Paard dag en nacht buiten, deken opbouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Paard dag en nacht buiten, deken opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:02

Dag bokkers.
Woensdag komt mijn 'oude' paard terug (februari verkocht, nu terug gekocht) en zal dag en nacht buiten komen
te staan. Dit is voor ons beide de eerste keer.
Ik ben me aan het orienteren betreft dekens en vraag me af wat jullie doen of aanraden.
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/dekens/regendeken/product/hw-aara41-bbw0-66/62

Kan ik een 0 grams regendeken doen met los halstuk en dan opbouwen met 100 tot 400 grams onderdekens?
of zouden jullie bijvoorbeeld 0 grams, 200 grams en 400 grams gevoerde regendeken doen?
Dus met verschillende dekens werken?

En, wanneer zouden jullie beginnen met een 0 grams regen deken?

Bedankt!

maia

Re: Paard dag en nacht buiten, deken opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:08

Wat voor een paardje is het en wat doe je met hem/haar?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:13

maia schreef:

Inderdaad. Veel paarden kunnen prima zonder deken buiten staan, ook s winters.

Grote nadeel aan dekens (vind ik, zeker als ze 24/7 buiten staan): je doet nooit de goede om. Met een beetje zon wordt een regendeken al snel een sauna. Zijn ze aan dekens gewend en ze je ze 1x zonder buiten en het gaat regenen dan staan ze te trillen als een rietje. En een lekke dekke (na echt flinke regen) wil je ook niet voor je paard.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:14

Hannoveraan ruin van 7 jaar 176 hoog.
Stalling is letterlijk aan het bos en heeft spat en atrose. Hij is pas helemaal doorgelicht bij kliniek
en nog wel geschikt voor recreatie, hij is pijnvrij. Ik ben van plan er 2-3x in de week lekker mee het
bos in te gaan. Paard wordt verder niet intensief getraind!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:15

Dan gewoon lekker zonder deken :j
Evt iets bij d ehand houden, maar verder zonder laten staan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:17

Dan zou ik ook zonder deken doen ja.. Gewoon na het rijden/tijdens het uitstappen een fleecedeken/wollen deken op doen. :j Warmbloeden maken al niet zo'n enorm lange vacht aan, en als je er niet fanatiek mee aan de slag gaat zou ik t zo laten. :j Tenzij hij het echt koud gaat krijgen natuurlijk.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:17

Ik wil sowieso mét deken werken. Al is het een 0 grams regendeken. Het belangrijkste is dat hij droog blijft, en daarom zat ik te denken dat een 0 grams regendeken prima is, en bij strenge winter eventueel een 200 grams er onder? Het is niet de bedoeling om hem helemaal in te pakken, alleen als het nodig mocht zijn.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:18

Als ik jullie reacties zo lees, zou het dus prima met gewoon een 0 grams deken kunnen :)

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:18

Marieke_K schreef:
maia schreef:

Inderdaad. Veel paarden kunnen prima zonder deken buiten staan, ook s winters.

Grote nadeel aan dekens (vind ik, zeker als ze 24/7 buiten staan): je doet nooit de goede om. Met een beetje zon wordt een regendeken al snel een sauna. Zijn ze aan dekens gewend en ze je ze 1x zonder buiten en het gaat regenen dan staan ze te trillen als een rietje. En een lekke dekke (na echt flinke regen) wil je ook niet voor je paard.

En daar ben ik het weer mee eens :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:18

Zou ik ook proberen. Een deken kan altijd nog als er echt geen winterhaar komt of als het echt koud wordt. Waarschijnlijk komt er genoeg winterhaar. Gewoon zo lekker op de wei zetten en zorgen voor voldoende ruwvoer (dat moet je wel gaan bijvoeren, misschien nu al omdat het gras niet meer zo rijk is). Komt er echt geen wintervacht dan kan je altijd nog een deken om doen.

Waarom wil je hem droog houden? Paarden zijn al waterdicht ;) En zijn benen en buik en nek worden echt wel nat, ook met deken.

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:23

En is er geen plekje in de wei waar hij kan schuilen in geval van regen ipv een regendeken?

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:25

Nope, helaas.. Jha aan de rand staan bomen.. Maar goed, echt droog staat hij er niet.
Ik wil het wel proberen, zo 24 uu buiten en anders heb ik even de tijd om een geschikte stal
te vinden. Maar dan heb ik 3 paarden op 3 plekken, en op de kliniek zeiden ze dat hij prima
buiten zou kunnen staan, vandaar dat ik het wil proberen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:26

Ik had een hele goede deken van Weather Beeta. Die kon van -17 tot +15!!
En echt, bij 10 graden boven nul stond mijn paard niet te zweten. dat kwam door de reflecterende deken. Ik wil niet meer zonder.

Ik werk en heb kleine kinderen. Kan dus niet 4 x per dag naar mijn paard. Het is even een uitgave, maar misschien heeft iemand hem 2 hands??

Je hoeft een paard toch niet perse 400 grams op te doen. Je kunt ook voor 200 grams kiezen, de vacht past zich straks wel aan. Die van mij staat nu al onder een 200 grams. Tenzij het overdag lekker warm is, dan niet. Nooit ziek of verkouden!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:59

Ik ben geen fan van 0 grams dekens... ze krijgen het eerder koud dan warm daaronder. Ze kunnen hun vacht niet meer opzetten om zich warm te houden (ja OOK een kort zomervachtje kunnen ze opzetten). Ik heb dus liever een licht gevoerde regendeken. Heb nu een paar jaar bucas smartex rain fleece gevoerd (stay dry fleece aan de binnenkant) en dat vind ik veel fijner dan die 0 grams dingen.

Ik ga altijd van die licht gevoerde deken naar 200 grams, en dan naar 350 of 400. Maar als ze geschoren worden gaat meteen de dikke erop. Da's bij mij de bucas all in one en die past zich gewoon aan aan het paard en de temp. Hoef je je nergens meer druk om te maken :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:33

Gewoon geen deken opdoen en pas als er meer dan 8 mm regen voorspeld wordt doe je 'm op. Dan krijgt hij gewoon een wintervacht en doe je alleen met forse regen even een regenjasje aan. Een buitje smelten ze echt niet van. Toen mijn arab gebitsproblemen had en mager was, deed ik het ook zo.

Nu staat mijn arab helemaal zonder deken en ook zijn zoon half arab en half kwpn staat zonder.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:44

Ik ga beginnen met een 0 grams regendeken. Tegen dat het wat kouder wordt wil ik nog een 200 a 300 grams winterdeken bij aanschaffen. Dan kan ik eventueel altijd nog een 350 grams onderdeken en/of fleece deken eronder doen. Ik rij ook niet zoveel, maar vind het wel zo lekker dat als je gaat, je paard niet na 10 minuten in het zweet staat (en ik heb een hekel aan de verhaarperiode :Y) )

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:50

Je zegt dat je paardje artrose heeft.
Ik zou hem in dat geval wel een regendeken en later minsens een 200 grams deken op doen.

Heb zelf ook een paard met artrose, en met deken op is hij veel beter te pas in de winterdag dan zonder deken. Kan toeval zijn, maar volgens mij komt het door de deken.

Ik heb een heel goede deken gekocht (kost wat maar dan heb je ook wat) Rambo duo turnout die is standaard 100 gram. Heb er een 100 grams en een 300 grams onderdeken bij. En die zo kan je altijd kijken wat hij nodig heeft. Je maakt de dekens aan elkaar vast (speciaal systeempje) en je hebt altijd maar 1 deken van je paard af te halen. Ideaal is mijn ervaring.