wel of niet deken op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexsa
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-09-12

wel of niet deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 23:34

hoi allemaal,
mijn kruising welsh/fjord heeft tot nu toe altijd zonder winterdeken gestaan, alleen met een 0-grams regendeken. Nu is ze al wat ouder, 17 jaar, en ik vraag me af of ze nu toch niet beter af is met een winterdeken? snachts staat ze binnen op stal, overdag op de wei.
graag jullie advies.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: wel of niet deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:35

Als ze gewoon een lekkere wintervacht krijgt heeft ze geen deken nodig.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: wel of niet deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:40

Een deken is alleen nodig op paarden die vaak gewassen worden (geen huidvet meer, dus je hebt een deken nodig om dat op te vangen), oud zijn (vaak zijn deze paarden magerder, hebben moeite om zichzelf op gewicht te houden en dan zorgt de deken ervoor dat het paard warm blijft, waardoor de energie daar niet in gaat zitten), of paarden die ziek zijn en daardoor hun energie beter kunnen besteden.

Of je moet de vacht korter willen (dat is meestal de reden). Als het vorig jaar goed ging, zal het dit jaar waarschijnlijk ook weer goed gaan. Als je merkt dat je paard zich niet fijn voelt, kun je altijd nog een deken onder de regendeken leggen.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: wel of niet deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:13

Alsie het nog prima doet zonder dik deken zou ik het zo laten. Zodra je merkt dat paard zich niet meer warm kan houden (trillen, afvallen,..) kun je altijd nog een dikker deken aan doen! Het ene paard is het andere niet, ik heb er twee staan (van 18&19) en die ene doet het prima zonder deken terwijl de andere het beter doet met.

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: wel of niet deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:03