Pony verliest vacht niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:30

Hallo iedereen,
Mijn pony verliest haar vacht niet op sommige plaatsen. Ze is wel net bevallen dus misschien heeft het daar iets mee te maken.
Sinds vorige week geef ik haar lijnzaad. Ook gebruik ik de furminator, maar dat lijkt ook niet echt te werken.
Vorige jaar rond deze datum stond ze wel al ik haar zomervacht.
Is er misschien nog iets anders dat ik kan doen?

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:35

Ik weet niet hoe oud je pony is maar misschien ouderdom?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:37

Als ze nu nog altijd niet door de vacht raakt (furminator werkt ook alleen als ze al zelf los laten) dan zou ik toch denken aan een flink tekort in het voer of iets als cushing.
Dat veulen lijkt me niet zo zeer de oorzaak, normaal raken ook drachtige merries hun vacht wel kwijt.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:38

I_Love_Fury schreef:
Ik weet niet hoe oud je pony is maar misschien ouderdom?

Ze is net 4 geworden :)

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:38

Azmay schreef:
Als ze nu nog altijd niet door de vacht raakt (furminator werkt ook alleen als ze al zelf los laten) dan zou ik toch denken aan een flink tekort in het voer of iets als cushing.
Dat veulen lijkt me niet zo zeer de oorzaak, normaal raken ook drachtige merries hun vacht wel kwijt.

Kan je die beide dingen laten testen met een bloedonderzoek?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:39

margaux_a schreef:
Azmay schreef:
Als ze nu nog altijd niet door de vacht raakt (furminator werkt ook alleen als ze al zelf los laten) dan zou ik toch denken aan een flink tekort in het voer of iets als cushing.
Dat veulen lijkt me niet zo zeer de oorzaak, normaal raken ook drachtige merries hun vacht wel kwijt.

Kan je die beide dingen laten testen met een bloedonderzoek?


Jeetje met 4 is al helemaal bijzonder.
Kan inderdaad met bloed getest worden normaal.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:40

Zowel mijn fries als mijn shet zitten ook nog hier en daar in hun vacht.
vergeet niet dat het echt raar weer is geweest.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:45

Denk toch dat ik een bloedproef ga laten doen voor de zekerheid

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:51

Dat zou ik voor de zekerheid ook doen.
De mijne en die van mijn stalgenoot hebben al een maandje hun volledige zomervacht.
Als de dagen langer worden dus vanaf eind december begin januari komen hier de eerste haren los, dat is dan echt minimaal en zodra het weer boven de 10 graden komt gaat het verharen harder.
de mijne was half april al klaar met verharen.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:54

mijn shetlander heeft ook nog wel wintervacht hoor, ik heb hem deels geschoren ivm de temperaturen.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:10

Hoeveel merriebrok voer je? En hoe is de algehele conditie van je merrie?
Als dit namelijk beide te wensen overlaat kan het zijn dat het verharen langer duurt.
En hoelang geleden heb je je merrie ontwormt

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:16

hagelslag schreef:
Hoeveel merriebrok voer je? En hoe is de algehele conditie van je merrie?
Als dit namelijk beide te wensen overlaat kan het zijn dat het verharen langer duurt.
En hoelang geleden heb je je merrie ontwormt

Ze krijgt ong 250g merriebrok, haar conditie is wel slecht, ga ik wel aan werken (longeer haar sinds vorige week elke dag).
Ze is begin mei nog ontwormd

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:19

Ik had er ook 1 bij lopen die er niet door heen kwam, de rest wel, bloed laten testen, en daar is bloedworm uit gekomen, en bloedarmoede, een week geleden equest pramox gegeven en de volgende dag idd heel veel kleine bloedwormpjes in de mest, vandaag een week verder haren laten mooi los!

Hij was ook begin februari ontwormt met Equest pramox en begin april met strongid P

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:28

Met conditie bedoelde ik of ze dik of dun is ;-)
Ca 250 gram merriebrok zou opzich genoeg moeten zijn. Aangezien het een shetlander is.
Hoe oud is het veulen nu? En voor hoeveel heb je haar toen ontwormt begin mei?

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:38

hagelslag schreef:
Met conditie bedoelde ik of ze dik of dun is ;-)
Ca 250 gram merriebrok zou opzich genoeg moeten zijn. Aangezien het een shetlander is.
Hoe oud is het veulen nu? En voor hoeveel heb je haar toen ontwormt begin mei?

Ja haar buik is erg dik nu, deels door de zwangerschap en deels doordat ze lang geen beweging heeft gehad.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:44

Maar geen ribben zichtbaar of voelbaar?
Je hebt dik en dik,
Ze heeft net een veulen gekregen dus zal nog wel een hangbuik hebben. Absoluut niet erg dat komt nog wel.
Natuurlijk moeten haar ribben niet compleet uitsteken

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:28

hagelslag schreef:
Maar geen ribben zichtbaar of voelbaar?
Je hebt dik en dik,
Ze heeft net een veulen gekregen dus zal nog wel een hangbuik hebben. Absoluut niet erg dat komt nog wel.
Natuurlijk moeten haar ribben niet compleet uitsteken

Haar ribben zijn niet te zijn, je kan ze wel een beetje voelen (een klein beetje dan) :P

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Pony verliest vacht niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:33

Dan zou ik zeker nadenken over een bloedonderzoek/wormenonderzoek/wormenkuur

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 02:12

Een pony die een veulen aan de voet heeft ben je elke dag aan het longeren??? Terwijl de pony overduidelijk niet helemaal gezond is?

Pony heeft denk ik nogal wat reserves in dat veulen gestoken. Een pony van 4 is nog niet helemaal uitgegroeid. En dan heeft ze een veulen gedragen en dat zoogt ze nu. En dan ga jij haar ook nog eens longeren.

Wat krijgt je pony, naast de merriebrok, voor voer? Hoe is het ruwvoer en wat krijgt ze verder?

Mijn shet heeft her en der ook nog wat plukjes winterhaar... maar die is 27. Zij heeft 16 veulens gehad en ook met veulens aan de voet heeft ze 1e premies gehaald. De pony, inclusief vacht, goed houden kan wel maar dan is het zaak dat je pony ook de energie en de bouwstenen heeft om het allemaal te kunnen. Het longeren zou ik direct mee kappen tot je weet wat er is en je pony weer een beetje op peil is.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 15:11

Koper schreef:
Een pony die een veulen aan de voet heeft ben je elke dag aan het longeren??? Terwijl de pony overduidelijk niet helemaal gezond is?

Pony heeft denk ik nogal wat reserves in dat veulen gestoken. Een pony van 4 is nog niet helemaal uitgegroeid. En dan heeft ze een veulen gedragen en dat zoogt ze nu. En dan ga jij haar ook nog eens longeren.

Wat krijgt je pony, naast de merriebrok, voor voer? Hoe is het ruwvoer en wat krijgt ze verder?

Mijn shet heeft her en der ook nog wat plukjes winterhaar... maar die is 27. Zij heeft 16 veulens gehad en ook met veulens aan de voet heeft ze 1e premies gehaald. De pony, inclusief vacht, goed houden kan wel maar dan is het zaak dat je pony ook de energie en de bouwstenen heeft om het allemaal te kunnen. Het longeren zou ik direct mee kappen tot je weet wat er is en je pony weer een beetje op peil is.

Ze heeft haar vacht al helemaal verloren hoor en trouwens het waren nog maar enkele plukken op haar buik....
ik longeer haar elke dag 10 min om te werken aan ontspanning en doe voor de rest grondwerk. Ze is ondertussen 3x nagekeken door dierenarts. Veulen loopt niet mee bij longeren en staat aan de kant te kijken. Ja ze krijgt 24/24 iets te eten (hooi, takken en gras), trouwens ik ken genoeg paarden die ze elke dag heel hard laten werken.
Met het intensief longeren ben ik voorlopig nog aan het wachten tot juli.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 15:13

margaux_a schreef:
Koper schreef:
Een pony die een veulen aan de voet heeft ben je elke dag aan het longeren??? Terwijl de pony overduidelijk niet helemaal gezond is?

Pony heeft denk ik nogal wat reserves in dat veulen gestoken. Een pony van 4 is nog niet helemaal uitgegroeid. En dan heeft ze een veulen gedragen en dat zoogt ze nu. En dan ga jij haar ook nog eens longeren.

Wat krijgt je pony, naast de merriebrok, voor voer? Hoe is het ruwvoer en wat krijgt ze verder?

Mijn shet heeft her en der ook nog wat plukjes winterhaar... maar die is 27. Zij heeft 16 veulens gehad en ook met veulens aan de voet heeft ze 1e premies gehaald. De pony, inclusief vacht, goed houden kan wel maar dan is het zaak dat je pony ook de energie en de bouwstenen heeft om het allemaal te kunnen. Het longeren zou ik direct mee kappen tot je weet wat er is en je pony weer een beetje op peil is.

Ze heeft haar vacht al helemaal verloren hoor en trouwens het waren nog maar enkele plukken op haar buik....
ik longeer haar elke dag 10 min om te werken aan ontspanning en doe voor de rest grondwerk. Ze is ondertussen 3x nagekeken door dierenarts. Veulen loopt niet mee bij longeren en staat aan de kant te kijken. Ja ze krijgt 24/24 iets te eten (hooi, takken en gras), trouwens ik ken genoeg paarden die ze elke dag heel hard laten werken.
Met het intensief longeren ben ik voorlopig nog aan het wachten tot juli.

Normaal ging ik met haar fietsen maar dat gaat spijtig genoeg niet meer, dus om af te vallen geven we haar nu hooi en takken en zetten we haar minder op het gras.