Paard nu nog naar de weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Paard nu nog naar de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 15:08

Mijn paard heeft een maand geleden een peesblessure opgelopen en na de echo van vandaag blijkt het toch erger dan gedacht. De dierenarts raadt dan ook aan om hem een tijdje op de wei te laten. Hij staat nu dag en nacht in een loopstal met paddock eraan maar kan dus altijd binnen staan wanneer hij wil, wat hij dan ook vaak doet.
Is het dan verantwoord om hem nu nog 24/7 op de wei te steken nu het kouder gaat worden? Hij heeft geen deken op maar wel een vrij dikke wintervacht. Of kan ik beter wachten tot de koudste (en vooral natste) maanden voorbij zijn?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard nu nog naar de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:09

een weide met schuilstal zoeken en die opstrooien? Dan kan hij ook gewoon binnen als hij dat wil. Een paard zonder schuilmogelijkheden buiten gooien in de winter vind ik hoe dan ook not done.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:13

Ik zou hem daar (in de loopstal met paddock) houden, geen drastische veranderingen meer zo vlak voor de winter. Weides zijn nu ook snel herleid tot blubberterreinen, wat nu ook niet bevorderlijk is voor de (ex-)peesblessure. Paddock is stevigere ondergrond wat paard nu nodig heeft voor zijn herstel.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 19-11-13 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard nu nog naar de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:14

Is antwerpen geen zandgrond?

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 15:21

Ayasha schreef:
Is antwerpen geen zandgrond?

Ja, veel modder overal. Ook paddock is grotendeels modder jammer genoeg...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:27

Hmm misschien een laag gelegen weide dan. hier met zandgrond nog gewoon stevige grond onder de voetjes. :) Stukje verharden met van die betonschotten? (weet niet wat het AN woord is, zijn hele zware dikke platen,zijn houten planken van bijna 3cm dik zeg maar en daar zit een metalen frame rond om ze bij elkaar te houden. Errug stevig dus ze zijn 1*1.5 of 1m*2m als ik me goed herinner dus voor 50 euro heb je een paar vierkante meter verharding voor een eventuele schuilstal gelegd... ) Wel zorgen dat je hulp hebt want die dingen wegen gemakkelijk 75kg als ze niet 100kg wegen het stuk..

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:29

Mijn paard ging ooit in december de wei op was ook kreupel, heb een deken gekocht en er waren bomen waar hij kon schuilen. Hij is eigenlijk nooit meer naar binnen gegaan, hij had geen last van kou of nattigheid.

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Paard nu nog naar de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:20

Is modder wel verstandig? Misschien als je een wei kan vinden met schuilstal die redelijk droog ligt, dat het wel een uitkomst kan bieden?

Inkie1990

Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard nu nog naar de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:36

Ik zou hem niet ineens ergens anders stallen zo vlak voor de winter. Lekker laten waar hij nu staat, dan kan hij ook zelf naar binnen/buiten. Alleen jammer van de modder, dat is niet echt bevorderlijk voor zn blessure lijkt me. Heeft de dierenarts daar niks over gezegd?

Fitii

Berichten: 307
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 17:58

Inkie1990 schreef:
Ik zou hem niet ineens ergens anders stallen zo vlak voor de winter. Lekker laten waar hij nu staat, dan kan hij ook zelf naar binnen/buiten. Alleen jammer van de modder, dat is niet echt bevorderlijk voor zn blessure lijkt me. Heeft de dierenarts daar niks over gezegd?

Nee, hij staat dan ook meestal binnen op stro of buiten op het stuk beton. Naar de weide was omdat hij dan constant in beweging zou blijven terwijl hij nu grotendeels stilstaat. Het is eigenlijk ook maar 1 strook modder maar daar moet hij telkens door als hij van binnen naar buiten wil.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:11

Wat kou betreft kan het makkelijk (mits er een schuilplaats is als het echt gaat stormen ed), maar aangezien het fructaan gehalte in de winter en herfst omhoog schiet is dat vooral even uitkijken voor hoefbevangenheid.

Inkie1990

Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:25

Fitii schreef:
Inkie1990 schreef:
Ik zou hem niet ineens ergens anders stallen zo vlak voor de winter. Lekker laten waar hij nu staat, dan kan hij ook zelf naar binnen/buiten. Alleen jammer van de modder, dat is niet echt bevorderlijk voor zn blessure lijkt me. Heeft de dierenarts daar niks over gezegd?

Nee, hij staat dan ook meestal binnen op stro of buiten op het stuk beton. Naar de weide was omdat hij dan constant in beweging zou blijven terwijl hij nu grotendeels stilstaat. Het is eigenlijk ook maar 1 strook modder maar daar moet hij telkens door als hij van binnen naar buiten wil.


Ah, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ik zou m niet verplaatsen als ik jou was.. Hopen op een spoedig herstel.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Paard nu nog naar de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:28

ik zou hem lekker verhuizen. ergens een plek vinden waar geen blubber is, ....
en op de weide betekent echt niet open vlakte en rimboe ;)
Zoeken naar een weide met schuilstal/schuilmogelijk heden dus :D