Meer shets die t zo warm hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 21:02

Titel zegt t al... Meer shets die zich kapot zweten?
Elke ochtend weer staat mn shet met bezweet lijf op stal.
Andere shet is warm, niet nat, maar heeft een wat minder dikke vacht en is deels geschoren vanwege een wond.
Paard is droog, maar deze staat geschoren onder deken.

Op stal is t niet zo zeer warmer dan buiten. Alleen niet meer in de wind.
Hij is niet ziek en is ook niet onrustig op stal.

Meer mensen die dit zien bij hun pony?

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:05

Mijn shetlander had het ook heel erg. Heb haar daardoor noodgedwongen half november deels geschoren en een 0 grams regendeken gegeven. Nu zijn er nog dagen dat ze onder haar dek klam is ondanks dat ze in een open stal staat.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:08

een verzorg shet van mijn vriendin die zweette ook heel erg en die had nog niet eens zo'n dikke wintervacht, die hebben ze maar laten scheren. terwijl mijn shetlander er helemaal geen last van heeft!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:00

Hier heeft de shet het ook warm. Hij is klam bij temperaturen tussen de 2 en 7 graden en zweet als het warmer is. Hij staat overdag buiten en s nachts binnen in een frisse stal. Op stal heeft hij het ook snel warm. Er staat standaard een raam open. Ik scheer niet. Straks vriest het, ook op stal. Moet er niet aan denken om hem te moeten scheren en in de dekens te moeten zetten. Alleen als het moet, dus uiterste noodzaak zou zijn. Voor dat geval liggen er dekens klaar. Hij heeft ze nog nooit nodig gehad, gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 11-12-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:02

Die van mij is niet echt bezweet maar wel klammig..
Ik ben niet zo'n deken mens dus moet het maar even aanzien!

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 12:10

Mijn tinker heeft het ook zo vreselijk warm. Hij staat nu ook weer te zweten op stal. Ik heb hem 2 weken geleden zijn buik, borst en een gedeelte van zijn nek geschoren zodat de warmte eruit kan. Helaas is het nu met die warmte 's middags weer raak :( meneer staat zwetend op stal. Ik hoop dat de temperatuur langzaam weer normaal wordt voor de tijd van het jaar. Arme Devin is helemaal van slag.

Ik wil hem niet helemaal scheren omdat hij op rust staat met een peesblessure

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:05

Vanmorgen was hij zowaar redelijk droog. Niet gek want t was vannacht heel koud.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:42

mijn welshveulens ook, s ochtends vaak wat klam op stal en als ze even een paar rondjes door het land racen, nat. niet veel aan te doen. echt koud is het nog niet

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 01:10

Bekend probleem, mijn shet heeft op stal ook vrij snel last van de warmte en was iedere dag bezweet.
Had het eerst aangekeken of de temperatuur niet snel deed dalen want dan is het probleem ook weg, maar nu pas geleden toch de hals en borst uit geschoren. Pony kan zo hoop beter de warmte kwijt en blijft dekenloos.

Voor alleen hals/borst stukje uitscheren hoef je een pony echt geen deken voor op te doen. Maar pony kan wel stuk beter de warmte kwijt.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:01

Ik denk dat ik mijn shet ook bezweet uit stal zou halen als ze binnen zou staan. Straks met oud en nieuw staat ze weer wat nachtjes binnen, en vorig jaar was ze dan ook altijd bezweet in stal. Stal is niet super warm, maar wel warmer dan buiten, zeker door d eandere paarden die in stal staan. Buiten heeft mijne nergens last van. Ze hebben een wintervacht om flinke kou te kunnen trotseren, blijkbaar te warme jassen voor stalletjes.

Puck94
Berichten: 384
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Twente!

Re: Meer shets die t zo warm hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:05

Mijn verzorgshet zweet ook heel erg, ook als hij gewoon buiten staat. Nu het elke keer wat warmer is komt hij al nat van de wei en heeft hij ook geen zin om te werken...