongevoerde Nika deken met 's nachts 100 grams Horseware liner) en raakte ze d'r manen maar kwijt _O- Het groeit als onkruid en ik wil het juist in een mooie boog hebben.

Als je aan de voorkant van de deken even van die ringetjes naait kun je daar de onderdeken aan vast maken. Tenminste als het een normale hals is.

Ik haal hem even naar hier aangezien ik m nu wat offtopic vond gaan in het 'waar kun jij moeilijk aan komen'-topic.
Het probleem is dus dat mijn 0 grams van ellende bijna uit elkaar valt en niet meer waterdicht is. Dus daar moet ook een nieuwe van. Maar zijn er 100 gram onderdekens in maat 110 onderlengte?

Dit zijn zijn manen. ;(
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 04-11-17 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:11


Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:23

Ja het is puur de onderdeken, als die naar achteren zakt, ligt ie precies zo raar op de schoft. De 0 grams bovendeken is qua lengte wel goed, alleen erg oud en daardoor ook niet meer super waterdicht. Dus vandaar dat ik twijfel tussen een nieuwe onderdeken+ nieuwe 0 grams deken of een 100 grams regendeken en dan maar genoegen nemen voor dit seizoen met de oude 0 grams en dat ik maar tot 300 gram kan als hoogste, want regendeken+regendeken lijkt mij een slechte combinatie. Normale hals slijten ze ook wel een beetje van, maar dan is niet in 1 nacht alle manen weg.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 14:57

Koper schreef:
Enkel paarden met een korte vacht kunnen het kouder krijgen van een ongevoerde deken.

Wat is de gedachtegang hierachter Koper?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:12

FatCat schreef:
Koper schreef:
Enkel paarden met een korte vacht kunnen het kouder krijgen van een ongevoerde deken.

Wat is de gedachtegang hierachter Koper?

Hoe bedoel je?

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:44

Ik lees al een tijdje mee hier :o

Heb nu momenteel 0 grams erop liggen en 's nachts 100 grams liner eronder :) helaas ook nog dr eczeemdeken aan maar hopelijk kan hij van de week af *\o/*
Vandaag eindelijk een amigo 200 grams gekocht, zodat ik alle kanten op kon, kwam ik er thuis achter dat er geen halsringen aanzitten.. Dus maar omgeruild voor de hero plus maar nu heb ik een hals teveel dus ik weet niet of ik hier iemand blij kan maken met een los nieuw halsstuk van Amigo? 150 grams en zwart met paarse bies. Zat bij een 190 cm deken maar weet niet precies welke maat dit dan is qua hals! Heb wel de lengte opgemeten en die was aan de bovenkant 93 cm!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:55

Ik wil als reserve deken een tweedehands smartex rain kopen. Nu weet ik niet wat deze dekens tweedehands doen.
Nu zie ik op bijvoorbeeld marktplaats dekens voorbij komen die een seizoen gebruikt zijn en daar na gewassen zijn voor rond de 130 euro. Deze zien er dan ook super netjes uit. Mooi schoon geen beschadigingen en geen heel paard aan de binnenkant van het fleece. En vind dat het geld ook echt waard.

Nu komen er ook dekens voorbij die goed gebruikt zijn. Wat kleine beschadigingen aan de buitenkant en soms ook een gescheurde binnenkant hebben. Soms wel en soms niet gewassen. En vaak toch een half paard in de fleece laag.
Daar word dan toch nog 75 tot 100 euro voor gevraagd.
Dat vind ik toch weer aan de dure kant of verkijk ik me daar gigantisch op en zijn ze dat ook nog echt waard?

(mocht iemand nog een deken smartex rain te koop hebben Graag)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:22

Het is een vraagprijs natuurlijk, je moet betalen wat je het waard vindt. Ik zou zelf geen €75-100 betalen voor een deken in die staat.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:04

Hi lieve bokkers, ten einde raad kom ik bij jullie.
In de 3 jaar dat ik mijn paard heb kan ik maar géén goed passende regendeken vinden.
Ik heb op dit moment iets van 20 dekens in mijn kelder liggen die geen van alle goed zitten, de sluitingen trekken namelijk allemaal schuin op de borst. De stof achter de sluiting kruipt opzij en dan liggen de gespen strak op haar blote huid, daarnaast klemmen de meeste 'standaard' dekens bij haar op de schoft.
Ook dure dekens zoals Bucas, horseware en rambo trekken enorm bij haar op de schoft.

Nu zag ik deze deken met een zijsluiting bij Kramer:
https://www.kramer.nl/outdoordeken-High ... ..155.A%3E

Natuurlijk meteen besteld (in de grootste maat) maar de omtrek van de hals is zo klein dat mijn arme paard haast gewurgd wordt er in. Ik ga deze dan ook maar weer retour sturen.

Nu hoop ik dat jullie misschien nog een (regen)deken kennen met een een zijsluiting (of sluiting zoals de bucas dekens) met een halve/hoge hals zodat hij niet klemt op de schoft.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:21

Koper schreef:
FatCat schreef:
Enkel paarden met een korte vacht kunnen het kouder krijgen van een ongevoerde deken.

Wat is de gedachtegang hierachter Koper?


Koper schreef:
Hoe bedoel je?


Ik lees dit als; wanneer je een geschoren paard onder een 0grams ongevoerd regendeken zet dan kan dit het kouder hebben dan wanneer je er geen deken opgooit.

Vroeg me af waarom dit is?

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:49

DreamGuide schreef:
Hi lieve bokkers, ten einde raad kom ik bij jullie.
In de 3 jaar dat ik mijn paard heb kan ik maar géén goed passende regendeken vinden.
Ik heb op dit moment iets van 20 dekens in mijn kelder liggen die geen van alle goed zitten, de sluitingen trekken namelijk allemaal schuin op de borst. De stof achter de sluiting kruipt opzij en dan liggen de gespen strak op haar blote huid, daarnaast klemmen de meeste 'standaard' dekens bij haar op de schoft.
Ook dure dekens zoals Bucas, horseware en rambo trekken enorm bij haar op de schoft.

Nu zag ik deze deken met een zijsluiting bij Kramer:
https://www.kramer.nl/outdoordeken-High ... ..155.A%3E

Natuurlijk meteen besteld (in de grootste maat) maar de omtrek van de hals is zo klein dat mijn arme paard haast gewurgd wordt er in. Ik ga deze dan ook maar weer retour sturen.

Nu hoop ik dat jullie misschien nog een (regen)deken kennen met een een zijsluiting (of sluiting zoals de bucas dekens) met een halve/hoge hals zodat hij niet klemt op de schoft.

Dit niet wat?

http://hypostore.nl/amigo-bravo-12-plus ... zwart.html

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:09

FatCat schreef:
Ik lees dit als; wanneer je een geschoren paard onder een 0grams ongevoerd regendeken zet dan kan dit het kouder hebben dan wanneer je er geen deken opgooit.

Vroeg me af waarom dit is?

Dan lees je het verkeerd. Wat ik poogde te zeggen was: een geschoren paard of een paard met korte vacht heeft het eerder koud onder een ongevulde deken dan een paard met een lange vacht.

Er wordt maar blindelings gegild dat ieder paard het koud krijgt onder een ongevulde deken en dat je er minimaal 100 grams op moet leggen. Het is 13 graden overdag. Die van mij vallen echt van het bot als ik ze in gevulde dekens hijs.

Robin_Rikkie helaas is die hals wat te dik/warm voor mijn ruin. Succes met de verkoop. Je zou 'm kunnen aanbieden in de Horseware dekengroep op Facebook?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:52

@koper: ah ok! idd verkeerd gelezen

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:53

Weet iemand een deken, die qua pasvorm lijkt op Weatherbeeta, maar sterker dan 1200D is?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:55

Felicity, welke maat zoek je? Ik heb twee smartexen te koop maat 6.6 en 6.9.
Mariposa, welke maat? Ik heb een hele sterke Wheather Beeta staldeken met teddy voering in mt 195 te koop.