[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:08

Ik heb onder een 195 deken een 190 en een 198 liggen. Scheelt bij mij niet heel veel. Steken allebei niet uit.

Ik vind trouwens wel dat die achterclipjes snel breken. Maar goed, ander verhaal.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:00

De achterclipjes vind ik juist prima, en steviger dan die van Bucas.

_Sapphire

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-12-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:28

Hallo op het moment ben ik helemaal de kluts kwijt. Ik zoek een bucas deken met stay dry voering die warm genoeg is in de winter. Ik zou de deken als zweetdeken transportdeken en als onderdeken willen gebruiken. Ik kwam dus uit op de shamrock power en de onderdeken van bucas 150 grams met stay dry voering. Welke kan ik het beste kiezen. Ik ben geadviseerd door een webshop om de shamrock power aan te schaffen maar heeft iemand er ervaring mee om deze onder een outdoor deken te gebruiken?

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:51

Shamrock power lijkt mij niet geschikt als outdoor deken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:57

Koper schreef:
De achterclipjes vind ik juist prima, en steviger dan die van Bucas.


Mss heb ik er dan gewoon veel pech mee. Kan natuurlijk ook.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:30

simongek schreef:
Shamrock power lijkt mij niet geschikt als outdoor deken.

Ik krijg de indruk dat ze een staldeken zoekt maar mij is het ook niet helemaal duidelijk inderdaad.

Fabster: of een erg makkelijke pony, dat kan natuurlijk ook. In elk geval heb je nieuwe clipjes er zo aan natuurlijk :)

Pfoeh, de eerste bandjes zitten op de Smartex (tot vandaag zaten er alleen nog bandjes op de voorflap). Dóódeng := Morgenochtend nog maar even passen, en dan de onderste twee bepalen waar ze moeten en dan is het geheel precies op tijd klaar wanneer het koud gaat worden.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:13

Ik heb 1 pony in de winter ook alleen onder een shamrock staan geweldig deken (maar die is ook dik rond en drachtig) alle andere dekens trekken scheef door de bolle buik en ze blijft super glad eronder. Ik zweer echt bij die deken <3 Buiten gooi wel een smartex op en als ze op stal komt doe ik haar shamrock weer op.

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:48

Ik heb de shamrock ook gehad voor mijn vorige paard, vond het een super fijne deken.
Als staldeken of onderdeken vind ik dat ‘ie wel wat strak trek aan de voorkant, meer dan dekens met een gladde voering.

_Sapphire

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-12-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:42

Heb uiteindelijk de shamrock besteld bij hypostore. Ben benieuwd. Had eerst de select cooler maar vond deze toch te dun voor in de winter. Ben aan het twijfelen of ik de select cooler toch houd en dan onder de irish turnout light of extra kan doen om toch een stay dry voering te krijgen. Heeft een van jullie ervaring met de select cooler?

_Sapphire

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:43

simongek schreef:
Shamrock power lijkt mij niet geschikt als outdoor deken.

Ik bedoel of die geschikt is voor onder een outdoordeken :)

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:02

Koper schreef:
prugelpiet schreef:
Voor alleen deze winter over zoek ik een fijne 100 grams. Liefst onder- of staldeken.
Alleen ik ben dus bang dat onderdekens verschuiven omdat er geen singels aanzitten en ik geen regendeken met lusjes heb :=
Iemand daar ervaringen mee?

Ik had deze op het oog: voor 1 wintertje eronder prima. Pony past vrijwel alle dekens die we tot nu toe gehad hebben dus ik gok deze ook wel.

https://www.agradi.nl/premiere-onderleg ... -185cm.htm

Als je even de berichten op deze pagina leest krijg je al antwoord. Er is net (opnieuw) aandacht besteed aan dit onderwerp :+


Sorry, alles meegelezen maar net jou berichtje en het antwoord daarop gemist. Maar dan weet ik genoeg, dankjewel!

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:11

Ik ben ook verliefd op de Shamrock van Bucas. Wat een heerlijke deken. Na de dracht van Nicole te hebben gevolgd was ik zo weg van de deken dat ik hem ook besteld heb.

Ik leg hem ook geregeld onder mijn Rambo deken als het echt heel koud is of als ze erg gezweet heeft. Gaat eigenlijk altijd goed en blijft mooi liggen. Op de schoft is die voor mijn merrie op de wei net wat te strak om altijd te gebruiken dus ik gebruik wel gewoon het Liner systeem van horseware als onderdekens.

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:22

Beau_Myrthe schreef:
Ik ben ook verliefd op de Shamrock van Bucas. Wat een heerlijke deken. Na de dracht van Nicole te hebben gevolgd was ik zo weg van de deken dat ik hem ook besteld heb.

Ik leg hem ook geregeld onder mijn Rambo deken als het echt heel koud is of als ze erg gezweet heeft. Gaat eigenlijk altijd goed en blijft mooi liggen. Op de schoft is die voor mijn merrie op de wei net wat te strak om altijd te gebruiken dus ik gebruik wel gewoon het Liner systeem van horseware als onderdekens.


Dus stel je legt hem na het rijden op onder je winterdeken dan heeft het alsnog het resultaat dat de binnenkant droog blijft en het zweet dus naar buiten trekt ( niet zo logisch uitgelegd)

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:31

affy2000 schreef:
Beau_Myrthe schreef:
Ik ben ook verliefd op de Shamrock van Bucas. Wat een heerlijke deken. Na de dracht van Nicole te hebben gevolgd was ik zo weg van de deken dat ik hem ook besteld heb.

Ik leg hem ook geregeld onder mijn Rambo deken als het echt heel koud is of als ze erg gezweet heeft. Gaat eigenlijk altijd goed en blijft mooi liggen. Op de schoft is die voor mijn merrie op de wei net wat te strak om altijd te gebruiken dus ik gebruik wel gewoon het Liner systeem van horseware als onderdekens.


Dus stel je legt hem na het rijden op onder je winterdeken dan heeft het alsnog het resultaat dat de binnenkant droog blijft en het zweet dus naar buiten trekt ( niet zo logisch uitgelegd)




De binnenkant is inderdaad nooit nat geweest om het maar even zo te zeggen. Als je dat bedoelt ook mijn winterdeken die er op lag voelde niet klam aan de binnenkant. Nu sta ik er niet elke 5 minuten naast om te voelen. De eerste keer dat ik dit deed heb ik hem na een half uur het even gecheckt en toen was het perfect.

Nu vind ik de Rambo dekens goed ademend dus dat zou ook meespelen in het verhaal.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:51

Hallo allemaal,

Ik join even en heb een vraag. Mijn 25 jarige d pony staat het hele jaar buiten en ik wil weten wat voor deken jullie zouden opdoen, als het vriest of sneeuwt. Ik vind het sneu en koud voor mijn pony, als zij met sneeuw en vorst buiten staat. Ik wil voor deze koude periode een deken opdoen.

Hoeveel grams deken zouden jullie dus op doen bij sneeuw en min 0 graden?
Laatst bijgewerkt door maria500 op 04-11-17 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:13

Lees even de OP wanneer je joint. We kunnen nu niks met je vraag.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:15

Koper schreef:
Lees even de OP wanneer je joint. We kunnen nu niks met je vraag.


Wat is een OP? Hier kan je toch alles vragen over dekens, gezien de titel? Volgens mij is mijn vraag gewoon duidelijk, maar oke.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 04-11-17 00:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:16

Openingspost. De allereerste post van het topic. Bovenaan pagina 1.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:20

Ik heb een 25 jarige d-pony. Wordt bijna niet mee gereden, normale vachtgroei en staat 24-7 buiten. Ik wil een warme winterdeken omdoen tijdens de vorst en/of sneeuw.

Hoeveel grams deken zouden jullie omdoen? Ik wil liever niet werken met lagen. Deken is alleen voor de hele koude periodes.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:25

maria500 schreef:
Ik heb een 25 jarige d-pony. Wordt bijna niet mee gereden, normale vachtgroei en staat 24-7 buiten. Ik wil een warme winterdeken omdoen tijdens de vorst en/of sneeuw.

Hoeveel grams deken zouden jullie omdoen? Ik wil liever niet werken met lagen. Deken is alleen voor de hele koude periodes.


Dubbele post. Ik tem.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:29

Stamper schreef:
maria500 schreef:
Ik heb een 25 jarige d-pony. Wordt bijna niet mee gereden, normale vachtgroei en staat 24-7 buiten. Ik wil een warme winterdeken omdoen tijdens de vorst en/of sneeuw.

Hoeveel grams deken zouden jullie omdoen? Ik wil liever niet werken met lagen. Deken is alleen voor de hele koude periodes.


Dubbele post. Ik tem.


Dat deed ik, omdat blijkbaar mijn eerdere post niet goed genoeg was.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:33

Niet zo streng Stamper :P

Maria, we weten nu nog steeds niet of je pony geschoren is, hoe oud hij is, wat voor beschutting hij heeft op de wei, wat hij krijgt aan ruwvoer enz. Dat zijn allemaal wel dingen die van belang zijn hoe warm of koud je pony het zonder deken heeft, en zeg maar een uitgangspunt voor welke deken je zou kunnen gebruiken.

Ook is het eventueel handig om wat te melden over de bouw van je pony. Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen past lang niet elke deken bij elk type paard.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:36

Koper schreef:
Niet zo streng Stamper :P

Maria, we weten nu nog steeds niet of je pony geschoren is, hoe oud hij is, wat voor beschutting hij heeft op de wei, wat hij krijgt aan ruwvoer enz. Dat zijn allemaal wel dingen die van belang zijn hoe warm of koud je pony het zonder deken heeft, en zeg maar een uitgangspunt voor welke deken je zou kunnen gebruiken.

Ook is het eventueel handig om wat te melden over de bouw van je pony. Zoals je in dit topic hebt kunnen lezen past lang niet elke deken bij elk type paard.


Ik had hierboven al gemeld dat ze 25 is. Niet geschoren, aangezien ze 24/7 op de wei staat en ik gebruik geen dekens. Inloop stallen zijn er. Ze wordt niet bijgevoerd, alleen weidegras. Het is een NRPS met Arabisch bloed.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:39

Ik denk dat ze meer aan een bult hooi heeft dan aan een deken :o Paard moet wel wat te verstoken hebben om het kacheltje brandend te houden en warm te blijven.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:40

Als je paard verder nooit een deken op heeft en het dan niet koud heeft, zal de kans klein zijn dat ie met dat soort weer het ineens wel koud heeft. Zou het dus niet doen. Zeker niet als je pony gewoon kan schuilen (en zo dik is als de jouwe). Zorg wel altijd voor ruwvoer als het koud is.

Dekens drukken eerst de vacht plat voor ze warmte geven, dus als je eerst niks doet en dan ineens een deken moet je wel een behoorlijke dikte doen.