Zomereczeem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophieVajori
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-11-16
Woonplaats: Noorbeek

Zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 19:24

Hoihoi

Ik heb een Arabier genaamd Vajori. Superleuke pony maar helaas zomereczeem. Ik had het in de zomer goed in handen. ik had een deken opgelegd, ik waste hem om de week met speciale zeep. Ik sprayde hem elke dag in en smeerde de eventuele wondjes in. Ook had hij een vliege masker om. Dit ging allemaal goed en hij had er bijna geen last meer van. Dus in september deed ik de herfstdeken om. Dat ging ook allemaal prima. Tot ongeveer een week geleden. Nu is hij weer begonnen met schuren en ook nog erger dan ooit. Zo erg dat bijna al zijn manen eraf zijn en dat het bloedt. Ik baal en schrok hier natuurlijk enorm van. Ik ben nu ook ten einde raad, ik weet niet wat ik nu kan doen. Dus heeft iemand tips of oplossingen? Graag van iemand die het echt weet en het eventueel zelf al heeft meegemaakt.

xx sophie

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:26


SophieVajori
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-11-16
Woonplaats: Noorbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 19:27


Jannuhh
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:31

Nu het snachts weer wat kouder wordt zijn er weer meer knutten, die de jeuk veroorzaken. Je kunt dus weer het beste de eczeemdeken opdoen. En goed de wondjes weer behandelen. In het centrale topic staan ook heel veel tips daarvoor!
En de deken omlaten tot het een paar dagen heeft gevroren want dan zijn ze pas weg. :(
Je kunt de deken dus het beste zo lang mogelijk ophouden!

SophieVajori
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-11-16
Woonplaats: Noorbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 19:34

Jannuhh schreef:
Nu het snachts weer wat kouder wordt zijn er weer meer knutten, die de jeuk veroorzaken. Je kunt dus weer het beste de eczeemdeken opdoen. En goed de wondjes weer behandelen. In het centrale topic staan ook heel veel tips daarvoor!
En de deken omlaten tot het een paar dagen heeft gevroren want dan zijn ze pas weg. :(
Je kunt de deken dus het beste zo lang mogelijk ophouden!

Maar raakt zijn hele vachtroutine door de war?

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:37

Ik denk dat de oorzaak ligt in het feit dat hij geen eczeemdeken meer draagt. De weersomstandigheden zijn nog verre van ideaal daarvoor! Afgelopen jaren heeft mijn eczemer tot ongeveer november met eczeemdeken gestaan; simpelweg omdat de muggen pas wegblijven als het écht winter wordt.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:39

Sinds kort gebruik ik TKC 96, en dat heeft echt top geholpen!
Je moet eerst even goed de manen/staart/exceemplekken heel goed wassen met betadine shampoo, helemaal laten opdrogen, en daarna goed inmasseren met TKC, en dat na drie dagen weer herhalen. Ik heb het nu maar 2 keer hoeven herhalen, omdat de plekken na 2 dagen gewoon compleet verdwenen waren. Nu valt het bij ons heel erg mee met de beesten, dus staat ze met regenachtig weer zonder exceemdeken op. Maar je exceemdeken word er wel erg vies van. Tevens weert de TKC ook beesten af.
Ik raad je wel aan om handschoenen te gebruiken bij het inmasseren...

SophieVajori
Berichten: 16
Geregistreerd: 16-11-16
Woonplaats: Noorbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 19:40

Yank schreef:
Ik denk dat de oorzaak ligt in het feit dat hij geen eczeemdeken meer draagt. De weersomstandigheden zijn nog verre van ideaal daarvoor! Afgelopen jaren heeft mijn eczemer bijna tot november met eczeemdeken gestaan; simpelweg omdat de muggen pas wegblijven als het écht winter wordt.

SophieVajori schreef:
Jannuhh schreef:
Nu het snachts weer wat kouder wordt zijn er weer meer knutten, die de jeuk veroorzaken. Je kunt dus weer het beste de eczeemdeken opdoen. En goed de wondjes weer behandelen. In het centrale topic staan ook heel veel tips daarvoor!
En de deken omlaten tot het een paar dagen heeft gevroren want dan zijn ze pas weg. :(
Je kunt de deken dus het beste zo lang mogelijk ophouden!

Maar raakt zijn hele vachtroutine door de war?

Dus eigenlijk moet ik de deken weer terug opleggen? Maar dan krijgt ie toch weer een dikke vacht?

Jannuhh
Berichten: 87
Geregistreerd: 27-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:40

SophieVajori schreef:
Jannuhh schreef:
Nu het snachts weer wat kouder wordt zijn er weer meer knutten, die de jeuk veroorzaken. Je kunt dus weer het beste de eczeemdeken opdoen. En goed de wondjes weer behandelen. In het centrale topic staan ook heel veel tips daarvoor!
En de deken omlaten tot het een paar dagen heeft gevroren want dan zijn ze pas weg. :(
Je kunt de deken dus het beste zo lang mogelijk ophouden!

Maar raakt zijn hele vachtroutine door de war?


De knutten prikken alle paarden, alleen sommige krijgen hier een allergische reactie van. En meestal bij de staart en manen, vandaar de naam staart- en maneneczeem.
Dit jeukt zo erg dat ze maar blijven schuren, waardoor ze zich tot bloedens aan toe open krabben. En dus door het schuren ook zijn manen eraf gaan.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:41

Je zou de deken kunnen afwisselen, overdag zomerdeken, 's nachts eventuele regen/winter deken :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:20